جستجو
Close this search box.

قدرت پاداش در محل کار و نحوه ایجاد انگیزه در کارکنان

قدرت پاداش، قدرت رسمی است که به یک رهبر کاری داده می شود تا به سایر کارمندان پاداش بدهد. | چگونه از قدرت پاداش به طور موثر استفاده می کنید؟
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Pinterest

فهرست مطالب

چرا هر روز صبح بیدار می شوید تا سر کار بروید؟ نیروهای محرک پشت اقدامات شما در محل کار چیست؟  بر اساس تئوری انگیزه، افراد با انگیزه انگیزشی برانگیخته می شوند. رفتارهای ما ناشی از تمایل به پاداش های بیرونی است. قدرت پاداش نوع مهمی از قدرت است که رهبران می توانند از آن برای درگیر نگه داشتن تیم خود و شاد نگه داشتن آنها در محل کار استفاده کنند . اما مانند هر شکلی از قدرت، باید عاقلانه از آن استفاده کرد.

اگر نقش شما در محل کار به شما قدرت پاداش دادن به تیمتان را می دهد، قدرت پاداش دارید. قدرت پاداش به شما کمک می کند تا بر کارمندان تأثیر بگذارید. با مجله قهرمان همراه باشید.

 

قدرت پاداش چیست؟

قدرت پاداش، قدرت رسمی است که به یک رهبر کاری داده می شود تا به سایر کارمندان پاداش بدهد.

این یک قدرت موقعیت است، به این معنی که منبع قدرت مبتنی بر موقعیت یک رهبر در یک شرکت است.

نمونه ای از قدرت پاداش، مدیر یا سرپرستی است که انگیزه عملکرد بالاتر را از کارکنان می کند. آنها می توانند این کار را با ارائه پاداش به اعضای تیمی که سهمیه فروش مشخصی را دارند انجام دهند.

راه دیگر برای توضیح تعریف قدرت پاداش، فردی است که در محیط کاری خود دارای اقتدار شناخته شده است . این شخص دارای قدرت کامل و رسمی برای دادن یا حذف امتیازات به کارکنان بر اساس رفتار و عملکرد کاری آنها است.

قدرت پاداش، قدرت شخصی یا نفوذ شخصی نیست . این یک قدرت رسمی است که در اختیار مدیران، مدیران پروژه یا رهبران تیمی است که دارای اختیارات رسمی هستند. آنها به هیچ دلیلی جز بهره وری مرتبط با کار پاداشی نمی دهند.

انواع دیگر قدرت رسمی شامل قدرت مشروع و قدرت قهری است. انواع غیررسمی قدرت شامل قدرت خبره، قدرت مرجع و قدرت اطلاعاتی است

قدرت پاداش معمولاً به کارمندانی داده می‌شود که بر کار تیم زیردست خود مدیریت یا نظارت می‌کنند. تنها کسی که درک دقیق و دقیقی از عملکرد یک تیم داشته باشد، می تواند برای کار خود به آنها پاداش بدهد.

به منظور اجتناب از طرفداری یا رنجش در میان کارکنان، استفاده از پاداش باید کاملاً مرتبط با کار باشد.

 

چرا قدرت پاداش مهم است؟

در محل کار، صرف نظر از سبک رهبری، انگیزه برای رهبران یک موضوع مهم است. کارمندان به آن نیاز دارند تا کار خود را با اشتیاق و کارآمدی انجام دهند.

اینجاست که قدرت پاداش می تواند مفید واقع شود. به جای اعمال فشار بیشتر بر کارمندان برای بهره وری بیشتر، ارائه یک پاداش مطلوب در ازای دستیابی به اهداف معین می تواند آنها را تشویق کند که این فشار را بر خود اعمال کنند.

هنگامی که کارکنان مجبور به انجام کار اضافی می شوند ، می تواند منجر به فرسودگی شغلی یا سلامت روانی ضعیف شود .

قدرت پاداش به کارکنانی که انرژی در دسترس دارند اجازه می دهد تا شرکت را به جلو ببرند. و در عین حال، آنها به درستی برای تلاش های خود جبران می شوند.

 

مزایای قدرت پاداش

بنابراین، قدرت پاداش برای دستیابی به چه چیزی است؟ پیاده سازی سیستم پاداش در محل کار مزایای زیادی دارد.

نه تنها به طور طبیعی کارکنان را تشویق می کند تا برای عملکرد بالاتر تلاش کنند. همچنین می تواند به چندین امتیاز دیگر منجر شود که کل دفتر از آنها بهره مند می شود.

 

1. رقابت سالم ایجاد می کند

وقتی جایزه ای برای برنده شدن کارمندان بر اساس عملکرد بالا وجود دارد، می تواند حس رقابت سالم را تشویق کند.

تماشای نحوه برخورد بازیکنان برتر با کارشان نیز می‌تواند مجموعه مهارت‌های کلی تیم را در حالی که افراد برای بهبود تلاش می‌کنند، افزایش دهد.

 

2. حفظ کارکنان را افزایش می دهد

کارمندان معمولاً نمی خواهند شغل جدیدی پیدا کنند. فرآیند جستجوی شغل می تواند از نظر احساسی خسته کننده باشد و افسردگی جستجوی شغل واقعی است . اما اگر محیط کاری فاقد چالش ها یا فرصت های رشد شغلی باشد ، ممکن است در جای دیگری به دنبال کار باشند.

مدیران می توانند از قدرت پاداش نه تنها برای ایجاد انگیزه در عملکرد بالا بلکه برای حفظ کارکنان نیز استفاده کنند. زمانی که یک کارمند متوجه می شود فرصت هایی برای پیشرفت در مسیر شغلی او وجود دارد، ممکن است تمایل بیشتری برای ماندن داشته باشد.

 

3. باعث ایجاد انگیزه و تشویق کارکنان می شود

برنده شدن یک جایزه مطلوب برای بیشتر افراد برای ایجاد انگیزه کافی است.

تنظیم یک برنامه پاداش در محیط کاری شما انگیزه برای برنده شدن در پاداش را تحریک می کند. همچنین کارمندان را تشویق می کند تا در تمام زمینه های کاری خود بهره وری بیشتری داشته باشند.

 

معایب قدرت پاداش

درست مانند همه چیز در زندگی، قدرت پاداش برخی از اثرات منفی دارد.

با قدرت مسئولیت می آید. اگر از این مسئولیت عاقلانه استفاده نشود، این معایب ممکن است رخ دهد.

 

1. می تواند برای سازمان هزینه داشته باشد

به یک رهبر خلاق نیاز است تا به پاداشی برسد که هم به اندازه کافی مطلوب برای برنده شدن باشد و هم به اندازه کافی ارزان باشد تا شرکت بتواند پول خرج کند.

ارزش پاداش باید به اندازه کافی بالا باشد تا انگیزه اقدام شود. اما خرید چیزی که هزینه آن بیش از حد است، می تواند بیشتر از اینکه مفید باشد به سازمان آسیب برساند.

 

2. اگر پاداش بر اساس عملکرد باشد، سایر کارکنان ممکن است بی انگیزه شوند

یکی دیگر از معایب سیستم پاداش این است که برخی از کارکنان ممکن است به این باور برسند که عملکرد ضعیفی در کار دارند. کسانی که به توانایی های عملکردی خود ایمان ندارند ممکن است ناامید شوند.

در حالی که پاداش برای کارمندان با اعتماد به نفس کافی خواهد بود، اما کسانی که باور ندارند می توانند برنده شوند، می توانند انگیزه کمتری برای مشارکت داشته باشند.

 

3. پاداش ها می توانند در طول زمان قدرت خود را از دست بدهند

اگر کارکنان دائماً با برنامه‌های پاداش هدف قرار می‌گیرند، قدرت مشوق‌ها ممکن است به مرور زمان از بین برود.

آنهایی که قدرت پاداش دارند باید به کارمندان پاداش بدهند یا در غیر این صورت به خطر از دست دادن علاقه آنها می پردازند.

 

چگونه از قدرت پاداش به طور موثر استفاده می کنید؟

درست مانند هر نوع قدرت، راه‌های درست و غلطی برای استفاده از آن وجود دارد. بنابراین، منظور از قدرت پاداش برای به دست آوردن بهترین نتایج چیست؟

 

1. از جوایزی استفاده کنید که به کارمندانتان علاقه دارد

اگر پاداشی را که واقعاً می‌خواهند ارائه نکنید، نمی‌توانید افراد را تشویق کنید که دست به اقدام بزنند.

انجام تحقیق در مورد آنچه که کارمندان بیش از همه برای آنها ارزش قائل هستند می تواند به حذف ایده های پاداش نامطلوب کمک کند. بعلاوه، این موضوع را روشن خواهد کرد که واقعاً برای چه چیزی مایل به کار هستند.

 

2. منصف باشید

زمان، انرژی و عملکرد یک تیم برای هر کسب و کاری بسیار ارزشمند است. سرمایه گذاری روی کار سخت آنها ارزش هزینه را دارد.

منصفانه بودن در انتخاب پاداش به کارمندان نشان می دهد که برای وقتشان ارزش قائل هستید و می خواهید به زحمتی که برای شرکت کشیده اند احترام بگذارید.

 

3. از ترکیبی از پاداش های ملموس و ناملموس استفاده کنید

جوایز ملموس مانند جایزه نقدی یا هدایا همیشه مورد استقبال قرار می گیرند. اما پاداش های نامشهود مانند به رسمیت شناختن شرکت نیز جایگاه خود را دارد. ترکیبی از هر دو یک انتخاب عالی است.

کارمندان افرادی با ارزش های شخصی متفاوت هستند . ارائه انواع جوایز تضمین می کند که علایق همه را برانگیخته اید.

 

4. هم پاداش شخصی و هم تیمی بدهید

هر دو پاداش فردی و تیمی مزایای خود را دارند. انتخاب زمان استقرار هر کدام می تواند به کارمندان شما احساس کاملی از موفقیت و رضایت بدهد.

جوایز شخصی انگیزه شخصی را تشویق می‌کند و پاداش‌های تیمی باعث ترویج همکاری و رفاقت می‌شود.

 

5. اطمینان حاصل کنید که کارکنان می دانند چرا به آنها پاداش داده می شود

اگر می خواهید کارمندان با انگیزه بمانند ، باید بدانند دقیقاً چه کاری انجام داده اند تا مستحق پاداش باشند.

اطمینان حاصل کنید که در مورد معیارهایی که پاداش را برای آنها به ارمغان می آورد، واضح هستید. به این ترتیب، کارمندان می توانند از آن به عنوان الگویی برای نحوه دریافت بارها و بارها پاداش در آینده استفاده کنند.

 

توانمندسازی و پاداش

چیزی وجود دارد که به طور ذاتی در کار سخت برای به انجام رساندن چیزی قدرت می بخشد.

اعطای جوایز به کارمندان با عملکرد بالا به آنها در خط کاری خود قدرت می دهد تا به دنبال کارهای بزرگ بروند. مردم قدردان تلاش هایشان هستند . قدرت پاداش به کارمندان اجازه می دهد تا این شناخت را تجربه کنند.

توانمندسازی در محل کار برای مشارکت کارکنان مهم است زیرا حس ارزش حرفه ای و شخصی را تقویت می کند. این روشی برای استفاده از رویکرد پایین به بالا در مدیریت است.

 

پاداش های ملموس و نامشهود

بیایید در مورد اشکال مختلف قدرت پاداش – پاداش های ملموس و پاداش های ناملموس بحث کنیم. ترکیبی از هر دو برای ایجاد ارتباط با هر یک از اعضای تیم شما ایده آل است.

 

محسوس

جوایز ملموس بر کالاهای مادی یا چیزهایی تمرکز می‌کنند که افراد می‌توانند عملاً در زندگی‌شان اعمال کنند. مطالعات نشان می دهد که آنها محبوب ترین شکل پاداش در بین کارمندان هستند.

جوایز ملموس مشترک عبارتند از:

  • جایزه
  • افزایش حقوق و دستمزد
  • استراحت اضافی
  • هدایا (به عنوان مثال، یک سبد هدیه)
  • کارت هدیه
  • عضویت (به عنوان مثال، سالن بدنسازی)
  • دسترسی به دوره های آموزشی
  • جلسات مربیگری
  • ناملموس

پاداش های نامشهود پاداش هایی هستند که لزوماً دارای ماهیت فیزیکی نیستند. اما آنها هنوز هم ارزش یا پتانسیل زیادی برای زندگی یک نفر دارند.

برخی از جوایز نامشهود عبارتند از:

  • ستایش
  • مسئولیت بیشتر از طریق تفویض اختیار
  • به رسمیت شناختن شرکت
  • استقلال یا انعطاف بیشتر در مورد نحوه تکمیل کار

از قدرت پاداش برای بهبود عملکرد استفاده کنید

وقتی از قدرت پاداش برای خیر استفاده شود، می تواند منجر به موفقیت برای کارمندان شود. همچنین می تواند به مدیران در ایجاد نفوذ کمک کند.

تقریباً هر نمونه قدرت پاداش با نگاه کردن به آنچه کارمندان از مافوق خود می خواهند شروع می شود. سپس از آن برای تشویق عملکرد و بهره وری سالم استفاده کنید.

 

جدیدترین دوره ها​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسعه فردی
دوره های توسعه فردی
کسب و کار
دوره های کسب و کار
روانشناسی
دوره های روانشناسی
مراقبه - یوگا
دوره های مدیتیشن
دوره های یوگا
زندگی نامه
لینکدونی
مطالب پر بازدید