کسب و کار شما چگونه کسب درآمد خواهد کرد؟ هدف شما این است که با انتخاب و ترسیم مدل کسب و کار خود به آن پاسخ دهید. بیایید به اصول اولیه، انواع رایج و نحوه انتخاب گزینه مناسب برای کسب و کار خود بپردازیم. با مجله قهرمان همراه باشید.
مدل کسب و کار چیست
مدل کسب و کار نحوه برنامه ریزی شرکت شما برای کسب درآمد را توضیح می دهد. آنچه را که میفروشید، به چه کسی میفروشید و هزینههایتان را مشخص میکند.
اگر یک کسب و کار جدید هستید ، از یک مدل کسب و کار برای تعیین اینکه آیا ایده کسب و کار شما قابل اجرا است یا خیر، سرمایه گذاران را جذب کنید و استراتژی مدیریت کلی خود را راهنمایی کنید، استفاده کنید.
اگر یک شرکت موجود هستید ، از آن به عنوان پایه ای برای پیش بینی و بررسی طرح کسب و کار خود استفاده کنید.
اجزای اصلی یک مدل کسب و کار چیست؟
مدل کسب و کار را می توان به سه بخش تقسیم کرد:
- هر چیزی که برای ساختن چیزی لازم است: طراحی، مواد اولیه، ساخت، نیروی کار و غیره.
- هر چیزی که برای فروش آن چیز لازم است: بازاریابی، توزیع، ارائه خدمات و پردازش فروش.
- مشتری چگونه و چه چیزی می پردازد: استراتژی قیمت گذاری، روش های پرداخت، زمان پرداخت و غیره.
انواع مدل های کسب و کار
چرخ را دوباره اختراع نکنید با یک مدل کسب و کار رایج یا خاص شروع کنید و با نیازهای خود تنظیم کنید.
نحوه انتخاب مدل کسب و کار مناسب
این فرآیند را دنبال کنید تا یک مدل تجاری ایجاد کنید که با اهداف کسب و کار شما و نیازهای مشتریان هدف شما همسو باشد.
1. بازبینی بازار و رقبای خود
تلاش های تحقیقاتی خود را بر این تمرکز کنید که چگونه کسب و کار شما می تواند ارزشی در بازار ایجاد کند. چه ویژگی هایی به شما کمک می کند که متمایز شوید و بیشتر بفروشید؟
این امر مستلزم آن است که نگاهی دقیق به رقبای خود داشته باشید. چه فرصت هایی برای انجام کاری جدید، متفاوت یا بهتر برای شما وجود دارد؟
در نهایت، نحوه فروش محصولات خود را مرور کنید. آیا موفق است؟ آیا مدلهای کسبوکار در بازارهای دیگر وجود دارد که میتوانند به جای آن در اینجا کار کنند؟
پیشنهادی: نحوه نوشتن طرح کسب و کار: راهنمای گام به گام + مثال
2. درک کنید که مشتریان شما چگونه خرید می کنند
نحوه فروش شما باید با نیازها و انتظارات مشتری هماهنگ باشد.
در رفتار خرید مشتری خود عمیقاً غوطه ور شوید.
- آیا خریدهای یکباره را ترجیح می دهند یا مدل های اشتراک را؟
- آنلاین یا فروشگاهی؟
- آزمایشات رایگان یا ضمانت بازگشت پول؟
درک ترجیحات آنها به شما این امکان را می دهد که مدل تجاری خود را متناسب با عادات خرید رایج تنظیم کنید.
3. روی مشکل و راه حل خود تمرکز کنید
هر کسب و کار موفقی یک مشکل را حل می کند.
به وضوح مشکل را تعریف کنید و اینکه چگونه محصول یا خدمات شما یک راه حل منحصر به فرد ارائه می دهد.
- چه چیزی شما را متفاوت می کند؟
- چگونه بر هزینه ها تأثیر می گذارد؟ قیمت گذاری؟
با در نظر گرفتن ترجیحات مشتری، “بهترین راه برای ارائه راه حل شما چیست؟” این باید شما را به یک مدل کسب و کار نزدیکتر کند که نیازهای مشتری را با اهداف تجاری شما همسو می کند.
پیشنهادی: 14 سوال برتر راه اندازی قبل از شروع یک کسب و کار
4. چندین مدل تجاری را آزمایش و آزمایش کنید
از امتحان مدل های مختلف نترسید. با یک فرضیه شروع کنید، آن را در بازار آزمایش کنید، بازخورد جمع آوری کنید و آن را اصلاح کنید.
از طریق آزمون و خطا، کسب و کارها اغلب مدلی را پیدا میکنند که مناسبتر است. در حالت ایده آل، شما با جریان های درآمدی متعددی مواجه خواهید شد که می تواند عملکرد کسب و کار شما را تقویت کند.
چگونه می دانید که آیا مدل تجاری شما موفق خواهد بود؟
یک مدل کسب و کار موفق باید بیش از هزینه ای که برای ساخت محصول هزینه می کند، از مشتریان پول جمع آوری کند. این سود شماست – به همین سادگی.
به یاد داشته باشید، نیازی به اختراع یک مدل تجاری جدید ندارید. در عوض، یک مدل کسب و کار موجود را انتخاب کنید و آن را متناسب با نیازهای مشتریان خود تنظیم کنید.
هنگامی که این کار را انجام دادید، می توانید قدم بعدی برای شروع کسب و کار خود را عمیق تر کنید – انتخاب یک استراتژی قیمت گذاری.