جستجو
Close this search box.

علائم فرسودگی شغلی – و چه باید کرد در مورد آن

فرسودگی شغلی چیست و چه عواملی باعث آن می شوند | انواع فرسودگی و مراحل آن کدامند| اثرات فرسودگی می تواند زندگی شخصی و خانگی شما را خراب کند.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Pinterest

فهرست مطالب

هزینه بالای موفقیت، فرسودگی شغلی را به عنوان «از بین رفتن انگیزه یا انگیزه توصیف می‌کند، به‌ویژه زمانی که وفاداری فرد به یک علت یا رابطه نمی‌تواند نتایج مطلوب را ایجاد کند». این تعریف قطعاً نتیجه فرسودگی شغلی را در بر می گیرد، اما چیز زیادی در مورد احساس فرسودگی نمی گوید. با مجله قهرمان همراه باشید.

فرسودگی شغلی با سه علامت اصلی مشخص می شود:

  • کمبود انگیزه
  • عدم لذت در شغل شما
  • عدم اعتقاد به توانایی خود برای تکمیل وظایف (احساس ناکارآمدی)

اگر متوجه شدید که با ساده‌ترین کارها دست و پنجه نرم می‌کنید، به راحتی از همکاران یا عزیزانتان ناامید می‌شوید و احساس می‌کنید که نمی‌توانید کاری را به خوبی انجام دهید، ممکن است دچار فرسودگی شغلی شده باشید.

 

علائم فرسودگی شغلی

علاوه بر سه نشانه فرسودگی شغلی ذکر شده در بالا، علائم دیگری نیز وجود دارد که باید به آنها توجه کرد.

در اینجا 15 نشانه بالقوه فرسودگی شغلی وجود دارد:

  • خستگی : احساس خستگی جسمی، عاطفی و ذهنی ، حتی پس از استراحت.
  • فقدان انگیزه : تلاش برای جذب هرگونه اشتیاق برای کارتان.
  • نگرش بدبینانه : به طور فزاینده ای منفی، بدبین یا منزوی شدن.
  • تحریک پذیری : داشتن مزاج کوتاه و راحت تر ناامید می شود.
  • مشکل در تمرکز : مشکل در تمرکز روی کارها و فراموشکار بودن.
  • کاهش بهره وری : انجام کارهای کمتر از حد معمول و داشتن خروجی کمتر.
  • غیبت : از دست دادن روزهای کاری بیشتر به دلیل بیماری یا بی انگیزگی.
  • علائم فیزیکی : تجربه سردرد، معده درد یا دردهای دیگر.
  • تغییر در عادات خواب/خوردن : بی خوابی یا پرخوابی ، پرخوری یا از دست دادن اشتها.
  • افزایش اشتباهات/خطاها : اشتباهات بیشتر به دلیل عدم تمرکز.
  • انزوا : قطع ارتباط با همکاران و دوری از موقعیت های اجتماعی .
  • ذهنیت فرار : خیال پردازی مداوم در مورد تغییر شغل یا ترک شغل.
  • انرژی تخلیه شده : کمبود انرژی برای تولید مداوم.
  • احساس کم ارزش شدن : احساس عدم قدردانی یا به رسمیت شناختن.
  • ضرب‌الاجل‌های از دست رفته : مکرراً ضرب‌الاجل‌ها را از دست می‌دهید و در تلاش برای نگه‌داشتن آن هستید.

 

3 نوع فرسودگی

فرسودگی شغلی را می توان بیشتر به سه زیر دسته تقسیم کرد:

فرسودگی بیش از حد

بار بیش از حد چیزی است که اکثر مردم هنگام تصور فرسودگی به آن فکر می کنند. به دنبال موفقیت، امنیت مالی ، یا به رسمیت شناخته شدن، با سرعتی ناپایدار به کار خود ادامه می دهد.

فرسودگی شغلی کم چالش

همانطور که حجم کاری سنگین می تواند منجر به فرسودگی شغلی شود، فقدان کار چالش برانگیز نیز می تواند منجر به فرسودگی شود. افراد برای اینکه از شغل خود راضی باشند باید احساس کنند که برانگیخته و درگیر هستند. بدون اشتیاق به کاری که انجام می دهند، علاقه خود را از دست می دهند و ارتباط خود را قطع می کنند.

از فرسودگی شغلی غفلت کنید

بدون احساس هدف و عاملیت در کار، افراد احساس درماندگی می کنند. زمانی که احساس می کنید هیچ کاری تفاوتی ایجاد نمی کند، درگیر ماندن سخت است. اگر کارمندان احساس کنند کار خیلی پیچیده است یا کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد، از بین خواهند رفت.

 

علل بالقوه فرسودگی شغلی

معمولا فرسودگی شغلی را به سختی می توان به یک علت نسبت داد. یک محیط کاری دشوار ممکن است با استرس های سبک زندگی یا ویژگی های شخصیتی ترکیب شود. طبق تعریف، فرسودگی شغلی یک پدیده محل کار است. با این حال، اگر بتوانید با رویدادهای محل کار، ویژگی های شخصیتی یا شرایط شخصی زیر ارتباط برقرار کنید، احتمال اینکه فرد دچار فرسودگی شغلی شود بسیار بیشتر است:

برخی از مشاغل، محل‌های کار و موقعیت‌ها به استرس‌زا بودن شهرت دارند – اما هر شغل پر استرسی منجر به فرسودگی شغلی نمی‌شود. برعکس، کارمندانی که در نقش‌های کم‌تقاضا قرار دارند یا کسانی که علاقه زیادی به شغل خود دارند، می‌توانند فرسودگی شغلی را نیز تجربه کنند.

دکتر کریستینا ماسلاخ ، محقق برجسته فرسودگی شغلی، شش عامل خطر سازمانی را شرح می دهد : حجم کاری، کنترل، پاداش، جامعه، انصاف و ارزش ها.

یک معادله مطلق برای فرسودگی شغلی وجود ندارد – بنابراین یک عامل خطر یکسان لزوماً برای همه باعث فرسودگی شغلی نمی شود. درک خود ما از این عوامل در آنچه می تواند باعث فرسودگی شود، نقش دارد. در اینجا توضیحی در مورد هر یک و مواردی که باید در این دلایل بالقوه فرسودگی شغلی مراقب باشید آورده شده است:

 

1. حجم کار ناپایدار

کاری که شما مسئول آن هستید، همراه با دسترسی به منابع و حمایتی که برای دستیابی به آن اهداف نیاز دارید، به کل حجم کاری شما کمک می کند. اگر به سمت انزوا، خوشایند مردم یا کمال گرایی گرایش دارید، ممکن است حجم کاری سخت را غیرممکن کند.

 

2. عدم کنترل

آیا احساس می کنید در مورد نوع کاری که انجام می دهید و چگونه آن را انجام می دهید نظری دارید؟ اگر احساس می‌کنید دائماً در تلاش هستید تا با یک هدف متحرک همراه شوید، یا احساس نمی‌کنید که نمی‌توانید بخشی از کارتان را تغییر دهید یا هدایت کنید، به احتمال زیاد دچار فرسودگی شغلی می‌شوید. توانایی تعیین و حفظ مرزهای موثر ارتباط نزدیکی با این عامل خطر دارد، زیرا بسیاری احساس می کنند که نمی توانند به درخواست ها نه بگویند.

 

3. پاداش ناکافی

ضرب المثلی وجود دارد که می گوید: آنچه را که برای آن پول می دهید، دریافت می کنید. برای تولید پایدار هر چیزی با کیفیت، باید بیشتر هزینه کنید. در کسب و کار، ممکن است لازم باشد بیشتر روی افراد خود سرمایه گذاری کنید تا مطمئن شوید که بهترین عملکرد خود را حفظ می کنند. جوایز و تبلیغات خوب هستند، اما فرصت‌هایی برای رشد، چالش‌های جدید، دیده شدن یا صرفاً بازخورد مثبت نیز می‌تواند به پر کردن فنجان‌های آنها کمک کند.

 

4. فقدان اجتماع

اهمیت یک محیط « از نظر روانی ایمن » یعنی محیطی که « کارمندان را قادر می‌سازد تا خودشان و ایده‌هایشان را بدون ترس از پیامدهای منفی به اشتراک بگذارند». اگر احساس می‌کنید حمایت می‌شوید، وصل می‌شوید و نمی‌ترسید که به طور واقعی در محل کار ظاهر شوید ، احتمال اینکه فرسودگی شغلی را تجربه کنید بسیار کمتر است.

 

5.عدم انصاف

محیط‌هایی که در آن رهبران افراد مورد علاقه خود را بازی می‌کنند، نمی‌توانند انتظارات روشنی را در سطح کل تعیین کنند، و کارکنان را به طور متناقض پاداش/تنبیه می‌کنند، زمینه‌ای برای فرسودگی شغلی هستند. متأسفانه، بسیاری از مردم در حمایت از انصاف مشکل دارند، تا حدی به این دلیل که احساس می‌کنند در برخورد ناعادلانه با آنها تنها شده‌اند، به‌ویژه زمانی که عامل دیگری (مانند کنترل یا اجتماع) نیز وجود ندارد.

 

6. عدم تطابق مقادیر

کاری که با ارزش های شما همخوانی ندارد احساس خستگی می کند. این ممکن است در سطح خرد اتفاق بیفتد (مثل احساس اینکه نمی‌توانید با همکاران خود صادق باشید یا دائماً مجبور هستید برای برآورده کردن بودجه‌های غیرواقعی خود را کاهش دهید) یا در سطح کلان (کار با شرکتی که مأموریتش با شما همسو نیست. خود ). به گفته جین جکسون، مربی و نویسنده کتاب «تقاطع شغلی پیمایش»، مهم‌ترین دلایلی که افراد شغل خود را ترک می‌کنند، همگی به تضاد در ارزش‌ها مرتبط هستند.

 

عوامل خطر فرسودگی شغلی

ویژگی های شخصیتی

  • گرایش به کمال گرایی یا شخصیت تیپ A
  • بیش از حد رقابتی بودن یا مقایسه کردن خود با دیگران
  • مشکل در درخواست کمک یا حمایت
  • ناتوانی در اولویت بندی وظایف کاری و تنظیم تلاش بر اساس آن
  • شناسایی شغل خود به عنوان مهمترین بخش شخصیت شما

عوامل سبک زندگی

  • بیماری ناگهانی در خود یا یکی از عزیزان
  • خدمت به عنوان مراقب اولیه برای یکی از اعضای خانواده
  • انجام دو یا چند شغل
  • کمبود وقت یا درگیر شدن در فعالیت های خارج از محل کار
  • ایجاد تعادل بین کار با یکی دیگر از تغییرات عمده زندگی، مانند نقل مکان، اضافه شدن به خانواده یا بازگشت به مدرسه

6 پیامد احتمالی فرسودگی شغلی

اگر با این باور بزرگ شده‌اید که «سخت‌کوشی پاداش خودش است»، مکث برای بررسی – و درمان – فرسودگی شغلی‌تان ممکن است برای شما مانند تنبلی باشد. با این حال، پرداختن به فرسودگی ممکن است بهترین کاری باشد که برای خود و شغلتان انجام می دهید. فرسودگی شغلی بدون کنترل می تواند پیامدهای جسمی، ذهنی و عاطفی داشته باشد که بر هر بخش از زندگی تأثیر می گذارد.

فرسودگی شغلی خفیف می تواند منجر به موارد زیر شود:
  • رضایت کمتر در کار
  • فرسودگی روحی و جسمی
  • جدایی شخصی
  • بی ثباتی عاطفی
  • روابط کاری تیره و تار
فرسودگی شدید کارمندان ممکن است منجر به موارد زیر شود:
  • بیماری های مزمن، از جمله اختلالات سلامت جسمی و روانی
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • ترک شغل یا نیروی کار به طور کلی

 

12 مرحله فرسودگی شغلی چیست؟

  1. اجبار برای اثبات خود
  2. سخت تر کار کردن
  3. بی توجهی به نیازهای شخصی
  4. جابجایی درگیری
  5. تجدید نظر در ارزش ها (کار به استثنای هر چیز دیگری)
  6. انکار مشکلات در حال ظهور
  7. قطع مصرف (معمولاً با خوددرمانی همراه است)
  8. تغییرات رفتاری عجیب
  9. مسخ شخصیت (ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران یا نیازهای خود)
  10. پوچی درونی
  11. افسردگی
  12. سندرم فرسودگی شغلی

مانند هر بیماری دیگری، ترفند مدیریت موفقیت آمیز فرسودگی شغلی این است که علائم اولیه را پیدا کنید و بلافاصله درمان آنها را شروع کنید. فرسودگی شغلی پدیده ای یک شبه نیست.

تعریف رسمی فرسودگی شغلی شامل سه معیار اصلی است. با این حال، شاخص های اولیه فرسودگی شغلی می تواند ظریف باشد و برای افراد مختلف متفاوت به نظر برسد. در اینجا برخی از علائم اولیه فرسودگی قابل چشم پوشی هستند:

«احساس تهی شدن انرژی یا خستگی» ممکن است مانند احساس خستگی بدون توجه به میزان خواب، ناتوانی در آرامش، تغییر در الگوی خواب، بدن درد، اغلب بیمار شدن یا احساس بیماری، حذف وعده‌های غذایی ، احساس بی‌حالی و بی انگیزگی باشد. در زمینه های غیر کاری زندگی

“افزایش فاصله ذهنی از شغل” می تواند به صورت اجتناب، تحریک پذیری، به تعویق انداختن کار، فراموشی، عدم تمرکز ، دیر رسیدن یا زودتر از موعد کار، بدبینی، و مشکل در انجام یا تکمیل وظایف ظاهر شود .

«کاهش کارآیی حرفه‌ای» می‌تواند به صورت عدم تمایل به برقراری ارتباط با همکاران، تأخیر در تکمیل وظایف مهم، عدم علاقه به ادامه تحصیل و بهبود مهارت‌ها، کار بر روی پروژه‌های دیگر در طول زمان کار، و احساس گم شدن یا قطع ارتباط در جلسات ظاهر شود.

 

5 مرحله فرسودگی شغلی

دانشگاه ایالتی وینونا در تحقیقات فرسودگی شغلی را به پنج مرحله ساده تر می کند:

1. مرحله ماه عسل

شما از کاری که انجام می دهید و نحوه انجام آن هیجان زده هستید. شما احساس خلاقیت، انرژی و سرزندگی می کنید. برای شما مهم نیست که ناهار را حذف کنید یا تا دیروقت کار کنید ، زیرا از سرمایه گذاری جدید خود بسیار هیجان زده هستید.

متأسفانه، مرحله ماه عسل در یک شغل جدید به ندرت برای همیشه طول می کشد. اینجاست که ما شروع به توسعه الگوهایی می کنیم که فرار از آنها در مراحل بعدی دشوار می شود. قبل از اینکه احساس کنیم نیاز به انجام آن داریم، می‌توانیم این مرحله را با رعایت عادات سالم طولانی کنیم.

 

2. عمل متعادل کننده

همه چیز خوب است، اما کار درخشش خود را از دست داده است. روزهای خوب و روزهای بد داری. ممکن است متوجه شوید که حتی اگر بتوانید عملکرد خود را در محل کار حفظ کنید ، انجام این کار بیشتر از شما می گیرد. ممکن است شروع به فراموش کردن چیزها کنید یا به دلیل شروع استرس نتوانید بخوابید.

 

3. علائم استرس مزمن

روزها بیشتر احساس استرس و ناراحتی می کنید . وقتی مردم از شما درخواست می کنند – چه در خانه و چه در غیر این صورت – احساس رنجش می کنید. ممکن است خسته، بی‌تفاوت یا متکی به کافئین باشید تا در طول روز بگذرانید. ممکن است احساس افسردگی، بدبینی یا شک دارید که همه چیز می تواند تغییر کند. ممکن است دچار ترس های یکشنبه

شوید – و با گذشت زمان بدتر می شوند. آخر هفته های خود را با استرس در مورد هفته کاری آینده سپری می کنید.

 

4. فرسودگی شغلی

شما شروع به احساس علائم ذهنی، عاطفی و جسمی فرسودگی می کنید. ممکن است شروع به نادیده گرفتن کار، به تعویق انداختن یا از دست دادن ضرب الاجل کنید. شما به ترک فکر می کنید، فرار می کنید – هر چیزی برای رهایی از موقعیت خود.

 

5. گرفتگی

اصطلاح “درهم” به این معنی است که فرسودگی شغلی به تنظیمات پیش فرض جدید شما تبدیل شده است. ممکن است نتوانید زمانی را به یاد بیاورید که این احساس را داشته اید. در این مرحله، ممکن است قبل از اینکه فرسودگی شغلی را علت اصلی تشخیص دهید، اضطراب یا افسردگی دارید.

 

چگونه فرسودگی شغلی را تشخیص می دهید؟

معمولاً اوقات استرس زا در محل کار خود دارید یا حتی گاهی اوقات از شغل خود سرخورده می شوید. با این حال، فرسودگی شغلی عمیق‌تر می‌شود. اگر فکر می کنید که آیا در حال سوختن هستید یا نه، سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا روزهای بد بیشتری از روزهای خوب در محل کار سپری می کنید؟
  • آیا در پایان تعطیلات آخر هفته خود را به طور غیرعادی ضعیف یا تحریک پذیر می بینید؟
  • آیا معده درد، ناراحتی گوارشی یا درد در ناحیه کمر یا گردن دارید؟
  • آیا بیشتر از حد معمول سردرد دارید؟
  • آیا عادات خواب شما تغییر کرده است (یا خواب بسیار بیشتر یا بسیار کمتر از حد معمول)؟
  • آیا در تمرکز روی کار یا درک آنچه از شما انتظار می رود مشکل داشته اید ؟
  • آیا می بینید که فقط در آخرین لحظه یا در زمان مقرر می توانید به طور موثر کار کنید؟
  • آیا از کار، مکالمه با همکاران، یا چک کردن با مدیر خود اجتناب می کنید؟
  • آیا تقریباً دائماً در مورد ترک یا از دست دادن شغل خود خیال پردازی می کنید ؟
  • آیا زمانی که سر کار نیستید آنقدر خسته هستید که نمی توانید کار جالب یا سرگرم کننده ای انجام دهید؟

 

فرسودگی شغلی را تحت فشار قرار ندهید

فرسودگی شغلی یک پدیده محل کار است، اما اثرات فرسودگی شغلی می تواند زندگی شخصی و خانگی شما را خراب کند. اگر تا به حال آنجا بوده اید، می دانید که فرسودگی شغلی می تواند جدی و ناتوان کننده باشد. تاثیری که می تواند بر زندگی شما داشته باشد را دست کم نگیرید.

اما همچنین توانایی خود را برای اقدام از طرف خود دست کم نگیرید. فرسودگی شغلی چیزی نیست که فقط برای شما اتفاق بیفتد. می‌توانید به عواملی که در فرسودگی شغلی شما نقش دارند نگاهی دقیق بیندازید و برای بهبود حداقل برخی از آنها انتخاب‌های جدیدی انجام دهید.

 

منبع: سایت

جدیدترین دوره ها​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسعه فردی
دوره های توسعه فردی
کسب و کار
دوره های کسب و کار
روانشناسی
دوره های روانشناسی
مراقبه - یوگا
دوره های مدیتیشن
دوره های یوگا
زندگی نامه
لینکدونی
مطالب پر بازدید