جستجو
Close this search box.

چگونه الهام بگیرید: 15 ایده که به شما کمک می کند تا به پتانسیل خود برسید

15 راه ساده برای الهام گرفتن | یادگیری نحوه الهام گرفتن اولین قدم عالی برای دستیابی به چیزی است که برای شما مهم است.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Pinterest

فهرست مطالب

الهام چیزی است که برای شما اتفاق می افتد، نه کاری که انجام می دهید – و تلاش برای تعقیب آن خسته کننده است. اگرچه برخورد با موانع یک بخش طبیعی از تفکر خلاق است، اما این فرآیند می‌تواند انگیزه شما را از بین ببرد و این احساس را در شما ایجاد کند که هرگز ایده‌های جدیدی پیدا نخواهید کرد.

در حالی که نمی‌توانید الهام‌بخش را مجبور به ضربه بزنید، می‌توانید خلاقیت را تقویت کنید و خود را در موقعیت‌هایی قرار دهید که ایده‌ها را تشویق می‌کند، اشتیاق ایجاد می‌کند و به شما کمک می‌کند خارج از چارچوب فکر کنید.چه در محل کار و چه در زندگی شخصی خود به دنبال الهام گرفتن باشید، در اینجا نحوه الهام گرفتن آورده شده است. با مجله قهرمان همراه باشید.

 

نحوه عملکرد الهام

تعریف الهام فرآیند یافتن ایده های جدید است. اصل کلمه، لاتین inspirare (“نفس کشیدن یا دمیدن در”) ، این حس را به همراه دارد که شما نمی توانید الهام را کنترل کنید یا در خود نگه دارید، مانند باد یا هوا.

الهام به مفاهیم خلاقانه تری مانند انگیزه ، جاه طلبی و هنر مرتبط است. وقتی انگیزه را با الهام مقایسه می کنید، آنها را به عنوان یک اثر و یک علت در نظر بگیرید: انگیزه زمانی اتفاق می افتد که احساس می کنید الهام گرفته اید و می خواهید ایده خود را عملی کنید.

اگرچه تعیین الهام دشوار است، اما مطالعات نشان داده اند که مغز انسان در هنگام الهام گرفتن، فرآیند خاصی را طی می کند.

آنها دریافته‌اند که الهام از تعامل بین دو شبکه مغزی می‌آید : شبکه پیش‌فرض (الگوی نورون‌هایی که هنگام رویاپردازی فعال می‌شوند یا اجازه می‌دهید ذهنتان سرگردان شود) و شبکه اجرایی (شبکه‌ای که وظایف آگاهانه سطح بالا را اداره می‌کند).

وقتی این دو شبکه با هم تعامل داشته باشند، ایده های خلاقانه راحت تر به دست می آیند. این به این معنی است که الهام گرفتن هم با متمرکز کردن توجه شما و هم اجازه دادن به تخیل شما کار می کند.

دانشمندان همچنین می دانند که دو نوع محرک برای الهام وجود دارد : درون روانی و محیطی.

محرک های درون روانی ارتباط بین دو ایده هستند که از قبل در ذهن شما وجود دارد. وقتی شیمیدان آگوست ککوله ساختار حلقه بنزن (یک ترکیب شیمیایی در نفت خام) را با دیدن مارهایی که دم خود را می خورد، کشف کرد ، با یک ماشه درون روانی کار می کرد. الهام از قبل در درون او بود.

محرک های محیطی چیزهایی هستند که متوجه می شوید و با چیزی که قبلاً می دانید ارتباط دارند. سیبی که بر سر اسحاق نیوتن اصابت کرد ( یا حداقل در همان نزدیکی فرود آمد ) و افسانه های سنتی که چایکوفسکی را برای ساختن دریاچه قو الهام گرفت، نمونه هایی از محرک های محیطی هستند.

هیچ راه آزمایش شده و واقعی برای یافتن الهام وجود ندارد، اما این پیشینه می تواند به شما کمک کند در جستجوی خود استراتژیک تر باشید. سعی کنید توجه غیرفعال (شبکه پیش فرض) را با توجه فعال (شبکه اجرایی) متعادل کنید و سپس به دنبال محرک های داخلی و خارجی باشید. ممکن است کمی تمرین نیاز داشته باشد، بنابراین در زیر چند راه برای شروع آورده شده است.

 

 

15 راه ساده برای الهام گرفتن

بسیاری از افراد خلاق به دلیل روش های عجیب و غریب خود برای الهام گرفتن مشهور هستند . شاعر فردریش شیلر سیب های گندیده را در کشوی میزش نگه می داشت و وقتی به ایده نیاز داشت آنها را بو می کرد. کولت روز کاری خود را با کندن کک از گربه خود آغاز کرد. و Dame Edith Sitwell نویسنده دوست داشت قبل از شروع به کار در یک تابوت باز دراز بکشد.

الهام به‌طور بدنامی گریزان است، بنابراین جای تعجب نیست که مردم به روش‌های عجیب و غریب آن را تعقیب کنند. اما لازم نیست افراط کنید. در اینجا 15 چیز وجود دارد که می توانید وقتی آب های خلاقانه شما خشک شد، امتحان کنید.

 

1. یک کتاب ایده نگه دارید یا یک تابلوی الهام نگه دارید

ممکن است الهام یکباره نیاید. می توانید فلاش های کوچکی را تجربه کنید که با گذشت زمان به چیزی قابل توجه تر تبدیل می شوند. با یک کتاب ایده یا یک تابلوی چشم انداز، می توانید این قطعات پازل را پیگیری کنید و بعداً از آنها برای یافتن هدف و الهام استفاده کنید.

اگر دوست دارید با کلمات کار کنید، یک کتاب ایده بسازید که در آن بتوانید ایده‌هایی را که به سراغتان می‌آیند بنویسید. رولد دال، نویسنده کودکان، به خاطر کتاب‌های ایده‌اش مشهور بود : او ایده‌هایش را یادداشت می‌کرد و سپس آنها را در حالی که آنها را به داستان تبدیل می‌کرد، علامت می‌زد.

اگر فرد بصری تری هستید، از تصاویر، نقل قول ها و اشیایی که به شما الهام می بخشد، بگیرید و آنها را به یک تابلوی بینایی تبدیل کنید . سپس برد بینایی می تواند به عنوان یک محرک خارجی عمل کند که به شما یادآوری می کند که روی چه چیزی کار می کنید.

 

2. یک کار خلاقانه کم تلاش انجام دهید

Doodling می تواند بینش های مهمی را ایجاد کند و از حافظه قوی تری پشتیبانی کند. برخی افراد متوجه می‌شوند که چرخاندن چرخ‌های ذهنی‌شان با یک کار پیش پا افتاده مانند ابله کردن، آنها را به سمت الهام سوق می‌دهد. ژورنال نویسی و آزاد نویسی – نوشتن سبک جریان آگاهی در مورد هر چیزی که به ذهن می رسد – همچنین می تواند بینش هایی را ایجاد کند که به ایده های خلاقانه تبدیل می شوند.

 

3. یک روال ایجاد کنید

اریک ساتی، آهنگساز، روال صبحگاهی خود را در کتاب خاطرات یک فراموشی توضیح داد: «ساعت 7:18 برمی‌خیزم. من از ساعت 10:23 تا 11:47 الهام گرفته ام. در حالی که بسیاری از ما نمی‌توانیم آنقدر قابل اعتماد از الهام استفاده کنیم، اما به داشتن یک روال روزانه ثابت کمک می‌کند. عادات منظم به شما کمک می کند تمرکز کنید و بر روی یافتن ایده ها متمرکز بمانید.

قبل از شروع کار یا شروع روزتان با خواندن مطالبی که روز قبل انجام داده اید، مراسمی را در مورد مرتب کردن میزتان در نظر بگیرید. یک فعالیت منظم مانند این می تواند به مغز شما سیگنال دهد که زمان ایده پردازی فرا رسیده است.

 

4. چیز جدیدی یاد بگیرید

فعالیت‌هایی مانند یادگیری یک زبان جدید می‌تواند باعث افزایش انعطاف‌پذیری عصبی شود ، یعنی توانایی مغز شما برای رشد نورون‌های جدید و ایجاد ارتباطات جدید. یادگیری یک مهارت کاملا جدید شما را از منطقه راحتی ذهنی خود خارج می کند و مغز شما را برای یافتن ایده های جدید آماده می کند. حتی خواندن کتابی که قبلاً هرگز نخوانده‌اید، می‌تواند جرقه‌ای الهام بخش باشد.

 

5. یک مکان جدید پیدا کنید

روال ها می توانند کمک کننده باشند، اما برای همه کار نمی کنند. گاهی اوقات انجام همان کار روزانه، شما را در تنگنا قرار می دهد.

سعی کنید در مسیر رفت و آمد خود از مسیر دیگری استفاده کنید، به جای دفتر کار در یک کافی شاپ کار کنید یا در منطقه ای که با آن ناآشنا هستید قدم بزنید. قرار دادن خود در یک مکان جدید یا شروع یک مکالمه با شخص جدید راه‌های عالی برای الهام گرفتن از محیطتان است.

 

6. اجازه دهید ذهن شما سرگردان شود

انجام یک فعالیت متمرکز و آهسته می تواند حواس پرتی ها را آرام کند و به تخیل شما اجازه می دهد بدون نشستن و خیره شدن به یک صفحه خالی کنترل را در دست بگیرد. می توانید بافندگی، مدیتیشن یا هر چیز دیگری را که به شما احساس آرامش می کند امتحان کنید.

 

7. برو بخواب

بسیاری از مردم با الهام به خواب می روند و از خواب بیدار می شوند. به عنوان مثال، هیلاری مانتل، نویسنده، با کلماتی در سرش بیدار شد که اولین جمله از رمان برنده جایزه بوکر او تالار گرگ شد.

 

8. زمانی را در طبیعت بگذرانید

گذراندن حتی زمان کمی در خارج از منزل می تواند شما را وارد فضای بازتر و پذیراتر کند. و طبیعت الهام بخش یک سلسله طولانی از هنرمندان و مخترعان است.

برای مثال، مخترع Velcro متوجه سوراخ هایی شد که به خز سگش چسبیده بودند و از ساختار آنها تقلید کرد تا بست لباس خود را ایجاد کند . ای بی وایت پس از تماشای عنکبوت که کیسه تخمش را بیرون می چرخاند، داستان را برای شبکه شارلوت مطرح کرد.

علاوه بر ارائه منبع غنی از محرک های محیطی برای الهام، محققان دریافته اند که گذراندن زمان در طبیعت انعطاف پذیری شناختی را بهبود می بخشد و شما را برای ایجاد ارتباط بیشتر بین ایده ها آماده می کند.

 

9. ورزش کنید

حرکت دادن بدن شما می تواند مغز خلاق شما را به سرعت شروع کند. ورزش باعث می شود سلول های مغزی جدید رشد کنیم و نوروپلاستیسیته را تجربه کنیم و به ما کمک می کند الهام بگیریم. فواید ورزش با گذشت زمان افزایش می یابد: یک مطالعه نشان داد افرادی که به طور منظم ورزش می کنند ایده های اصلی تری نسبت به افرادی که ورزش نمی کنند به ذهنشان خطور می کند. ورزش همچنین می تواند به کاهش اضطراب و افسردگی کمک کند.

برای تجربه این مزایا لزوماً لازم نیست ورزش کنید. پیاده روی به عنوان یک ورزش ارزشمند محسوب می شود. در واقع، یک مطالعه استنفورد نشان داد که افراد هنگام راه رفتن 60 درصد خلاق تر از زمانی که می نشینند، خلاق هستند. مری اولیور شاعر وقتی در جنگل قدم می زد در دفترش می نوشت ، در حالی که ویرجینیا وولف و چارلز دیکنز هر دو شب ها در خیابان های لندن قدم می زدند تا الهام بگیرند.

 

10. ذهن آگاهی را پرورش دهید

شما در زندگی روزمره با هزاران رویداد، تصمیم و اشیاء روبرو می شوید – اما اگر به آنها توجه نکنید، نمی توانند الهام بخش باشند. تمرین ذهن آگاهی به شما کمک می کند تا به رویدادهای معمولی توجه بیشتری داشته باشید و محرک های محیطی را برای الهام پیدا کنید.

بسیاری از مخترعان و کارآفرینان با توجه به آنچه در محیط نیست، به جای آنچه که هست و یافتن راه هایی برای پر کردن شکاف، موفق می شوند.

 

11. بازی کنید و بخندید

گذراندن بخشی از اوقات فراغت خود با کودکان یا کار برای شفای کودک درونی خود می تواند الهام را به سطح نزدیک تر کند. با افزایش سن، خلاقیت شما کاهش می‌یابد ، و کودکان در بازی متخصص هستند، که تماماً در مورد آزمایش کردن و باز کردن فرصت‌های جدید است. نگاه کردن به جهان با چشمان باز می تواند منبع قدرتمندی از الهامات خلاقانه باشد.

طنز و خنده نیز می تواند با کاهش استرس و افزایش خلاقیت منجر به الهام گرفتن شود . کارشناسان توصیه می کنند از طنز در محل کار برای تولید ایده و ایجاد محیطی که نوآوری را تقویت می کند، استفاده کنید.

 

12. از کار دیگران قدردانی کنید

درگیر شدن با محتوای با کیفیت بالا – خلاقانه یا غیره – از افرادی که الهام بخش شما هستند، می تواند فرصت های جدیدی را ایجاد کند و انگیزه بیشتری در شما ایجاد کند. به راحتی از حوزه کاری خود خارج شوید: برای مثال ، نگاه کردن به آثار هنری بصری می تواند الهام بخش نوشتن خلاقانه بهتری باشد.

کپی برداری از کارهای دیگران نیز راه خوبی برای شروع به فکر کردن به ایده های خود است. تحقیقات نشان می‌دهد که کپی کردن کار توسط دیگران می‌تواند مغز شما را آرام کند و دیدگاه‌های متفاوتی را باز کند، به خصوص اگر به سبکی ناآشنا باشد.

 

13. یک الگو پیدا کنید

پیدا کردن الگویی که نمایانگر آنچه می‌خواهید به دست آورید، می‌تواند به طرز شگفت‌آوری قدرتمند باشد، زیرا به شما امکان می‌دهد با یک فرد واقعی به جای یک ایده بی‌جسم همذات پنداری کنید. چه یک فرد مشهور، یک عضو خانواده یا یک مربی ، فردی را انتخاب کنید که دستاوردهایش قابل دستیابی است تا بتوانید خود را در حال رسیدن به همان ارتفاعات او تصور کنید.

 

14. همکاری و ایجاد جامعه

اگر تا به حال در یک جلسه طوفان فکری موفق شرکت کرده اید ، می دانید که گاهی اوقات زمانی که بتوانید ایده های تیم خود را بسازید، الهام گرفتن راحت تر به دست می آید. در بسیاری از موارد، همکاری جرقه الهام می‌دهد، به‌ویژه اگر در گروهی هستید که احساس تعلق شدید می‌کنید.

سعی کنید از طریق ایده های خود با افراد اطراف خود صحبت کنید و به دیدگاه های آنها گوش دهید. اگر کارمند ارشد یا صاحب کسب و کار هستید، با کارگران در محل صحبت کنید. آنها احتمالاً متوجه چیزهایی شده اند که شما ندیده اید.

 

15. طرز فکر خود را تغییر دهید

یک نگرش مثبت باعث می شود که الهام بیشتر به وجود بیاید . برای پرورش یک نگرش ذهنی مثبت که احساسات مثبت را تشویق می کند، از تکنیک هایی مانند تجسم نتایج موفق ، تمرین قدردانی و یافتن شوخ طبعی در موقعیت های روزمره استفاده کنید.

برای ریشه کن کردن چیزهایی که ممکن است جلوی احساسات مثبت را بگیرند، سعی کنید عزت نفس خود را تقویت کنید و انتقاد از خود و کمال گرایی را کنار بگذارید . گفتن این کار آسان تر از انجام آن است، اما ساده بودن با خودتان می تواند فضای لازم را برای فکر کردن به ایده های جدید به شما بدهد.

 

از الهام به عنوان نقطه شروع رشد استفاده کنید

یادگیری نحوه الهام گرفتن اولین قدم عالی برای دستیابی به چیزی است که برای شما مهم است. شما می توانید از ایده های جدید خود برای به پایان رساندن یک پروژه مهم، رهبری جلسات طوفان فکری در محل کار و الهام بخشیدن به دیگران استفاده کنید . هیچ کس به همین روش الهام نمی گیرد، و هنگامی که کشف کردید چه چیزی باعث خلاقیت شما می شود، در مسیر ایجاد انگیزه برای خود و رسیدن به ارتفاعات جدید خواهید بود.

 

منبع: سایت

جدیدترین دوره ها​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسعه فردی
دوره های توسعه فردی
کسب و کار
دوره های کسب و کار
روانشناسی
دوره های روانشناسی
مراقبه - یوگا
دوره های مدیتیشن
دوره های یوگا
زندگی نامه
لینکدونی
مطالب پر بازدید