جستجو
Close this search box.

خواص عناب و اثرات درمانی آن

خواص اناب
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Pinterest

فهرست مطالب

عناب چیست؟

عناب از درختچه‌هایی با ارتفاع 10 متر، در مناطق گرمسیری کره‌ی زمین به وجود می‌آید. این میوه قبل از این که به شکل کامل برسد، سبز رنگ بوده و شبیه زیتون است و پس از رسیدن، به رنگ‌های قرمز و بنفش در میاید. خواص عناب بسیار زیاد است از جمله به سلامت کبد کمک میکند. عناب جزو میوه‌هاست و اتفاقا از آن میوه‌های پرخاصیت و سرشار از مواد مغذی است. میلیون‌ها آدمی که ارزش واقعی عناب را می‌دانند از آن به‌عنوان یک خوراکی مقوی و کپسول سلامتی یاد می‌کنند. طبع عناب سرد است و در ایران بیشتر به صورت جوشانده استفاده می‌شود. اما در بسیاری از نقاط دنیا عناب را به صورت آب‌نبات، شربت، سرکه و حتی به صورت کنسرو شده استفاده می‌کنند.

کشت و خوردن عناب فقط مختص ایران نیست. این میوه در بسیاری از کشورهای جنوب اروپا، جنوب چین، هند و پاکستان هم کشت می‌شود. در کشورهای شرق آسیا به عناب، “خرمای هندی” یا “خرمای چینی”  می‌گویند. در ایران عناب را بیشتر در مناطق کوهستانی کشت می‌کنند. عناب مرغوب ایران از استان خراسان می‌آید و معروف‌ترین آن عناب بیرجند است.

 

فواید و خواص عناب

فواید عناب

پیشگیری از سرماخوردگی

مصرف عناب به دلیل اینکه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود می تواند از بیماری های شایع ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری کند. برای نرم کردن سینه و گرفتگی صدا بهترین درمان است. می‌توانید از چای عناب یا جوشانده پوست آن برای کاهش گرفتگی صدا، کنترل التهاب و آبریزش بینی کمک بگیرید. علاوه بر این، پتاسیم و ویتامین های موجود در عناب کمک می کنند که بتوانید سرماخوردگی و سرفه را درمان کنید.

 

خواص عناب برای مو

وجود مقدار فراوان پروتئین، مواد معدنی و ویتامین ها در روغن ضروری عناب به رویش مو کمک می‌کند. از خواص عناب خشک با مصرف حداقل روزانه 3 عدد عناب، برای تقویت مو و زیبایی آن بهره ببرید. با مصرف عناب علاوه بر افزایش رشد مو، می‌توانید به درمان شوره و پوسته‌پوسته شدن سر، تقویت ریشه مو، افزایش لطافت و درخشش مو و همچنین کاهش موخوره کمک کنید. ترکیب روغن عناب و روغن حاملی مانند روغن نارگیل ریزش مو را کاهش می‌دهد و موجب رشد سریع‌تر مو می‌شود.

 

برطرف کردن یبوست

به دلیل وجود فیبر در عناب، بهترین مورد برای یبوست است و به دلیل آنتی اکسیدان بالا برای سیستم گوارشی بدن خیلی استفاده می‌شود.

خواص عناب برای پوست

یکی دیگر از خواص عناب، روشن کردن پوست صورت و بدن است. عناب خون را تصفیه کرده و سموم را از بدن دفع می‌کند که در نتیجه باعث روشنی و درخشندگی پوست می‌شود. مصرف عناب باعث کم شدن خارش و خشکی پوست نیز می‌شود و به همین دلیل برای درمان کهیر نیز به کار می‌رود.

مهمترین خواص عناب بهبود استحکام استخوان

میوه عناب می تواند برای افراد مسن یا کسانی که استخوان های شکننده دارند مفید باشد. دارای غلظت بالایی از مواد معدنی مورد نیاز برای تشکیل استخوان است. این میوه کوچک پر از کلسیم و فسفر است که سلامت استخوان ها را ارتقا می دهد.

خواص عناب برای بی خوابی

این میوه حاوی ساپونین هایی است که اثر آرام بخشی و خواب آور دارد. این عصاره مانند یک آرام بخش طبیعی عمل می کند و علاوه بر اینکه اضطراب و بی قراری را از شما دور می کند، به خوابی آرام و بدون دغدغه نیز کمک می کند.نوشیدن یک فنجان چای عناب گرم درست قبل از رفتن به رختخواب می‌تواند خوابی آرام داشته باشد و به درمان بی‌خوابی کمک کند.

گردش خون را تنظیم می‌کند

میوه عناب منبع غنی آهن و فسفر است که عناصر اصلی سلول‌های قرمز خون هستند. اگر از کمبود آهن در خون یا کم خونی رنج می‌برید، ممکن است علائمی مانند ضعف عضلانی، خستگی، سوء هاضمه، سرگیجه و سردرگمی شناختی را تجربه کنید. با افزایش میزان جذب آهن و فسفر با میوه عناب، می‌توانید گردش خون را تنظیم کنید.

خواص ضد میکروبی

میوه عناب می تواند به مبارزه با عفونت ها کمک کند زیرا سرشار از فیتوکمیکال های تقویت کننده سیستم ایمنی است. ثابت شده است که فلاونوئیدهای موجود در عناب عوامل ضد میکروبی قوی هستند. در واقع، عصاره اتانولی این میوه به درمان عفونت در کودکان کمک می کند.همچنین، اسید بتولینیک موجود در عناب برای مبارزه با عفونت HIV و ویروس آنفلوانزا در مطالعات تجربی مشخص شده است.

لاغری و کاهش وزن

یکی از دلایلی که باعث شده است عناب در رژیم غذایی افرادی که می خواهند وزن خود را کاهش دهند قرار بگیرد این است که عناب دارای کالری بسیار پایینی است. علاوه بر این فیبر و پروتئین های موجود در عناب باعث می شود که شما احساس سیری بیشتری داشته باشید و در نتیجه از پرخوری جلوگیری می کند. همچنین با پایین آوردن سطح گلوکز در اثر افزایش وزن بالا، به از بین بردن چربی شکمی نیز کمک می‌کند.

کمک به سلامت قلب

عناب از میوه‌های مفید برای سلامت قلب است. مواد مغذی موجود در عناب به سلامت قلب و عملکرد مناسب آن کمک می‌کنند. عناب با دارابودن مقدار زیادی پتاسیم و مقدار اندک سدیم، در آرامش رگ‌های خونی و کاهش فشار خون مؤثر است. همچنین عناب از تجمع چربی در سرخرگ‌ها جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، فیبر موجود در عناب چربی بدن و همچنین احتمال بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی را نیز کاهش می‌دهد.

سم زدایی خون

عناب هم مانند انار به عنوان یک تصفیه کننده طبیعی خون شناخته می شود. عناب حاوی مقادیر مناسبی از انواع ساپونین و آلکالوئید می باشد که این مواد باعث می شوند سموم موجود در خون پاک سازی شوند و خون شما به صورت کاملا طبیعی تصفیه شود که این عمل باعث می شود که بدن از خیلی بیماری ها در امان باشد.

خواص عناب برای کبد

مصرف عناب کمک می کند که سموم موجود در کبد پاک سازی شوند و کبد عملکرد بهتری داشته باشد.

کبد

عناب برای پاکسازی کبد و تنظیم آنزیم‌های کبدی نیز بسیار مفید است و با کاهش میزان آنریم‌های کبد که نشانگر آسیب‌های بافتی هستند؛ آن را در برابر بیماری‌های کبد محافظت کرده و همچنین از کبد چرب جلوگیری و آن را درمان می‌کند. به دلیل اینکه از خواص عناب برای کبد کاهش آنزیم‌های کبدی در خون است، بنابراین زمانی که می‌خواهید آزمایش آنزیم‌های کبدی را انجام دهید، بهتر است مصرف عناب را به مدت چند روز قطع نمایید تا جواب آزمایش شما دقیق‌تر باشد.

کاهش اضطراب با عناب

این روزها که به دلیل سبک زندگی افراد، عوامل استرس‌زا در زندگی بسیار زیاد شده است، بسیاری از افراد به دنبال دارویی برای کم کردن میزان اضطراب و استرس خود هستند. استفاده از میوه‌ها و گیاهان دارویی در این موارد می‌تواند کمک کند. عناب یکی از این میوه‌هاست. از جمله خواص عناب خشک شده، افزایش آرامش در بدن و کاهش استرس است. این کم شدن استرس و ایجاد آرامش، باعث می‌شود که افرادی که به بیماری بی‌خوابی مبتلا هستند، یک خواب آرام و عمیق را نیز تجربه کنند.

مقاله مرتبط: روش های کاهش استرس 

درمان جوش صورت و آکنه

مصرف موضعی آب عناب کمک می کند که جوش های صورت را به راحتی از بین ببرید. آنتی اکسیدان های موجود در عناب باعث می شوند التهابات پوستی کاهش یابد و به همین دلیل می توانند به روند بهبود جوش های صورت و آکنه کمک کنند. برای این منظور آب عناب تازه یا عصاره عناب را روی پوست صورت خود بمالید و پس از ۳۰ دقیقه آنرا با آب گرم بشویید.

خواص ضد سرطان عناب

عصاره عناب سرشار از فنولیک است که فعالیت آنتی اکسیدانی آن را افزایش می دهد. این بدان معناست که آنزیم های آنتی اکسیدانی موجود در عناب با سرعت بیشتری برای خلاص شدن از شر رادیکال های آزاد و کاهش خطر سرطان کار می کنند.

کمک به حذف سموم در شیر مادر

با کمک عناب در یک مطالعه تحقیقاتی انجام شده در ایران، مادران شیرده مجبور شدند روزانه 15 گرم عناب تازه را به مدت دو ماه مصرف کنند تا تأثیر این میوه بر سمومی همچون سرب و کادمیوم در شیر مادر مشخص شود. در پایان تحقیق بر روی گروه نمونه، محققان متوجه شدند که آن دسته مادرانی که عناب خورده بودند در مقایسه با گروه دیگر سطح کمتری از این عناصر سمی را در شیر خود داشتند.

خواص عناب برای زنان

خواص عناب در درمان بیماری‌های مخصوص زنان نیز بسیار مؤثر است. از خواص عناب برای زنان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف عناب به‌صورت روزانه پیش از آغاز عادت ماهانه، به شما کمک می‌کند که قاعدگی منظمی داشته باشید.
  • یکی دیگر از خواص عناب برای پریود، کاهش درد قاعدگی و علائم PMS شدید در این دوره است. اگر شما معمولاً دوران قاعدگی پردردی دارید، می‌توانید در روزهای اول یا قبل از آغاز دوره با خوردن عناب خشک یا دم‌کرده، درد شدید کمر و سینه، خونریزی زیاد، مشکلات گوارشی مانند یبوست یا معده درد و استرس خود را کاهش دهید.
  • خاصیت عناب به زنان باردار کمک می‌کند که دوران بارداری راحت‌تری را سپری کنند. کاهش دردهای عضلانی، گرفتگی عضلات و ماهیچه‌ها، کاهش دردهای استخوانی مانند درد لگن، کاهش استرس و اضطراب، تقویت سیستم ایمنی مادر و جنین، تقویت پوست مادر و جلوگیری از ریزش مو ناشی از کمبود مواد مغذی در بدن، تنظیم فشارخون و تقویت مغز جنین از فوایدی است که مصرف عناب در دوران بارداری زنان به همراه دارد.

خواص عناب برای مردان

مصرف عناب برای تمام جنبه های سلامت جنسی مردان مانند اختلال نعوظ، کاهش میل جنسی و تستوسترون پایین مفید است. مطالعاتی در مورد عوامل اثربخشی طولانی مدت عناب انجام شده است. به نظر می رسد این عوامل با افزایش تستوسترون و چابکی با تحریک گیرنده های هورمونی با مشکلاتی که در بالا ذکر شد مبارزه می کنند. جالب است بدانید که اثرات آب عناب بر باروری مردان در سال ۲۰۱۲ مورد مطالعه قرار گرفت. تصور می‌شود که این عصاره اثرات مثبتی بر تعداد، تحرک و مورفولوژی اسپرم دارد. علاوه بر این میوه عناب با افزایش جریان خون آلت تناسلی و خاصیت ارتجاعی آن در درمان اختلال نعوظ مردان نیز موثر است.

عوارض عناب چیست؟

در واقع عناب هیچ عارضه جانبی نداشته اما برخی افراد برای استفاده از عناب باید احتیاط کنند.

  • مصرف عناب باعث کاهش شدید قند شده لذا به افراد دیابتی توصیه نمی‌شود.
  • مصرف زیاد عناب می‌تواند در موارد نادر باعث خواب آلودگی، اسهال، کاهش اشتها، نفخ و ضعف شود.
  • چون عناب باعث سفت شدن خون می‌شود لذا مصرف آن برای افراد با غلظت خون بالا توصیه نمی‌شود.
  • افراد سرد مزاج در مصرف اعتدال داشته باشند.
  • عناب هضمی سخت دارد بنابراین افراد با ناراحتی معده از مصرف زیاد آن پرهیز کنند.

 

 

جدیدترین دوره ها​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسعه فردی
دوره های توسعه فردی
کسب و کار
دوره های کسب و کار
روانشناسی
دوره های روانشناسی
مراقبه - یوگا
دوره های مدیتیشن
دوره های یوگا
زندگی نامه
لینکدونی
مطالب پر بازدید