جستجو
Close this search box.

خواص پونه برای بدن

خواص پونه برای بدن
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Pinterest

فهرست مطالب

گیاه پونه حاوی مقدار زیادی ویتامین A، B، C، کلسیم، مقداری تانن و مواد رزینی می باشد. پونه در فصل گرما و در زمین های مرطوب رشد می کند و دارای خواص درمانی بسیاری است. جالب است بدانید روغن پونه سمی است و در سالیان دور مهاجرین امریکایی برای دور کردن حشرات استفاده می شده است. در این مقاله از مجله قهرمان همراه باشید.

 

خواص پونه

خواص پونه برای سرما خوردگی و آنفولانزا

پونه از محتویات بالای منتول تشکیل شده است و در طی سالیان متمادی به دلیل ویژگی های تحریک کننده و توانایی آن در تسکین علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا مورد استفاده قرار می گرفت. این گیاه ممکن است به تنفس کمک کند و به عنوان یک عامل تقویت کننده دستگاه تنفسی و ریه ها عمل نماید. طبق گفته طرفداران این گیاه، خاصیت خلط آور در پونه، باعث شل شدن مخاط یا خلط می شود و آن را از سیستم تنفسی شما پاک می کند.

 

خواص پونه برای عفونت

پونه کوهی به عنوان یک ضد عفونی کننده قوی علیه قارچ‌ها و میکروب‌ها شناخته می‌شود، در واقع پونه کوهی با وجود ترکیبات تیمول و کارواکرول می‌تواند از بدن در برابر بسیاری از باکتری‌ها و عفونت‌ها محافظت کند. کسانی که در گوش و یا ناخن عفونت‌های قارچی دارند و یا خانم‌هایی که در ناحیه تناسلی با عفونت قارچی درگیر هستند می‌توانند از پونه کوهی استفاده کنند.

دم کرده و ضماد پونه کاری را برای حل این مشکلات می‌تواتید استفاده کنید. علاوه بر این پونه کوهی برای درمان عفونت ادراری نیز کاربرد دارد و دم کرده پونه کوهی از تاثیرگذارترین و مناسب ترین درمان‌ها برای عفونت ادراری است. پونه کوهی با تحریک گلبول‌های سفید خون، آن‌ها را افزایش داده و موجب تسریع روند بهبودی می‌شود.

 

پونه سرشار از کلسیم

برای تقویت استخوان های و کودکان در حال رشد می توانید از پونه استفاده کنید. برای این منظور بهتر است برای تاثیرگذاری بیشتر پونه تازه یا خشک شده را به همراه ماست یا دوغ مصرف کنید.

 

خواص پونه برای دستگاه گوارش و کبد

از دیگر خواص سلامت پونه می توان به درمان ناراحتی های کبدی ، اسهال های خونی ، ناراحتی های عصبی و اختلالات گوارشی اشاره کرد.

 

خواص پونه برای ریه

گیاه پونه دارای خواص دارویی و طبی متعددی است که برای بهبود بیماری‌های ریه مفید هستند. در ادامه، تعدادی از خواص مفید پونه برای بیماری‌های ریه شرح داده شده است:

  • ضد التهاب: گیاه پونه دارای خواص ضد التهابی قوی است و می‌تواند به کاهش التهاب دهانه ریه و برونش‌ها کمک کند.
  • ضد اسپاسم: عصاره پونه می‌تواند به عنوان یک ضد اسپاسم عمل کند و ناحیه‌های ریه و برونش‌های تنگ شده را گشوده و احتیاج به استفاده از داروهای شیمیایی را کاهش دهد.
  • ضد سرفه: استفاده از گیاه پونه می‌تواند به کاهش سرفه و احتقان ناشی از برونشیت و آسم کمک کند.
  • ضد برونشیت: استفاده از پونه می‌تواند به تسکین علائم برونشیت کمک کند، از جمله سرفه، خارش، التهاب و احتقان.
  • ضد آسم: گیاه پونه دارای خواص ضد اسپاسم و ضد التهابی است که می‌تواند به بهبود علائم آسم کمک کند.

 

خواص پونه و عفونت‌های دستگاه تناسلی

پونه یک گیاه دارویی است که در بسیاری از سنت‌های طب سنتی استفاده می‌شود. این گیاه خاصیت ضد التهابی، ضد عفونی کننده و آنتی‌باکتریال دارد که می‌تواند در درمان برخی از عفونت‌های دستگاه تناسلی مفید باشد.

یکی از خواص پونه در درمان التهابات دستگاه تناسلی است. پونه می‌تواند التهابات را کاهش دهد و علائم ناخوشایند مانند خارش، سوزش و التهاب را کاهش دهد. این خاصیت ضد التهابی پونه می‌تواند در درمان التهابات مانند التهاب مهبل، التهاب رحم و التهاب ادرار مفید باشد.

 

خواص پونه برای دیابت

یکی دیگر از خواص پونه این است که یکی از گیاهان دارویی است که به کاهش دیابت نوع ۲ کمک می‌کند. این گیاه دارویی به کاهش قند خون از طریق کنترل ترشح انسولین کمک می‌کند.

 

خواص پونه برای چرخه قاعدگی

پونه بخاطر فعالیت های ایمنوگرافی معروف است. در طول سال ها از این روش برای تحریک قاعدگی در خانم هایی که چرخه نامنظم دارند یا در کسانی که قاعدگی ندارند، استفاده می شود. گرچه گزینه های جایگزین زیادی برای تحریک قاعدگی وجود دارند که بسیاری از آنها بسیار ایمن تر از پونه هستند. به همین دلیل، بیشتر متخصصان استفاده از پونه را برای این منظور توصیه نمی کنند.

 

کاهش گاز معده و دردهای شکمی

پونه می تواند در حذف گازهای انباشته در روده و معده بسیار موثر باشد و به عنوان یک گیاه دارویی برای گوارش محسوب می شود. خاصیت ضداسپاسم روده ها باعث می شود تا دردهای شکمی شما تسکین پیدا کند.

 

مضرات پونه

احتیاط در بارداری

تا به اینجای کار در مورد فواید پونه صحبت کردیم ، پونه دارای مضراتی هم می باشد که می بایست به آن توجه کنید. زنان باردار بایستی با احتیاط بیشتری پونه را مصرف کنند چرا که ممکن است منجر به سقط جنین شود.

 

افزایش فشار خون

افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند باید در مصرف پونه احتیاط کنند زیرا پونه باعث افزایش فشار خون می شود و کسانی که فشار خون دارند ممکن است با مصرف پونه دچار حمله شوند.

 

جدیدترین دوره ها​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسعه فردی
دوره های توسعه فردی
کسب و کار
دوره های کسب و کار
روانشناسی
دوره های روانشناسی
مراقبه - یوگا
دوره های مدیتیشن
دوره های یوگا
زندگی نامه
لینکدونی
مطالب پر بازدید