جستجو
Close this search box.

21 نمونه از مرزهای سالم در روابط

مرزهای سالم در روابط چیست؟ صرف نظر از ماهیت رابطه شما، تعیین حد و مرز جزء مهمی برای حفظ ارتباط سالم با شریک زندگی شما است.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Pinterest

فهرست مطالب

صرف نظر از ماهیت رابطه شما، تعیین حد و مرز جزء مهمی برای حفظ ارتباط سالم با شریک زندگی شما است. به دنبال یک شراکت نزدیک نباید با نیازهای شما تضاد داشته باشد. یکی شدن به عنوان یک زوج به معنای شناخت کامل خود، درک نیازهای شخصی و عاطفی خود و توانایی برقراری ارتباط موثر آنها با دیگران است. درک مسائل مرزی شما و نحوه برقراری ارتباط با آنها همیشه آسان نیست. ما یک راهنمای مرزهای رابطه ایجاد کرده ایم تا به شما در مسیر زندگی مشترک عاشقانه و شفابخش کمک کنید. با مجله قهرمان همراه باشید.

 

مرزهای سالم در روابط چیست؟

آیا تا به حال احساس کرده اید که بیش از حد از خود به شریک زندگی خود می دهید و احساس رنجش می کنید؟ اینجاست که مرزها وارد می شوند.

مرزها خطوطی هستند که شما ترسیم می کنید تا مشخص کنید با چه چیزی در رابطه خود راحت هستید. آنها به شما اجازه می دهند به نیازها و ارزش های خود احترام بگذارید و در عین حال به شریک زندگی خود نیز توجه کنید. شما دیوار نمی‌سازید، بلکه فضایی سالم ایجاد می‌کنید که در آن هر دو بتوانید رشد کنید.

وقتی مرزهای سالمی را تعیین می کنید، می گویید: “این چیزی است که من هستم و این چیزی است که به آن نیاز دارم.” این راهی است برای حفظ تعادل، احترام و رضایت رابطه شما برای هر دوی شما.

مرزهای سالم بازتابی از اصول، قوانین و دستورالعمل های شما هستند که برای خود تعیین کرده اید.

زمانی که شریک زندگی شما به آن اصول یا نیازهای شخصی بی احترامی می کند، نادیده می گیرد یا از آن آگاه نیست، این مرزها شکسته می شود.

 

انواع مرزها در روابط

انواع مختلفی از مرزها وجود دارد که می توانید با شریک زندگی خود ایجاد کنید. هر نوع به جنبه خاصی از رابطه شما می پردازد و به شما کمک می کند تا ارتباطی سالم، محترمانه و رضایت بخش داشته باشید. در اینجا برخی از زمینه‌های کلیدی که تعیین مرزها می‌تواند مفید باشد، آورده شده است:

  • مرزهای عاطفی: اینها در مورد محافظت از احساسات و رفاه ذهنی شما هستند. این است که بدانید چه زمانی چیزها را به اشتراک بگذارید و چه زمانی چیزها را برای خود نگه دارید.
  • مرزهای فیزیکی: همه چیز مربوط به فضای شخصی و سطح راحتی شما با لمس و صمیمیت است.
  • مرزهای زمانی: شما یک زندگی خارج از رابطه خود دارید، درست است؟ مرزهای زمانی مانند ساعتی هستند که به شما کمک می کند تا رابطه خود را با سایر تعهدات و علایق خود متعادل کنید و اطمینان حاصل کنید که زمان کافی برای خود و شریک زندگی خود دارید.
  • مرزهای ارتباطی: این مرزها در مورد چگونگی، زمان و آنچه که با شریک زندگی خود و نحوه ارتباط او با شما ارتباط برقرار می کنید است.

 

21 نمونه از مرزهای سالم در روابط

انواع مختلفی از مرزها در روابط و همچنین مرزهای ازدواج وجود دارد که می تواند ارتباط و صمیمیت بهتری ایجاد کند.برخی از مکالمات ممکن است آسان تر از دیگران باشد، اما بهتر است که با آمادگی انجام شوند نه در لحظات پرتنش پس از مشاجره.

  • نمونه هایی از مرزهای عاطفی برای تعیین

1. نه گفتن

ممکن است برای شما راحت‌تر باشد که نیازهای خود را فدای نیازهای شریکتان به دلیل ترس از ناراحتی او کنید. با این حال، اگر چیزی از شما بخواهند که مغایر با اصول شما باشد، به وقت شما بی احترامی کند، یا شما را مجبور کند که چیز مهمی را قربانی کنید، جواب منفی ندارد. لازم نیست تند باشد، اما یاد بگیرید که آن را قاطعانه بگویید.

 

2. امتناع از سرزنش

گاهی اوقات، شریک زندگی شما ممکن است به دلیل رنجش یا احساس گناه، شما را سرزنش کند. این رفتار به این معنی نیست که عصبانیت آنها تقصیر شماست. اجازه ندهید آنها با دستکاری احساسات شما از مسئولیت دور شوند. درد آنها را بپذیرید، به آنها اجازه دهید بدانند که شما در کنار آنها هستید، اما تاکید کنید که مسئولیت اعمال آنها را نخواهید پذیرفت.

 

3. انتظار احترام

شما سزاوار مهربانی و ارتباط محبت آمیز هستید. اگر احساس می کنید که شریک زندگی تان از روی عصبانیت ناموجه یا با لحن بی احترامی صحبت می کند، حق دارید خودتان را از این سناریو حذف کنید. بگذارید بدانند که اگر می‌خواهند صحبتی داشته باشند، باید از محل احترام باشد.

 

4. دیکته کردن احساسات خود

وقتی عضوی از یک زوج هستید، نظرات و احساسات ممکن است مبهم باشد. یاد بگیرید که احساسات خود را از درک شریک زندگی خود و درک آنها از احساسات خود رمزگشایی کنید. اگر آنها به جای شما صحبت می کنند، آنها را اصلاح کنید و با مهربانی از آنها بخواهید که احساسات شما را برای شما دیکته نکنند.

 

5. پیدا کردن هویت خود در خارج از رابطه

همبستگی می تواند منجر به ادغام هویت ها شود. “من” تبدیل به “ما” می شود و “شما” در این ترکیب گم می شود. به یاد داشته باشید که شما فقط نیمی از یک کل نیستید، بلکه فردی هستید که دارای اشتیاق، علایق و هوش پر جنب و جوش است. اشکالی ندارد که احساس جدایی از شریک زندگی خود داشته باشید.

 

6. پذیرش کمک

برخی از افراد مستقل‌تر هستند و در شرایط سخت تکیه کردن به شریک زندگی خود مشکل دارند. اگر به کمک نیاز دارید، بهتر است مشخص کنید که مرزهای شما کجاست و چه کارهایی انجام می دهید و نمی خواهید کمک کنید.

ممکن است برای امور مالی کمک بخواهید، اما در هنگام رسیدگی به مسائل خانوادگی به فضایی نیاز دارید. این تعادل می تواند یک تانگو ظریف باشد، اما ارتباط باز منجر به ریتم نرم تری می شود.

 

7. درخواست فضا

گاهی اوقات ما فقط نیاز داریم در آشفتگی عاطفی تنها باشیم. در یک رابطه، ممکن است به نظر برسد که هرگز نیستید. درخواست فضا ممکن است برای شریک زندگی‌تان احساس کند که دارید او را دور می‌زنید، حتی اگر قصد شما این نباشد.

زمان تنهایی کاملاً سالم است و کلید حفظ هویت خود و مرتب کردن مشکلاتتان است. اگر در مورد نیاز به فضا واضح نیستید، ممکن است شریک زندگی تان احساس بی توجهی کند یا از او دوری کنید. ایجاد این موضوع که دوست دارید زمانی را به تنهایی بگذرانید، بعدا به شما کمک خواهد کرد.

 

8. ایجاد ناراحتی در ارتباط

چه شریک زندگی‌تان جوک آزاردهنده‌ای بگوید یا از یک خط فیزیکی عبور کند، یادگیری اینکه ناراحتی‌تان را به وضوح بیان کنید به تعیین مرزهایتان کمک می‌کند. به آنها بگویید که چه چیزی را تحمل نخواهید کرد و اگر او از آن مرز عبور کرد، برنامه ریزی کنید.

عباراتی مانند “لطفا این کار را نکنید، این باعث ناراحتی من می شود” یا “من دوست ندارم وقتی شما (مثلاً از آن کلمه استفاده کنید، من را آنجا لمس کنید، از آن لحن استفاده کنید)” واضح و مختصر هستند.

 

9. اشتراک گذاری متقابل

اشکالی ندارد که در ابتدای یک رابطه، همه چیز را به آرامی پیش ببرید. برای به اشتراک گذاشتن همه چیز از قبل تحت فشار نباشید یا احساس نکنید که باید ابتدا آن را به اشتراک بگذارید تا طرف مقابلتان باز شود. آسیب‌پذیری باید متقابل باشد و هر دو شریک بررسی کنند و فضای امنی برای اشتراک‌گذاری ایجاد کنند.

 

10. برای خودتان پایبند باشید

در یک مشاجره، شما یا شریک زندگیتان ممکن است چیزهایی را بگویید که پشیمان هستید که بد یا زشت باشد. ثابت کنید که نمی پذیرید که او با شما اینطور صحبت کند. شما ارزش ذاتی دارید و شایسته است که با شما مهربانانه صحبت شود. این را اعلام کنید که نیاز به عذرخواهی دارید و نیاز دارید که شریک زندگی‌تان آسیبی را که گفته‌های او ایجاد کرده است، بپذیرد.

 

11. انتخاب آسیب پذیر بودن

آسیب پذیری نباید خواسته شود. البته، این یکی از اجزای مهم یک رابطه سالم است، اما هرگز نباید در هیچ مرحله ای از رابطه خود برای باز کردن یک موضوع دشوار احساس فشار کنید.

شما احساسات و تجربیات خود را با شرایط خود به اشتراک می گذارید. شما باید برای برقراری ارتباط احساس امنیت کنید که ممکن است برای بحث در مورد موضوعات یا خاطرات خاص به زمان نیاز داشته باشید.

 

  • نمونه هایی از مرزهای شخصی

 

12. حق شما برای حفظ حریم خصوصی

سطوح مختلفی از حریم خصوصی وجود دارد. ممکن است یک رایانه خانگی به اشتراک بگذارید، اما رمز عبور ایمیل خود را برای خود نگه دارید. این انتخاب منطقی است. متعلقات، افکار، متون، نوشته‌های مجله، و حتی موضوعاتی به بزرگی روابط یا آسیب‌های گذشته، متعلق به شما هستند که بنا به صلاحدید خود، آن‌ها را به اشتراک می‌گذارید یا به اشتراک نمی‌گذارید. نقض آن مرزها قابل قبول نیست.

 

13. توانایی تغییر ذهن

انتخاب های شما تصمیم شما هستند، همانطور که گزینه ای جدید نیز وجود دارد. اگر نظر خود را تغییر دهید، شریک زندگی تان نباید باعث شود که به خاطر آن احساس گناه کنید. با استدلال خود شفاف باشید یا به سادگی بیان کنید که تصمیم گرفتید نظر خود را تغییر دهید. البته باز بودن مهم است، اما باید طبق شرایط شما اتفاق بیفتد.

 

14. حق شما برای زمان خود

شما باید دیکته کنید که کجا و با چه کسی وقت خود را صرف کنید، تنها یا جدا. شاید شما عاشق رفتن به فوتبال دوشنبه شب نباشید. ثابت کنید که دوشنبه شب زمان تنهایی شما یا شب شراب هفتگی شما با دوستانتان است. شاید لازم باشد چند روز پس از یک دعوای بزرگ تنها باشید. شما در حق خود هستید که آن را بخواهید.

 

15. نیاز به مدیریت انرژی منفی

یک مرز شخصی نیز می تواند مرزی باشد که شما برای رفتار خود تعیین می کنید. مهم است که خشم و عصبانیت ناسالم را کنترل کنید تا انرژی منفی را به یک فضای مشترک وارد نکنید.

اگر نمی توانید آن را به تنهایی از بین ببرید، کمک بخواهید. احساسات منفی خود را به اشتراک بگذارید و با صادق بودن در مورد خلق و خوی خود، این احساسات سمی را کاهش دهید.

 

16. آزادی بیان مرزهای جنسی

آغاز صمیمیت فیزیکی با یک شریک جدید زمان هیجان انگیزی است، اما عبور از مرزهای شخصی در رابطه جنسی می تواند ناخوشایند یا حتی ترسناک باشد. ارتباط آشکار با نیازها یا ناراحتی های خود ضروری است، اگرچه یافتن کلمات می تواند مشکل باشد.

به یاد داشته باشید که هر قدمی که برمی دارید مستلزم رضایت مشتاقانه از طرف شریک زندگی تان است و هرگز نباید در مورد چیزی تحت فشار باشید. به طور منظم با یکدیگر صحبت کنید. فانتزی ها را به اشتراک بگذارید و در مورد مرزها بحث کنید. صداقت و آسیب پذیری قدرتمند هستند.

 

17. آزادی بیان مرزهای معنوی

باورهای شما متعلق به خودتان است، مهم نیست چقدر از نظر معنوی یا مذهبی با شریک زندگی خود مشترک هستید یا نه. شما و طرف مقابلتان باید به اعتقادات یکدیگر احترام بگذارید، رشد معنوی یکدیگر را تقویت و تشویق کنید و برای یادگیری فرهنگ یا ایمان طرف مقابل آماده باشید.

 

18. حق وفادار ماندن به اصول خود

برای خود حد و مرزی تعیین کنید که اصول شما بدون توجه به اینکه با چه کسی قرار می گذارید سر جای خود باقی بمانند. البته، می‌توانید نظر خود را تغییر دهید زیرا مکالمات با شریک زندگی‌تان درهای جدیدی را به روی ایده‌های جدید باز می‌کند. اما نباید برای اتخاذ مواضع او از ترس ناراحت کردن آنها تحت فشار باشید.

 

19. توانایی برقراری ارتباط با نیازهای بدنی

بیاموزید که آنچه بدنتان نیاز دارد را به دیگران منتقل کنید. آیا شما گیاهخوار هستید و گوشت در خانه نمی خواهید؟ آیا شما یک سحرخیز هستید که باید قبل از ساعت 10:00 شب در رختخواب باشید؟ سپس مطمئن شوید که شریک زندگی شما با تولید صداهای بلند یا تماشای تلویزیون تا آخر شب به نیازهای فیزیکی شما احترام می گذارد.

از سوی دیگر، در مورد مرزهای دیگران مهم خود بیاموزید. اگر زمان خواب دیرتر را ترجیح می دهند، به جای اینکه قبل از اینکه ساعت بیولوژیکی به آنها اجازه دهد به آنها فشار بیاورید که بخوابند، ترتیبی بدهید.

 

20. حق شما بر دارایی های مادی شما

تصمیم گیری در مورد اینکه چه چیزی را به اشتراک بگذارید و چه چیزی را برای خود نگه دارید هرگز کار آسانی نیست. برخی از زوج ها حساب های بانکی مشترک باز می کنند، در حالی که برخی دیگر به دلیل استقلال مالی از آن صرف نظر می کنند. مرزهای مادی و مالی در هر رابطه ای رایج است.

 

21. توانایی شما در مدیریت زمان خود

یکی دیگر از مرزهای رابطه ای که باید برای خود تعیین کنید این است که یاد بگیرید زمان خود را به گونه ای مدیریت کنید که به دیگران مهم خود بی احترامی نکنید.

زمانی که مجرد هستید، می توانید تا زمانی که بخواهید شستن ظرف ها را به تعویق بیندازید. با این حال، در یک رابطه، زمان شما فقط متعلق به شما نیست. اگر با قرار ملاقات در ساعت 20:00 موافقت می کنید، ضروری است که به قول خود پایبند باشید.

این بدان معناست که یاد بگیرید زمان خود را با احترام مدیریت کنید، حتی زمانی که تنها هستید.

 

راه های رایجی که یک شریک از مرزهای شما عبور می کند چیست؟

حتی در محبت آمیزترین روابط، می توان از مرزها عبور کرد. گاهی اوقات، ناخواسته است – در نتیجه انتظارات یا سبک های ارتباطی متفاوت. مواقع دیگر، ممکن است مسائل عمیق‌تری مانند عدم احترام یا پویایی قدرت ناسالم را آشکار کند. در اینجا برخی از موقعیت های رایجی که ممکن است رخ دهد، آورده شده است.

 

بی توجهی به نیاز شما به فضا

همه به زمان تنهایی نیاز دارند، اما برخی از شرکا ممکن است برای احترام به این نیاز تلاش کنند. ممکن است زمانی که شما فضا را درخواست کرده اید پیامک یا تماس بگیرند، یا ممکن است به شما فشار بیاورند که تمام وقت آزاد خود را با هم بگذرانید.

 

نادیده گرفتن حریم خصوصی شما

شریکی که از مرزها عبور می کند، ممکن است بدون اجازه از طریق تلفن، ایمیل، یا وسایل شخصی شما به حریم خصوصی شما حمله کند. آنها همچنین ممکن است اطلاعات خصوصی شما را بدون رضایت شما با دیگران به اشتراک بگذارند.

 

رد کردن احساسات شما

وقتی افکار یا احساسات خود را بیان می کنید، شریکی که به مرزها احترام نمی گذارد ممکن است آنها را نادیده بگیرد یا بی اعتبار کند. آنها ممکن است جملاتی مانند “شما بیش از حد واکنش نشان می دهید” یا “این موضوع مهمی نیست” بگویند.

 

کنترل تصمیمات شما

برخی از شرکا ممکن است سعی کنند انتخاب های شما را کنترل کنند، از لباس هایی که می پوشید تا افرادی که با آنها وقت می گذرانید. آنها ممکن است از احساس گناه، عصبانیت یا دستکاری برای تحت فشار قرار دادن شما برای انجام آنچه می خواهند استفاده کنند.

 

فشار دادن مرزهای فیزیکی

شریکی که به مرزهای فیزیکی احترام نمی گذارد ممکن است زمانی که روحیه ندارید شما را برای صمیمیت تحت فشار قرار دهد، یا ممکن است به گونه ای شما را لمس کند که باعث ناراحتی شما شود.

 

نحوه تعیین حد و مرز در روابط

این یک چیز است که مرزهای خود را بدانید، اما ایجاد آنها یک بازی کاملاً متفاوت با توپ است، به خصوص اگر این به معنای حذف عادات بد باشد. سعی کنید هنگام تعیین حد و مرز از عصبانیت واکنشی اجتناب کنید.

ما اغلب نمی دانیم مرزهایمان چیست تا زمانی که کسی از آنها عبور کند. با این حال، راه‌های بهتری برای برقراری ارتباط با شریک زندگی‌تان وجود دارد.

 

در اینجا چند فکر در مورد تعیین مرزهای خود در یک رابطه وجود دارد:
  • واضح و مشخص باشید: از جملات «من» برای بیان نیازها و احساسات خود استفاده کنید، مانند «من به مدتی تنها پس از کار نیاز دارم تا راحت شوم» یا «وقتی بدون درخواست به تلفن من نگاه می‌کنید، احساس ناراحتی می‌کنم».
  • با آرامش و احترام ارتباط برقرار کنید: زمانی را انتخاب کنید که هم شما و هم شریکتان آرام باشید و برای گفتگو باز باشید. از سرزنش یا حمله به زبان بپرهیزید و در عوض روی بیان دیدگاه خود تمرکز کنید.
  • ثابت باشید: زمانی که یک مرز تعیین کردید، به آن پایبند باشید. ثبات به شریک زندگی شما کمک می کند تا محدودیت های شما را درک کند و به آنها احترام بگذارد.
  • آماده سازش باشید: در حالی که مهم است که روی موارد غیر قابل مذاکره خود محکم بایستید، مایل باشید در مسائلی که شما و شریک زندگی تان هر دو می توانید تغییراتی در آنها ایجاد کنید، حد وسطی پیدا کنید.
  • در صورت نیاز به دنبال کمک حرفه ای باشید: اگر برای تعیین حد و مرزها تلاش می کنید یا اگر شریک زندگی شما به طور مداوم آنها را نادیده می گیرد، زوج درمانی را برای حل این چالش ها با راهنمایی یک متخصص آموزش دیده در نظر بگیرید.

تعیین مرزهای شما یک فرآیند مداوم است. همانطور که رابطه شما تکامل می یابد، مرزهای شما نیز تغییر می کند. خطوط ارتباطی را باز نگه دارید و از بازبینی مجدد و تنظیم مرزهای خود در صورت لزوم نترسید.

 

جدیدترین دوره ها​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسعه فردی
دوره های توسعه فردی
کسب و کار
دوره های کسب و کار
روانشناسی
دوره های روانشناسی
مراقبه - یوگا
دوره های مدیتیشن
دوره های یوگا
زندگی نامه
لینکدونی
مطالب پر بازدید