در چه کاری خوب هستید؟ در چه چیزی خوب نیستید؟ نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید. برای انجام این کار، من شما را از طریق ایجاد لیستها، صحبت با افرادی که به آنها اعتماد دارید، شرکت در تست شخصیت و آزمایش چیزهای جدید راهنمایی میکنم. با مجله قهرمان همراه باشید.
مثالی برای درک بهتر:
وقتی 14 ساله بودم، قدرتی را کشف کردم که نمی دانستم دارم. برادر بزرگتر من یک باشگاه ورزشی خانگی خریده بود، اما یک مشکل وجود داشت که به طور منظم در سه کلمه بیان می شد: “مجموعه ای لازم است.”
برادرم بعد از چند ساعت کار با هم و با کمی نشان دادن آن، هول کرد، زیر لب فحش داد و من را با برگه دستورالعمل مونتاژ تنها گذاشت. کم کم هر مرحله را انجام دادم تا اینکه بعد از آن شب، سالن بدنسازی آماده عمل شد.
آن روز فهمیدم تواناییهایی دارم که برادرم در آن زمان نداشت، و این بدان معنا بود که من چیزی ارزشمند برای ارائه دارم.
اگر به راه اندازی یک کسب و کار فکر می کنید، شناسایی نقاط قوت و ضعف خود فقط تمرینی برای ایجاد احساس خوب (یا بد) نسبت به خودتان نیست. این فرآیندی است که به شما این امکان را میدهد تا بفهمید که چگونه میتوانید در کاری که انجام میدهید مؤثرتر باشید و اگر میخواهید موفق شوید، کجا باید پیشرفت کنید.
شروع کنیم شناسایی قوت و ضعف
1. ابتدا دو لیست ایجاد کنید
قبل از اینکه از هر منبع خارجی برای کمک به شناسایی نقاط قوت و ضعف خود استفاده کنید، توصیه می کنم حدود 30 دقیقه را به تنهایی برای ایجاد دو لیست صرف کنید.
اولین لیست شما بر روی اهداف کسب و کار یا کارآفرینی شما متمرکز است. آن را چیزی مانند “مهارت های مورد نیاز برای موفقیت” بنامید.
نگران این نباشید که آیا به تمام مهارت های ممکن برای موفقیت کسب و کار خود فکر کرده اید یا خیر. این یک مرور کلی است و نسبتاً کلی است. بسته به کسب و کار شما، ممکن است مواردی مانند “درکی از بازار”، “توسعه کسب و کار”، “توسعه وب سایت” یا “تخصص محصول” را فهرست کند. هنگامی که لیست خود را تکمیل کردید، مهارت هایی را که در حال حاضر دارید برجسته کنید و یک ستاره در کنار مهارت هایی که فکر می کنید باید توسعه دهید قرار دهید. سپس، این فهرست را کنار بگذارید — بعداً به آن باز خواهید گشت.
فهرست بعدی که قرار است ایجاد کنید، مستلزم این است که در مورد خودتان کاملاً صادق باشید. می توانید دو ستون ایجاد کنید، یکی به نام نقاط قوت و دیگری به نام نقاط ضعف.
بسته به شخصیت شما، پر کردن یکی از این ستون ها بسیار آسان تر است. من فقط می توانم با پیشنهاد اینکه تمام تلاش خود را برای عینی بودن انجام دهید تشویقتان کنم. خودتان را به خاطر چیزهایی که فکر میکنید ایرادات اصلی هستند مورد ضرب و شتم قرار ندهید و در مورد اینکه چقدر نقاط قوت خود را بزرگ میدانید، دست بالا نگیرید. فقط آنها را یادداشت کنید، و ادامه دهید.
پیشنهادی: نحوه برنامه ریزی در موفقیت کسب و کارها *** 57 ایده کسب و کار اینترنتی
همچنین نیازی نیست فهرستی جامع از 100 نقطه قوت و ضعف داشته باشید. اگر بیش از 10-15 مورد را در هر ستون قرار داده اید، احتمالاً شروع به تمرکز بیش از حد روی نقاط قوت و ضعفی کرده اید که چندان قابل توجه نیستند.
نمونه هایی از مواردی که ممکن است به این لیست اضافه کنید، از جنبه های شخصیت خود، مانند “آرامش تحت فشار” یا “محور موفقیت” تا مهارت های فنی که ممکن است داشته باشید، مانند “تخصص HTML” یا “تجربه مدیریت پروژه” را شامل می شود.
هدف از این فهرست این است که با برخی از ایدههای کلی که در مورد خودتان دارید شروع کنید و سپس از منابع دیگر برای کمک به اصلاح فهرست خود اطلاعات دریافت کنید.
برای کمک به شما در مورد اینکه چه چیزی را در نقاط قوت و ضعف خود بگنجانید، سعی کنید از خود سوالاتی بپرسید:
- من در چه کاری خوب هستم؟
- دیگران در مورد چه چیزی از من تعریف کرده اند؟
- دیگران در بیش از یک مورد چه چیزی به من کمک کرده اند؟
- به نظر می رسد کدام پروژه ها و وظایف انرژی من را تخلیه می کنند؟
- برای کدام پروژه ها ساعت ها بدون خستگی وقت صرف کرده ام؟
- سرگرمی های من چیست و چرا انجام آنها را دوست دارم؟
بعد از اینکه مدتی را صرف ارزیابی صادقانه نقاط قوت و ضعف خود کردید، وقت آن است که از نزدیک ترین افراد به شما نظر بگیرید: یکی دیگر از افراد مهم، مربی، دوستان نزدیک یا اعضای خانواده.
2. با افرادی که به آنها اعتماد دارید صحبت کنید
مشکل استفاده از لیستی از نقاط قوت و ضعف که فقط شما تکمیل کرده اید این است که شما یک نظر مغرضانه نسبت به خود دارید. اکثر مردم نسبت به خود خیلی زیاد یا خیلی کم فکر می کنند.
اگر شما هم مثل من هستید، پس به نحوی موفق می شوید هر دو را همزمان انجام دهید. همه ما به نوعی “تخته صدا” نیاز داریم تا به ما کمک کند تا وضوح را به دست آوریم و به حقیقت در مورد خود نزدیکتر شویم. اینجاست که افراد دیگر به کار می آیند.
سعی کنید به سه تا پنج نفر فکر کنید که به نظرات آنها اعتماد دارید و فرصت زندگی یا کار طولانی مدت با شما را داشته اند. شما افرادی را می خواهید که رفتار و منش شما را در موقعیت های مختلف مشاهده کرده باشند. برای اکثر افراد، آن گروه شامل یک فرد مهم دیگر، شاید یک مربی یا مشاور، یک دوست صمیمی، یک یا چند خواهر و برادر یا والدین شما خواهد بود.
طول روابط شما تنها چیزی نیست که باید در نظر بگیرید. مهم ترین چیز این است که آیا به نظر آنها در مورد شما اهمیت می دهید یا اعتماد ندارید. برخی از دوستان و اعضای خانواده بیش از حد مغرضانه خواهند بود – آنها یا فکر می کنند هر کاری که انجام می دهید شگفت انگیز است یا نظرات آنها در گذشته آسیب زا و مخرب بوده است. با دقت افرادی را انتخاب کنید که سابقه خوبی در متعادل بودن و مفید بودن دارند، حتی زمانی که نیاز داشتند چیزی را به شما بگویند که شما نمی خواستید بشنوید.
هنگامی که گروهی از افراد را انتخاب کردید، با آنها تماس بگیرید. میتوانید با هر یک از آنها قهوه بخورید یا به سادگی یک ایمیل با چند سؤال ارسال کنید و بازخورد صادقانهشان را بخواهید.
وقتی با آنها تماس می گیرید، مطمئن شوید که زمینه ای را در مورد اینکه چرا نظر آنها را می خواهید ارائه می دهید. به آنها بگویید که می خواهید یک کسب و کار راه اندازی کنید و برای موفقیت در تلاش هستید نقاط قوت و ضعف خود را بررسی کنید. از آنها بپرسید چه چیزی در مورد شماست که فکر می کنند به موفقیت شما کمک می کند. سپس از آنها بخواهید نقاط ضعفی که ممکن است باعث شکست شما شود را به شما بگویند.
با دریافت بازخورد، شروع به اضافه کردن جزئیات بیشتر به دو لیست خود کنید. متوجه خواهید شد که برخی از نقاط قوت و ضعفی که فهرست کرده اید توسط افرادی که به آنها اعتماد دارید تأیید می شوند، در حالی که برخی دیگر که لیست کرده اید برای افرادی که با شما وقت گذرانده اند مهم نیستند.
لیست های خود را اصلاح کنید
3. تست شخصیت بدهید
علاوه بر زمانی که صرف فکر کردن در مورد خود و نظراتی که از دیگران جمع آوری کرده اید، تست های شخصیت منبع مفید دیگری است که به شما در شناسایی نقاط قوت و ضعف کمک می کند. اینها بعضی از علایق من است:
نشانگر نوع مایرز-بریگز (MBTI):
آزمون MBTI استاندارد طلایی برای آزمون های شخصیتی در سطح سازمانی است. چندین سال پیش، کارفرمای قبلی من برای یک مربی هزینه کرد تا آزمایش ها را انجام دهد و ما را از طریق نتایج ما راهنمایی کند.
این آزمون شما را در چارچوبی از چهار حوزه اندازه گیری می کند: انرژی (درون گرا در مقابل برون گرا)، تصمیم گیری، دریافت اطلاعات و نزدیک شدن به دنیای خارج.
تست شخصیت DISC
یکی دیگر از تست های شخصیتی بسیار مورد علاقه در سطح شرکتی. در یک کار دیگر، با همکارانم به یک استراحت کاری دو روزه رفتم. در میان برنامه کامل یخ شکن ها، گشت و گذارهای دوره طناب زدن، و بازی ها، ما همچنین در مورد نوع DISC بحث کردیم و اینکه چگونه می توانیم بهترین ارتباط را با یکدیگر داشته باشیم (به هر حال من یک D/SI هستم).
توجه:
تست های شخصیت کمی شبیه طالع بینی هستند – آنها به اندازه کافی عمومی هستند که می توانند تا حد امکان برای افراد بیشتری اعمال شوند. در اغلب موارد، نتیجه شما دقیقاً دقیقاً همان چیزی است که خودتان را می بینید، در حالی که جزئیات منحصر به فردی را که واقعاً شما را همان چیزی که هستید از دست می دهد.
اگر بتوانید گام های گسترده یک تست شخصیت را با جزئیات دقیق ارائه شده توسط خود ارزیابی خود و نظرات دیگران ترکیب کنید، شروع به دریافت تصویر بسیار خوبی از نقاط قوت و ضعف خود خواهید کرد. تست های شخصیت نیز برای بیان برخی از زبان ها و اصطلاحات مشترک برای بیان نقاط قوت و ضعف شما بسیار مفید هستند.
4. چیزهای جدید را امتحان کنید
یک مشکل در شناسایی نقاط قوت و ضعف زمانی پیش می آید که تجربه کافی نداشته باشید. در برخی موارد، ممکن است به لیست نقاط ضعف خود نگاه کنید و متوجه شوید که بیشتر به «نمیدانم، هرگز امتحان نکردهام» خلاصه میشود. به عنوان مثال، اگر هرگز برای انجام کاری ورزشی یا هنری تلاش نکرده اید، چگونه می دانید که توانایی ورزشی یا هنری دارید؟
من معتقدم که با انجام کارهایی که قبلا هرگز انجام نداده اید، به خودتان فشار بیاورید تا رشد کنید. صادقانه بگویم، اگر تمایلی به امتحان کردن چیزهای جدید ندارید، در اینجا نتیجه تست شخصیتی فوری شما آمده است: کارآفرین نباشید.
با این حال، اگر علاقه مند به آزمایش چیزهای جدید برای شناسایی نقاط قوت و ضعف خود هستید، در اینجا چند گروه از تجربیات وجود دارد که نیاز به زمان و هزینه زیادی ندارند:
تجربیات خلاقانه:
نقاشی/طراحی: یک قلم مو، چند رنگ ارزان، و مقداری کاغذ (یا یک بوم) بردارید و با تماشای ویدیوی آموزشی YouTube همراه باشید.
آواز خواندن: شاید تا به حال از یک بار کارائوکه پرهیز کرده باشید، اما ترس از خجالت را پشت سر بگذارید و برخی از آهنگ های مورد علاقه خود را بخوانید.
رقصیدن: یوتیوب دوباره مفید خواهد بود، زیرا هزاران ویدیوی آموزشی رقص وجود دارد. در حریم خصوصی خانه خود، می توانید بارها و بارها تمرین کنید تا زمانی که فکر کنید به رقصیدن رسیده اید.
ویدئو: ما در دوران فوقالعاده هیجانانگیزی زندگی میکنیم که در آن بسیاری از ما تجهیزات اولیه مورد نیاز برای ساخت یک ویدیو با کیفیت در سطح فیلم را درست در جیب خود داریم. خود را برای ایجاد یک ویدیوی 15 یا 30 ثانیه ای با یک هدف اصلی به چالش بکشید: بینندگان خود را وادار کنید که واکنش احساسی داشته باشند.
آشپزی: یک دستور غذا را در یک کتاب آشپزی دنبال کنید، از Allrecipes دیدن کنید، یا ویدیوی YouTube دیگری را تماشا کنید. غذایی درست کنید که در رستوران از آن لذت برده اید، اما هرگز سعی نکرده اید آن را در خانه درست کنید. ممکن است از پیدا کردن مهارتی که در هزینه شما نیز صرفه جویی می کند شگفت زده شوید.
استندآپ کمدی: بسیاری از شهرها شب های میکروفون باز در کلوپ های کمدی دارند. احساس شجاعت می کنید؟ سعی کنید مجموعهای از جوکهای پنج دقیقهای بنویسید و آنها را برای افراد کاملاً غریبه اجرا کنید (نکته حرفهای: برای حمایت اخلاقی از دوستان خود دعوت کنید).
تجربیات فنی:
راه اندازی وب سایت خود: مطمئن نیستید که برای راه اندازی یک وب سایت چه چیزی لازم است؟ خدماتی مانند Squarespace امتحان کردن آن را بسیار آسان می کند.
مبانی تجزیه و تحلیل دیجیتال گوگل: در مورد آنچه باعث می شود برخی وب سایت ها بهتر از سایرین کار کنند بیشتر بیاموزید.
تجربیات مالی:
سرمایه گذاری: اکنون برنامه هایی مانند Stash وجود دارد که به شما امکان می دهد با حداقل 5.00 دلار سرمایه گذاری کنید. سرمایه گذاری را بخوانید و ابتدا با مبالغ کم پاهای خود را خیس کنید.
امور مالی خودتان: من همیشه از این که تعداد زیادی از مردم قادر به مدیریت پول خود با بودجه شخصی نیستند شگفت زده می شوم. YouNeedABudget برای افرادی که برای اولین بار بودجه دارند و به دستورالعمل های زیادی در مورد مدیریت جریان نقدی شخصی خود نیاز دارند، عالی است.
تجربیات ورزشی:
صخره نوردی: اکثر مراکز صخره نوردی دارای قیمت های مناسب، تمامی تجهیزات لازم و کارشناسانی هستند که به شما کمک می کنند. این یک راه عالی برای گذراندن چند ساعت است، و وقتی بتوانید زنگ بالای دیوار را به صدا درآورید، هیچ چیز بهتر از احساس موفقیت نیست.
یوگا: چه یک معامله گروپون برای یوگای داغ در شهر خود دریافت کنید، چه به سادگی یک ویدیوی یوتیوب را تماشا کنید ( یوگا با ویدیوهای آدرین یکی از موارد مورد علاقه شخصی است)، امتحان کردن یوگا لایه دیگری از خود انعکاس را به شما می دهد و به وضعیت خود توجه می کنید. بدن در طول یک جلسه
تجربیات تجاری:
ممکن است شکست بخورید، و در برخی موارد، ممکن است به طرز بدی شکست بخورید. اما برای اینکه واقعاً یک نقطه قوت یا ضعف را شناسایی کنید، باید احساس اولیه شکست را پشت سر بگذارید تا چیز ارزشمندی در مورد خودتان بیاموزید.
هشدار منصفانه: برخی از این تجربیات خیلی سریع به شما نشان میدهند که در چه چیزی مهارت ندارید.
صرفاً امتحان کردن چیزهای جدید به این معنی نیست که به طور خودکار نقاط قوت و ضعف را شناسایی خواهید کرد. هنگام شروع کاری جدید باید هوشیار باشید، و من به شدت توصیه می کنم پس از آن مدتی برای پردازش تجربه جدیدی که به تازگی داشته اید وقت بگذارید.
برای کمک به پردازش، در اینجا چند سؤال مختصر وجود دارد که می توانید از خود بپرسید تا نقاط قوت و ضعف احتمالی را شناسایی کنید:
- آیا از تجربه لذت بردید؟
- چه چیزی را در مورد آن دوست داشتید؟
- چه چیزی را در آن دوست نداشتید؟
- برای شما آسان بود یا برایتان سخت بود؟
- آیا این چیزی است که می خواهید به آن ادامه دهید و در آن بهتر شوید؟
- وقتی در یادگیری یا انجام کار با مشکل مواجه شدید، چه انگیزه ای شما را برای ادامه کار ترغیب کرد؟
ارزیابی لیست های شما
اکنون که مدتی را صرف شناسایی نقاط قوت و ضعف خود کرده اید، می توانید ارزیابی کنید که کدام یک نیاز به توجه بیشتری از جانب شما دارند.
برخی از نقاط قوت شما نشان دهنده بهترین چیزی است که در حال حاضر دارید. سایر نقاط قوت ممکن است نیاز به توسعه بیشتر داشته باشند تا بتوانند از حداکثر پتانسیل خود استفاده کنند. در نهایت، برخی از نقاط قوت احتمالاً برای موفقیت شما ضروری نیستند.
در ستون “نقاط ضعف” شما، برخی از نقاط ضعف آشکار خواهند بود. قبل از اینکه بتوانید موفق شوید باید به آنها رسیدگی کنید و آنها را بهبود ببخشید. سایر نقاط ضعف، مانند برخی از نقاط قوت شما، ممکن است به سادگی با اهداف کلی کسب و کار شما بی ربط باشند. در نهایت، برخی از نقاط ضعف ممکن است مهم باشند، اما شاید شما کسی نباشید که بر آنها غلبه کنید. برای اینکه منظور من را بفهمیم، باید در مورد هزینه فرصت صحبت کنیم.
هزینه فرصت چیست؟
هزینه فرصت اغلب به عنوان یک اصطلاح اقتصادی استفاده می شود، اما یک مفهوم مفید برای در نظر گرفتن نقاط ضعف شما است. مفهوم نسبتاً ساده است: با توجه به مجموعهای از منابع محدود، هزینه فرصت نشاندهنده چیزی است که وقتی تصمیم میگیرید منابع خود را برای یک جایگزین به جای دیگری خرج کنید، از دست میدهید.
در این صورت شما زمان و پول محدودی در اختیار دارید. فرض کنید «عدم توانایی فروش» و «عدم توانایی حسابداری» در ستون ضعفهایتان ذکر شده است. اگر زمان و پول خود را بر توسعه مهارتهای لازم برای تبدیل شدن به یک فروشنده بهتر متمرکز کنید، آیا سود آن بیشتر از این است که این منابع را صرف توسعه مهارتهای حسابداری خود کنید؟
اگر آن نقاط ضعف را ارزیابی کنید و به این نتیجه رسیدید که بهبود توانایی فروش شما مهمتر است، در این صورت باید در مورد آن ضعف حسابداری چه کاری انجام دهید؟ نقطه ضعف یک نفر نقطه قوت یک نفر دیگر است. اشکالی ندارد که در همه چیز عالی باشید. در عوض، آنچه را که می توانید بهبود بخشید و افرادی را در کنار خود بیاورید که نقاط قوتی دارند که نقاط ضعف شما را متعادل می کند.
بسیاری از کارآفرینان این را به عنوان یک لحظه “آها” برای آنها مطرح می کنند. کارآفرینان تمایل دارند همه چیز را به تنهایی انجام دهند و به سرعت از بین می روند. زمانی که آنها توانستند افراد مناسبی را وارد کنند که می توانستند برخی کارها را بهتر از آنها انجام دهند، کسب و کارشان می توانست مولدتر و موثرتر شود.
امیدوارم هنگام تلاش برای شناسایی نقاط ضعف و قوت خود، این پیشنهادات برای شما مفید بوده باشد. آیا چیز دیگری وجود دارد که به لیست من اضافه کنید؟ من دوست دارم در مورد زمانی بشنوم که نقطه قوتی را کشف کردید که نمی دانستید دارید، یا زمانی که نقطه ضعفی را شناسایی کردید و برای غلبه بر آن تلاش کردید.