جستجو
Close this search box.

17 ویژگی یک فرد را منحصر به فرد می کند

ویژگی های شخص منحصر به فرد | منحصربه‌فرد بودن ترکیبی از هویت شخصی و هویت اجتماعی است – چگونه خودمان را در کنار دید دیگران به ما می‌بینیم
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Pinterest

فهرست مطالب

اکتشافات اخیر نشان داده است که حیوانات ویژگی هایی را که زمانی فقط به انسان نسبت داده می شد از خود نشان می دهند، مانند اخلاق و احساسات. با این حال، انسان ها در میان موجودات زمین منحصر به فرد هستند، با فهرستی از ویژگی های منحصر به فرد که متمایز بودن ما را تضمین می کند.

در واقع، کودکان یاور به دنیا می آیند و تنها به آنها آموزش داده می شود که در حین رشد نیازهای دیگران را نادیده بگیرند. انسان ها همچنین شفقت نشان می دهند – فداکاری و اولویت دادن به نیازهای دیگران. در درون این ویژگی های اصلی است که ویژگی های منحصر به فرد یک فرد کشف می شود.

 

چه چیزی یک شخص را منحصر به فرد می کند؟

هر انسانی منحصر به فرد به دنیا می آید و تحت تأثیر نیروهای بیولوژیکی در طول رشد نه ماهه مادر قرار می گیرد.

حتی دوقلوهای همسان تفاوت های بیولوژیکی و رشدی را نشان می دهند که در حین رشد، فردیت را تشویق می کند.

منحصربه‌فرد بودن ترکیبی از هویت شخصی و هویت اجتماعی است – اینکه چگونه خودمان را در کنار دید دیگران به ما می‌بینیم.

همچنین ترکیبی از چیزی است که دانشمندان آن را طبیعت در مقابل پرورش یا زیست شناسی در برابر محیط زیست می نامند.

بحث طبیعت در مقابل پرورش یک بحث علمی و جامعه‌شناختی دهه‌ها است که در مورد اینکه چه چیزی شخصیت را شکل می‌دهد، نیروهای بیولوژیکی ذاتی یا تأثیرات بیرونی یا هر دو را تشکیل می‌دهد.

بدن ما با توجه به ژنتیک ما ترکیبی از دستورات مادر و پدرمان است و هیچ دو فرزندی شبیه هم نیستند.

همچنین ترکیبی از چیزی است که دانشمندان آن را طبیعت در مقابل پرورش یا زیست شناسی در برابر محیط زیست می نامند.

بحث طبیعت در مقابل پرورش یک بحث علمی و جامعه‌شناختی دهه‌ها است که در مورد اینکه چه چیزی شخصیت را شکل می‌دهد، نیروهای بیولوژیکی ذاتی یا تأثیرات بیرونی یا هر دو را تشکیل می‌دهد.

بدن ما با توجه به ژنتیک ما ترکیبی از دستورات مادر و پدرمان است و هیچ دو فرزندی شبیه هم نیستند.

این دستورالعمل‌ها بر ویژگی‌های بیولوژیکی و فیزیکی تأثیر می‌گذارند و دانشمندان علوم اعصاب از آنها به عنوان طبیعت یاد می‌کنند.

برخی از نمونه های منحصر به فرد زیستی عبارتند از

  • ارتفاع
  • هوش
  • اثر انگشت
  • لوب های گوش
  • صدای یک صدا
  • حساسیت به بیماری

اصالت همچنین می تواند توسط عوامل محیطی شکل بگیرد – مانند جایی که ما زندگی می کنیم یا چگونه بزرگ شده ایم. این عوامل به طور گسترده ای تحت عنوان Nurture نامیده می شوند و می توانند شامل باورهای اصلی، اخلاق، اعتماد به نفس و اشتیاق باشند. آنها حتی می توانند بر ضریب هوشی و اعتماد به نفس تأثیر بگذارند.

مطالعات بر روی کودکانی که به فرزندخواندگی وارد می شوند و وارد خانه های متعادل تری می شوند، ارتباط واضحی را بین IQ، روان پریشی و محیط خانه نشان می دهد.

به حداقل رساندن هرج و مرج محیطی و به حداکثر رساندن ثبات محیطی برای رشد مثبت دوران کودکی حیاتی است.

چه بر تأثیر طبیعت تمرکز کنیم و چه تأثیرات پرورش دهنده دنیای اطرافمان، واضح است که همه این ویژگی ها و ویژگی ها با هم ترکیب می شوند و فردی خارق العاده را می سازند.

اما، چگونه این ویژگی ها چیزهای منحصر به فردی را در مورد من تعریف می کنند؟

 

دسترسی به بهترین دوره های توسعه فردی

 

چیزهای منحصر به فرد

هر کدام از ما وجود خودمان هستیم. اما جدا شدن از جمع مستلزم پذیرش آن تفاوت‌ها و پذیرش خود واقعی‌مان است.

بنابراین، چه ویژگی هایی یک فرد را متفاوت می کند؟ در اینجا 17 جنبه مختلف وجود دارد که به منحصر به فرد بودن یک فرد می افزاید.

1. تجربیات زندگی شما

مجموع تجربیات زندگی، جهان بینی فرد را شکل می دهد. بیش از هر ویژگی دیگری، تجربیات یک فرد منحصر به فرد بودن آنها را تعیین می کند.

تجربیات جدید به طور غیرقابل برگشتی ادراکات ما را تغییر می دهد و مغز ما را به طور فیزیکی تغییر می دهد و مسیرهای جدیدی را از هر واقعیت جدید آموخته شده، فرد با مواجهه یا وظیفه ایجاد می کند. حتی اینکه آنها بچه داشته باشند بر رفتار آنها تأثیر می گذارد.

 

2. باورهای اصلی شما

تجربیات و ادراکات زندگی نیز باورهای اصلی را شکل می دهند. اینها حقایقی در مورد خود و محیط اطرافمان بر اساس تجربیات زندگی هستند و می توانند ذاتا مثبت یا منفی باشند.

باورها در مورد خود و دیگران، یا تفاوت بین درست و غلط یا خوب و بد، منحصر به فرد است. باورهای اصلی می تواند شامل نظرات ما در مورد خود نیز باشد. از جنبه مثبت، می توان باور کرد که آنها متفکر یا مهربان هستند.

باورهای اصلی منفی این ایده را شکل می دهند که فرد شکست خورده یا دوست داشتنی نیست. باورهای اصلی منفی مضر هستند و می توانند منجر به روان پریشی شدیدتر شوند.

خوشبختانه، با به دست آوردن تجربیات جدید و فراموش شدن خاطرات قدیمی، باورهای اصلی می توانند در طول زمان تغییر کنند.

 

3. نوع هوش شما

عقل چیزی بیش از ضریب هوشی بالاست. هشت مؤلفه مختلف هوش وجود دارد. عقل هر فرد ترکیبی منحصر به فرد از مهارت های منطقی، بین فردی و درون فردی، طبیعت گرایانه و جنبشی دارد.

درست مانند یک دستور غذا، هیچ دو کیک دقیقاً شبیه هم نیستند. در حالی که مهارت های تحلیلی ممکن است بر شخصیت فرد تسلط داشته باشد، دیگری ممکن است قضاوت موسیقایی، زبانی یا حتی فضایی داشته باشد – به فرد اجازه می دهد فقط با یک نگاه آواز بخواند، به ده ها زبان صحبت کند یا حتی پازل های پیچیده را حل کند. مکعب روبیک را به خاطر دارید؟

 

4. نوع خلاقیت شما

خلاقیت چهره های مختلفی دارد. برخی از ما در تلاش های هنری خوب هستیم، در حالی که برخی دیگر تخیل شگفت انگیزی دارند و در تعمیر چیزها خوب هستند.

در هسته خود، خلاقیت را شامل می شود، که توانایی توسعه ایده های جدید – استفاده از اشیاء و اطلاعات به روش های نوآورانه است.

هر استعداد نیز در محدوده ای قرار دارد و این اطمینان را می دهد که هر فرد به طور مشخص خلاق است.

 

5. ویژگی های شخصیتی شما

شخصیت منعکس کننده الگوهای مشخصه افکار، احساسات و رفتار است. و برای کسانی که می پرسند، ویژگی های شخصیتی چگونه چیزهای منحصر به فرد من را توصیف می کنند؟

ویژگی های شخصیتی یک فرد شامل ارتباط، خلق و خو، نگرش ها، باورها و حتی عادات روزانه است .

این ویژگی های متعدد، مانند مواد تشکیل دهنده یک کیک، هر یک از ویژگی ها در مقادیر مختلف وجود دارد – با هم ترکیب می شوند تا یک هویت منحصر به فرد ایجاد کنند.

اغلب افراد با ویژگی های قابل مشاهده خود مانند حباب، ساکت، متفکر، وقت شناس، موافق یا بی ادب توصیف می شوند.

 

6. روابط کلیدی شما

مانند تجربیات زندگی ما، هر فردی مجموعه متفاوتی از روابط دارد. از خانواده و همکاران تا محافل اجتماعی و شرکای صمیمی، این روابط کانون اخلاقی، ایده های درست و غلط، اهداف و حتی ظاهر ما را شکل می دهند و شکل می دهند.

روابط بر فردیت ما تأثیر می گذارند تا فردی غیرقابل انکار منحصر به فرد را تشکیل دهند.

 

7. نحوه دستیابی به اهداف

در حالی که افراد می توانند اهداف مشابه یا یکسانی مانند ازدواج یا فارغ التحصیلی از دانشگاه داشته باشند، هر روش برای دستیابی به این اهداف بدیع است. و باورها و روابط اصلی یک فرد، نحوه دستیابی به اهداف را بیشتر مشخص می کند.

اگر خانواده یک فرد در طول سال های شکل گیری به شدت رقابتی باشد، تلاش آنها برای موفقیت ممکن است شامل یک جزء مالی نیز باشد.

با این حال، ممکن است فرد دیگری در محیطی پرورش‌دهنده‌تر بزرگ شده باشد – موفقیت را با تلاش‌های خیرخواهانه خود تعریف می‌کند.

 

8. سطح اعتماد شما

اعتماد به نفس و کاریزما ویژگی های منحصر به فردی هستند. اعتماد به نفس و عزت نفس از اعتقاد عمیقی به خود و توانایی های خود ناشی می شود. اما همه با اعتماد به نفس متولد نمی شوند.

عوامل محیطی زیست محیطی به میزان زیادی بر عزت نفس و سطح اعتماد به نفس افراد تأثیر می گذارد.

و همانطور که یک فرد یاد می گیرد، ارتباط برقرار می کند و خود واقعی خود را کشف می کند، قدرت و اعتماد به نفس افزایش می یابد.

 

 

9. حس شوخ طبعی شما

طنز ذهنی است. هر فردی از تجربیات و دانش شخصی خود استفاده می کند تا مشخص کند چه چیزی خنده دار است – ساختن طنز خاص برای یک فرد.

هم طبیعت و هم تربیت به تعریف ما از شوخ طبعی کمک می کنند. افرادی که در یک شهر بزرگ زندگی کرده اند ممکن است موقعیت های خاصی را خنده دار بدانند، اما برای افرادی که در شهرهای کوهستانی بزرگ شده اند اینطور نیست.

و در حالی که برخی از کمدین ها در مورد اتفاقات روزمره شوخی می کنند، برخی دیگر خط پانچ را از دست می دهند.

 

10. قدرت شهود شما

شهود یک ویژگی ذاتی است که به فرآیند تصمیم گیری کمک می کند. برخی از افراد دارای شهود قوی هستند، در حالی که برخی دیگر باید از منطق و استدلال استفاده کنند.

برخی از مطالعات شهود را با مغز راست توسعه یافته تر، جایی که تجسم رخ می دهد، مرتبط کرده اند. سمت چپ مغز با واقعیت ها و تحلیل های منطقی مرتبط است.

در حالی که بحث چپ مغز در مقابل راست مغز در جوامع مختلف علمی بیداد می کند، شکی نیست که تجربیات زندگی و آموزش رویکرد منحصر به فرد ما را به تفکر عقلانی تعیین می کند.

 

11. راه ارتباط شما

روش های ارتباطی رفتارهای آموخته شده هستند. آنها برای محیط هر فرد منحصر به فرد هستند و شامل آنچه می گوییم و نحوه بیان آن هستند. در حالی که به ندرت مورد توجه قرار می گیرد، ارتباط موثر شامل اقدامات شخص نیز می شود.

هر فرد به طور منحصر به فرد ارتباط برقرار می کند و افکار، باورها و شخصیت خود را منعکس می کند. حتی قدرت و حجم صدای افراد منحصر به روش ارتباط آنهاست.

برخی از مردم مستقیم هستند – آنچه را که در ذهن دارند می گویند، در حالی که برخی دیگر برای خود نگه می دارند. ساکت هستند، فقط در مواقع لزوم صحبت می کنند یا از زبان بدن برای نشان دادن هیجان یا نارضایتی استفاده می کنند.

قطار ویژه ای که به ارتباطات مرتبط است، گوش دادن است. شنوندگان خوب کلمات را می شنوند و معنای آنها را هضم می کنند، در حالی که دیگران فقط خودشان را می شنوند.

 

12. چگونه چیزها را درک می کنید

ادراک با دیدن فرق دارد. دو نفر می توانند یک چیز را ببینند، اما هر کس زندگی را متفاوت درک می کند.

دیدن به معنای ثبت یک رویداد به صورت بصری است، اما ادراک نحوه تجربه ما از چیزها و شامل فرآیندهای شناختی و احساسات ما است.

یک مثال عملی از تفاوت، نگاه به دو شاهد عینی یک جنایت است. هر دو نفر این رویداد را خواهند دید، اما مطالعات نشان می دهد که هنگام مصاحبه، افراد دو روایت بسیار متفاوت ارائه می دهند.

 

13. فردیت شما

انسان ها موجودات بی نهایت متنوعی هستند. هرکسی خصلت ها و معایب فردی دارد. این چیزی است که آنها را منحصر به فرد می کند.

اما فردیت چیز دیگری است. این ویژگی ذاتی است که به ما امکان می‌دهد تا تصمیم‌ها یا انتخاب‌های مستقلی بگیریم – راهی که کمتر سفر کرده‌ایم.

استقلال به شدت قابل تحسین است و در رهبران، معلمان و قهرمانان در سراسر جامعه یافت می شود. اما فردیت مستلزم قدرت اراده و شخصیت است – شجاعت اعتقادات یا اعتقادات ما.

و در حالی که انسان ها به سمت چیزهای خارق العاده کشیده می شوند، بسیاری در برابر فشارهای سازگاری و پذیرش اجتماعی تسلیم می شوند. به جای جشن گرفتن چیزهای غیر معمول در خود و دیگران، از اطرافیان خود تقلید می کنیم و از فردیت خود دست می کشیم.

 

14. چقدر کنجکاو هستید

دنبال کردن دانش می تواند شما را جذاب و منحصر به فرد کند. هوش جذاب است و بسیاری به سمت افرادی که برتر هستند جذب می شوند.

یادگیری همچنین به رشد کل مغز کمک می کند، چه سمت راست با یادگیری پیانو و چه سمت چپ با انجام جدول کلمات متقاطع.

کنجکاوی شدید در مورد جهان همچنین افق دید ما را گسترش می دهد و به ما امکان می دهد رشد کنیم و ذهنی باز در مورد باورها و فرهنگ های مختلف داشته باشیم.

یادگیری روزانه چیزهای جدید، عقل را رشد می دهد و به فردیت فرد می افزاید.

 

15. چقدر معتبر هستید

اصالت شخصیت و خود زمانی حاصل می شود که گفتار، اعمال و رفتار یک فرد به طور مداوم با باورهای اصلی او مطابقت داشته باشد.

خود واقعی این است که یک شخص در عمق وجودش چه کسی است و چقدر شما با دیگران متفاوت هستید. شخصیت های واقعی به ندرت تغییر می کنند تا متناسب با محیط یا ساختار اجتماعی باشند.

شناخت خود جزء ضروری رشد و شکوفایی است.

 

16. چگونه نظرات خود را توسعه می دهید

عقیده داشتن اغلب مفهوم منفی دارد. اما شکل‌دهی نظرات شخصی، مانند انتخاب یک مرکز اخلاقی یا ایجاد باورهای اصلی، به فردیت ما می‌افزاید.

گوش دادن به همه دیدگاه ها و نشان دادن شجاعت برای بیان دیدگاه خود یک ویژگی منحصر به فرد است.

پیروی از نظرات یا اعمال یک جمعیت حداقل می تواند خسته کننده یا خطرناک ترین باشد. افراد منحصر به فرد نظرات خود را می دانند و آماده هستند تا ارزش خود را به اشتراک بگذارند و از آنها دفاع کنند.

 

17. ژنتیک یا زیست شناسی

بسیاری از مردم اغلب می پرسند که چگونه ژنتیک به ” چیزی منحصر به فرد در مورد من کمک می کند؟” پاسخ آسان ژنتیک ماست.

همه ما اساسا منحصر به فرد هستیم. بدن ما حتی از نظر ژنتیکی متفاوت است، تا کروموزوم ها.

ژنتیک نحوه حمل وزن، ویژگی های صورت، خط مو، رنگ چشم و موارد دیگر را کنترل می کند. تحقیقات نشان داده است که ژنتیک در 90 تا 99 درصد فردیت نقش دارد.

علاوه بر این ویژگی ها و ویژگی ها، چیزی که یک فرد را واقعاً منحصر به فرد می کند، تمایل به کشف و پذیرش خود واقعی خود است. فردیت توانمند است. در واقع، مردم واقعاً منحصربه‌فرد جهان به‌طور کامل آنچه را که هستند می‌پذیرند – زندگی در تعقیب علایقشان.

 

منبع: سایت

جدیدترین دوره ها​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسعه فردی
دوره های توسعه فردی
کسب و کار
دوره های کسب و کار
روانشناسی
دوره های روانشناسی
مراقبه - یوگا
دوره های مدیتیشن
دوره های یوگا
زندگی نامه
لینکدونی
مطالب پر بازدید