جستجو
Close this search box.

19 راه برای ایجاد انگیزه و با انگیزه ماندن

19 راهکار برای ایجاد انگیزه در زندگی خود | انگیزه داشتن چرا مهم است و چه عواملی بر آن تأثیر می گذارد؟ | عوامل انگیزشی درونی و بیرونی چیست
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Pinterest

فهرست مطالب

حتی ورزشکاران حرفه ای نیز برای حفظ انگیزه تلاش می کنند. بیدار شدن در ساعت 6 صبح و رفتن روزانه به باشگاه آسان نیست، صرف نظر از اینکه چقدر عاشق کاری هستید که انجام می دهید. یافتن انگیزه چیزی است که همه باید با آن مقابله کنند. جاه طلبی گاه به گاه کاهش می یابد، و بازیابی حرکت مهم است. وقتی ببینید نظم و انضباط را حفظ کرده اید و یاد گرفته اید که چگونه انگیزه داشته باشید، از خود تشکر خواهید کرد.

انگیزه می‌تواند از مکان‌های مختلف باشد – کار ، خانواده یا یک پاداش کوچک . منبعش هرچه که باشد، تا زمانی که به خود افتخار نکنید و بخواهید آن را از پشت بام ها فریاد بزنید، متوقف نشوید. با مجله قهرمان همراه باشید.

 

انگیزه چیست؟

انگیزه غریزه و تمایل به ارضای نیازها و رسیدن به اهداف است . این بر نحوه تعیین اولویت‌ها، هدایت انرژی و مشاهده توانایی‌هایمان تأثیر می‌گذارد.

انگیزه می تواند بیرونی یا درونی باشد. همچنین می تواند مثبت یا منفی باشد. بیایید به هر نوع انگیزه نگاه کنیم تا بهتر بفهمیم چگونه می‌توانیم از هر یک استفاده کنیم:

انگیزه بیرونی

انگیزه بیرونی از بیرون شما می آید. از یک منبع خارجی می آید و ارتباط نزدیکی با جاه طلبی دارد. پاداش، شناخت، ترفیع یا پاداش اشکالی از انگیزه بیرونی هستند.

انگیزه درونی

از درون می آید. از علایق و علایق شما سرچشمه می گیرد. این می تواند تمایل به تأثیرگذاری، ایجاد چیزی زیبا یا اجرای در بالاترین سطوح باشد.

شما مهارت را تمرین نمی کنید زیرا کسی به شما می گوید. شما این کار را انجام می دهید زیرا چیزی در خود عمل رضایت بخش و لذت بخش است. شما می خواهید بهترین کار خود را انجام دهید و همیشه نمی توانید دلیل آن را توضیح دهید – این انگیزه درونی است و با اشتیاق همراه است.

انگیزه مثبت

انگیزه مثبت زمانی است که کاری را انجام می دهید زیرا انگیزه دارید. این نوید یک مزیت است، مانند رفتن بیش از حد در محل کار برای کسب یک ترفیع بزرگ.

انگیزه منفی

انگیزه منفی شامل اجتناب از عواقب است. به عنوان مثال، کودکان برای جلوگیری از از دست دادن کمک هزینه، کارهای خانه را تمام می کنند. محرک های درونی می توانند مثبت (فرصت های جدید، یادگیری، کنجکاوی) یا منفی (ترس، تهدید، اجتناب) باشند. ترس و تهدید می تواند در کوتاه مدت انگیزه ایجاد کند، اما ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد و منجر به شک و تردید در خود و فلج شود.

به طور کلی در درازمدت انگیزه مثبت در دستیابی به اهدافی که برای خود تعیین کرده اید موثرتر است. این خودانگیختگی درونی پایدارتر و ثابت تر از بیرونی است. محرک های بیرونی می توانند با تغییر شرایط نوسان داشته باشند. بنابراین به انگیزه های درونی خود – هدف، معنا و اشتیاق برای حفظ تلاش خود نگاه کنید.

ضروری است که انگیزه های خود را با دقت انتخاب کنید و بر آنچه شما را برای رسیدن به اهدافتان سوق می دهد تمرکز کنید.

 

چرا انگیزه مهم است؟

همه گهگاه خسته می شوند و ترجیح می دهند کار را به تعویق بیندازند تا اینکه به سر کار برگردند. انگیزه برای ادامه کار افراد مهم است، علیرغم کمبود انرژی.

انضباط لازم برای دستیابی به اهداف و پیشرفت را تقویت می کند . انگیزه افراد را به سمت اهداف کوتاه و بلندمدت سوق می دهد و در عین حال به آنها کمک می کند تا با موقعیت های دشوار کنار بیایند.

تحقیقات نشان می دهد که این باعث افزایش سطح دوپامین در مغز ما می شود.

دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است که به عنوان ” مولکول انگیزه ” شناخته می شود. کسب پاداش – که به نوبه خود به انگیزه ما پاداش می دهد. باعث آزاد شدن دوپامین می شود و میل به تجربه دوباره آن حس موفقیت را ایجاد می کند.

 

چه عواملی بر انگیزه تأثیر می گذارد؟

انگیزه یک پدیده روانشناختی پیچیده است که تحت تأثیر طیف وسیعی از عوامل است. این عوامل می تواند از فردی به فرد دیگر و موقعیتی به موقعیت دیگر متفاوت باشد. در اینجا برخی از عوامل کلیدی که می توانند بر انگیزه تأثیر بگذارند آورده شده است:

 

عوامل انگیزشی درونی

  • نیازها و خواسته ها: نیازهای اساسی مانند غذا، آب و ایمنی می توانند انگیزه ایجاد کنند. و همچنین نیازهای سطح بالاتر مانند تعلق، عزت نفس و خودشکوفایی.
  • اهداف : تعیین اهداف واضح و قابل دستیابی می تواند حس هدف و انگیزه را برای کار در جهت آنها ایجاد کند.
  • ارزش‌ها و باورها : ارزش‌ها و باورهای شخصی می‌توانند بر آنچه افراد انگیزه‌دهنده یا بی‌انگیزه‌کننده می‌دانند تأثیر بگذارند.
  • خودکارآمدی: باور فرد به توانایی خود در انجام وظایف و رسیدن به اهداف خود می تواند بر انگیزه تأثیر بگذارد.

 

عوامل انگیزشی بیرونی

  • پاداش‌ها و مشوق‌ها : پاداش‌های مالی، شناسایی، ترفیعات و سایر مشوق‌ها می‌توانند انگیزه‌های قدرتمندی باشند.
  • بازخورد : بازخورد سازنده می تواند با ایجاد حس پیشرفت و بهبود انگیزه را افزایش دهد.
  • تأثیر اجتماعی : حمایت و انتظارات خانواده، دوستان، همکاران و مربیان می تواند بر انگیزه تأثیر بگذارد.
  • رقابت : وجود رقابت می تواند افراد را به کار سخت تر و با انگیزه ماندن برای بهتر شدن از دیگران سوق دهد.

عوامل انگیزشی روانی

  • انگیزه درونی در مقابل بیرونی: همانطور که قبلاً اشاره کردیم، انگیزه درونی از درون می آید و با علاقه و لذت شخصی هدایت می شود. انگیزه بیرونی توسط پاداش ها یا پیامدهای بیرونی هدایت می شود.
  • نظریه انتظار : افراد زمانی برانگیخته می شوند که انتظار دارند تلاش هایشان به نتایج مطلوب منجر شود.
  • نظریه خود تعیینی : خودمختاری، شایستگی و ارتباط نیازهای روانشناختی کلیدی هستند که بر انگیزه تأثیر می گذارند.

عوامل انگیزشی محیطی

  • محیط کار: عواملی مانند فضای کار فیزیکی، فرهنگ اداری و تعادل بین کار و زندگی می توانند بر انگیزه تأثیر بگذارند.
  • منابع : در دسترس بودن ابزارها ، مواد و منابع لازم برای انجام وظایف می تواند تأثیر بگذارد.
  • استرس و فرسودگی شغلی : سطوح بالای استرس و فرسودگی شغلی می تواند انگیزه را در طول زمان کاهش دهد.

عوامل انگیزشی بیولوژیکی

  • شیمی مغز: انتقال دهنده های عصبی و هورمون های موجود در مغز مانند دوپامین، سروتونین و کورتیزول می توانند بر انگیزه تأثیر بگذارند.
  • خواب و سلامت: بهزیستی جسمانی ، از جمله کیفیت خواب و سلامت کلی، می تواند بر سطح انرژی و انگیزه تأثیر بگذارد.

شرایط زندگی که بر انگیزه تأثیر می گذارد

  • رویدادهای زندگی: رویدادهای مهم زندگی مانند ازدواج، زایمان، بیماری یا از دست دادن می توانند تأثیر عمیقی بر انگیزه داشته باشند.
  • عوامل اقتصادی : ثبات یا بی ثباتی مالی می تواند به طرق مختلف بر انگیزه تأثیر بگذارد.

عوامل انگیزشی فرهنگی و اجتماعی

  • انتظارات فرهنگی : هنجارها و انتظارات فرهنگی می توانند انگیزه افراد را شکل دهند.
  • فشارهای اجتماعی : عوامل اجتماعی و اجتماعی می توانند بر انگیزه تأثیر بگذارند، مانند دستیابی به موفقیت یا انطباق با آرمان های خاص.
  • ویژگی های شخصیتی : تفاوت های فردی در شخصیت، مانند نیاز به موفقیت، منبع کنترل و تحمل ریسک، می تواند بر انگیزه تأثیر بگذارد.

درک این نکته ضروری است که انگیزه یک فرآیند منحصر به فرد و دائماً در حال تغییر است و آنچه باعث انگیزه یک فرد می شود ممکن است برای دیگری کارساز نباشد. عوامل مختلفی می توانند کمک کنند و بر اساس شرایط متغیر می تواند متفاوت باشد. شناخت و درک این عوامل می تواند به شما در افزایش انگیزه و حفظ آن کمک کند.

 

دسترسی به بهترین دوره های توسعه فردی

 

چرا احساس بی انگیزگی می کنم؟

احساس بی انگیزگی بسیار رایج است و دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است این احساس را داشته باشید، از جمله:

1. ترس

ترس توانایی شما برای تفکر عینی و باور به خودتان را مهار می کند. این می تواند شما را برای شروع یا ادامه دادن به دلیل ترس از اشتباه مردد کند. ترس از حرکت رو به جلو طبیعی است. به یاد داشته باشید، این راه ذهن شما برای محافظت از شما است. اما این بدان معنا نیست که نمی توانید موفق شوید. با ترس های خود رودررو روبرو شوید.

 

2. اهداف اشتباهی تعیین کرده اید

بخشی از بزرگ شدن به معنای انجام کارهایی است که لزوماً نمی‌خواهیم انجام دهیم، مانند به‌روزرسانی صفحات گسترده یا کنار گذاشتن تمام لباس‌های تا شده. اگر احساس کمبود انگیزه می کنید، شاید در جای اشتباهی هستید. آیا اهداف SMART را تعیین کرده اید ؟ آیا هدف نهایی شما را محقق خواهد کرد؟ یا اینکه هدف شما خیلی بالاست و احساس بی انگیزگی می کنید چون می دانید شکست خواهید خورد؟

 

3. عدم وضوح

اگر نفهمیم باید چه کار کنیم، تکمیل کارمان سخت است. انسان ها عموماً مناطق آسایش و تا حدودی آشنایی را دوست دارند . بنابراین اگر زمانی که چیزی غیرممکن یا گیج کننده به نظر می رسد ناامید شوید و علاقه خود را از دست بدهید قابل درک است. چالش تا زمانی که طاقت فرسا یا بیش از حد نامشخص نباشد برای ایجاد انگیزه مفید است.

 

4. عدم استقلال

تصمیم گیری عامل بزرگی در به دست آوردن انگیزه است. اشتیاق و انگیزه زمانی می درخشد که افراد آزادی عمل داشته باشند. در غیر این صورت، مردم به احتمال زیاد خسته می شوند و بی ثمر می شوند. ببینید آیا راهی وجود دارد که بتوانید کنترل کاری را که باید انجام شود به دست بگیرید.

 

5. سلامت روان

اما دلیل اینکه چرا شما احساس بی انگیزگی می کنید ممکن است ناشی از عدم تعیین اهداف نادرست یا عدم شفافیت باشد. وقتی دلیل کمبود انگیزه خود را توضیح می دهید، ممکن است متوجه شوید که دلیل آن مسائل مربوط به سلامت روان است.

فقدان انگیزه نشانه مشکلات روانی مانند افسردگی است. اگر متوجه شدید که سلامت روان شما بر انگیزه شما تأثیر می گذارد، ممکن است بخواهید از یک متخصص کمک بگیرید.

راه کارهایی برای داشتن انگیزه

 

19 راه برای ایجاد انگیزه

زندگی همیشه با موانعی همراه خواهد بود، اما نحوه پاسخگویی شما به آنها مسیر زندگی شما را هدایت خواهد کرد. برای اینکه به تعویق انداختن کارتان لگد بزنید و در زمان سختی متمرکز بمانید ، در اینجا مواردی وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید:

 

1. اهداف خود را دوباره ارزیابی کنید

آیا از برنامه زندگی خود الهام گرفته اید یا وقت آن رسیده است که برنامه جدیدی داشته باشید؟ آیا اهداف شما واقع بینانه هستند ؟ آیا هنوز هم می توانید این کارها را در چارچوب زمانی فعلی خود انجام دهید؟ اگر اهدافتان واقع بینانه نیستند یا به شما انگیزه نمی دهند، برای ارزیابی مجدد آنها وقت بگذارید. یک لحظه مکث و تأمل به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که اهداف شما قابل دستیابی هستند و به رشد انگیزه شما کمک می کند.

 

2. از کوچک شروع کنید

از شکستن اهداف بلندمدت خود به گام‌های کوچک نترسید تا همچنان در طول مسیر خود را بررسی کنید و مراحل را بر اساس نیاز خود تنظیم کنید. تمرکز بر روی یک هدف بسیار دشوارتر از چند هدف بزرگ یا بسیاری از اهداف کوچک است.

 

3. در وهله اول چه چیزی به شما انگیزه داده است

چرا شروع کردی؟ فرقی نمی کند انگیزه درونی یا بیرونی شما را هدایت کند. تا زمانی که شما را ادامه دهد، آنها معتبر هستند. ممکن است انگیزه شما در مقایسه با دوستتان متفاوت به نظر برسد، اما این اشکالی ندارد. به هر چیزی که به شما انگیزه می دهد بچسبید و آن را فراموش نکنید.

 

4. از دیگران انگیزه بگیرید

با دوست یا مربی خود صحبت کنید ، یک کتاب بخوانید یا به یک لیست پخش شاد گوش دهید تا مثبت و الهام بخش باشید. ذهن باز باشید و یاد بگیرید که دیگران چگونه انگیزه پیدا می کنند. روش هایی که آنها استفاده می کنند ممکن است انگیزه ای برای شما ایجاد کند. انگیزه از منابع مختلفی می آید و گوش دادن به دیگران ممکن است دیدگاه شما را در مورد چگونگی به دست آوردن آن گسترش دهد.

 

5. استراحت کنید

خیلی خوب است که از هر کاری که روی آن کار می کنید دور شوید و یک استراحت کوتاه داشته باشید . شما نمی توانید از خودتان انتظار داشته باشید که انگیزه خود را برای هشت ساعت متوالی حفظ کنید، بنابراین استراحت کردن یک عادت خوب برای تمرین است. این به ما این امکان را می دهد که ذهن خود را مجددا تنظیم کنیم، تمرکز خود را تقویت کنیم و زمانی که نیاز به بازگشت به مسیر داریم کارآمدتر باشیم.

 

6. مراقبت از خود را تمرین کنید

اگر به خودتان اهمیت ندهید، انگیزه شما قوی نخواهد بود. چیزهایی مانند تلاش برای خوب خوابیدن، کمبود زمان برای استراحت و تسلیم شدن در برابر فرسودگی، همگی بر انگیزه شما تأثیر می گذارند.

اما با یک برنامه مراقبت از خود سالم و قابل کنترل ، از ذهن و بدن خود مراقبت کرده و به رشد انگیزه خود کمک خواهید کرد. می توانید نکات مراقبت از خود مانند مطالعه، ورزش یا سرگرمی هایی مانند نقاشی را تمرین کنید. این چیزی است که به شما احساس شادابی و سرحالی می دهد.

 

7. چیزهایی که از آنها لذت می برید انجام دهید

گاهی اوقات، به دلیل خلق و خوی خود نمی خواهید کارها را انجام دهید. شما در یک فانک هستید و انگیزه شما برای انجام کارها ضعیف است. اما اگر وظایف خود را با چیزی که از آن لذت می برید جفت کنید چه اتفاقی می افتد؟ اگر مجبور به تمیز کردن خانه هستید، سعی کنید لیست پخش یا پادکست انگیزشی مورد علاقه خود را قرار دهید .

یا اگر کارهایی برای انجام دادن دارید، ببینید آیا یکی از دوستان می تواند شرکتی را ارائه دهد. تا زمانی که سرگرمی شما را از کارتان منحرف نکند، هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید نمی‌توانید سرگرمی‌هایی را برای ادویه کردن چیزها ترکیب کنید.

 

8. برای تلاش هایتان به خودتان پاداش دهید

پاداش ها منحصراً برای زمانی که یک کار را تمام می کنید نیست. اگر قرار است کار شما زمان زیادی ببرد، سعی کنید در طول مسیر آن را با پاداش هایی از بین ببرید. شما می توانید با 30 دقیقه کار و سپس یک استراحت کششی پنج دقیقه ای، پاداش های خود را در نظر بگیرید. یا پنج صفحه از گزارش خود را بنویسید و سپس 10 دقیقه پیاده روی کنید.

فکر کردن به پاداش‌هایتان به شما کمک می‌کند انگیزه کسب کنید و وظایف خود را انجام دهید. فقط اطمینان حاصل کنید که پاداش های شما نتیجه معکوس ندارد و تمرکز شما را از مسیر خارج نکنید.

 

9. شفقت به خود را تمرین کنید

انتقاد از خود به شما انگیزه نمی دهد. در واقع به انگیزه شما آسیب می رساند. تمرین شفقت به خود به این معناست که با مهربانی با خود صحبت کنید و منتقد درونی خود را ساکت کنید. وقتی اشتباهی مرتکب می‌شوید یا چیزی طبق برنامه پیش نمی‌رود، دلسوزی به خود به شما کمک می‌کند تا مشکل را حل کنید.

شما می توانید این کار را با گفتن جملات تاکیدی معنادار و مثبت به خودتان انجام دهید و با خودتان همانطور که با یک دوست صحبت می کنید صحبت کنید.

 

10. موفقیت را تجسم کنید

چشمان خود را ببندید و به وضوح خود را در حال انجام موفقیت آمیز اهداف خود تصور کنید. تجسم موفقیت می تواند به شما کمک کند تا با خواسته های خود ارتباط برقرار کرده و به شما انگیزه دهد تا به سمت آنها کار کنید.

 

11. یک تابلوی چشم انداز ایجاد کنید

با استفاده از تصاویر، کلمات و نمادها، یک نمایش بصری از اهداف و رویاهای خود ایجاد کنید. داشتن یک تابلوی چشم انداز در فضای کاری شما می تواند یادآوری دائمی از آنچه در حال کار برای آن هستید باشد.

 

12. ضرب الاجل های مشخصی را تعیین کنید

مهلت های مشخص و مشخصی را برای وظایف و اهداف خود تعیین کنید. دانستن اینکه یک بازه زمانی وجود دارد می تواند احساس فوریت ایجاد کند و به شما انگیزه دهد که در مسیر خود بمانید.

 

13. یک شریک پاسخگو پیدا کنید

اهداف خود را با یکی از دوستان یا اعضای خانواده که می توانند شما را مسئول بدانند به اشتراک بگذارید. بررسی منظم و تشویق افراد مورد اعتماد شما می تواند به شما کمک کند تا انگیزه داشته باشید.

 

14. وظایف را به بلوک های زمانی تقسیم کنید

از تکنیک هایی مانند تکنیک پومودورو استفاده کنید تا کار خود را به بلوک های زمانی متمرکز با استراحت های کوتاه در بین آن ها تقسیم کنید. این کار باعث می شود وظایف قابل کنترل تر به نظر برسند و از فرسودگی شغلی جلوگیری کنند.

 

15. از الگوها الهام بگیرید

به دنبال افرادی باشید که به آنچه شما آرزو دارید دست یافته اند. سفرها، شکست‌ها و موفقیت‌های آنها را مطالعه کنید تا الهام‌بخش و بینش به دست آورید.

 

16. شکست را به عنوان یک فرصت یادگیری بپذیرید

اجازه ندهید ترس از شکست شما را عقب نگه دارد. به شکست ها به عنوان فرصت هایی برای یادگیری و رشد نگاه کنید. انعطاف‌پذیری که از شکست‌ها به دست می‌آورید می‌تواند شما را به حرکت رو به جلو سوق دهد.

 

 

17. ذهن آگاهی را تمرین کنید

تکنیک های تمرکز حواس را در برنامه روزانه خود بگنجانید تا حضور داشته باشید و استرس را کاهش دهید. ذهن آگاهی می تواند به شما کمک کند با ایجاد یک ذهنیت آرام و متمرکز انگیزه خود را حفظ کنید.

 

18. فضای کاری خود را شلوغ کنید

یک فضای کاری بدون درهم و برهمی و سازماندهی شده می تواند انگیزه و بهره وری شما را افزایش دهد. عوامل حواس پرتی را حذف کنید و محیطی ایجاد کنید که تمرکز را افزایش دهد.

 

19. به یک جامعه حامی بپیوندید

گروه ها، انجمن ها یا باشگاه های مرتبط با علایق یا اهداف خود را پیدا کنید. عضویت در یک جامعه با آرزوهای مشابه می تواند باعث تشویق و احساس تعلق شود.

 

حالا چگونه می توانم با انگیزه بمانم؟

شما در مورد چگونگی بازیابی انگیزه و چرایی اهمیت آن چیزهای زیادی یاد گرفته اید. اما شما همچنین باید بدانید که چگونه از آن نگهداری کنید.

در اینجا چند عادت خوب برای حفظ انگیزه شما وجود دارد:

 

1. اهدافی را انتخاب کنید که به آنها علاقه دارید

وقتی از چیزی لذت می برید، انگیزه ماندن آسان تر است. شما می توانید ارزش کار یا خود سفر را ببینید که به خوبی در مسیر به شما خدمت خواهد کرد.

 

2. یک برنامه روتین ایجاد کنید

به طور متوسط ​​66 روز طول می کشد تا یک رفتار به عادت تبدیل شود . با انگیزه ماندن مهارتی است که باید مانند هر مهارت دیگری آن را توسعه دهید. صبور باشید و به روال خود پایبند باشید . ساختار روز شما تضمین می کند که کارآمد کار می کنید و در راس امور قرار می گیرید، که به نوبه خود، شتاب را حفظ می کند.

 

3. اطراف خود را با یک شبکه پشتیبانی مثبت احاطه کنید

منفی بافی همه را سنگین می کند، مهم نیست که چقدر تحریک شده باشد، و منجر به شک و تردید در خود می شود . انگیزه شما را از بین می برد و بازگرداندن آن را دشوار می کند. خود را در محیطی غوطه ور کنید با افرادی که شما را درک می کنند و از شما حمایت می کنند – این همه تفاوت را ایجاد می کند. تمرین خودگویی مثبت راه عالی دیگری برای تقویت وضعیت ذهنی و ارتباط با افراد مثبت اطرافتان است.

 

4. به طور منظم اهداف و پیشرفت خود را مرور کنید

وقت بگذارید و به گذشته نگاه کنید و ببینید چقدر پیشرفت کرده اید. این باعث افزایش عزت نفس شما می شود و دلیلی برای ادامه دادن به شما می دهد. ژورنال نویسی یک راه عالی برای پیگیری پیشرفت شما و یادآوری میزان پیشرفت شما است.

 

منبع: سایت

جدیدترین دوره ها​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسعه فردی
دوره های توسعه فردی
کسب و کار
دوره های کسب و کار
روانشناسی
دوره های روانشناسی
مراقبه - یوگا
دوره های مدیتیشن
دوره های یوگا
زندگی نامه
لینکدونی
مطالب پر بازدید