جستجو
Close this search box.

چگونه در طوفان سیل عاطفی حرکت کنیم

سیل عاطفی موجی از احساسات شدید است که می تواند به سرعت شما را تحت تأثیر قرار دهد.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Pinterest

فهرست مطالب

درست به نام خود، سیل عاطفی موجی از احساسات شدید است که می تواند به سرعت شما را تحت تأثیر قرار دهد. در این حالت بیش از حد تحریک شده، بدن شما می تواند خاموش شود و مدیریت احساسات یا تفکر واضح دشوار می شود. این می‌تواند باعث کناره‌گیری ذهنی، طغیان‌های عاطفی یا فرار، دعوا یا واکنش‌های انجمادی شود.

سیل احساسی هورمون های استرس که می تواند در موقعیت هایی ظاهر شود که احساس درماندگی و تهدید را برانگیزد، مانند دعوا با شریک زندگی خود که احساس می کنید حل نشدنی است، توصیف شد. این برانگیختگی فیزیولوژیکی می تواند حل منطقی تعارضات را بسیار دشوار کند.

 

در یک نگاه

همه ما هرازگاهی با احساسات ناگهانی و قدرتمند سر و کار داریم. این می تواند یک احساس درماندگی باشد، به خصوص زمانی که سیل عاطفی بدون هشدار رخ می دهد. گریه خوب هیچ ایرادی ندارد، اما وقتی با زندگی روزمره ما تداخل پیدا می کند، طبیعی است که روش متفاوتی برای مدیریت این موقعیت پیدا کنیم.

خوشبختانه، با یادگیری شناسایی محرک های خود، انجام تمریناتی مانند تمرکز حواس و تنفس عمیق، و متعهد شدن به یک تمرین مراقبت از خود که برای شما مفید است، می توانید یاد بگیرید که این احساسات را مدیریت کنید. با استراتژی‌های درست، دفعه بعد که احساس کردید یک سیل عاطفی در راه است، در نهایت بیشتر شبیه یک گودال عاطفی خواهد بود—هنوز در راه شماست، اما چیزی که می‌توانید برای آن آماده شوید. در طول مسیر با خود مهربان باشید و در صورت نیاز با دوستان، خانواده یا گروه های حمایتی مورد اعتماد تماس بگیرید.

 

شناخت علائم سیل عاطفی

سیل عاطفی از فردی به فرد دیگر متفاوت به نظر می رسد. با این حال، برخی از علائم مشخصه وجود دارد که می توانید به دنبال آنها باشید. فلدر می گوید که این موارد شامل موارد زیر است:

علائم عاطفی/روانی:

  • احساس می کنید تحت تأثیر احساسات خود قرار گرفته اید، گویی دیگر کنترلی در دست ندارید
  • ناتوانی در تفکر واضح
  • افزایش احتمال تصمیم گیری سریع یا غیرمنطقی
  • خودگویی منفی
  • افکار مسابقه ای
  • طلسم گریه یا احساس اینکه در آستانه اشک هستید
  • تمایل به فرار فوری یا فرار از موقعیت

 

علائم فیزیکی

  • افزایش ضربان قلب
  • تغییر در الگوی تنفس شما
  • احساس گره در معده شما
  • عرق کردن
  • تکان دادن

دشواری این علائم این است که می توانند به احساس وحشت بیشتر تبدیل شوند. وقتی نمی توانید از میان اشک ها ببینید و نمی توانید از طریق افکار مسابقه ای فکر کنید، واقعاً کند کردن کار از طریق آن دشوار است.

 

 

تأثیر سیل عاطفی بر سلامت روان و روابط

سیل عاطفی می تواند تجربه ای طاقت فرسا و بسیار سخت برای ما در لحظه و در دراز مدت باشد. وقتی کنترل نشود، می تواند به طور قابل توجهی بر سلامت روان و روابط ما تأثیر بگذارد.

علاوه بر این، افرادی که سیل عاطفی مکرر را تجربه می‌کنند ممکن است در حل مشکل و تصمیم‌گیری دچار مشکل شوند و ممکن است به‌عنوان وسیله‌ای برای اجتناب از محرک‌های روابط، منزوی یا کناره‌گیری کنند.

با این اوصاف، برای داشتن روابط بین فردی معنادار، بهبود سلامت روان، و احساس کلی خوب بودن، کنترل مجدد بر احساسات و بدن خود بسیار مهم است. این یک فرآیند مداوم و چالش برانگیز است، اما کار سخت با افزایش اعتماد به نفس در تصمیم گیری شما، سهولت در حل مشکلات و برخورد با تعارضات، و دوستی ها و روابط معنادار نتیجه می دهد.

همانطور که در مورد یادگیری اطلاعات جدید فکر می کنید به آن فکر کنید. آیا می توانید بدون اینکه به نحوی در معرض چیزی که می خواهید در مورد آن بیاموزید، یاد بگیرید؟ البته نه! این بدان معنا نیست که ما باید از سیل احساسی استقبال کنیم. بلکه می‌توانیم به آن به‌عنوان فرصتی نگاه کنیم تا دفعه بعد بهتر با آن برخورد کنیم. هر بار که با احساسات دشوار کنار می آیید و از طرف مقابل احساس خوبی می کنید، تقویت کرده اید که می توانید بر آنها غلبه کنید و ماهیچه های ذهنی را تقویت کرده اید که باید دفعه بعد که این اتفاق می افتد خم شوید.

 

استراتژی های موثر برای مدیریت سیل عاطفی

اگر مشکوک هستید که با سیل عاطفی روبرو هستید، تکنیک های زیر می توانند به شما کمک کنند تا کنترل حالت عاطفی خود را دوباره به دست آورید و در زندگی روزمره خود احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

 

محرک های خود را شناسایی کنید

یکی از اولین گام‌ها برای جلوگیری از سیل عاطفی این است که بدانید در وهله اول چه چیزی پتانسیل ایجاد آن را دارد.

آگاه شدن از محرک‌های خود و توسعه ابزارهایی برای مدیریت آن‌ها در صورت بروز می‌تواند به شما این امکان را بدهد که فعالانه از آنها اجتناب کنید. “توانایی تشخیص علائم اولیه سیل عاطفی می تواند به افراد کمک کند تا برای عبور از آن مجهزتر شوند.

اینها می تواند از موضوعات خاص گفتگو یا افراد در زندگی شما، کم خوابی، تا حرکت نکردن منظم بدن به روش های سالم متغیر باشد.

 

تمرینات تنفسی

آرامیان خاطرنشان می کند: « تمرینات تنفسی عمدی – مانند 4-7-8 یا تنفس جعبه ای – می توانند به طور موقت سیستم عصبی را کاهش دهند و می توانند شما را از حالت روحی بالا خارج کنند.

همچنین می‌توانید تنفس متناوب از سوراخ بینی را امتحان کنید – تکنیکی که در یوگا استفاده می‌شود – که در سال 2017 نشان داده شد که می‌تواند فشار خون را کاهش دهد. این فرآیند شامل مسدود کردن یک سوراخ بینی و دم و بازدم از طریق دیگری و سپس تغییر در یک الگوی ثابت است.

 

تمرین خودمراقبتی را توسعه دهید

ابزارهای مراقبت از خود بسازید که از آنها لذت می برید و به شما احساس خوبی می دهد. این می تواند ورزش کردن، پیاده روی، خوابیدن، و همچنین کارهایی مانند کاردستی، مطالعه یا حمام کردن آرامش بخش باشد. آنچه را که برای شما مفید است پیدا کنید و راهبردهای خودمراقبتی و مدیریت استرس را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

 

درمان را در نظر بگیرید

شما مجبور نیستید به تنهایی با تجربه هنگفت سیل عاطفی مداوم روبرو شوید. روش‌های مقابله‌ای فوق مطمئناً می‌تواند کمک کند، اما جستجوی کمک حرفه‌ای می‌تواند مسیر شما را به سمت رفاه تسریع کند.

گفت‌وگو با یک درمانگر می‌تواند راهی فوق‌العاده مفید برای شناسایی الگوهای تفکر و رویکرد شما به موقعیت‌های چالش‌برانگیز باشد و می‌تواند به شما در تجهیز استراتژی‌های مقابله مؤثرتر کمک کند.

 

جدیدترین دوره ها​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسعه فردی
دوره های توسعه فردی
کسب و کار
دوره های کسب و کار
روانشناسی
دوره های روانشناسی
مراقبه - یوگا
دوره های مدیتیشن
دوره های یوگا
زندگی نامه
لینکدونی
مطالب پر بازدید