جستجو
Close this search box.

تکنیک‌ها و اشتباهات زبان بدن

زبان بدن چیست؟ چه نیازی به یادگیری است؟ | 9 اشتباه زبان بدن در زمان گفتگو و یا مذاکره - آنچه بیان نمی‌کنید، از آنچه بیان می‌کنید مهم‌تر است
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Pinterest

فهرست مطالب

زبان بدن چیست؟

منظور از زبان بدن به تمام روش‌های غیرکلامی ارتباطات اطلاق می‌شود و شامل حالات صورت، حالت بدن و سایر علائم حرکتی است. از طرف دیگر زبان بدن سیستم گرامری ندارد و به جای داشتن یک معنای خاص برای هر حرکت مشخص،می توان معانی متعددی را از آن برداشت کرد.

آنچه بیان نمی‌کنید، از آنچه بیان می‌کنید مهم‌تر است

شما زمانی که با دیگران حرف می زنید و با آنها در تعاملید سیگنال هایی را از بدن خود می فرستید. این سیگنال ها به رفتار مردم در قبال شما جهت می دهد.این سیگنال ها از وضعیت بدنی، طرز حرکت دست ها و پاها، نوع نگاه شما، ژست، میزان تنگی یا گشادی مردمک چشمان شما و… سرچشمه می گیرد که در واقع زبان بدن شما هستند.

 

چه نیازی به یادگیری زبان بدن است؟

فرض کنید می‌خواهید با فردی ارتباط برقرار کنید، ابتدا به زبان بدن او توجه می‌کنید، به طرز ایستادن او و حالات چهره‌اش دقت می‌کنید که آیا عصبانی است یا خوشحال؛ سپس تصمیم می‌گیرید که چطور جلو بروید و ارتباط را شروع کنید، مثلاً این که اگر از حالت چهره فرد متوجه شدید که خوشحال است، می‌توان گفتگو را به سمت این برد که کمی شادتر باشد.   فواید زبان بدن شامل:

 

  •  کلام تاثیر گذار تر: دیگران مفهوم کلامتان را عمیق‌تر درک می‌کنند و این درک بهتر باعث می‌شود روابط اثربخش‌تری تشکیل دهید.

  • موفقیت در مصاحبه های شغلی : کمک می کند در مصاحبه های شغلی نیز فردی کاریزماتیک تر و حرفه ای تر به نظر برسید. در مصاحبه شغلی باید صاف بایستید، از دست ها استفاده کنید و لبخند هایی کم عمق بر لب داشت باشید.

  • حل مشکلات در مذاکره: در مذاکره‌ها اگر زبان بدن طرف مقابل را درک کنید می‌توانید موضع واقعی او را بیابید و فارغ از آنچه می‌گوید حدس بزنید درخواست واقعی‌اش چیست.

  • پیشگیری از خرید غیرضروری: باعث می‌شود در برابر رفتارهای اغواکننده فروشنده مقاومت کنید و مجبور نشوید محصولی غیرضروری را بخرید.

  • افزایش هوش هیجانی: به مرور هوش هیجانی و خودآگاهی شما افزایش می‌یابد.

  • متقاعد سازی دیگران: با استفاده از زبان بدن به‌راحتی دیگران را متقاعد می‌کنید که کار مد نظرتان را انجام دهند. کافی‌ست با استفاده از اصل کمیابی در متقاعد سازی به افراد توجه کنید که از چه موضوعاتی استقبال می‌کنند و بدنشان به کدام بخش از ماجرا حسی منفی دارد. سپس بخش مورد علاقه آن‌ها را در خلال صحبت‌ها برجسته کنید و از کنار قسمت‌های غیردلخواهشان به سرعت بگذرید.

  • موفقیت در سخنرانی : در هنگام سخنرانی باید به قدری حرفه ای عمل کنید که افراد را برای ساعت های طولانی در جای خود میخکوب کنید. زبان تن در اینجا نیز به کمکتان می آید. یک سخنران حرفه ای می تواند با استفاده از زبان و حرکات بدن خود پیام ارتباطی را بهتر به مخاطبان منتقل کند‌.

  • موفقیت در کار گروهی: اگر اعضای یک گروه، زبان بدن یکدیگر را بخوانند متوجه می‌شوند که چه کسی در طول انجام پروژه تحت فشار است یا نیاز به حمایت دارد. درک شرایط هریک از افراد گروه کمک می‌کند که تمامی افراد با انگیزه بیشتری برای پیشبرد پروژه تلاش کنند.

  • شناخت افراد فریب‌کار: اگر زبان بدن افراد فریب‌کار را بشناسید در هیچ زمینه‌ای فریب نمی‌خورید. این روزها بسیاری از افراد قصد فریب‌کاری دارند و شناخت آن‌ها به ما کمک می‌کند که خود را از ضررهای احتمالی محفوظ نگه داریم. البته نشانه‌های حقه‌بازی افراد در فرهنگ‌های مختلف متفاوت است.

  • کنترل حرکات بدن: وقتی به حرکات بدن خود آگاهی پیدا کنید توانایی‌تان در کنترل آن‌ها افزایش می‌یابد و در موقعیت‌های مختلف آن‌ها را به‌دلخواه تغییر می‌دهید. این مهارت در مذاکره‌ها کمک می‌کند که احساسات واقعی خود را پنهان کنید و برای رسیدن به هدفتان ظاهرسازی کنید. همچنین می‌توانید از این مهارت برای ساخت روابط موثر بهره بگیرید. به طور مثال وقتی وارد کشور دیگری می‌شوید ممکن است از برخی رفتارهای مردم آن منطقه شوکه شوید اما اگر روی زبان بدنتان کنترل داشته باشید از نمایش این شوک خودداری می‌کنید و نشان می‌دهید که فرهنگ آن‌ها برای شما عجیب نیست. به این ترتیب خیلی زودتر با افراد آن جامعه ارتباطی موثر برقرار می‌کنید.

  • احساس همدلی بیشتر: اگر از زبان بدن به درستی استفاده کنید می توانید احساسات خود را بهتر به دیگران منتقل کنید. همچنین می توانید با توجه به زبان بدن دیگران، به احساسات آن ها در خصوص خود پی برده و راه نفوذ بر قلبشان را پیدا کنید. در نتیجه اینگونه ارتباطات عاطفی قوی تری نیز خواهید داشت.

 

 

9 اشتباه زبان بدن در زمان گفتگو و یا مذاکره

از دست دادن یک موقعیت ارتباطی خوب یا مذاکره ای که ماه ها برای انجامش تلاش کرده اید؛ فقط به این دلیل که تفسیر نادرستی از زبان بدن مخاطب داشته اید، هولناک است. بنابراین، همزمان با شناخت بیشتر جزئیات زبان بدن، نیازمند یادگیری اشتباهات زبان بدن نیز هستید. در ادامه به چند نمونه از اشتباهات رایج تن گفتار اشاره می‌کنیم. امیدواریم با دانستن این نکات روابط و همینطور مذاکرات بهتری را تجربه کنید.

 

 1- ضعیف دست‌دادن

اگرچه ممکن است این مسئله به‌ظاهر کم اهمیت باشد، اما دست‌دادن ضعیف سیگنال‌های نامطلوبی ارسال می‌کند.

 2- لبخندنزدن

لبخند به دو روش عمل می‌کند. از یکسو نشان‌ می‌دهد که شما فردی مهربان، با اعتماد به‌ نفس، گشاده‌رو و پرانرژی هستید. از سوی دیگر، لبخند شما چیزی به نام نورون‌های آینه را در شنونده ایجاد می‌کند و باعث می‌شود آن‎‌ها لبخند بزنند و تعاملی مثبت ایجاد شود.

 3- دست به کمر بودن

هیچ‌گاه تصور نکنید که اگر دست به کمر بایستید، در دید دیگران فردی با اعتماد نفس خواهید بود. دست به کمر زدن، در نگاه اغلب افراد حالتی است که نشان از برتری جویی دارد. زیرا در این حالت، آرنج‌ها شکلی تهدیدآمیز پیدا می‌کنند و نتیجه چیزی جز عدم همراهی مخاطب با شما نیست.

 4- عدم برقراری ارتباط چشمی

تماس چشمی یکی از ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین ابزارهای ارتباطی ما و راهی برای درخواست بازخورد است. همچنین، اعتمادبه‌نفس، رهبری و قدرت را منتقل می‌کند. بستن چشم هنگام صحبت‌کردن ممکن است نشانه خستگی یا برتری باشد.

زبان بدن

 5- عدم کنترل استرس و بی قراری

استرس باعث می شود که توانایی شما در برقراری ارتباط پایین بیاید. زمانی که شما دچار استرس و اضطراب می شوید سیگنال های غیرکلامی ناهماهنگ و گیج کننده به دیگران ارسال می کنید و این حالت اضطرابتان را به آنها نیز منتقل می کنید.

 6- دست به سینه بودن

اگر دست به سینه بودن را حتی برای چند ثانیه در مذاکرات انتخاب کنید، فرد مقابل ممکن است شما را شخصی لجباز، سرد و حتی بدون اعتماد به نفس در نظر بگیرد.

 7- انداختن پاها روی هم

هنگامی که مچ یک پا را بر روی زانوی پای دیگرتان قرار می‌دهید، به فرد مقابل اعتماد به نفس و تسلط بر شرایط را القاء می‌کنید اما زمانی که پاهای خود را در قسمت مچ، بر روی هم قفل می‌کنید، به مخاطب خود نشان می‌دهید که مضطرب و مردد هستید. (بسیار مراقب این شکل از زبان بدن خود در مصاحبه‌های کاری و استخدامی باشید)

 8- نزدیک‌شدن بیش از حد

در محیط کار رعایت فاصله شخصی اهمیت دارد. تعرض به این فضای شخصی باعث ناخوشایندی و عصبانیت دیگران می‌شود. طبق آداب معاشرت در محیط کار بهتر است سه تا هشت قدم بین همکاران فاصله وجود داشته باشد.

 9- صاف بایستید

دیگر تکنیک موثر در زبان بدن صاف ایستاد است. کمرتان همیشه صاف بوده و قفسه سینه را کمی جلوتر دهید. اگر خمیده باشید ممکن است فردی سرخورده و بی اعتماد به نفس به نظر برسید.

 


مقالات مرتبط

نحوه اصول مذاکره تا برنده شوید

موفقیت در کار

مهارت های یادگیری را افزایش دهید

جدیدترین دوره ها​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسعه فردی
دوره های توسعه فردی
کسب و کار
دوره های کسب و کار
روانشناسی
دوره های روانشناسی
مراقبه - یوگا
دوره های مدیتیشن
دوره های یوگا
زندگی نامه
لینکدونی
مطالب پر بازدید