جستجو
Close this search box.

نیاز به توجه چه معناست و چگونه از نیاز به آن دست برداریم

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Pinterest

فهرست مطالب

همه گهگاه خواهان توجه هستند. این یک تمایل طبیعی انسان است که بخواهد اعتبار و تمجید را دریافت کند. با این حال، نیاز به توجه نشان می‌دهد که نمی‌توانید بدون توجه و تأیید دیگران کار کنید. به دلیل این نیاز، ممکن است برای جلب توجهی که می خواهید، رفتارهای جلب توجه از خود نشان دهید.

در حالی که این کاملا طبیعی است که بخواهید از دوستان، عزیزان و افرادی که مورد تحسین آنها هستید، توجه داشته باشید، نیاز به توجه مداوم ناسالم است. همچنین می تواند نشانه ای از یک وضعیت سلامت روانی باشد.

 

نشانه هایی که نشان می دهد نیاز به توجه دیگران دارید

برخی از افرادی که توجه طلب هستند ممکن است متوجه نشوند که رفتارهای توجه جویانه از خود نشان می دهند. افراد توجه جو تمایل خود را برای توجه به روش های مختلف ابراز می کنند.

برخی از رایج ترین رفتارهایی که افرادی که نیاز به توجه دارند عبارتند از:

  • تظاهر به درماندگی : یکی از روش‌هایی که افراد دارای رفتارهای توجه جویانه رفتار می‌کنند، تظاهر به درماندگی در موقعیت‌هایی است که کاملاً در مدیریت آن مهارت دارند. تظاهر به درماندگی به آنها راهی برای جلب توجه دیگران می دهد.
  • ایجاد درگیری : ایجاد درگیری در عموم یا خصوصی برای ایجاد صحنه ای که توجه افراد اطراف شما را به خود جلب کند. آنها اغلب باید در مرکز درگیری باشند.
  • دائماً به دنبال همدردی از سوی دیگران هستید: نمونه هایی از این نوع رفتار عبارتند از بازی کردن با یک آسیب کوچک به طوری که خانواده و دوستان بتوانند سر شما سر و صدا کنند. یا ابراز احساسات شدید برای یک ضرر کوچک، مانند یک کیف پول یا یک جفت کفش مورد علاقه.
  • نیاز به تعریف و تمجید: طبیعی است که بخواهید از شما تعریف کنید. با این حال، نیاز به تعریف و تمجید می تواند باعث شود که رفتارهای ناسالمی از خود نشان دهید تا به دنبال تعارف مردم باشید. گاهی نیاز به تعریف و تمجید ناشی از عدم اطمینان است . با این حال، ماهیگیری برای تعارف یک راه ناسالم برای مقابله با ناامنی است.
  • دروغ گفتن و زینت بخشیدن به داستان ها: ساختن داستان های غیرمنتظره ای که مطمئناً واکنش مردم را جلب می کند، روش دیگری برای رفتار افرادی است که نیاز به توجه دارند.

 

 

علل رفتار توجه جویانه

عوامل متعددی می توانند باعث ایجاد رفتار توجه طلبی شوند. بیایید نگاهی بیندازیم به آنچه ممکن است پشت این رفتارها باشد:

 

ناامنی و عزت نفس پایین

ناامنی های جسمی و عاطفی می تواند باعث ایجاد شخصیت توجه طلب در فرد شود. اگرچه ممکن است بی ضرر به نظر برسد، اما روشی ناسالم برای مقابله با ناامنی ها است. همچنین می تواند بر روابط شما با خانواده، دوستان و حتی غریبه ها فشار وارد کند.

 

اختلالات شخصیت

برخی از اختلالات شخصیتی نیز می توانند باعث رفتار توجه طلبانه شوند. افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته یا اختلال شخصیت مرزی، به ویژه، اغلب رفتارهای توجه طلبانه از خود نشان می دهند.

 

چگونه از نیاز به توجه دیگران جلوگیری کنیم

اولین گام برای توقف نیاز به توجه، تشخیص این است که رفتارهای توجه جویانه را از خود نشان می دهید. برخی از افرادی که نیاز به توجه دارند متوجه نمی شوند که رفتارشان به چه معناست یا اینکه این رفتارها ناسالم است.

کار بر روی ایجاد اعتماد به نفس و خلاص شدن از شر ناامنی ها اولین قدم مهمی است که به شما کمک می کند تا ولع توجه را متوقف کنید.

در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید اعتماد به نفس ایجاد کنید:

  • به درمان بروید: صحبت با یک متخصص بهترین راه برای مقابله با ناامنی ها و ایجاد اعتماد به نفس است. آنها به شما کمک می کنند ریشه ناامنی های خود را کشف کنید و راه هایی برای از بین بردن آنها بیابید. اگر منشا رفتار توجه جویانه شما نیز نتیجه یک وضعیت سلامت روانی باشد، روان درمانگر نیز می تواند در این زمینه به شما کمک کند.
  • یک دفتر خاطرات داشته باشید: خودآگاهی بیشتر از رفتار توجه طلبانه به شما کمک می کند تا بر آنها غلبه کنید. داشتن یک دفترچه روزانه می تواند به شما کمک کند هنگام پیگیری رفتارهای خود به خودآگاهی بیشتری دست یابید. اگر مطمئن نیستید که یک حادثه خاص یک رفتار توجه جویانه است، می توانید آن را توسط درمانگر خود اجرا کنید.
  • عزت نفس خود را بسازید: برای بسیاری از افراد نیاز به همیشه در مرکز توجه بودن ناشی از عزت نفس پایین است. با این حال، رفتارهای توجه جویانه هیچ کمکی به ایجاد عزت نفس سالم نمی کند . استفاده از جملات تاکیدی مثبت روزانه و احاطه کردن خود با افرادی که واقعاً حمایت می کنند، نقطه خوبی برای شروع است.

 

چگونه با فردی که دائماً به توجه نیاز دارد رفتار کنیم

اگر دوست یا عزیزی دارید که دائماً نیاز دارد در مرکز توجه باشد، می‌توانید به او کمک کنید تا متوجه شود.

در اینجا بهترین راه‌ها برای کمک به افرادی که دائماً نیاز به توجه دارند وجود دارد که بدانند رفتارهای ناسالم از خود نشان می‌دهند:

  • حد و مرزها را تعیین کنید: اغراق به هوی و هوس شخصی که مدام به دنبال جلب توجه است، تنها نیاز او را به توجه افزایش می دهد. تعیین مرزهای واضح زمانی که آنها رفتارهای توجه جویانه از خود نشان می دهند می تواند به آنها کمک کند تا متوجه شوند که رفتار نامناسبی دارند.
  • با آنها ارتباط برقرار کنید: گاهی اوقات، فردی که به دنبال جلب توجه است ممکن است نداند که به گونه ای عمل می کند که توجه را جلب کند. آنها را کنار بگذارید و به آرامی هر مشکلی را که متوجه می‌شوید در میان بگذارید.
  • فهیم باشید: توجه جویندگان اغلب به دلیلی عمیق تر از نیاز به توجه عمل می کنند. آنها ممکن است یک اختلال روانی زمینه ای داشته باشند یا مشکلات عزت نفس یا تصویر داشته باشند.

 

جدیدترین دوره ها​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسعه فردی
دوره های توسعه فردی
کسب و کار
دوره های کسب و کار
روانشناسی
دوره های روانشناسی
مراقبه - یوگا
دوره های مدیتیشن
دوره های یوگا
زندگی نامه
لینکدونی
مطالب پر بازدید