جستجو
Close this search box.

تلقین کردن چیست و چه تاثیری دارد؟

7 تکنیک برای استفاده تلقین 
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Pinterest

فهرست مطالب

تلقین کردن یعنی مشخص کنیم که برایمان چه پیش آید و این را به حدی تکرار کنیم که آن را باور کنیم! بنابراین همه چیز دست ماست!حتی فردی که با خود قرار گذاشته که صبح زود از خواب بیدار شود اگر بتواند آن را بارها و بارها در ذهن خود تکرار کند ذهن به این گفته عادت می کند و دیگر خود را موظف می داند که صبح زود هشیار باشد.شما هر فرمانی به ذهن بدهید ذهن آن را قبول میکند.

                                           *من هر روز از هر جهت بهتر و بهتر مي شوم*

 اگر بخندید ذهن شما نا خودآگاه فکر می کند که خوشحال هستید , در واقع ذهن نمی تواند تشخیص دهد که خوشحالی و خنده شما از ته دل است یا ظاهری و این خود بخشی از دستور به ذهن و تلقین کردن است.

دکتر امیل کوئه روان‌شناس و داروساز فرانسوی کسی بود که تلقین را کشف کرد.
داستان كشف تلقين:
يك روزپسر 13 ساله او دير از خواب بيدار مي شود و بدين جهت مورد سرزنشو برخورد شديد پدر قرار مي گيرد . عصر آن روز وقتي پسر كوئه از مدرسه به خانه بر مي گردد اميل متوجه مي شود كه هنوز اثر صحبت هاي صبح در چهره پسر مشخص است. مدتي بعد مجدد اين ماجرا تكرار شد تا اين كه جرقه اي در ذهن كوئه پديد امد.

او مي گويد: مهم اين است كه تلقين ها وارد ناخوداگاه شوند بعد از ان ديگر كاري نكنيد بلكه منتظر معجزات درماني باشيد.

اولين اصل در تلقين امیل كوئه خواب الودگي است.
دومين اصل در تلقين اميل كوئه شلي وانادگي و ارامش عضلاني است.
سومين و مهمترين اصل تلقين اميل كوئه تمركز فكري و خلا ذهني است كه در اصل كانوني كردن ذهن است فقط و فقط بر روي يك موضوع ويژه اميل كوئه پس از تحقيق و ازمايش ير روي افراد و حالات گوناگون انان به اين نتيجه رسيد كه اين سه حالت پيش از بيدار شدن از خواب به انسان دست ميدهد.

 

 

داستانی دیگر از قدرت تلقین

او در داروخانه مشغول کار بود که یکی از بیمارانش با شکایت از این که داروهایش اثری نداشته و باعث بهبودی بیماری‌اش نشده است وارد شد. در آن لحظه به ذهن دکتر کوئه رسید که قرص‌های قبلی را بگیرد و همان قرص را با رنگ و کپسول جدید به بیمار بدهد. در زمان ارائه به او گفت که این قرص تازه به دست او رسیده و بیماران زیادی را بهبود بخشیده و مطمئن باش که برای تو هم موثر است.

بعد از چند روز شخص به سراغ دکتر کوئه آمد و از او بابت دارو تشکر کرد که توانسته است حال او را خوب کند. دکتر کوئه از این قضیه که با همان داروی قبلی که تاثیری نداشته بهبود یافته متعجب شد و برای اطمینان هر دو دارو را آزمایش کرد. در این وضعیت او کشف کرد که حرف‌های او توانسته به شخص القا کند که این بهترین داروی موجود است که تاثیر زیادی دارد. در نتیجه چیزی به نام تلقین را کشف کرد.

قوانین دکتر کوئه :

دکتر کوئه پس از تحقیقات فراوانی که انجام داد، این قوانین را پایه‌گذاری و در سه بند منتشر کرد:

1- قانون توجه تمرکز یافته

دکتر کوئه بیان کرد که اگر کسی چیزی را در ذهن خود مرور کند و به آن بها دهد این ذهنیت کم کم جزیی از شخصیت او می‌شود و در وجود او نمود می‌کند پس اگر کسی پیش خود فکر کند که می‌تواند کاری را انجام دهد و به آن توجه کند آن کار را انجام می‌دهد و به نتیجه‌ای که در ذهنش به آن باور داشته است می‌رسد. و اگر کسی خلاف این ذهنیت عمل کند، یعنی این ذهنیت را داشته باشد که توانایی انجام کاری را ندارد، در نتیجه به ذهنیت خود جامعه عمل می‌پوشاند و قادر به انجام آن کار نخواهد بود.

2- قانون اثر متضاد

این قانون می‌گوید: اگر کسی به عملی نبودن کاری ایمان داشته باشد ولی برای انجام دادن آن کار اقدام کند، هرچه بیشر تلاش کند کمتر نتیجه می‌گیرد.

3- قانون اثر عاطفی و هیجانی

معنی این قانون این است که اگر این فرایند با عاطفه و هیجان همراه باشد قدرت بیشتری می‌گیرد و در نهایت با شدت زیادی انجام می‌گیرد.

انواع تلقین :

تلقین کلامی

در این نوع تلقین فرد با خودش با صدای بلند صحبت می‌کند و چیزی را که به آن باور دارد را به صورت کلامی ادا می‌کند یا این که به طور مداوم در مکالمات روزانه‌اش خود را نشان می‌دهد.

تلقین فکری

تلقین فکری به طوری است که فرد چیزی را که می‌خواهد در ذهنش نگه می‌دارد و به آن توجه می‌کند. در این حالت قدرت ذهنی او همراه تلقینش می‌شود و آن را به واقعیت تبدیل می‌کند.

تلقین شنیداری

تلقین شنیداری نوعی است که با شنیدن حرف دیگران اتفاق می‌افتد. در این تلقین وقتی کسی حرفی را می‌زند سمت و سوی انگیزه فرد را جهت می‌دهد و آن را تبدیل به محرک می‌کند.

تلقین دیداری

در این‌جا شخص با چیزهایی که می‌بیند به خود یا دیگری تلقین می‌کند که او هم می‌تواند آن کار را انجام دهد یا این که نمی‌تواند انجام دهد.

تلقین نوشتاری

در تلقین نوشتاری فرد چیزی را که می‌خواهد به خودش یا دیگران تلقین کند را روی یک کاغذ می‌نویسد و این ‌کار را بارها انجام می‌دهد تا انگیزش او با تلقینش همسو شود.

 

7 تکنیک برای استفاده تلقین 

 

1.جملاتی که شما به عنوان تلقین از آن استفاده می کنید باید در حال به عینیت رسیدن باشد

مثلا فردی اضافه وزن دارد و علاقه‌مند است که خوش هیکل باشد، اگر هر روز تلقین کاهش وزن را تکرار کند اما نتیجه ای نبیند دچار افسردگی می شود. اما اگر همین فرد در باشگاه ثبت نام کند این بار استفاده از قدرت تلقین بیشتر به جان و دل او می نشیند و احساس پژمردگی نمی کند.

2.باور پذیری تلقین

اگر تازه شروع به استفاده از قوانین موفقیت کرده اید سعی کنید ابتدا از باور های کوچک استفاده کنید. این باور کوچک به شما کمک می کند که وقتی قدرت حیرت آمیز قانون تلقین را متوجه شدید شروع به ساخت باور های جدید و از بین بردن سقف کاذب ذهنی خود کنید.

3.جملات ساده و کوتاهی را برای تلقین استفاده کنید. برای تاثیر پذیری لزوما تاکیدی

مثلا من عالی هستم.
من باهوش هستم.

4.حتما حتما حتما باید بعد استفاده از آن جمله یا عبارت تلقین پذیر شما احساس خوبی داشته باشید.

اگر به هر دلیلی جمله ای را برای خود طراحی کرده اید که بعد از استفاده از آن احساس افسردگی یا ناراحتی حقارت به شما دست می دهد به هیچ عنوان به آن مسیر ادامه ندهید. تلقین شما باید در دل شما بنشیند و احساس رضایتمندی و خوشحالی به شما بدهد.

5.تکرار تکرار 

عبارتی که برای تلقین خود استفاده کردید را در طول روز تکرار کنید. یکی از بهترین زمان های تکرار این عبارات 20 دقیقه قبل از خوابیدن و 20 دقیقه بعد از بیدار شدن می باشد. به آن حالت حالت آلفا می گویند. در حالت آلفا (محصول ریلکسیشن) شما دسترسی خیلی بیشتری به ضمیر ناخودآگاه تان دارید.

6. جمله را تا رسیدن به هدف عوض نکنید

در مسیری که شما شروع به استفاده از تلقی می کنید متوجه می شوید که اتفاق های جدیدی در حال رخداد می باشد. این ها همه نشانه هایی هستند که برای شما فرستاده میشوند تا بدانید که در مسیر درست هستید. به هیچ وجه با دیدن آن نشانه ها خوشحالی و ذوق شما را بر ندارد که دست از طلب بردارید و فکر کنید که به آن رسیده اید. حتما حتما تا رسیدن به آن هدف دست از این جملات و این تلقین ها برندارید.

7.بدون اذن خدا برگی از درخت نمی افتد

تلاش کنید در جملات تان یاد خدا را به جا آورید این کار باعث گارانتی و امنیت هدف و خواسته شما می شود وقتی خدا بنده اش را ببیند که در حال تلاش است و با توکل به او می خواهد به خواسته اش برسد لطفش را شامل حال او می کند.

معرفی فیلم تلقین (inception)

دام کاب (لئوناردو دی‌کاپریو) یک دزد ماهر در استخراج اسرار ارزشمند مورد نیاز سازمان‌های جاسوسی و شرکت‌های تجاری و چندملیتی است. توانایی او در این است که هنگامی که دیگران در خواب هستند و ذهنشان در آسیب‌پذیرترین وضعیت است، اسرار کلیدی آنان را از درون رویاهایشان ربوده و در دنیای بیرون از خواب، این اسرار را به خریداران متقاضی عرضه می‌کند.
او یک گروه چیره دست از روان‌کاوان و معماران زبردست دارد که همراه او مخفیانه وارد خواب‌های دیگران شده و سعی در کشف و ربودن اطلاعات دارند.

 

سخن آخر

  • امروزه همه انسانها همواره در محاصره تلقین‌های مختلف قرار دارند. بنابراین هر صدا و منظره و یا هر نوع تحریک دیگر که تجربه می‌شود، اثر خاصی در حواس پنجگانه انسان می‌گذارد. و بطور ناخودآگاه انسانها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • هنگامی که دلسرد و اندوهناک هستیم، قدرت خلاقیت ما کاهش می‌یابد، باید به زور هم که شده خود را به کارهای فرح‌بخش و مثبت سرگرم کنیم، زیرا انجام این نوع کارها در چنین شرایطی، تاثیر داروی مقوی را دارد و ما را از اندوه و دلسردی رهایی می‌بخشد و ما را در انجام کارها خلاق می‌سازد.
  • روح و بدن از هم جدا نیستند. در بین این دو وحدت دو جانبه برقرار است. بنابراین هر نوع ناراحتی در جسم، روان را هم متاثر می‌سازد و بر عکس.

 

جدیدترین دوره ها​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسعه فردی
دوره های توسعه فردی
کسب و کار
دوره های کسب و کار
روانشناسی
دوره های روانشناسی
مراقبه - یوگا
دوره های مدیتیشن
دوره های یوگا
زندگی نامه
لینکدونی
مطالب پر بازدید