صداقت، اعتماد و ارتباط در روابط ضروری هستند. چه حرفهای، چه شخصی و چه عاشقانه، یادگیری نحوه برقراری ارتباط بهتر در یک رابطه از طریق تاکتیکهایی مانند استفاده از عبارات «من» و تمرین گوش دادن فعال میتواند به شما و شریک زندگی، دوست، عضو خانواده یا همکارتان کمک کند تا با هم رشد کنید.
اگر در طول یک درگیری تمایل دارید که با شریک زندگی خود سکوت کنید یا وقتی با همکارتان مخالف هستید، منفعل-پرخاشگر میشوید، وقت آن است که مهارتهای ارتباطی خود را دوباره ارزیابی کنید. خالی کردن ناراحتیهایتان سر دیگران به جای بیان نیازهایتان، به شما در حل این نوع مسائل کمکی نمیکند.
یادگیری نحوه تمرین ارتباط سالم در زندگی روزمره میتواند به شما در ایجاد روابط متقابلاً رضایتبخش کمک کند. اولین قدم، تشخیص مهارتهای ارتباطی خوب است. در ادامه با مجله قهرمان همراه باشید.
ارتباط خوب در یک رابطه چگونه است؟
ما عمدتاً ارتباط را در یک زمینه گفتاری در نظر میگیریم. در هر نوع رابطه بین فردی، رک و راست بودن هنگام صحبت در مورد نیازها و احساسات، برای ارتباط سالم بسیار مهم است. داشتن خودآگاهی و توانایی مدیریت احساسات میتواند به شما در مدیریت انواع ارتباطات کمک کند.
تصور کنید که یک دوست صمیمی شوخی شرمآوری با شما میکند. اگر آن شوخی احساسات شما را جریحهدار کرد، میتوانید با آرامش این موضوع را بیان کنید و به او بگویید که اگر در آینده تأثیر عاطفی شوخیهایش را در نظر بگیرد، برایتان خیلی مهم خواهد بود. ارتباط خوب میتواند شامل تشخیص این باشد که طرف مقابل قصد آسیب رساندن به شما را نداشته و در عین حال به نیازها و احساسات شما احترام بگذارد. استفاده از مهارتهای ارتباطی سالم میتواند به دوست شما کمک کند تا دیدگاه شما را بهتر درک کند و از تکرار همان مسئله جلوگیری کند.
نشانههای غیرکلامی، مانند زبان بدن، تماس چشمی و لحن صدا، نیز در برقراری ارتباط مؤثر نقش دارند. ارتباط غیرکلامی میتواند به ابراز اینکه شما در حال گوش دادن هستید کمک کند و میتواند اطلاعاتی در مورد احساسات شما ارائه دهد.
اگر با شریک عاطفی خود زندگی میکنید و به دلیل اهمال در انجام کارهای خانه دچار اختلاف شدهاید، نشانههای غیرکلامی میتوانند استراتژی موثری برای بهبود ارتباط باشند. تماس چشمی و زبان بدن غیر تدافعی میتواند از تشدید اختلاف جلوگیری کند. همچنین میتوانند به شریک زندگی شما نشان دهند که حرفهایش را میشنوید و سعی میکنید دیدگاهش را درک کنید. حضور ذهن و پذیرا بودن همچنین در طول مکالمه حس امنیت عاطفی ایجاد میکند.
ارتباط خوب برای همه مفید است، حتی در محل کار. یک مطالعه اخیر که در مجله بینالمللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومی منتشر شده است، نشان میدهد مدیرانی که سبک ارتباطی واضح و مستقیمی دارند، نسبت به مدیرانی که از دستورالعملهای مبهم استفاده میکنند، رشد و توسعه حرفهای بیشتری را در کارمندان خود ایجاد میکنند. اگر در محل کار احساس سردرگمی میکنید زیرا نمیدانید چه چیزی را در اولویت قرار دهید، میتوانید با درخواست مهلتهای مشخصتر از رئیس خود، عملکرد بهتری داشته باشید.
عادتهای ارتباطی ضعیف که به رابطهتان آسیب میزنند
وقتی به چگونگی برقراری ارتباط بهتر در روابط فکر میکنید، فقط اضافه کردن استراتژیهای ارتباطی مؤثر مطرح نیست. همچنین بررسی این موضوع که آیا میتوانید با ترک عادتهای بد از مشکلات ارتباطی جلوگیری کنید، میتواند مفید باشد.
نامشخص بودن: تصور کنید از همسرتان خواستهاید که در راه خانه به فروشگاه فلفل سری بزند و فلفل بخرد. از آنجایی که شما در مورد نیازتان به فلفل هالوپینو شفاف نبودهاید، او با سه فلفل دلمهای به خانه میرسد.
به جای اینکه ناراحت شوید یا صدایتان را بالا ببرید، در نظر بگیرید که آیا ممکن است سوء تفاهمی پیش آمده باشد. آیا دقیقاً به شریک زندگیتان گفتهاید که چه چیزی نیاز دارید؟ اگر نه، به خاطر سپردن استفاده از عبارات واضح در مکالمات آینده میتواند راهی آسان برای جلوگیری از مشکلات ارتباطی غیرضروری باشد.
منفعل-پرخاشگر بودن: ارتباط ضعیف اتفاق میافتد، اما وقتی آشکارا در مورد آن صحبت میکنید، حل آن آسانتر است. رفتارهای منفعل-پرخاشگر مانند سکوت یا استفاده از لحن طعنهآمیز هنگام صحبت کردن، فقط اوضاع را بدتر میکند.
فرض کنید کسی که با او زندگی میکنید فراموش میکند ظرفهایش را بشوید. به جای اینکه عصبانی شوید و در آشپزخانه غر بزنید و داد و بیداد کنید، سعی کنید در ارتباطتان رک و راست باشید. ببینید آیا درخواست از آنها برای تمیز کردن سینک ظرفشویی به محض اینکه فرصتی پیدا کردند، روش ارتباطی مؤثرتری نسبت به برخورد منفعلانه-پرخاشگرانه در مورد احساسات و عواطفتان است یا خیر.
سرکوب کردن احساسات: از آنجایی که نمیتوانید انتظار داشته باشید دیگران ذهن شما را بخوانند، بهبود مهارتهای ارتباطی میتواند برای همه در زندگیتان مفید باشد. سرکوب کردن احساسات و خواستههایتان به ضرر هر دوی شما تمام میشود. اگر دیگران از خواستهها و نیازهای شما بیاطلاع باشند، نمیتوانند آنها را برآورده کنند.
دوره های مرتبط
10 قانون برای موفقیت فردی – دوره کامل
دوره آموزش افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس در 10 روز
دوره آموزش کامل ذهن آگاهی و مدیتیشن (MBCT و MBSR)
دوره آموزشی پرانایاما – شاد نفس بکشید تا شاد باشید
دوره تحول کامل فردی – توسعه شخصی با 8 مهارت
دوره شخصیت شناسی جردن پیترسون
دوره شروع کار با یوگای کندالینی
دوره مدیتیشن | گواهینامه متخصص یا مربی مدیتیشن
۶ تاکتیک برای برقراری ارتباط بهتر در روابط
اگر شما و شریک زندگی یا دوستتان در برقراری ارتباط مؤثر در رابطهتان مشکل دارید، استفاده از برخی ابزارهای ارتباطی ملموس میتواند کمک کند. بهکارگیری این شیوهها نه تنها به بهبود رابطهتان کمک میکند، بلکه به شما در مراقبت از سلامت روانتان نیز کمک میکند. تحقیقات نشان میدهد افرادی که در ارتباطات بین فردی از سطح بالاتری از شایستگی برخوردارند، کمتر احساس اضطراب، افسردگی و استرس میکنند.
۱. یاد بگیرید که به طور فعال گوش دهید
گوش دادن فعال یک الزام اصلی برای ارتباط مؤثر است. شما میتوانید احساسات خود را در تمام طول روز ابراز کنید، اما اگر به آنچه طرف مقابل میگوید گوش ندهید، در مکالمه تمام کاری را که باید انجام دهید، انجام نمیدهید. گوش دادن ضعیف میتواند منجر به مشکلات ارتباطی ناشی از سوءتفاهم و ناامیدی شود. ارتباط یک خیابان دو طرفه است، بنابراین حتماً به اندازه یا بیشتر از آنچه صحبت میکنید گوش دهید تا مطمئن شوید مکالمه برای هر دوی شما خوب است.
۲. شفافیت و وضوح را در اولویت قرار دهید
اگرچه لازم نیست هر احساس یا فکری را که در سر دارید فاش کنید، اما تمرین ارتباط صادقانه همچنان کلید داشتن روابط سالم در زندگی است. صادق و روراست بودن کامل در مورد احساسات و نیازهایتان در تمام مراحل یک رابطه، به دیگران فرصتی عادلانه برای برآورده کردن آن نیازها میدهد. این میتواند به ایجاد پایه و اساس اعتماد و احترام در ارتباط شما کمک کند.
۳. از آسیبپذیری خجالت نکشید
اگرچه آسیبپذیر بودن گاهی اوقات ترسناک است، اما نقطه ضعف نیست. در واقع، نشان دادن آسیبپذیری به قدرت فوقالعادهای نیاز دارد. پرچم سبز در یک رابطه، حس امنیت و آسایش عاطفی است، زمانی که یکی یا هر دو طرف احساس آسیبپذیری میکنند.
صادق بودن در مورد احساسات، ارزشها، نگرانیها یا ترسهایتان در یک رابطه، اعتماد ایجاد میکند، به شریک زندگیتان کمک میکند تا بهتر بفهمد به چه حمایتی نیاز دارید و میتواند صمیمیت را بهبود بخشد.
۴. ایجاد رفاقت و صمیمیت
نشان دادن آسیبپذیری میتواند صمیمیت را در یک رابطه ایجاد کند. ابراز احساسات و دریافت همان انرژی از شریک زندگیتان میتواند به تعمیق رابطهتان کمک کند. گاهی اوقات، حتی اگر دوره سختی از درگیری یا بیاعتمادی را پشت سر گذاشته باشید، میتواند به بهبود رابطه کمک کند.
۵. از جملات «من» استفاده کنید
هنگام برقراری ارتباط در یک موقعیت بسیار احساسی، شروع جملات یا عبارات با «من» میتواند به شما در ابراز وجود کمک کند و در عین حال به آرام نگه داشتن طرف مقابل نیز کمک کند. این جملات برای قاطع بودن در مقابل پرخاشگری مهم هستند و میتوانند باعث شوند طرف مقابل کمتر حالت تدافعی به خود بگیرد.
برای مثال، اگر شریک زندگیتان با یک اظهار نظر ناخوشایند به احساسات شما آسیب رساند، میتوانید به جای اینکه با این جمله شروع کنید که «تو باعث شدی احساس کنم احساس ناراحتی و رنجش میکنم»، بگویید: «من احساس ناراحتی و رنجش میکنم.» استفاده از جملاتی که با ضمیر «من» شروع میشوند، میتواند راه خوبی برای تعیین مرزهای سالم باشد ، به این صورت که به جای سرزنش شریک زندگیتان، نحوه واکنش خود را در موقعیتهای مختلف بیان میکنید.
۶. به یاد داشته باشید که تأثیر مهمتر از قصد و نیت است
فرقی نمیکند در چه شرایط یا موقعیتی مجبور به برقراری ارتباط با شخص دیگری باشید، مهم است که تفاوت بین قصد و نیت را به خاطر داشته باشید.
شاید قصد نداشته باشید با اشاره به غلطهای املایی همکارتان در یک زنجیره ایمیل اخیر، به او توهین کنید. اما اگر اقدامات شما چنین تأثیری داشته است، باید خود را مسئول بدانید.
به همین ترتیب، اگر شریک زندگیتان قصد نداشته در طول مشاجره شما از روی عصبانیت فریاد بزند، اما در نهایت اجازه داده احساساتش بر او غلبه کند، باید تأثیری را که ممکن است بر شما و سلامت عاطفیتان داشته باشد، بپذیرد.
چگونه در یک رابطه از طریق تعارض ارتباط برقرار کنیم
اختلاف نظر بخش عادی هر نوع رابطهای است، اما نحوهی انتخاب فرد برای عبور از اختلاف مهم است. شما احتمالاً اصول اولیهی چگونگی انجام یک مکالمه در زندگی روزمره را میدانید، اما برقراری ارتباط در طول یک اختلاف نظر کاملاً متفاوت است. کنار آمدن با احساسات جریحهدار شده، مشکلات ارتباطی یا عدم تمایل به سازش، نیاز به هوش هیجانی و مهارتهای ارتباطی قوی دارد.
فرض کنید در یک مهمانی تعطیلات با یکی از اقوام اختلاف نظر دارید . بالا بردن صدایتان میتواند وسوسهانگیز باشد. ممکن است بخواهید از حرکات دست تهاجمی استفاده کنید یا چیزی تدافعی بگویید زیرا ناراحت هستید.
لحن صدا و زبان بدن شما ممکن است به اندازه رساندن منظورتان مهم به نظر نرسد، اما میتوانند بر نحوه دریافت ارتباط شما توسط شخص دیگر تأثیر بگذارند. به جای اینکه اجازه دهید اوضاع بدتر شود، سعی کنید همدلی را تمرین کنید و احساسات شخص دیگر را تأیید کنید. این میتواند از بدتر شدن اختلاف جلوگیری کند، اصلاحات لازم را تسهیل کند و حس درک و احترام متقابل را ارتقا دهد.