جستجو
Close this search box.

چگونه یک ذهنیت فراوانی ایجاد کنیم و از کمبود رهایی پیدا کنیم

چگونه ذهنیت فراوانی ایجاد کنیم | طرز فکر فراوانی فقط برای کارآفرینان نیست. برای هر کسی است که سعی می کند روش های منفی تفکر را کنار بگذارد.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Pinterest

فهرست مطالب

چیزهای زیادی برای قدردانی وجود دارد. اما اگر ذهنیت فراوانی نداشته باشید، ممکن است آن را نبینید. شاید احساس کنید دائماً دنبال چیزهای بیشتری هستید – پول بیشتر، شغلی با رتبه بالاتر یا یک آپارتمان زیبا در یک شهر شلوغ. داشتن اهداف سالم است و می تواند شما را به زندگی که می خواهید نزدیکتر کند، اما فکر کردن مداوم به چیزهایی که ندارید به جای کارهایی که انجام می دهید می تواند خسته کننده شود.

طرز فکر فراوانی از یک چرخه بی پایان رقابت یا تاکید بر چیزی که ندارید برای احساس خوشحالی از خود فعلی خود فاصله می گیرد. این در مورد تمرین قدردانی و پذیرش تغییر، حفظ یک نگرش ذهنی مثبت بدون توجه به آنچه اتفاق می افتد است. تغییر الگوهای فکری خود به ذهنیت فراوانی ممکن است راه حلی باشد که برای بهبود رفاه خود و یافتن ذهنیت رشدی که در زندگی شما گم شده است نیاز دارید. با مجله قهرمان همراه باشید.

 

طرز فکر فراوانی چیست؟

اصطلاح «ذهنیت فراوانی» در سال 1989 زمانی که استفن کاوی برای اولین بار کتاب پرفروش خود را به نام « 7 عادت افراد بسیار مؤثر» منتشر کرد، به وجود آمد . در آن، کاوی طرز فکر فراوانی را اینگونه تعریف می‌کند که معتقد باشید منابع کافی برای به اشتراک گذاشتن با دیگران دارید. مهم نیست که چقدر چیزهای خوبی به دست می آورید، همیشه چیزهای بیشتری برای همه وجود دارد که رقابت پذیری و احساس بی کفایتی را محدود می کند.

کسانی که زندگی فراوان می پرورانند تمایل دارند آنچه را که دارند تشخیص دهند و آن را گرامی بدارند تا اینکه در مورد دستاورد یا خرید بعدی خود استرس داشته باشند. آنها با زندگی خود صلح می کنند، مهم نیست که کجا خود را پیدا کنند.

افرادی که ذهنیت فراوانی دارند، اغلب دارای ویژگی های مشترک هستند:

  • موفقیت دیگران را جشن بگیرید: آنها از به اشتراک گذاشتن موفقیت های همسالان و دوستان خود خوشحال هستند، چه خرید یک خانه جدید و چه برای ارتقاء. آن‌ها می‌دانند که بخت و اقبال دیگران از اقبال آنها کم نمی‌کند و وقتی از موفقیت‌های دیگری می‌شنوند حسادت نمی‌کنند.
  • خوش بین باشید: آنها می دانند که چیزهای خوب در راه است و به جای اینکه روی چه اتفاقی بیفتند، به نتایج آینده امیدوار هستند.
  • تغییر را در آغوش بگیرید: افرادی که ذهنیت های فراوانی را توسعه داده اند، مشتاقانه منتظر تغییرات در زندگی خود هستند و سخاوتمندی دارند. آن‌ها به‌جای غم زدن، وقتی همه چیز آنطور که انتظار می‌رود پیش نمی‌رود، سریع به مزایا و فرصت‌ها پی می‌برند.
  • روز را غنیمت بشمارید: همراه با استقبال از تغییر، آنها تمایل دارند از فرصت های جدید در حین ارائه خود بهره ببرند و مطمئن باشند که قدرت ذهنی و منابع لازم برای استفاده موفقیت آمیز از آنها را دارند.
  • ذهن باز بمانید: افراد دارای تفکر فراوان به جای دوری از تجربیات زندگی، می فهمند که هر فرد یا شرایط جدید فرصتی برای یادگیری و رشد است. آنها تصدیق می کنند که همه چیز را نمی دانند و مشتاق کشف احتمالات جدید هستند.

 

طرز فکر کمبود در مقابل فراوانی

طرز فکر مخالف فراوانی، کمبود است، که احساس می کنید هرگز به اندازه کافی ندارید و هرگز نمی توانید به فراوانی دست یابید. این به عنوان یک باور محدود کننده نیز شناخته می شود – حالتی از ذهن که شما را از حفظ نگرش مثبت و دیدن فرصت هایی برای تغییر باز می دارد.

افرادی که دارای طرز فکر کمبود هستند ممکن است احساس کنند که برای برآوردن نیازهای خود باید در حرکت دائمی باشند. و هنگامی که آنها موفق می شوند به یک امر ضروری بپردازند، آن منابع را به دلیل عدم اطمینان از برآورده کردن مجدد آن نیاز، احتکار می کنند.

وقتی در زندگی با چالش هایی روبرو می شوید، حفظ نگرش ذهنی مثبت می تواند دشوار باشد – و این کاملاً طبیعی است. اما تلاش برای جلوگیری از طرز فکر کمبود می‌تواند به شما کمک کند تا در چالش‌ها حرکت کنید و چیزهایی را برای جشن گرفتن در زندگی خود پیدا کنید و به شادی بیشتر و احساس هدف بیشتر کمک کنید.

 

 

قدرت یک طرز فکر فراوان چیست؟

از بین بردن تأثیر دیدگاه متمرکز بر کمبود، تنها مزیت ذهنیت فراوانی نیست. اتخاذ نگرش مثبت تر می تواند زمینه های دیگر زندگی را نیز بهبود بخشد، مانند:

1. آزادی

وقتی کنترل ذهن خود را به دست می گیرید تا از دیدگاه کمبود به فراوانی تغییر مسیر دهید، می توانید خود را از محدودیت های رقابت رها کنید. به جای اینکه دائماً «بهترین چیز بعدی» را دنبال کنید، می‌توانید از رضایت و قدردانی برای آنچه اکنون دارید لذت ببرید و انرژی خود را به چیزهای دیگری تبدیل کنید که بر حس رضایت شما می‌افزایند.

2. صلح

افرادی که ذهنیت فراوانی دارند اغلب بدون توجه به شرایطشان احساس رضایت و خوش بینی می کنند. و طبق یک مطالعه، زمانی که افراد احساس شادی می کنند، انعطاف پذیری ایجاد می کنند و رویارویی و غلبه بر چالش ها را آسان تر می کنند. با شادی و ثبات برای رویارویی با هر شکست، افراد فراوان احساس آرامش در زندگی می کنند.

3. رشد

ذهنیت فراوانی، انعطاف پذیری عصبی مغز را بهبود می بخشد، که توانایی آن در بازسازی سلول ها و سازگاری با تغییرات است. نوروپلاستیسیته یادگیری مهارت های جدید، خلاقیت بیشتر و بهبودی از سختی ها را آسان تر می کند.

 

چگونه ذهنیت فراوانی ایجاد کنیم

رهایی از ذهنیت کمیابی نیازمند تمرین و تعهد است. این چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد.

پیروی از یک یا چند مورد از این پیشنهادها می تواند به شما کمک کند تا دیدگاه خود را تغییر دهید و زندگی خود را از موقعیت فراوان ببینید. در اینجا نحوه ایجاد ذهنیت فراوانی آورده شده است:

 

۱- روی رشد تمرکز کنید

کارول دوک، روانشناس، در کتاب خود «ذهنیت: روانشناسی جدید موفقیت» این نظریه را مطرح کرد که افراد به دو دسته تقسیم می شوند: آنهایی که ذهنیت رشد دارند و آنهایی که ذهنیت ثابت دارند. کسانی که ذهنیت ثابتی دارند بر این باورند که هوش و استعدادهایشان ثابت است و در طول عمرشان تغییر نخواهد کرد. اما کسانی که ذهنیت رشد را پرورش می دهند، توانایی های ذاتی خود را نقطه شروع می دانند و از طریق سخت کوشی و فداکاری، به رشد توانایی های موجود خود و توسعه توانایی های جدید ادامه می دهند.

با تغییر دیدگاه خود از تفکر همه یا هیچ به دانستن اینکه می توانید به یادگیری و رشد ادامه دهید، می توانید بر پیشرفت حرفه ای و شخصی تمرکز کنید . به تدریج خواهید دید که زمان و تلاشی که سرمایه گذاری می کنید در فرصت ها و موفقیت های جدید به ثمر نشسته و شما را برای ادامه دادن انگیزه می دهد.

 

2. از شروع از مربع اول نترسید

داشتن ذهنیت فراوانی به این معنی است که شما آنقدر خودآگاه هستید که بدانید همیشه چیزی برای یادگیری وجود دارد. در نتیجه، شما هوس دانش و تجربیات جدید خواهید کرد. این دیدگاه، ذهن مبتدی نامیده می شود: نگرش باز بودن و اشتیاق که بر اضطراب از شروع دوباره غلبه می کند.

 

3. تشخیص دهید که ثروت جای خود را دارد

پاسخ به “فراوانی چیست؟” از فردی به فرد دیگر متفاوت است، و همینطور ایده ثروت. ثروتمند بودن فقط مسائل مالی را پوشش نمی دهد. این به معنای داشتن منابع لازم برای زندگی کردن به زندگی مورد نظر شما است. برای بعضی ها این پول است. برای دیگران، وقت آن است که به دنبال یک علاقه یا با خانواده بگذرانند.

داشتن ذهنیت فراوانی به معنای نادیده گرفتن تأثیرات امنیت مالی در زندگی شما نیست. این در مورد تعیین اهداف سالم است که به طور مثبت به زندگی شما کمک می کند – نه دنبال حقوق بالا فقط به این دلیل که احساس می کنید باید آن را انجام دهید. اتخاذ یک طرز فکر میلیونر می تواند به شما کمک کند دیدگاه خود را تغییر دهید و به اهداف واقع بینانه ای برسید که رسیدن به آنها هنوز هیجان انگیز است.

 

4. شکرگزاری را تمرین کنید

قدردانی برای رفاه شما عالی است . این به شما کمک می کند احساس شادی بیشتری داشته باشید، منجر به احساسات قوی تری از امید می شود و به شما انگیزه می دهد تا برای رسیدن به اهداف خود تلاش کنید.

کاهش سرعت و توسعه تمرین سپاسگزاری یکی از عوامل کلیدی در ذهنیت فراوانی است، بنابراین از آن غافل نشوید. یک دفتر خاطرات سپاسگزاری راه اندازی کنید یا در مورد چیزی که از آن قدردانی می کنید مراقبه کنید. با گذشت زمان، این امر به طور طبیعی برای شما پیش خواهد آمد و دلایل فراوانی برای سپاسگزاری خواهید یافت.

 

5. روز خود را با جملات تاکیدی شروع کنید

جملات تاکیدی مثبت می تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد و باورهای منفی را از خود دور کند. جلوی آینه بایستید و توانایی ها و مهارت های خود را به خود یادآوری کنید و اینکه چگونه می توانند در طول زندگی به شما کمک کنند. در زمینه فراوانی، می‌توانید جملات تاکیدی مانند «من همه چیزهایی را که نیاز دارم دارم» یا «من می‌توانم هر چیزی را که برایم پیش می‌آید کنترل کنم» امتحان کنید.

 

6. به همه کمک کنید برنده شوند

وقتی از موقعیت کمبود کار می کنید، ممکن است باور داشته باشید که برای برنده شدن در زندگی، شخص دیگری باید ببازد. با تلاش فعالانه برای ایجاد نتایج برد-برد برای همه، از این طرز فکر محدود رها شوید. با نزدیک شدن به تعارض از منظر فراوانی، سازش را می پذیرید و اختلافات را به فرصت هایی برای رشد تبدیل می کنید و روابط سالم را تقویت می کنید.

 

7. جامعه ای از فراوانی بسازید

اطراف خود را با افرادی احاطه کنید که نگرش مثبت و توانمندی نیز دارند. آنها می توانند در حین ایجاد تغییر به عنوان الهام بخش و مربی عمل کنند، موفقیت های شما را تشویق کنند و به شما در حل چالش ها کمک کنند.

اگر واقعاً در تلاش برای تصور فراوانی در زندگی خود هستید، جستجوی کمک گام بعدی خوبی است. بهبودی از طرز فکر کمبود اغلب به حمایت مربی یا متخصص سلامت روان نیاز دارد تا به شما کمک کند مهارت‌هایی را برای تقویت عادات و روش‌های تفکر جدید خود بیاموزید.

 

8. مراقب افکار خود باشید

تمرکز بر روی چیزهای منفی می تواند به یک عادت تبدیل شود، بنابراین گفتگوی درونی خود را زیر نظر بگیرید تا هر زمان که به خودگویی منفی باز می گردید، خود را درگیر کنید. اگر متوجه شدید که در حال بازگشت به الگوهای فکری کمبود هستید، اشکالی ندارد. فراوانی یک طرز فکر همه یا هیچ نیست.

شفقت به خود را تمرین کنید و خطا را بپذیرید. سپس، تفکر خود را مجدداً تنظیم کنید. به عنوان مثال، می‌توانید «من مهارت‌های لازم برای تغییر شغل را ندارم» را به «من فردی سخت‌کوش هستم و مهارت‌های قابل انتقال زیادی دارم که باعث می‌شود من به تیمی با ارزش اضافه شوم» تبدیل کنید. یا می‌توانید «زمان کافی در روز برای پیگیری علایقم وجود ندارد»، به « مهارت‌های مدیریت زمان خود را بهبود می‌بخشم و چیزهایی که دوست دارم را در اولویت قرار می‌دهم» تغییر دهید.

مراقب باشید در حالت مثبت سمی فرو نروید . افکاری مانند “من باید از داشتن شغل خوشحال باشم زیرا بسیاری از افراد دیگر چندان خوش شانس نیستند” مفید نیستند و می توانند شما را از دستیابی به اهدافتان باز دارند زیرا به شما اجازه نمی دهند بفهمید واقعاً چه می خواهید.

داشتن ذهنیت فراوان به این معنا نیست که هرگز افکار منفی نداشته باشید. این بدان معناست که وقتی از یک وصله ناهموار عبور می کنید، متوجه می شوید که عبور خواهد کرد و می توانید منابع موجود برای مشاهده آن را شناسایی کنید.

 

9. زندگی مورد نظر خود را تجسم کنید

تصور کردن خود در زندگی پر از فراوانی می تواند به تحقق آن کمک کند. تکنیک های تجسم می تواند به بهبود اعتماد به نفس، ایده های جدید و ایجاد انعطاف پذیری در موقعیت های استرس زا کمک کند. تصور اینکه از زندگی رویاهایتان لذت می برید می تواند به شما کمک کند تا یک نقشه راه ذهنی برای رسیدن به آن بسازید.

 

10. از لذت های کوچک زندگی لذت ببرید

مهم نیست در زندگی شما چه اتفاقی می افتد، چیزهایی برای دوست داشتن در آن وجود خواهد داشت – خواه این لبخندهایی باشد که با شریک زندگی تان رد و بدل می کنید، گرمای غذای مورد علاقه تان یا رفت و آمد آفتابی شما به محل کار. لحظاتی از لذت را در طول روز خود بیابید و به محض آمدن، قدردانی را تمرین کنید. هر چه بیشتر ببینید، بیشتر خواهید یافت. فقط باید برای قدردانی از آنها وقت بگذارید.

 

خود را آزاد کنید تا فراوان زندگی کنید

طرز فکر فراوانی فقط برای کارآفرینان نیست. این برای هر کسی است که سعی می کند روش های منفی تفکر را کنار بگذارد. با این طرز فکر، زندگی پر از رشد، شادی و رضایت شخصی را در آغوش خواهید گرفت.

اما نگاه کردن به دنیا از منظر فراوان چیزی نیست که اتفاق بیفتد. این عادتی است که برای تحقق بخشیدن به آن به دانش و تعهد نیاز دارد. اما این واقعیت – زندگی پرشور و بدون استرس رقابت – ارزشش را دارد.

 

جدیدترین دوره ها​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسعه فردی
دوره های توسعه فردی
کسب و کار
دوره های کسب و کار
روانشناسی
دوره های روانشناسی
مراقبه - یوگا
دوره های مدیتیشن
دوره های یوگا
زندگی نامه
لینکدونی
مطالب پر بازدید