رفتار نادیده انگاشته شامل بیاعتنایی به کسی، نادیده گرفتن او یا بیتفاوتی نسبت به اوست. این می تواند بی احترامی، بی ملاحظه یا کاملاً بی ادبانه باشد. رفتار طرد کننده می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. مثلاً وارد مهمانی می شوید و به شخصی سلام می کنید، اما او وانمود می کند که متوجه نمی شود. یا در یک جلسه پیشنهادی می دهید و همکارتان چشمانش را می چرخاند.
این مقاله از مجله قهرمان به بررسی چند مثال، ویژگیها و علل رفتار طردکننده و همچنین راهبردهایی میپردازد که میتوانند به شما در مقابله با یک فرد طردکننده کمک کنند.
نمونه هایی از رفتار انکارناپذیر
به گفته دکتر داراموس، اینها نمونه هایی از رفتار نادیده گرفته شده است:
- سلام نکردن یا تایید حضور شما
- عدم علاقه به آنچه می گویید
- وقتی صحبت می کنید حرف شما را قطع می کند
- معمولاً تماس ها یا پیام های متنی خود را نادیده می گیرند
- پیشنهادات خود را بدون در نظر گرفتن آنها حذف کنید
- پاسخ ندادن به سوالات شما
- دادن پاسخ های کوتاه و تک هجا در صورت درخواست
- حذف شما از یک مکالمه
- درخواست ترجیحات یا نظر همه به جز نظر شما
- تظاهر به نگرانی شما معتبر نیست
- در نظر گرفتن مشارکت های خود به عنوان ناچیز
- بی ارزش کردن نیازها یا خواسته های خود
شخص طردکننده چگونه عمل می کند؟
اینها برخی از اقدامات یک فرد طرد کننده است:
- آه می کشی که انگار خسته ای
- کنار گذاشتن نگرانی های خود
- پوزخند به حرف های تو
- به پیشنهادات شما چشمانشان را می چرخانند
- عدم برقراری تماس چشمی با شما
- رو به رو شدن از شما در طول تعامل
- وقتی با آنها صحبت می کنید از شما دور می شوند
اظهارات نادیده انگاشته چیست؟
اینها چند نمونه از اظهارات ردکننده هستند:
- “هر چه.”
- “این واقعا مهم نیست.”
- “من برای این کار وقت ندارم.”
- “من قبلاً همه چیز را شنیده ام.”
- “این مهم نیست، بیایید ادامه دهیم.”
- “این یک ایده احمقانه است.”
- ارزش بحث ندارد.»
- “شما بیش از حد واکنش نشان می دهید.”
- “چرا اینقدر از این کار بزرگ می کنی؟”
ویژگی های یک فرد انکار کننده چیست؟
اینها برخی از علائم و ویژگی های یک فرد طرد کننده است:
- آنها قضاوت کننده هستند: فرد شما را بر اساس عواملی مانند ظاهر یا موقعیت اجتماعی شما قضاوت می کند. آنها شما را کمبودی می بینند و اگر شما مانند آنها نیستید، شما را اخراج می کنند.
- آنها شما را در اولویت قرار نمی دهند: آن شخص شما را در اولویت قرار نمی دهد و طوری با شما رفتار می کند که انگار شما بی اهمیت هستید.
- آنها همیشه باید حق داشته باشند: فرد به آنچه شما می گویید نادیده می گیرد و فکر نمی کند نگرانی های شما درست است. آنها فکر می کنند که بهتر از همه می دانند و همیشه باید حق با آنها باشد، مهم نیست که چه باشد.
- هنگام مواجهه حالت تدافعی به خود می گیرند: فرد حالت تدافعی می گیرد و اگر به رفتار او اشاره کنید یا بهانه می آورد یا به شما حمله می کند.
- آنها هرگز عذرخواهی نمی کنند: فرد به هیچ اشتباهی اعتراف نمی کند و هرگز عذرخواهی نمی کند.
- آنها شما را جدی نمی گیرند: آن شخص پیشنهادات، ایده ها، دستاوردها یا احساسات شما را جدی نمی گیرد.
- آنها شما را تحقیر می کنند: شخص شما را مسخره می کند یا برای تحقیر شما از طعنه استفاده می کند.
- آنها احساسات شما را به حداقل میرسانند: به جای اینکه بپذیرد احساسات شما معتبر هستند، به شما میگوید که بیش از حد واکنش نشان میدهید یا از هیچ چیز بزرگی میکنید.
- آنها از تعارض کنار میروند: به جای پرداختن به مسائل مهم و حل آنها، فرد از تعارض کنارهگیری میکند و باعث میشود شما احساس ناراحتی کنید و شنیده نشود.
«این طبیعی است که گاهی اوقات به راه خود نرسید، اما مردم همچنان می توانند با شما طوری رفتار کنند که شما مهم هستید. رفتار نادیدهانگیز این موضوع را رد میکند که خواستههای شما هرگز معتبر بوده است.
چه چیزی مردم را ناراضی می کند؟
اینها برخی از دلایل بالقوه رفتار نادیده انگاشته شده است:
- رفتار آموخته شده: اگر فردی در محیطی بزرگ شود که مراقبان یا الگوهای او نادیده انگاشته شوند، ممکن است با افزایش سن الگوهای رفتاری مشابهی را اتخاذ کنند.
- سبک دلبستگی: افرادی که در دوران کودکی مراقبانی غیرواکنش داشتند، ممکن است سبک دلبستگی اجتنابی نادیده انگیخته داشته باشند. آنها ممکن است خود را از دیگران جدا کنند و رفتار انکارآمیز را به عنوان مکانیزم دفاعی از خود نشان دهند تا قبل از طرد شدن، دیگران را طرد کنند.
- عزت نفس پایین: اگرچه به نظر می رسد غیرقابل تصور باشد، اما افرادی که عزت نفس پایینی دارند ممکن است رفتاری نادیده انگاشته به عنوان راهی برای محافظت از حس شکننده خود از خود نشان دهند. اخراج دیگران می تواند به آنها کمک کند تا حس برتری نسبت به دیگران را حفظ کنند.
- آسیب های عاطفی: افرادی که آسیب های عاطفی مانند خیانت، رها شدن یا طرد شدن را تجربه کرده اند، ممکن است به عنوان راهی برای فاصله گرفتن از دیگران و محافظت از خود در برابر دردهای عاطفی بیشتر، رفتار نادیده انگیخته داشته باشند.
- کنترل منفعلانه: برخی از افراد برای اعمال کنترل منفعلانه بر دیگران از رفتار انکارآمیز استفاده می کنند. آنها سلطه خود را با خودداری از توجه و محبت خود حفظ می کنند.
- پرهیز از تعارض: دکتر داراموس میگوید افرادی که از تعارض اجتناب میکنند ممکن است ترجیح دهند موضوع را رد کنند تا با آن مقابله کنند.
- مهارتهای ضعیف در کنترل خشم: گاهی ممکن است شخصی شما را نادیده بگیرد زیرا از دست شما عصبانی است و مهارتهای مدیریت خشم بالایی ندارد.
چگونه با یک فرد طرد کننده برخورد می کنید؟
این چند استراتژی است که می تواند به شما کمک کند با یک فرد طرد کننده برخورد کنید:
- توجه آنها را به او جلب کنید: اگر فردی نسبت به شما رفتاری تحقیر آمیز دارد، می توانید رفتار او را صدا بزنید و توجه او را جلب کنید. اگر آنها از انجام آن آگاه نبودند، می توانند بیشتر به آن توجه کنند.
- به آنها بگویید چه احساسی دارید: برای او توضیح دهید که اعمال او چه احساسی در شما ایجاد می کند. به عنوان مثال، میتوانید بگویید: «وقتی به متنها پاسخ نمیدهی، باعث میشود احساس کنم برایت مهم نیستم».
- خود را ثابت کنید: اگر فرد تمایل دارد پیشنهادات یا ترجیحات شما را رد کند، ممکن است نیاز داشته باشید بیشتر از حد معمول مستقیم و قاطع باشید. نیازها یا نظرات خود را واضح، محکم و محترمانه بیان کنید.
- تعیین حد و مرز: اگر رفتار فرد تداوم یابد، ممکن است مجبور شوید حد و مرزهایی را تعیین کنید، مثلاً از گذراندن وقت با آنها خودداری کنید.
- به دنبال حمایت باشید: اگر رفتار فرد اغلب باعث میشود که شما احساس ناراحتی یا سرگیجه کنید، در مورد آن با عزیزان صحبت کنید یا از یک متخصص سلامت روان حمایت کنید.