برنامه ریزی یکی از مهمترین مراحل برای راه اندازی یک کسب و کار جدید است. مطمئنا هر کسی که یک برنامه ریز خوب باشد می تواند به موفقیت برسد و برعکس هر کسی که نتواند و یا نخواهد با برنامه ریزی پیش برود با شکست مواجه خواهد شد. شما باید بتوانید با برنامه ریزی در کسب و کارها به رشد آن کمک کنید و هدف گذاری کوتاه مدت و بلند مدت برای آن در نظر بگیرید.
شما به عنوان صاحب یک کسب و کار باید سه سوال اساسی را از خود بپرسید:
- اهداف کسب و کار ما چیست؟
- موفقیت برای هد کدام به چه صورت است؟
- من و تیمم چگونه با هم مشارکت خواهیم داشت؟
عامل پول
مخالفان و مدافعان طرح کسب و کار بر سر یک نکته توافق دارند: امنیت در تامین بودجه همیشه نیازمند طرحی رسمی است. به عقیده بایگریو شرکت هایی که از دوستان و خانواده خود بودجه لازم را دریافت نموده اند ممکن است به طرح نیاز نداشته باشند اما اگر شما به دنبال سرمایه گذاری بانک های تجاری، وام دهندگان دولتی و سرمایه گذاران دیگر هستید، به طرح کسب و کار نیاز دارید.
برنامه ریزی چیست؟
برنامه ریزی در واقع مجموعه اقداماتی است که ما برای پیش بینی فعالیتهای مورد نیاز در جهت رسیدن به هدف و زمان بندی انجام آنها انجام میدهیم. در کل میتوان گفت که فرایند برنامه ریزی به نوعی مدیریت زمان را نیز در خود میگنجاند. تدوین برنامه معین از مهمترین اقدامات مورد نیاز برای موفقیت در هر مسیری است. با توجه به فعالیتی که در حال تدوین برنامه برای آن هستید، برنامه ریزی شما میتواند کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت باشد. برای مثال شما میتوانید برای امور شخصی خود یک برنامه روزانه داشته باشید. یعنی هر روز طبق همان برنامه پیش بروید. یا برای کسب و کار خود برنامههای بلند مدت داشته باشید و در جهت اهداف طولانی مدت خود آنها را تدوین کنید.
داشتن یک چشم انداز در کسب وکار بسیار مهم است. کسب و کارها در طراحی این برنامه اول از همه به دنبال خلاصه سازی اهداف پیش روی شان هستند. این امر به هر برندی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و بهبود وضعیتش در بازار کمک خواهد کرد.
چرا برنامهریزی مهم است؟
برنامهریزی تعیین کننده جهت است :
در کتاب «آلیس در سرزمین عجایب» نوشته لوئیس کارول بین آلیس و گربه گفتگوی زیر در میگیرد :
آلیس : لطفاً بگوئید از چه راهی میتوانم از اینجا خارج شوم؟
گربه : اول باید معلوم کنید که کجا میخواهید بروید.
آلیس : جایش مهم نیست.
گربه : پس مهم نیست از چه راهی بروید.
پس متوجه میشیم که برای رسیدن به مقصد مناسب باید هدف مشخصی داشته باشیم تا در مسیر در قرار بگیریم و برای رفتن در مسیر درست باید برنامه ریزی داشته باشیم.
چگونه برای کسب و کار خود برنامه ریزی کنیم؟
این مقاله اهمیت یک برنامه ریزی برای کسب و کار را به شما آموزش میدهد و طی 7 مرحله کمک میکند تا یک برنامه جامع مخصوص به خود را بنویسید.
- اهداف کسبوکار را تعیین کنید.
- محصولات و خدمات را تشریح کنید.
- مخاطب هدف را تعریف کنید.
- برنامه بازاریابی را تبیین کنید.
- نیازهای اجرایی و ساختار سازمانی را مشخص کنید.
- امور حقوقی را در نظر بگیرید.
- امور مالی را برنامهریزی کنید.
برنامه ریزی روی زمان
سه فعالیت اصلی که نامبرده شد در طول برنامه کسب و کار شما در بخشهای زمانی باید مرتباً انجام پذیرد. روز، هفته، ماه، فصل، چهار بخش زمانی شما در برنامه ریزی هستند. برنامه شما در این بازهها باید تکرار شود. نکته ائی که باید به ذهن بسپارید این است که:
- برای هرروز فقط سه هدف روزانه تدوین کنید
- برای هر هفته 3 هدف هفتگی تدوین کنید
- برای هرماه 3 هدف ماهانه تدوین کنید
- و برای هر فصل سه هدف فصلی تدوین کنید
انتخاب اهداف کم مانند انتخاب واحدهای کم درسی باعث میشود فرسوده و غافلگیر نشوید. ناامید نشوید و با تحقق پیروزیهای کوچک، باانگیزه به مسئلههای بزرگتر بپردازید.
اجرای قانون LMB را در دستور کار خود قرار دهید
قانون LMB درواقع بیانگر ساختار و روش کار شما در طول سال است. واژه LMB مخفف سه کلمه زیر است:
LEARNING – MARKETING – BUSINESS MANAGEMENT
شما در طول برنامه کسب و کارتان فقط سه کار باید انجام دهید. این تنها کاری است که باید هیچ روزی از آن غافل نشوید. درواقع این سه کار تمام آن چیزی است که منجر به تحقق هدفتان میشود. یادگیری، بازاریابی، مدیریت کسب و کار در قالب تولید و غیره.
یادگیری
وقتی میگویم باید یادگیری یکی از فعالیتهای اصلی روزمرهتان هست منظورم توسعه در دو بخش اصلی است. توسعه دانش مهارتی و توسعه دانش کسب و کار.
دانش مهارتی
در توسعه مهارتی شما باید مهارتهای خودتان را در رشته مخصوص کسب و کارتان مرتباً افزایش بدهید. اگر تولیدکننده محصولات رزینی هستید باید آخرین روشهای تولید رزین، انواع متریال های مناسب، شناسایی ابزارهای کارآمد و … در دستور کارتان بگذارید. شناسایی سایتهای مرجع در این زمینه. شناسایی رهبران حوزه کسب و کارتان یعنی کسانی که در این حوزه خلاقترین و بهترین هستند. تهیه کتب آموزشی و شرکت در دورهها و کارگاههای تخصصی بخشی از فعالیتهای یادگیری مهارتی هست.
دانش کسب و کار
همچنین شما باید مرتباً دانش کسب و کار خود را افزایش دهید. بهترین تکنیکها در برنامه بازاریابی. بهترین روشهای بازاریابی، حسابداری، عکاسی، تبلیغات، طراحی، مدیریت زمان، انبارداری و … بخشی از مواردی هست که باید در طول روز یاد بگیرید. در این بخش هم سایتهای مرجع، کتب آموزشی، شرکت در کارگاه و دورههای آموزشی را در دستور کار خود بگذارید.
بازاریابی
بازاریابی گامها و بخشهای مختلفی دارد. تنها بخش پولساز کسب و کار شما اینجاست. ریشههای کسب و کار شما اینجا تقویت میشود، درخت کسب و کار شما ازاینجا تغذیهشده و بزرگ میشود. بازاریابی بخشهای متعددی دارد. شما میتوانید در هرروز بخش کوچکی را به عهده بگیرید. مثلاً یک روز تولید محتوا، یک روز انتشار، یک روز پیگیری و گامهای دیگر را در دستور کار روزانه برنامه ریزی کسب و کار خود بگذارید. در ادامه به معرفی چند استراتژی بازاریابی مطرح میپردازیم:
- بازاریابی رابطهایی: بسیاری از کسب و کارها بر ایجاد ارتباطات نزدیک و صمیمی با مشتریان خود تاکید دارند.
- بازاریابی دهان به دهان: در این شیوه، کسب وکارها سعی میکنند تا مشتریان خود راوی تجربیاتشان از محصولات یا خدمات مورداستفاده باشند.
- بازاریابی مخفی: بعضی اوقات یک برند به صورت عامدانه همه چیز درباره یک محصول را به متریان خود نمیگوید. کشف ویژگیهای مخفی باعث وزوز و همهمه میشود.مثل تیزری از یک فیلم سینمایی که همه چیز را به شما نشان نمیدهد، امّا شما را ترغیب به مشاهده کامل فیلم میکند.
- بازاریابی رویدادی: معرفی محصولات یا خدمات در رویدادهای مختلف صورت میپذیرد.
- بازاریابی محتوا: انتشار محتوایی مرتبط با موضوع برنامههای تجاری باعث جلب توجه مخاطبان و حرکت آنها به سمت یک کسب و کار میشود. بازاریابی محتوایی از شیوههای بازاریابی درونگرا محسوب میشود.
مؤسس و مالک فیسبوک همچنین می گوید:
من ترجیح می دهم یک هدف تصویر ذهنی بزرگ در ذهنم داشته باشم و برای دستیابی به هدفم به یک برنامه پیچیده نچسبم. من تلاش می کنم زندگی و کسب و کارم را تا حد ممکن ساده کنم. من محيط خود را با این ذهنیت آماده ساخته ام. توجه من معطوف به اجرا است که موجب ایجاد شتاب در امور روزمره من می شود.
مدیریت کسب و کار
و بخش سوم این برنامه اختصاص دارد به کارهایی مثل: تولید، بستهبندی، ارسال، ثبت اطلاعات، طراحی و … شما در طول روز قطعاً باید به تهیه مواد اولیه، ارسال محصولات مشتریان، تولید محصول و … بپردازید. پس بخش سوم برنامه روزانه کسب و کار شما به این موارد اختصاص پیدا میکند.