جستجو
Close this search box.

استفاده از روانشناسی انسان گرا برای دستیابی به خودشکوفایی

کاربردهای روزمره روانشناسی انسان گرا برای رشد شخصی
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Pinterest

فهرست مطالب

به احتمال زیاد شما می خواهید به پتانسیل خود برسید و احساس رضایت کنید. با این حال، اگر خواستن کافی بود، همه ما می توانستیم این اهداف را به عنوان دست یافته بشماریم. متأسفانه، پر کردن شکاف بین خواستن و داشتن کمی تلاش می خواهد. اما یک رویکرد ساده وجود دارد که می تواند کمک کند. روانشناسی انسان گرا نامی پیچیده برای این رویکرد است. این یک راه جامع برای در نظر گرفتن سفر شما است، و با اذعان به اینکه شما یک فرد منحصر به فرد و کامل هستید شروع می شود.

حوزه روانشناسی انسان گرا بر اساس فلسفه ای به نام اومانیسم است. با درک معنای این برچسب‌ها، می‌توانید از قدرت اراده آزاد، عزت نفس و خودکارآمدی برای زندگی کامل‌تر بهره ببرید. با مجله قهرمان همراه باشید.

 

روانشناسی انسان گرایانه و اومانیسم

روانشناسی انسان گرایانه یک رویکرد روانشناختی است که ریشه در مفهومی به نام اومانیسم دارد. برای درک اینکه چگونه می توان اهداف روانشناسی انسان گرا را در زندگی خود به کار برد، کمک می کند تا با درک انسان گرایی شروع کنید.

 

اومانیسم چیست؟

به طور کلی، اومانیسم این ایده است که شما مسئول ایجاد یک زندگی کامل و در عین حال کمک به خیر بزرگتر هستید. می گوید انگیزه های شخصی و مفاهیم عینی مانند علم و عقل بیشتر از تأثیرات مذهبی، الهی یا معنوی بر زندگی شما تأثیر می گذارد. اومانیسم به این دلیل است که برای سلامتی شما باید به گونه ای عمل کنید که به ایجاد یک جامعه حمایت اجتماعی کمک کند.

اومانیسم به عنوان پایه ای برای روانشناسی انسان گرا عمل می کند زیرا در مورد قدرت شخصی شماست. با این حال، جنبش انسان‌گرایانه بیشتر در مورد ساختن جامعه و مشارکت در کنشگری است. به این ترتیب، بیش از پیشرفت شما به عنوان یک فرد به نظر می رسد.

برای تأثیرگذاری گسترده، احتمالاً باید با توانمندسازی و بهبود خود شروع کنید. اینجاست که روانشناسی انسان گرایانه وارد می شود.

 

روانشناسی انسان گرایانه چیست؟

فلسفه اومانیسم بر روانشناسی انسان گرایانه تأثیر می گذارد. به عنوان یک نوع روانشناسی دانشگاهی، بر این ایده تمرکز دارد که شما یک فرد کامل هستید. این ویژگی‌ها، تجربیات، آرزوها، انگیزه‌ها و نگرانی‌های وجودی شما را در نظر می‌گیرد. بر واقعیت ذهنی و رشد شخصی از طریق خودشکوفایی تاکید می کند.

قبل از روانشناسی انسان گرا، دو دیدگاه غالب در مورد طبیعت انسان وجود داشت. اینها روانکاوی و رفتارگرایی بود. هر دو تحت دسته وسیع تر جبر روانی قرار می گیرند.

جبر روانی نشان می دهد که شما رفتار انسانی خود را کنترل نمی کنید. بلکه می گوید رفتار و اعمال انسان از پیش تعیین شده است. آنها بر اساس افکار و شرایط ناخودآگاه شما هستند. چهره های جبرگرا مانند فروید استدلال می کردند که اراده آزاد یک توهم است.

آبراهام مزلو روانشناس روانشناسی انسان گرایانه را توسعه داد. او آن را «نیروی سوم» نامید که روانکاوی جبرگرایی و رفتارگرایی نیروی اول و دوم هستند. مزلو احساس کرد این نیروهای اولیه محدود و بدبین بودند. او به عنوان یک شورش علیه دیدگاه های آنها، روانشناسی انسان گرایانه را معرفی کرد. روانشناسان انسان گرا معتقدند که شما انتخاب شخصی و پتانسیل انسانی فردی دارید.

 

آنچه روانشناسی انسان گرا در نظر می گیرد

روان‌شناسی انسان‌گرایانه شبیه روان‌شناسی مثبت است و عوامل متعددی را در نظر می‌گیرد. اینها شامل احساسات ، نیازها، خواسته ها، نقاط ضعف، نقاط قوت و محیط شما می شود. این میدان با این فرض ساخته شده است که طبیعت انسانی شما ذاتاً خوب است. این فرض می کند که وقتی مشکلاتی را تجربه می کنید، از این کیفیت ذاتی فاصله گرفته اید.

خبر خوب این است که روان‌شناسی انسان‌گرا و مثبت‌گرا بر این باور است که می‌توانید خوبی ذاتی خود را بازیابی کنید. این می گوید که شما این قدرت را دارید که رشد شخصی را تجربه کنید و از کیفیت زندگی بهتر لذت ببرید.

بلوک‌های سازنده روان‌شناسی انسان‌گرایانه یا انسانی مبتنی بر توانمندی شماست. این شامل اراده آزاد، خودکارآمدی، عزت نفس، و درک ساده این است که شما یک فرد منحصر به فرد و کامل هستید. چند ایده بزرگ دیگر که در نتیجه روانشناسی انسان گرا به وجود آمد عبارتند از:

  • خودشکوفایی
  • سلسله مراتب نیازها
  • توجه مثبت بی قید و شرط
  • افزایش رفاه

به لطف روانشناسی انسان گرایانه، شما بیش از تجربیات گذشته و واکنش های خودکار خود هستید. در عوض، شما موجودی در حال تکامل هستید که قادر به بهبود مستمر هستید.

 

هدف روانشناسی انسان گرایانه

هدف روانشناسی انسان گرایانه ارتقای شیوه هایی است که شما را به عنوان یک فرد کامل می بینند. در واقع، انواع مختلف درمان از یک بنیان انسان گرایانه پدید آمدند. اینها شامل درمان مشتری محور (که درمان شخص محور نیز نامیده می شود)، درمان وجودی و گشتالت درمانی است.

علاوه بر کمک به ایجاد انواع جدیدی از درمان، این رشته همچنین به حذف برخی از انگ های مرتبط با درمان کمک کرد. درمان و کوچینگ اکنون ابزارهای قابل قبول تری برای افرادی هستند که خود را «سالم» یا «عادی» می دانند. برخلاف زمان فروید، آنها بیشتر از درمان نگرانی های مربوط به سلامت روان مفید هستند.

هدف نهایی این رویکرد، فراتر از بهبود دیدگاه شما، خودشکوفایی است. برای دستیابی به آن باید بر ویژگی های توانمندسازی مانند اراده آزاد، خودکارآمدی و خوبی های ذاتی تأکید کنید.

همچنین باید از آژانس شخصی خود برای کشف تمایل خود برای رشد استفاده کنید. گسترش این ویژگی ها و توانایی ها به شما این امکان را می دهد که به پتانسیل خود برسید و احساس رضایت کنید.

 

نظریه انسان گرایانه شخصیت

درک نظریه انسان گرایانه شخصیت می تواند به شما کمک کند دیدگاه خود را نسبت به خودتان تقویت کنید. این نظریه بخشی از روانشناسی انسان گرا است که می گوید شما اساساً خوب هستید و می خواهید به بهترین خود تبدیل شوید. به خاطر سپردن خوبی های خود و استفاده از انگیزه های انسانی ذاتی خود برای پیشرفت به شما کمک می کند تا به پتانسیل کامل خود برسید.

این نظریه بر خودپنداره شما متمرکز است ، که مجموعه استانداردی از ادراکات و باورهایی است که شما در مورد خود دارید. این باورها شامل ارزش خود، خودانگاره و خود ایده آل شماست. تنها زمانی که هر سه بخش با هم همپوشانی داشته باشند می توانید به خودشکوفایی دست یابید.

این نظریه همچنین بر این باور بنا شده است که افراد موفق دارای ویژگی های شخصیتی خاصی هستند . اینها شامل همدلی و آگاهی انسانی گسترده است. اگر به اهدافتان نرسیدید، تئوری می گوید که این به خاطر محیط شماست، نه عوامل درونی. در واقع، شما نمی توانید یاد بگیرید که چگونه بدون یک محیط خوب، روابط سالم را حفظ کنید.

 

روانشناسی و بهزیستی انسان گرایانه

رویکرد انسان گرایانه معیارهای خاص رفاه را بهبود می بخشد و رفتار مولد انسانی را افزایش می دهد. بر اساس یک بررسی در سال 2023، درمان‌های انسانی-تجربی می‌توانند علائم افسردگی را کاهش دهند.

سایر جنبه‌های بهزیستی جنبش روان‌شناسی انسان‌گرا می‌تواند به شما کمک کند:

  • باورهای شخصی و ارزش های اصلی خود را درک کنید
  • یافتن نقاط قوت منحصر به فرد خود
  • تعیین اهداف قابل دستیابی
  • توسعه مهارت های جدید
  • تمرین پذیرش خود
  • یافتن شادی
  • بهبود کیفیت زندگی شما
  • توسعه یک ذهنیت رشد
  • کشف سرگرمی های جدید

 

کاربردهای روزمره روانشناسی انسان گرا برای رشد شخصی

شما می توانید از روانشناسی انسان گرایانه در راه های روزمره به عنوان استراتژی هایی برای رشد شخصی استفاده کنید. دو مفهوم اصلی آن، خودکارآمدی و سلسله مراتب نیازها، مسیرهای عملی برای کاربرد هستند.

 

خودکارآمدی

خودکارآمدی اعتقاد شما به توانایی شما برای تکمیل یک کار یا رسیدن به یک هدف است. برای مثال، اگر می خواهید نحوه عملکرد خود را در محل کار تغییر دهید ، خودکنترلی و انگیزه انسانی عوامل کلیدی خواهند بود.

تصور کنید که یک حرفه ای جوان هستید. ذهن شما هنوز در حال رشد است و اهداف زندگی خود را تعیین نکرده اید . همانطور که رشد می کنید و سعی می کنید راه خود را پیدا کنید، مسیرهای شغلی را کاوش می کنید و در مورد انتخاب های زندگی مراقبه می کنید. شما می خواهید در محل کار احساس رضایت کنید و خانواده داشته باشید. شما امیدوارید در مکانی زندگی کنید که احساس می کنید خانه هستید.

با گذشت زمان و پشتکار، انگیزه ای در کار پیدا می کنید ، ازدواج می کنید، بچه دار می شوید و به یک شهر جدید نقل مکان می کنید. با نگاهی به گذشته، دستیابی به برخی از اهداف شما دشوارتر از اهداف دیگر بود، اما شما باور داشتید که می توانید، بنابراین انجام دادید.

هنگام استفاده از خودکارآمدی، به نقاط قوت و ضعف خود و اهدافی که تعیین کرده و دنبال می کنید، توجه داشته باشید . ممکن است تمایلات طبیعی داشته باشید که می تواند مانع رشد شخصی شما شود. یا ممکن است لازم باشد بپذیرید که آنچه فکر می کردید می خواهید تغییر کرده است. اینها بخش های عادی زندگی هستند، اما پذیرفتن و کار کردن با آن ها نشان دهنده خودآگاهی بالایی است.

 

سلسله مراتب نیازهای مزلو

احتمالاً در مورد سلسله مراتب نیازهای مزلو شنیده اید. با این حال، این رویکرد انسان‌گرا ارزش بررسی سریع را دارد.

سلسله مراتب نیازها معمولاً به صورت یک هرم ترسیم می شود. دارای پنج سطح است و خودشکوفایی در راس است.

از پایین شروع می شود و به سمت بالا می رود، لایه های هرم به شرح زیر است:

  1. نیازهای فیزیولوژیکی: تنفس، غذا ، آب، سرپناه، لباس، خواب
  2. ایمنی و امنیت: سلامت، اشتغال، اموال، توانایی اجتماعی
  3. عشق و تعلق: خانواده، دوستی ، صمیمیت، احساس ارتباط
  4. عزت نفس: اعتماد به نفس ، موفقیت، نیاز به فردی منحصر به فرد بودن
  5. خودشکوفایی: اخلاق، خلاقیت، خودانگیختگی، پذیرش، هدف، معنا و پتانسیل درونی.

شما می توانید به دستیابی به خودشکوفایی تقریباً مانند بالا رفتن از یک کوه فکر کنید. هدف رسیدن به قله است، اما بیش از یک راه برای رسیدن به آن وجود دارد. این بدان معنی است که همه افراد به یک ترتیب از طریق سطوح پیشرفت نمی کنند.

ممکن است عزت نفس بالایی داشته باشید (سطح چهار) اما برای احساس امنیت و امنیت (سطح دو) تلاش کنید. با دانستن این موضوع، می‌توانید برنامه‌ای تهیه کنید که به آنچه احساس می‌کنید از دست داده‌اید، رسیدگی کند . به یاد داشته باشید، بالا و پایین رفتن بین سطوح طبیعی است.

خودشکوفایی معمولا یک سفر مادام العمر است و چالش های خود را دارد. روانشناسی انسان گرا و انسان گرایی ابزارهایی هستند که به شما در صعود کمک می کنند. با کمک و راهنمایی آنها می توانید به قله برسید.

وقتی روانشناسی انسان گرا را به کار می برید، از خودتان چه انتظاری دارید؟
انسان بودن یعنی مبارزه. حتی ممتازترین انسان ها هم هر آنچه را که می خواهند فوراً دریافت نمی کنند. بخشی از زندگی یادگیری از شکست است .

چه در رفت‌وآمد و چه در حین دوش گرفتن، هر روز فرصتی دارید که به اهداف خود در زمینه روان‌شناسی انسان‌گرا فکر کنید. نقاط قوت شما کجاست که شما را شاد می کند و کدام باورهای اصلی مانع شما می شوند ؟ آیا می توانید به بخش هایی از هرم خودشکوفایی خود اشاره کنید که قوی ترین و ضعیف ترین هستند؟

انتظار داشته باشید که ممکن است هنگام به کارگیری آنچه یاد می گیرید به کمک نیاز داشته باشید. جستجوی خرد با کمک یک روانشناس انسان گرا کار آسانی نیست و استفاده از آن در زندگی چالش دیگری است. بپذیرید که انتظارات شما تغییر خواهد کرد، اما انسانیت شما تغییر نخواهد کرد.

 

آیا به یک مربی نیاز داری؟

بالا رفتن از هرم خودشکوفایی به تنهایی می تواند دلهره آور باشد. سعی کنید با یک درمانگر انسان گرا یا مربی کار کنید که نظریه های انسان گرایانه را می فهمد و از آنها در برنامه خود استفاده می کند.

ممکن است باور داشته باشید که خودآگاهی کافی برای رسیدن به آن را دارید. با این حال، یک مربی با رویکرد انسان‌گرایانه می‌تواند سفر شما را تسریع کند و به شما کمک کند از شکست‌ها جلوگیری کنید.

با استفاده از روانشناسی انسان گرا به رشد شخصی دست یابید

روانشناسی انسان گرا بر آموزش، درمان، جنبش های سیاسی و روانشناسی تأثیر گذاشته است. بگذارید روی شما تأثیر بگذارد. به یاد داشته باشید که شناخت خود تنها راهی برای احساس خوب نیست. همچنین راهی برای بازیابی قدرت شماست. هرچه بیشتر بدانید، می توانید اهداف را با کارایی بیشتری تعیین و اجرا کنید.

 

 

جدیدترین دوره ها​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسعه فردی
دوره های توسعه فردی
کسب و کار
دوره های کسب و کار
روانشناسی
دوره های روانشناسی
مراقبه - یوگا
دوره های مدیتیشن
دوره های یوگا
زندگی نامه
لینکدونی
مطالب پر بازدید