جستجو
Close this search box.

مدیریت مالی شخصی چیست؟ | از اهمیت تا روش انجام

مدیریت مالی چیست
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Pinterest

فهرست مطالب

دانش مدیریت مالی به شکلی عالی به کسب و کار های کمک میکند. در واقع با مدیریت مالی میتوانید هزینه ها را به حداقل و سود ها را به حداکثر برسانید که درنتیجه باعث میشود کسب و کار ها رونق بگیرند و از سمت ورشکسته شدن دور شوند. شرکت هایی که از دانش مالی برخوردار باشند یا مشاور مالی حرفه ای داشته باشند شرکت های موفقی خواهند بود، پس اسم برند هایی که تا امروز در زندگی مان شنیده ایم همگی از هوش مالی استفاده میکنند. در این مقاله از مجله قهرمان همراه باشید تا شما هم در کسب و کارتان موفق شوید.

 

تعریف مدیریت مالی

همه ما از استعداد های مختلفی بهره برده ایم و از طریق آن میتوانیم درآمدی رو بدست بیاوریم. ولی چیزی که اکثر ما آدمها در آن ضعف داریم همین مدیریت مالی است چه در زندگی و یا چه در کسب و کار ، در  واقع همین دانش است که میتواند نقطه عطف زندگی و شغلی ما باشد. وارن باف یکی از ثروتمند ترین افراد جها میگوید:

 

.”این فکر که که کار کردن می تواند شما را سرمایه دار کند کاملا اشتباه است. این مدیریت مالی است که شما را به ثروت می رساند”..

 

حالا منظور از مدیریت مالی چیست؟ 

برنامه ریزی، کنترل بودجه با توجه به هدف شرکت ، حسابداری ، تعادل میان درآمدو هزینه ها ، ارزیابی و سرمایه گذاری مناسب و دیگر.

توجه کنید پول و ثروت مانند پیاز لایه لایه است  یا برخی میگویند فرکانس ثروت ، پس باید تلاش کنیم در لایه یا فرکانس بعدی خودمان را برسانیم.

مدیریت مالی کسب و کار

اهداف مدیریت مالی

مدیریت مالی یکی از مهترین بخش های یک کسب و کار است،البته این موارد در خصوص مدیریت مالی در زندگی هم صدق میکند. در زیر چند اهمیت آن را بیان کرده ایم:

  • کمک به سازمانها در برنامه ریزی مالی
  • کمک به سازمانها در برنامه ریزی و جمع آوری بودجه
  • کمک به سازمانها را در استفاده و تخصیص بودجه دریافتی یا بودجه به دست آمده
  • کمک به سازمانها در تصمیم گیری های حساس مالی
  • کمک به بهبود سودآوری سازمانها
  • افزایش ارزش کلی شرکتها یا سازمانها

 


مطالب مرتبط:  تفاوت فرد پولدار و بی پول        شغل های پر درآمد برای خانم ها       عوامل موفقیت در کار


 

اصول مدیریت مالی

1- ارزش خالص دارایی‌ها را حساب کنید

فرد مدیر مالی باید ابتدا همه دارایی ها چه از لحاظ نقدی چه غیر نقدی همینطور بدهی و طلب هارا حساب کند تا خالص دارایی ها مشخص شود. البته رابطه سود ها و مخارج را هم توجه کند. این کار برای شما مشخص میکند تا در صورتی که مخارج تون افزایش یافت آن را کنترل کنید.

رشد کسب و کار با مدیریت مالی

2- کنترل سود و هزینه ها

کنترل دخل و خرج هم در زندگی مهم هست هم در شغل چه کارمندی و یا چه کار آزاد. مثالی بزنم فرض کنید درآمد یک سال شما 100 میلیون شده و هزینه ها و بدهی شما 150 میلیون شده است. در این حالت شما تحت فشار قرار میگیرید و ممکنه ورشکسته شوید. دقت شود که مقدار کمی از درآمد رو خرج کنید و مهم است تعدلی بین ورود پول و خرج پول و سرمایه تان داشته باشید.

 

3- درآمد خود را تقسیم بندی کنید

از درآمدی که بدست میاورید به مثال سالانه 100 میلیون درآمد دارید ، 20 میلیون را سرمایه گذاری کنید، 10 میلیون آن را پس انداز کنید (بهتراست حساب پس انداز از دیگر حساب ها جدا باشد) مابقی پول را صرف هزینه ها و رشد کسب و کار کنید. بعد از مدتی پول سرمایه گذاری های شما رشد کرده و میتوانید با اون پول حتی یک کسب و کار دیگر راه اندازی کنید یا تامیت نقدینگی خوبی برای شرکت داشته باشید.

 

4- اصلاح رفتار های مالی

یکی از چیزهایی که شما را کمک میکند تا به اهداف تان برسید این است که مخارج تان را کنترل کنید و با اولویت خرج کنید.خرید هایی که غیر ضروری هستند را انجام ندهید. اگر میبینید فلان دوستتان گوشی فلان خرید نیازی نیست شما هم اینکار را انجام دهید و خود را گرفتار کنید. باید تلاش کنید عادت های بد مالی خود را تبدیل به عادت های مثبت کنید.

کنترل دخل و خرج

5- ایجاد برنامه سود دهی

افرادی که کارمند هست میتوانند یک کسب و کار کوچک راه اندازی کنند و با داشتن برنامه سود ده میتوانید آن را رشد و توسعه دهید. باید یک برنامه با سود دهی خوب داشته باشید زیرا بقای کسب و کار شما به آن بستگی دارد. عوامل سود دهی هر مجموعه چیست؟

قیمت گذاری، رقابت در صنعت، وضعیت اقتصادی، مکانیزم عرضه و تقاضا و هزینه‌ها و بازده‌ها از جمله عوامل اصلی سود سازی برای یک مجموعه محسوب میشود.

 

6- برنامه ریزی برای آینده

بهتر است مبلغی را برای موارد پیش آمده داشته باشید چه در زندگی و چه در کار ، تا در شرایط سخت بتوانید آن را راحت تر رد کنید و رو به جلو حرکت کنید.

 

جدیدترین دوره ها​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسعه فردی
دوره های توسعه فردی
کسب و کار
دوره های کسب و کار
روانشناسی
دوره های روانشناسی
مراقبه - یوگا
دوره های مدیتیشن
دوره های یوگا
زندگی نامه
لینکدونی
مطالب پر بازدید