جستجو
Close this search box.

یاد بگیرید که چگونه در هر بخش از زندگی خود استراحت کنید (و چرا باید)

11 فعالیتی که باعث تقویت استراحت می شود | آیا در مورد استراحت عاطفی، استراحت حسی یا استراحت اجتماعی چیزی شنیده اید؟
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Pinterest

فهرست مطالب

این کلیشه ای است که بگوییم زندگی خیلی سریع پیش می رود، اما همینطور است. روزهای کاری پرمشغله ای دارید که تبدیل به عصرهای شلوغ و ماه های زودگذر می شود. شما از خانواده خود مراقبت می کنید، با دوستان خود می نشینید و به کارهای روزمره و مسئولیت های خود ادامه می دهید. قبل از اینکه متوجه شوید، فراموش کرده اید که زمانی را برای استراحت اختصاص دهید. و بدن شما از نظر روحی و جسمی آن را احساس می کند.
یادگیری نحوه استراحت ساده به نظر می رسد، اما ممکن است نیاز به تجدید نظر داشته باشید. آیا در مورد استراحت عاطفی، استراحت حسی یا استراحت اجتماعی چیزی شنیده اید؟ این چیزی بیشتر از چرت زدن منظم است. گنجاندن استراحت بیشتر در برنامه‌های روزانه‌تان ممکن است دشوار باشد، اما بدنتان روز بعد و سال‌های آینده از شما برای آن تشکر خواهد کرد.

 

انواع استراحت

وقتی از استراحت صحبت می کنیم و یاد می گیریم چگونه به آن دست یابیم، معمولاً ابتدا به استراحت جسمی و روحی فکر می کنیم. ما از لحاظ جسمی از یک روز کار خسته شده ایم یا از نظر ذهنی از یک سرعت کاری خسته شده ایم. گاهی اوقات ما با هر دو سر و کار داریم. اما در واقع حداقل هفت نوع استراحت وجود دارد . ضربه زدن به هر کدام می تواند به ما کمک کند که به درستی استراحت کنیم:

  • استراحت ذهنی : این استراحت زمانی ضروری است که احساس می‌کنیم غرق شده‌ایم، نمی‌توانیم تمرکز کنیم یا احساس خستگی ذهنی می‌کنیم . برای رسیدن به استراحت ذهنی، می‌توانیم استراحت‌های کوتاهی داشته باشیم ، افکارمان را یادداشت کنیم و ارتباط خود را با دستگاه‌های دیجیتال قطع کنیم، به‌خصوص قبل از رفتن به رختخواب.
  • استراحت بدنی : این نوع استراحت زمانی لازم است که ما از نظر جسمی خسته هستیم یا درد داریم. این شامل استراحت غیرفعال مانند خواب، و استراحت فعال مانند یوگا ترمیمی ، کشش، یا درمان های مراقبت حرفه ای است.
  • استراحت اجتماعی : زمانی که تعامل با دیگران خسته کننده می شود، به استراحت اجتماعی نیاز داریم. ما می‌توانیم انرژی اجتماعی خود را با گذراندن زمان به تنهایی یا با افرادی که ما را بالا می‌برند مدیریت کنیم و از لحاظ اجتماعی خودمان را بیش از حد گسترش ندهیم.
  • استراحت عاطفی : این نوع استراحت زمانی مورد نیاز است که احساس می کنیم از نظر عاطفی تحت فشار هستیم. پیشنهادها شامل تعیین حد و مرز، وقت گذاشتن قبل از پاسخ به درخواست‌ها و ابراز احساسات در یک محیط امن است.
  • استراحت حسی : اضافه بار حسی ناشی از ورودی حسی ثابت مانند نویز و نور را می توان از طریق سم زدایی دیجیتال، مدیتیشن و درمان های محرومیت حسی برطرف کرد.
  • استراحت معنوی : این نوع استراحت به ما کمک می کند تا با احساس هدف و تعلق دوباره ارتباط برقرار کنیم. مشارکت در یک جامعه ، کار داوطلبانه و کار با مربیان راه هایی برای رسیدن به آرامش معنوی هستند.
  • استراحت خلاقانه : وقتی احساس می کنیم که الهام نمی گیریم، باید استراحت کنیم و در استراحت خلاقانه شرکت کنیم. این شامل غوطه ور شدن در طبیعت، شرکت در فعالیت های صرفاً سرگرم کننده و احاطه کردن خود با افراد خلاق دیگر است. همچنین مهم است که ارتباط خود را با فناوری قطع کنیم و اجازه دهیم ذهنمان آزادانه سرگردان شود. با انجام این کار، می توانیم خلاقیت خود را دوباره به دست آوریم و احساس الهام بیشتری کنیم.

 

معیارهای استراحت

فعالیت هایی که باعث استراحت می شوند برای حفظ یک سبک زندگی متعادل و حمایت از سلامت جسمی و روانی ضروری هستند . حمایت از انواع مختلف استراحتی که در بالا به آنها اشاره کردیم، نقش مهمی در کاهش سطح استرس، بهبود کیفیت خواب و بازیابی انرژی دارند. برای شارژ واقعی، فعالیت هایی را امتحان کنید که با معیارهای خاصی مطابقت دارند که برای آرامش بدن، آرامش ذهن و کاهش استرس طراحی شده اند.

 

فشار فیزیکی را به حداقل برسانید

یکی از ویژگی های اصلی فعالیت های آرام، فشار بدنی کم است. این بدان معنی است که فعالیت ها باید شامل سطوح پایینی از فعالیت بدنی باشد تا به بدن کمک کند به طور طبیعی بدون ایجاد خستگی آرام شود. به عنوان مثال، فعالیت های ملایم مانند حرکات کششی، پیاده روی یا یوگا اغلب توصیه می شود. علاوه بر این، استراحت های کوتاه در طول روز کاری می تواند به کاهش هورمون های استرس و بهبود سلامت جسمانی کمک کند.

 

آرامش ذهنی

علاوه بر تمدد اعصاب جسمانی، فعالیت‌های آرام‌بخش باید آرامش ذهنی را نیز افزایش دهند. آنها باید حالت آرامش ذهنی یا ذهن آگاهی را تشویق کنند. درگیر شدن در فعالیت هایی مانند خواندن، یادداشت روزانه یا گوش دادن به پادکست می تواند به کاهش استرس ذهنی و درهم ریختگی کمک کند و منجر به آرامش بیشتر شود. استراحت خلاقانه مانند درگیر شدن در سرگرمی هایی مانند نقاشی یا نوشتن نیز می تواند به بهبود سلامت ذهنی کمک کند.

 

کم استرس

یکی دیگر از ویژگی های حیاتی فعالیت های آرامش بخش، کاهش استرس و جلوگیری از فرسودگی است. هدف اصلی کاهش استرس و اضطراب است. فعالیت‌هایی مانند تمرین‌های تنفس عمیق ، رایحه‌درمانی یا گوش دادن به فهرست پخش می‌توانند باعث استراحت و آرامش افراد شوند. رسانه‌های اجتماعی و نورهای روشن از دستگاه‌های الکترونیکی می‌توانند بر برنامه خواب تأثیر بگذارند و کیفیت استراحت را کاهش دهند، بنابراین مهم است که زمان خاموشی دیجیتال را تمرین کرده و قرار گرفتن در معرض نور آبی را قبل از خواب محدود کنید.

 

لذت بخش

فعالیت های آرامش بخش نیز باید لذت بخش و راحت باشند. درگیر شدن در فعالیت هایی که از آنها لذت می برید، اثر آرامش بخشی را افزایش می دهد و به بهبود کیفیت استراحت کمک می کند. علاوه بر این، فعالیت‌های آرام‌بخش مؤثر اغلب شامل کناره‌گیری از مسئولیت‌های روزانه و وظایف مربوط به کار است. این عدم درگیری به ذهن اجازه می دهد تا دوباره شارژ شود و می تواند بهزیستی کلی را بهبود بخشد.

 

در محیطی دلپذیر

در نهایت، محیطی که در آن فعالیت‌های آرامش‌بخش انجام می‌دهید می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. یک محیط آرام، راحت و آرام بخش، اثربخشی فعالیت های تشویق کننده استراحت را افزایش می دهد. علاوه بر این، انجام فعالیت‌های خودمراقبتی و خواب کافی از اجزای ضروری یک برنامه روزانه برای اطمینان از خواب خوب و زمان استراحت شبانه است.

 

 

11 فعالیتی که باعث تقویت استراحت می شود

شما راه های زیادی برای استراحت در کنار چرت زدن دارید. یادگیری در مورد انواع مختلف استراحت راهی سرگرم کننده برای گنجاندن فعالیت های جدید در برنامه روزانه شماست. این راهی برای کشف استراحت حسی، استراحت اجتماعی یا حتی استراحت خلاق است. این به شما کمک می کند تا خستگی فیزیکی و ذهنی را شکست دهید و به بدن خود برای روز بعد انرژی دهید.

اما همانطور که شروع به تمرین روش های استراحت بیشتری می کنید، به یاد داشته باشید که حد و مرزی را تعیین کنید . مهم است که به دیگران بگویید که وقت گذاشتن برای استراحت برای شما یک اولویت است. اشکالی ندارد که فعالیت هایی را که نیاز به تلاش زیاد دارند را کنار بگذارید و در عوض آن هایی را انتخاب کنید که باعث آرامش می شوند. با این حال، اگر تصمیم به استراحت دارید، مطمئن شوید که این چیزی است که وقت خود را به آن اختصاص می دهید.

در اینجا 11 روش برای تمرین استراحت آورده شده است:

1. در مدیتیشن شرکت کنید

مدیتیشن چیزی است که واقعاً در برنامه صبح یا شب شما یا هر جایی از روز شما قرار می گیرد. ممکن است انتخاب کنید که به تنهایی یا با دیگران مدیتیشن کنید. انواع مختلف مدیتیشن ، مانند مانترا، حرکت یا مراقبه معنوی را کاوش کنید. این راهی برای پخش آرامش در سراسر ذهن و آگاهی از احساس بدنتان است.

 

2. تمرینات آهسته را تمرین کنید

لازم نیست همه تمرینات شدت بالایی داشته باشند و باعث ایجاد احساس خستگی در شما شوند. یوگا، پیلاتس و تای چی به شما این امکان را می دهد که بدن خود را کند کنید اما فعال بمانید. آنها بر هدفمند بودن در حرکات و آرامش تمرکز می کنند. به علاوه، آنها بدون فشار دادن به عضلات شما این کار را انجام می دهند. اگر احساس می کنید عضلات خود را تحت فشار قرار می دهید، کلاس های مبتدی بیشتری را بررسی کنید و با سرعت خود ادامه دهید.

 

3. مراقب بهداشت خود باشید

پس از یک روز پرتنش، بدن شما می خواهد احساس شادابی و طراوت کند. غوطه ور شدن در حمام، دوش گرفتن، انجام یک ماسک صورت، یا سایر اشکال خودنگهداری به بدن شما کمک می کند تا دوباره احساس شادابی کند. این نیز نوعی مراقبت از خود است که بسیاری از مردم در آن آرامش پیدا می کنند.

سعی کنید چند شمع بیندازید یا از یک مومیایی حمام استفاده کنید تا مقداری رایحه درمانی را در لحظه تمیز کردن خود ایجاد کنید. در گرما، حتی مسواک زدن دندان‌هایتان ممکن است به شما کمک کند که احساس تمیزی و آرامش بیشتری داشته باشید.

 

4. مراسم روزانه خود را انجام دهید

آیا کاری هست که در طول روز انجام می دهید که باعث آرامش شما شود؟ این می تواند درست کردن یک فنجان چای، نشستن بیرون در هنگام غروب آفتاب یا لذت بردن از یک شام خوب باشد. همانطور که مراسم خود را انجام می دهید، با خیال راحت یک لیست پخش آرامش بخش برای ایجاد روحیه ایجاد کنید.

راحت بودن با کاری که انجام می دهید به شما این امکان را می دهد که آزادانه درباره چیزهای دیگر فکر کنید. این فرصت شماست که چیزی را بازتاب یا تحسین کنید. اگر مراسم روزانه محکمی ندارید، وقت آن رسیده است که آن را بسازید.

 

5. زمانی را به یک سرگرمی اختصاص دهید

سرگرمی شما می تواند به شما حس هدفمندی بدهد و باعث شود احساس آرامش کنید. نیازی به انرژی زیادی ندارد. این می تواند ماهیگیری، بافندگی یا نقاشی باشد – چیزی که از آن لذت می برید اما انرژی یا قدرت مغز زیادی نمی طلبد. به اشتراک گذاشتن یک تمرین آرامش بخش با کسی می تواند روابط شما را تقویت کند. به علاوه، سرگرم کننده است.

 

6. با ژورنال خود آشنا شوید

ژورنال نویسی اصلاً به مهارت های نوشتاری شگفت انگیز نیاز ندارد. دفترچه یادداشت شما ممکن است یک دفترچه یادداشت فیزیکی باشد، یا می تواند یک دفترچه یادداشت مجازی نیز باشد. این می تواند کاری باشد که هر روز یا هر روز انجام می دهید.

هر روز زمان مشخصی را به دفترچه یادداشت خود اختصاص دهید. این ممکن است صبح یا شب قبل از رفتن به رختخواب باشد. خنده ها، نگرانی ها یا ایده های روزتان را بنویسید. به علاوه، شما می توانید این کار را در هر جایی انجام دهید. سعی کنید در هوای تازه یا در فضایی که احساس آرامش می کنید، یادداشت برداری کنید.

 

7. از صفحه نمایش فاصله بگیرید

وقتی زمان استراحت فرا می رسد، آیا دست به گوشی خود می زنید؟ پس از یک روز طولانی در محل کار، ایده شما از استراحت ممکن است پریدن روی مبل و پیمایش در رسانه های اجتماعی باشد. اما این روش خوبی برای استراحت نیست. بسیاری از مردم فکر می کنند که اینطور است، اما به مغز شما استراحت کوتاهی نمی دهد. این کار مغز شما را حتی بیشتر می کند.

مغز شما مانند پاهای شما یک عضله است، بنابراین باید به آن استراحت دهید. و وقتی روی نورهای روشن رسانه های اجتماعی، تماشای تلویزیون یا بازی های ویدیویی تمرکز می کنید، مغز شما آرام نمی گیرد. هنوز در حال دریافت اطلاعات و محرک است. با تمام اتفاقاتی که در جهان می افتد، مرور اخبار یا سایر پست های رسانه های اجتماعی ممکن است شما را تحت فشار قرار دهد یا شما را ناراحت کند.

محرک‌های بیش از حد از هر کجا، به‌ویژه روی صفحه‌نمایش، بسیار زیاد است.

ناگفته نماند که برنامه خواب شما را به هم می زند. ملاتونین مسئول تنظیم چرخه خواب شما است. هنگامی که بدن فاقد ملاتونین باشد، می تواند ریتم شبانه روزی را مختل کند و منجر به خواب ناکافی شود. صفحه نمایش نور آبی ساطع می کند که می تواند الگوهای خواب را با کاهش ترشح هورمون ملاتونین مختل کند.

علاوه بر برنامه خواب، بقیه مغز شما وقتی به صفحه نمایش به عنوان روشی برای استراحت تکیه می کنید، آسیب می بیند. یک مطالعه در مورد تماشای بیش از حد صفحه نمایش در طول همه گیری نشان داد که تأثیرات مختلفی بر سلامت جسمی و روانی شما وجود دارد . وقتی زمان زیادی را روی صفحه نمایش می گذرانید چه اتفاقی می افتد:

  • افزایش احساس اضطراب، تحریک پذیری و عدم اطمینان
  • فشار چشم دردناک که می تواند به سلامت کلی چشم آسیب برساند
  • مشکلات تمرکز و تمرکز روی وظایف خاص
  • سردردهای مداوم که انرژی را از بین می برد
  • درد گردن و کمر که بر تحرک تأثیر می گذارد

 

8. خواندن برای لذت

خواندن یک کتاب خوب می تواند شما را به دنیایی متفاوت منتقل کند و از استرس زندگی روزمره دور شوید. همچنین می‌تواند به کاهش استرس، بهبود تمرکز و حتی افزایش همدلی کمک کند و به شما امکان می‌دهد با احساسات و تجربیات شخصیت‌های داستان ارتباط برقرار کنید. انتخاب محتوای سبک یا نشاط آور می تواند به خصوص آرامش بخش باشد.

 

9. گوش دادن به موسیقی

موسیقی این قدرت را دارد که ذهن را آرام کند و احساسات را آرام کند. این می تواند فشار خون را کاهش دهد، کورتیزول (هورمون استرس) را کاهش دهد و احساس آرامش را افزایش دهد. چه کلاسیک باشد، چه جاز یا آکوستیک ملایم، ریتم‌ها و ملودی‌ها (یا آرامش‌بخش‌ترین آهنگ در جهان ) می‌توانند اثر مراقبه‌ای داشته باشند.

 

10. باغبانی

باغبانی با اجازه دادن به افراد برای ارتباط با طبیعت از طریق فعالیت بدنی و تعامل لمسی با خاک و گیاهان، مزایای درمانی را ارائه می دهد. سطح استرس را کاهش می دهد و احساس رضایت را تقویت می کند. باغبانی همچنین با پرورش گیاهان و مشاهده رشد آنها، احساس موفقیت را ایجاد می کند. برای برقراری ارتباط موثر، توجه به نیازهای مخاطب و استفاده از واژگان آشنا بسیار مهم است. جملات باید کوتاه و مستقیم و با جریان آسان باشند. استفاده از صوت فعال و فرم های فعل نیز وضوح را افزایش می دهد.

 

11. کاردستی

درگیر شدن در صنایع دستی مانند طراحی، کتاب‌خوانی یا ساخت سفال، ذهن شما را بر روی کاری که در دست دارید و به دور از عوامل استرس‌زا متمرکز می‌کند. این تمرکز شبیه مدیتیشن است زیرا توجه شما را به لحظه حال جلب می کند، اضطراب را کاهش می دهد و آرامش را تقویت می کند. کاردستی همچنین خلاقیت و بیان خود را تقویت می کند و به رفاه کلی کمک می کند.

این فعالیت‌ها نه تنها از استرس‌های روزانه فاصله می‌گیرند، بلکه زندگی شما را با تجربیاتی غنی می‌کنند که آرامش و شادی را تقویت می‌کنند.

 

جدیدترین دوره ها​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسعه فردی
دوره های توسعه فردی
کسب و کار
دوره های کسب و کار
روانشناسی
دوره های روانشناسی
مراقبه - یوگا
دوره های مدیتیشن
دوره های یوگا
زندگی نامه
لینکدونی
مطالب پر بازدید