جستجو
Close this search box.

چگونه به 10 روش زندگی خود را دوباره تنظیم کنید

چرا باید زندگی ام را دوباره تنظیم کنم؟| چگونه زندگی خود را دوباره تنظیم کنید: 10 راه | تنظیم مجدد زندگی یک بازنگری استراتژیک است.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Pinterest

فهرست مطالب

هنگامی که به تغییر زندگی نیاز دارید، ممکن است آرزو کنید آرزو کنید که فقط یک دکمه “تنظیم مجدد” برای شروع تازه داشته باشید. به همین سادگی نیست، اما در هر مرحله از زندگی می توانید مسیر متفاوتی را ترسیم کنید. زدن «تنظیم مجدد» ممکن است شبیه به ترک شغل خود، ایجاد یک روال جدید مراقبت از خود، یا به سادگی شلوغ کردن فضای زندگی شما باشد – هر چیزی که برای شما شروعی تازه باشد.

یادگیری نحوه تنظیم مجدد زندگی نیازی به دور انداختن همه چیز و شروع مجدد ندارد. هدف این است که عادات بد یا زمینه هایی از زندگی خود را که نیاز به همسویی مجدد با ارزش های شما دارند، ارزیابی کنید. تغییرات زیر می تواند بزرگ یا کوچک باشد. اما با عقب نشینی و جستجوی معنا در زندگی به روشی که برای شما مفید باشد، تعادل عاطفی و احساس رفاه خود را افزایش خواهید داد. با مجله قهرمان همراه باشید.

 

تنظیم مجدد زندگی چیست؟

تنظیم مجدد زندگی یک بازنگری استراتژیک در زندگی شما است. اگرچه برداشتن گام‌هایی برای «بازنشانی زندگی‌تان» ممکن است شبیه شروع کامل از صفر به نظر برسد، اما بیشتر شبیه به تجدید هر روال یا عادتی است که به شما کمک نمی‌کند. این فرصتی است برای ارزیابی و تصمیم گیری برای تنظیم مجدد زندگی خود با ارزش ها و هدف اصلی خود.

به تنظیم مجدد زندگی به عنوان یک ممیزی جامع فکر کنید. شما جنبه های مهم زندگی، رضایت کلی خود و تغییراتی که می خواهید در راستای اهداف کوتاه مدت و بلندمدت خود ایجاد کنید را بررسی خواهید کرد. اگر متوجه شدید که می خواهید زمان بیشتری را در روز به مراقبت از خود اختصاص دهید، می توانید زودتر از خواب بیدار شوید . اگر متوجه شدید که محیط فیزیکی شما را خفه می کند، می توانید در سراسر کشور یا به یک آپارتمان جدید نقل مکان کنید. این هر دو به عنوان تنظیم مجدد، بزرگ و کوچک به حساب می آیند.

برای درک بهتر نحوه بازنشانی خود، در اینجا اقداماتی وجود دارد که ممکن است برای بازخوانی انجام دهید:

  • تغییر شغل برای هماهنگی با علایق و ارزش های شخصی، دور شدن از شغلی که صرفاً یک چک حقوقی است به شغلی که تحقق و هدف را ارائه می دهد.
  • فضای زندگی خود را کوچک یا شلوغ کنید ، سبک زندگی مینیمالیستی را انتخاب کنید که نیاز به نگهداری کمتری دارد و وقت آزاد بیشتری را تشویق می کند.
  • استراتژی مالی خود را اصلاح کنید و بر بودجه بندی موثر تمرکز کنید تا زمینه را برای سلامت مالی بلندمدت فراهم کنید
  • اولویت های خود را مجدداً تنظیم کنید، تجربیات و فرصت های رشد شخصی را نسبت به جمع آوری دارایی های مادی انتخاب کنید
  • سلامت و تندرستی خود را تقویت کنید، مانند ورزش منظم، غذا خوردن آگاهانه، و اقدامات مراقبت از خود، و اهمیت دادن به سلامت جسمی و روانی
  • بازتعریف تعادل بین کار و زندگی، ایجاد مرزهای واضح تر بین مسئولیت های حرفه ای و زمان شخصی
    مسئولیت های کاری خود را ساده کنید و روی کارهایی تمرکز کنید که رشد و تحقق قابل توجهی به شما می دهد و در عین حال فعالیت های کم تأثیرتر را کاهش می دهد یا حذف می کند.
  • شبکه حرفه ای خود را گسترش دهید ، فعالانه به دنبال ارتباطات و فرصت های مربیگری باشید تا به حس اجتماعی خود بیفزایید
  • روی عادات بدی مانند ردیابی نکردن وضعیت مالی، اعتیاد به تلفن همراه یا روال‌های بد سلامت جسمانی، دکمه تنظیم مجدد را فشار دهید.

چند مورد از این مثال ها ممکن است با شما همخوانی داشته باشند – یا ممکن است نه، و این اشکالی ندارد. به یاد داشته باشید: برای ساختن یک زندگی جدید نیازی به تنظیم مجدد سخت نیست. شما فقط باید با درک اینکه چرا هر تغییر کوچک یا بزرگ برای شما مهم است شروع کنید و اقداماتی را که بیشترین تأثیر را دارند اولویت بندی کنید.

 

چرا باید دوباره تنظیم کنم؟

زندگی هرگز ثابت نیست. تغییرات شغلی شما، پویایی خانواده تغییر می کند، و علایق شخصی تکامل می یابد. اما سرعت سریع زندگی و فشارهای بیرونی همیشه به شما زمان یا فضای ذهنی نمی دهد تا به عقب برگردید و به این فکر کنید که آیا زندگی روزانه شما به رضایت از زندگی شما کمک می کند یا خیر.

ممکن است اثرات عادات بد یا محل کار سمی را بدون اینکه متوجه دلایل آنها باشید احساس کنید. ساعات کار طولانی ممکن است به دستمزد بیشتر منجر شود، اما ممکن است باعث شود در این فرآیند از سلامت خود غافل شوید. توقف در تفکر در مورد اینکه کدام بخش از زندگی شما نیاز به تغییر دارد، به شما این شانس را می دهد که آن مشکلات را پیدا کنید و مطابق با آن خود را تنظیم کنید، و شما را برای موفقیت در همه زمینه های روزمره آماده می کند. شما نسبت به اولویت های خود آگاه تر خواهید شد، انتخاب های آگاهانه ای انجام می دهید و با هدف به سمت اهداف خود کار خواهید کرد.

 

چه زمانی دوباره تنظیم کنید

درک لحظه مناسب برای تنظیم مجدد زندگی به شما این امکان را می دهد که تغییرات را در زمانی که به آن نیاز دارید در آغوش بگیرید نه اینکه اجازه دهید نارضایتی یا رکود باقی بماند. در اینجا چند موقعیت وجود دارد که بازنشانی زندگی می تواند مفید باشد:

  • نارضایتی مداوم: ممکن است دائماً احساس کنید که زندگی شما انتظارات شما را برآورده نمی کند یا باعث می شود احساس رضایت کنید. اگر کار، روابط یا اوقات فراغت شما استرس بیشتری نسبت به رضایت شما ایجاد می کند، این احساسات می توانند کاتالیزوری برای تغییرات تاثیرگذار باشند.
  • تغییرات عمده زندگی: رویدادهایی که زندگی را تغییر می‌دهند، مانند تغییر شغل مهم ، از دست دادن شخصی یا پدر و مادر شدن ، وقفه‌ای طبیعی در روال شما ایجاد می‌کند. این فرصتی است برای ارزیابی مجدد مسیر خود و انجام تنظیمات عمدی برای در آغوش گرفتن فصل جدیدی با بهترین قدم های خود.
  • احساس رکود: اگر احساس می‌کنید در پیشرفت شخصی یا حرفه‌ای خود گیر افتاده‌اید ، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که با گام‌های عملی به سمت تغییر اوضاع را تغییر دهید. این که از خود بپرسید چگونه تغییر زندگی خود را شروع کنید، می تواند اولین قدم برای شکستن روال های ناسالم و یافتن فرصت های جدید باشد.
  • روال طاقت فرسا: زمانی که برنامه شما شلوغ است و مدیریت آن دشوار است، ممکن است دچار فرسودگی یا عدم کنترل زندگی خود شوید. تنظیم مجدد می تواند به شما کمک کند تا تعادل بین کار و زندگی قوی تری پیدا کنید، از روتین صبحگاهی تا پایان روز.
  • نگرانی‌های مربوط به سلامتی و تندرستی: نادیده گرفتن سلامت جسمی و روانی خود با تغذیه نامناسب ، افکار منفی منظم یا اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی نشان‌دهنده نیاز جدی برای تغییر است. تنظیم مجدد با تمرکز بر سلامت می تواند بهزیستی و روابط کلی شما را بهبود بخشد.
  • قطع ارتباط با ارزش ها و علایق: وقتی زندگی روزمره و ارزش های شخصی شما با یکدیگر مطابقت ندارند، ممکن است احساس بی هدفی کنید. این فرصتی است برای تنظیم مجدد و هماهنگ کردن اعمال خود با آنچه واقعاً برای شما ارزش قائل هستید، که می تواند به شما کمک کند کنترل زندگی خود را دوباره به دست آورید.
  • تأثیر فشارهای بیرونی: اگر فشارهای بیرونی مانند خانواده یا کار به شدت بر تصمیمات شما تأثیر می گذارد، می تواند نشانه آن باشد که باید مسئولیت بیشتری برای زندگی خود به عهده بگیرید. این به شما این امکان را می‌دهد تا به جای اینکه اجازه دهید نظرات و انتظارات همکاران، رسانه‌های اجتماعی یا دوستان مسیر زندگی شما را دیکته کنند، دوباره روی آنچه که شخصاً معنادار می‌دانید تمرکز کنید.

 

دسترسی به بهترین دوره های توسعه فردی

 

چگونه زندگی خود را دوباره تنظیم کنید: 10 راه

تغییر تأثیرگذار یک فرآیند تدریجی است – و هیچ زمانی بهتر از اکنون برای شروع آن سفر وجود ندارد. در اینجا راه هایی برای داشتن یک زندگی رضایت بخش وجود دارد که برای شما شادی را که شایسته آن هستید به ارمغان می آورد:

 

1. زندگی آینده خود را تصور کنید

زمانی که بتوانید خط پایان را به وضوح تصور کنید، رسیدن به اهدافتان آسانتر است. قبل از اقدام، تصور کنید زندگی ایده آل شما چگونه است و با جزئیات هر چه بیشتر. فقط به شغل آینده، خانواده یا سرگرمی جدید فکر نکنید – تجربیاتی را که خواهید داشت و احساساتی را که احساس خواهید کرد تجسم کنید. آپارتمان خود، روال روزانه خود را تصور کنید. این می تواند به شما کمک کند تا اهدافی را تعیین کنید که تا حد امکان دقیق با چشم انداز شما باشد.

اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، سعی کنید از طریق یادداشت برداری ، مدیتیشن یا تکنیک های تجسم با زندگی آینده خود درگیر شوید . انجام این کار به طور مداوم می تواند افشاگری هایی در مورد آنچه واقعاً از زندگی می خواهید به ارمغان آورد که در غیر این صورت نمی توانستید پیدا کنید.

 

2. ارزش های اصلی خود را تعیین کنید

تعجب که چگونه زندگی خود را مجددا تنظیم کنید، بدون پرداختن به نقطه شروع، روی این فرآیند تمرکز می کند. برای شروع یک بازنشانی واقعا معنی دار، با شناسایی ارزش های اصلی خود شروع کنید. اینها اصولی هستند که هویت و احساس هدف شما را مشخص می‌کنند و به شما اطلاع می‌دهند که می‌خواهید روی چه تغییراتی زندگی کنید.

در مورد ارزش‌های شخصی خود – مانند عزم، وفاداری یا خانواده – و اینکه چگونه آنها تا کنون انتخاب‌های شما را شکل داده‌اند، فکر کنید. چه لحظاتی شما را سرشار از شادی کرد؟ از چه چیزهایی پشیمان هستید؟ این سوالات خودیابی به شما کمک می‌کند تا از مزیت بازنشانی زندگی استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که انتخاب‌های جدید با مهم‌ترین چیزها همخوانی دارند.

 

3. اولویت های خود را مشخص کنید

همیشه جایی برای پیشرفت در زندگی شما وجود دارد. اما تلاش برای حمله به همه چیز به یکباره می تواند به سرعت خسته کننده شود، که ممکن است باعث شود از اهداف رشد خود دست بکشید. در عوض، یک یا دو تغییر را اولویت بندی کنید و از آنجا به بالا بروید.

وقت بگذارید و از خود بپرسید ” من چه می خواهم؟ ” سنجیدن هر هدف و تاثیر آن بر زندگی شما. اگر می‌خواهید اهداف مالی بزرگی تعیین کنید ، صنعت را تغییر دهید یا مهارت‌های جدید زندگی را بیاموزید ، مهم‌ترین تغییرات را در اولویت قرار دهید. سلامت مالی ممکن است شبکه ایمنی مورد نیاز برای تغییر شغل را در اختیار شما قرار دهد و این نشان می دهد که ابتدا به چه چیزی نزدیک شوید. تلاش برای تغییر همه چیز به یکباره به احتمال زیاد شما را تحت تأثیر قرار می دهد یا دلسرد می کند، بنابراین قبل از رفتن به قسمت بعدی، یک منطقه را برای تنظیم مجدد انتخاب کنید.

 

4. اهداف مشخصی را تعیین کنید

اهداف واضح و قابل دستیابی را برای آنچه می خواهید انجام دهید تعریف کنید. خواه پیشرفت شغلی، بهبود سلامتی، یا پرورش روابط، اهداف خاص به شما حمایت و جهتی را می دهد که برای ایجاد تغییرات مشخص نیاز دارید.

از چارچوب SMART استفاده کنید تا اهداف خود را مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و محدود به زمان کنید. یک رویکرد ساختاریافته، اهداف زندگی را که به سختی قابل دستیابی است، به گام‌های عملی تبدیل می‌کند و به شما کمک می‌کند تا آنچه را که ممکن است واقع‌بینانه یا مرتبط نباشد، شناسایی کنید. یک هدف ممکن است سازماندهی مجدد تنظیمات کار از خانه شما باشد، اما اگر به زودی جابه جا می شوید، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که این پول و انرژی را برای فضای بعدی خود ذخیره کنید.

 

5. نقاط عطف را در یک لیست بازنشانی ماهانه جمع آوری کنید

برای هر یک از اهداف خود، نقاط عطف کوچک و افزایشی ایجاد کنید تا به شما کمک کند پیشرفت را پیگیری کنید و با انگیزه بمانید. اگر می‌خواهید صنعت را تغییر دهید، این نقاط عطف می‌تواند شامل شرکت در تعداد معینی از رویدادهای شبکه ، تکمیل یک برنامه صدور گواهینامه و اصلاح رزومه باشد . جشن گرفتن این گام‌های کوچک به سمت هدف بزرگ‌تر حرکت می‌کند و به شما یادآوری می‌کند که در حال پیشرفت هستید.

 

6. خود را از منطقه امن خود خارج کنید

روال می تواند آرامش بخش باشد. به همین دلیل است که ممکن است عادت هایی را رعایت کنید که به شادی و رشد طولانی مدت شما کمکی نمی کنند.

از خود بپرسید که بین شما و پذیرش فرصت های جدید چه اتفاقی می افتد. ممکن است ترس از شکست، عدم اعتماد به نفس، یا به سادگی احساس امن آشنایی باشد. این موانع را با تعیین چالش های خاص و قابل دستیابی برای خود به چالش بکشید، مانند ایفای نقش رهبری، سخنرانی در یک رویداد عمومی یا یادگیری یک مهارت جدید. هر چالشی که بر آن غلبه کنید، اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد و انعطاف پذیری شما را تقویت می کند.

 

7. ذهن خود را پاک کنید

زمانی را به فعالیت هایی اختصاص دهید که به حفظ وضوح ذهنی کمک می کنند . این می تواند شامل مدیتیشن، فعالیت بدنی یا سرگرمی هایی باشد که ذهن شما را آرام می کند. یک روال صبحگاهی که شامل زمان آرام یا یک روال قبل از خواب برای پایان دادن به سکوت است نیز می تواند آرامش را به برنامه روزانه شما وارد کند. این عادات می توانند به شما کمک کنند تا تمرکز خود را بر روی اهداف خود حفظ کرده و ثابت قدم بمانید و تصمیم گیری و انعطاف پذیری شما را در لحظات تغییر بهبود بخشد.

 

8. حلقه اجتماعی خود را دوباره ارزیابی کنید

به روابط خود نگاه دقیقی بیندازید و در نظر بگیرید که چگونه بر زندگی شما تأثیر می گذارد. اطراف خود را با افرادی احاطه کنید که الهام بخش، حمایت و به چالش کشیدن شما هستند. ساختن جامعه ای که برای شما ارزش قائل باشد و به شما احترام بگذارد، تأثیر مثبتی بر زندگی روزمره و رشد شخصی شما خواهد داشت و این برعکس است. اگر کسی اهداف شما را پایین می‌آورد یا باعث می‌شود احساس کمتری داشته باشید، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که برخی از مرزها را تعیین کنید.

 

9. از احساس شادی خود دفاع کنید

به کارهای روزمره، وظایف و تعهداتی که شما را خسته می کند توجه داشته باشید. این می تواند از جلسات غیر ضروری تا برنامه خواب نامناسب متغیر باشد . در حالی که حذف برخی عادات یا تعهدات بد ممکن است سخت تر از سایرین باشد، برنامه ای برای مقابله با آن ها با چیزهایی که از آن لذت می برید بسازید. پس از یک روز سخت در محل کار، با غذای بیرون بری به خود پاداش دهید، یا بعد از یک شب بد خوابید، روز بعد زود به رختخواب بروید. در حالی که نمی توانید خود را از ناخوشایند خلاص کنید، می توانید به شادی اضافه کنید.

 

10. افکار منفی خود را به چالش بکشید

هر گونه تفکر منفی مداوم را که مانع پیشرفت و رشد شخصی شما می شود، مانند شک به خود، بدبینی، یا احساس عدم کنترل، بررسی کنید. شما می‌توانید با نوشتن آن‌ها در مجله یا مکثی برای تأمل در مورد آن‌ها به هنگام ظهور، آن‌ها را بپذیرید. سپس، می توانید برای ساختارشکنی آنها قدم بردارید.

عادت کنید از خود بپرسید که آیا شک و تردیدهای شما منعکس کننده واقعیت هستند یا اینکه آیا تحریفات شناختی ادراک شما را منحرف می کند. با چند جملات تاکیدی ذهنیت را به سمت مثبت اندیشی سوق دهید. به جای این که “من برای این کار صلاحیت کافی ندارم”، به خود یادآوری کنید، “من قادر به یادگیری، رشد و دستیابی به چیزهای جدید هستم.” اگر در غلبه بر این افکار به تنهایی مشکل دارید، کار با یک مربی یا یک متخصص سلامت روان می تواند حمایت لازم را برای درک پتانسیل خود و اجتناب از نشخوار افکار منفی به شما بدهد.

 

بیرون با قدیمی، در با جدید

چه بخواهید شغل خود را تغییر دهید یا روی روال های خودمراقبتی خود کار کنید، یادگیری نحوه تنظیم مجدد زندگی می تواند به شما در ساختن یک زندگی با قصد بیشتر کمک کند.

به یاد داشته باشید که در هیچ کاری عجله نکنید. بستن صفحه در یک فصل و نوشتن فصل بعدی نیاز به تفکر و برنامه ریزی دقیق دارد – و چالش های زیادی در این راه. خود اندیشی و هدف گذاری دقیق به شما کمک می کند آنچه را که دیگر به شما خدمت نمی کند حذف کنید و برای چیزهایی که در زندگی مهم هستند فضا ایجاد کنید.

 

جدیدترین دوره ها​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسعه فردی
دوره های توسعه فردی
کسب و کار
دوره های کسب و کار
روانشناسی
دوره های روانشناسی
مراقبه - یوگا
دوره های مدیتیشن
دوره های یوگا
زندگی نامه
لینکدونی
مطالب پر بازدید