تجزیه و تحلیل رقابتی به بخشی ضروری از فعالیت های بازاریابی تجاری تبدیل شده و امکان اجرای برنامه ریزی استراتژیک کیفی را فراهم کرده است. هنگام تجزیه و تحلیل رقبا، باید بدانید که به دنبال چه چیزی هستید و چگونه می تواند به کسب و کار شما کمک کند.
این در مورد دزدیدن ایده های رقیب شما نیست . این در مورد آشکار کردن نقاط قوت و ضعف آنها و یافتن مزیت های رقابتی شرکت شما است. تنها موقعیت منحصر به فرد برند در نهایت باعث وفاداری مشتری و موفقیت تجاری شرکت شما می شود.
10 نکته برای تجزیه و تحلیل موثر رقیب
اگر از خود پرسیده اید که رقبای شما چه کار می کنند، این نشان می دهد که استراتژیک فکر می کنید و می خواهید به رویکرد شرکت خود اطمینان داشته باشید. راههای زیادی برای بررسی و تحلیل رقبا شما وجود دارد که کاملاً فوقالعاده هستند.
1. در کنفرانس های حرفه ای شرکت کنید
یک راه عالی برای تحلیل رقبا اینکه رقبای شما چه کسانی هستند و چه چیزی ارائه می دهند، شرکت در کنفرانس های حرفه ای و نمایشگاه های تجاری است. شما باید به این نوع کنوانسیون ها بروید و از غرفه های رقبای خود بازدید کنید و ببینید که آنها چگونه با مشتریان تعامل دارند، به پیشنهادات کیفیت محصول آنها نگاهی بیندازید و چگونه مشتریان ادبیات و اطلاعات را از آنها دریافت می کنند.
2. گزارش های صنعت را تجزیه و تحلیل کنید
شرکتهایی که به صورت عمومی نگهداری میشوند باید گزارشهایی را به کمیسیون بورس اوراق بهادار ایالات متحده یا مشابه آن در کشور شما ارسال کنند. همچنین ایده خوبی است که نگاهی به پرونده های آژانس حفاظت از محیط زیست ، اداره ثبت اختراع و علائم تجاری و همچنین کمیسیون های برنامه ریزی محلی بیندازید. این فایلهای صنعتی میتوانند اطلاعات کمی در مورد رقبای شما مانند محصولات جدید و توسعههای ساختمانی به شما بدهند.
پیشنهادی: 7 گام برای شروع موفقیت آمیز یک تجارت بدون پول
3. استراتژی وب سایت و سئوی رقیب خود را تجزیه و تحلیل کنید
شما می توانید صفحات مخفی را با یک جستجوی ساده در گوگل از طریق “نوع فایل: سایت doc; نام شرکت.” شما می توانید با تغییر نوع فایل، نمایش داده ها را بیابید و از میزان اطلاعاتی که می توانید پیدا کنید شگفت زده خواهید شد.
همچنین باید از وبسایت واقعی رقیب خود بازدید کنید، اما میتوانید از طریق ابزارهایی که توسط Google ارائه میشوند یا مربوط به کمپینهای Google و AdWords هستند، این کار را یک قدم جلوتر بردارید.
شما می توانید استفاده کنید:
- SpyFu: این به شما بینشی در مورد کلمات کلیدی و AdWords می دهد که رقبا می خرند
- Google Trends: میتوانید در صدر روندهای صنعت بمانید و شرکت خود را با دیگران مقایسه کنید.
- Google Alerts: می توانید هشدارهایی را برای شرکت خود تنظیم کنید تا متوجه شوید چه کسی در مورد شما صحبت می کند و هشدارهایی را برای رقبای خود تنظیم کنید.
سئو یکی از سادهترین حوزههای تحلیل رقبا است، زیرا میتوانید از ابزارهای زیادی برای بررسی وبسایت خود و جایگاه آن با دیگران استفاده کنید.
شما باید از نظر سایت و تحلیل رقبای خود به موارد زیر توجه کنید:
- رتبه بندی کلمات کلیدی با استفاده از ابزار SERP Checker
- ترافیک سایت با استفاده از ابزار SiteWorthTraffic
- اعتبار وب سایت با استفاده از Website Authority Checker
4. نقاط قوت و ضعف بازاریابی رسانه های اجتماعی رقیب را تعریف کنید
امروزه، این توانایی یک شرکت برای ردیابی، نظارت و مشارکت در پلتفرم های مختلف رسانه های اجتماعی است که به تعیین موفقیت کمک می کند. شما باید از تحلیل بازاریابی قابل اندازه گیری و مکتوب استفاده کنید تا از حوزه های کلیدی رقابت خود مطلع شوید.
پلتفرمها: نگاهی بیندازید تا ببینید آیا رقبای شما فقط از حالت آماده به کار رسانههای اجتماعی فیسبوک و توییتر استفاده میکنند یا از دیگر پلتفرمهای رسانههای اجتماعی کمی خاصتر استفاده میکنند. به عنوان مثال: LinkedIn، Tumblr، Pinterest، Reddit، Instagram، و دیگران. همچنین، ببینید که آیا آنها به طور خاص در یک پلت فرم بیشتر درگیر هستند یا موثرتر.
فراوانی: رقبای شما هر چند وقت یک بار پست ها را به اشتراک می گذارند؟ چه نوع پست هایی (فقط فیلم، تصاویر، متن)؟ چه زمانی از روز ارسال می شود؟
موارد زیر: شما می خواهید به تعداد کلی فالوورهای رقبای برتر خود نگاهی بیندازید، و ایده بدی نیست که به مرور زمان را بررسی کنید تا بینش بیشتری در مورد استراتژی رقیب خود، نحوه عملکرد خوب آن و اینکه آیا مخاطبان آنها در حال افزایش است یا خیر. . می توانید از ابزارهای Tweepi و Follower Wonk برای تجزیه و تحلیل عمیق رقبای خود در توییتر استفاده کنید.
محتوا: توجه داشته باشید که آیا رقبای شما پیشنهادات و مقالات محتوای خود را تبلیغ میکنند یا به سایر تولیدکنندگان محتوا که در این صنعت هستند بازی یکسانی میدهند. همچنین ببینید آیا آنها محتوا را برای شخصیت خریداران هدف قرار می دهند یا مواردی را به اشتراک می گذارند که واقعاً با مشخصات آنها مطابقت ندارد. این به شما کمک می کند تا محتوای خود را بهتر در موقعیت مناسب قرار دهید تا تا حد امکان برای پایگاه کاربر شما مرتبط باشد.
به اشتراک گذاشتن یک صدا: آیا کسب و کار شما یک رهبر فکری در گفتگوهایی است که به محصول یا خدمات شما مربوط می شود، یا متوجه می شوید که رقبای شما کنترل بحث عمومی را به دست می گیرند؟ میتوانید با مکانیزه کردن جریانهای کلیدواژه در صنعت از طریق HootSuite، این را به صورت دستی محاسبه کنید، به این ترتیب میتوانید نامهای تجاری را که در جایگاه شما هستند، ردیابی کنید.
زمان پاسخگویی: رقبای شما چگونه به سوالات یا نگرانی های مشتری در رسانه های اجتماعی پاسخ می دهند؟ پاسخهای سریع برای مصرفکنندگان مهم است، بنابراین شرکتی که بعد از ساعت ۵ بعدازظهر پاسخدهی را متوقف میکند، در بهترین موقعیت نیست. هدف ارائه خدمات بهتر به مشتریان نسبت به رقبای خود در شبکه های اجتماعی است.
پیشنهادی : چگونه کسب و کار کوچک خود را توسعه دهیم
5. استراتژی بازاریابی محتوای رقیب را تجزیه و تحلیل کنید
ارزشی که شرکت شما از طریق بازاریابی محتوا ارائه می دهد، اگر آن را به خوبی انجام دهید، می تواند متمایز کننده آن باشد. اندازهگیری دقیق ارزش بازاریابی محتوا میتواند دشوار باشد، اما با در نظر گرفتن چند فاکتور میتوانید بینشی از عملکرد محتوای خود و رقبایتان به دست آورید:
- نوع محتوا: کپی وب سایت، وبلاگ ها، انجمن ها، کتاب های الکترونیکی، دارایی های قابل دانلود و غیره. چه چیزی در بازار شما محبوب است؟
- فراوانی انتشار: مانند رسانه های اجتماعی، ایده خوبی است که بررسی کنید رقبای شما چقدر محتوا را منتشر می کنند، منابع رایگان ایجاد می کنند و غیره. برای اطلاع از برنامه آنها می توانید در خبرنامه آنها مشترک شوید. انتشار استراتژیک همیشه یک تماس خوب است.
کیفیت: نگاهی بیندازید تا ببینید آیا محتوا شلخته و عجولانه است یا اینکه به خوبی تحقیق شده و فکر شده است. - ارتباط: اگر رقبای شما محتوایی ایجاد می کنند که مرتبط با صنعت است و در حال پیشرفت است، می دانید که باید بازی خود را تقویت کنید.
- مخاطب: ممکن است متوجه شوید که پایگاه مشترک آنها آزادانه به اشتراک گذاشته شده است. این می تواند برای تجزیه و تحلیل بازاریابی رقابتی حیاتی باشد، زیرا شما یک مخاطب به اشتراک می گذارید و می خواهید خود را در جایگاهی قرار دهید که محبوب ترین و مرتبط ترین محتوا را داشته باشید.
6. استراتژی بازاریابی ایمیلی رقبا را تجزیه و تحلیل کنید
در وب سایت رقیب خود برای خبرنامه یا لیست ایمیل آنها ثبت نام کنید تا بتوانید از آنها ارتباطات دریافت کنید. می توانید ایمیل های آنها را با در نظر گرفتن این عوامل بررسی کنید:
- فراوانی ایمیل ها
- محتوا
- بهینه سازی موبایل
- امتیاز فرستنده، به این معنی که آیا ایمیل های آنها در پوشه اسپم شما جمع می شود
7. یک نظرسنجی بین مشتریان، تامین کنندگان و کارمندان رقیب خود انجام دهید
اگر می خواهید گزارش جامعی از بازیگران صنعت خود به دست آورید، نظرسنجی را انجام دهید. شما می توانید شخصی را استخدام کنید تا به مشتریان، تامین کنندگان، کارفرمایان یا شرکای رقیب با سوالاتی در مورد خدمات آنها ایمیل بزند. سپس میتوانید دریابید که چگونه میتوانید خدمات خود را از رقبا متمایز کنید.
پیشنهادی: موفقیت در کار | 28 عامل موفقیت در شغل
8. رقیب خود را استخدام کنید
می توانید کارمندانی را از شرکت های رقیب استخدام کنید و با شرکای رقیب متحد شوید. سپس می توانید دریابید که این شرکت ها چگونه کار می کنند و در آینده چه خواهند کرد.
9. تجزیه و تحلیل کنید که رقبای شما چه کسانی را استخدام می کنند و از نامزدها چه می خواهند
شما می توانید با نگاه کردن به نوع فرصت های شغلی رقبای شما و الزاماتی که آنها به دنبال آن هستند، چیزهای زیادی یاد بگیرید. این احتمالاً چیزهای زیادی در مورد ساختار شرکت و پروژه های آن به شما می گوید.
10. هر آنچه را که می خواهید بدانید، مستقیماً از رقیب خود بپرسید
به نظر می رسد طولانی باشد، اما وقتی تمام تحقیقات (تحلیل رقبا) را انجام دادید، در واقع می توانید فقط با رقبای خود تماس بگیرید و سؤالات خود را بپرسید. از اینکه چند شرکت حداقل بخشی از آنچه را که می خواهید بدانید به شما می گویند شگفت زده خواهید شد.