مجله قهرمان

تفاوت کسب و کار اینترنتی و مشاغل سنتی

آیا کسب و کار سنتی راه اندازی کنیم فایده دارد؟ آیا کسب و کار اینترنتی نتیجه بهتری دارد؟  استفاده از تکنولوژی در دنیای امروز باعث پیشرفت و دگرگونی کسب و کارها شده و بسیاری از کسب و کارهایی که از این فضا و بستر استفاده نکرده اند از بین رفته اند یا بسیار کم رنگ شده اند. احتمالا تا به حال واژه استارت‌آپ به گوش شما خورده است، موضوعی که به تازگی در ایران رونق گرفته و به طور خلاصه می‌توان آن را شغلی تعریف کرد که برای توسعه و کسب سود بیشتر در شغل‌ خود از دنیای علم و تکنولوژی استفاده می‌کند و هرچه میزان وابستگی به دنیای دیجیتال بیشتر باشد موفق‌تر خواهد بود. در این مطلب از مجله قهرمان با ما همراه باشید.

 

کسب و کار اینترنتی (آنلاین) به چه کسب و کاری گفته می شود؟

کسب و کار های اینترنتی یا تجارت آنلاین (Online Business)، عملکردی شبیه به کسب و کار های سنتی دارند و با یک هدف تشکیل می‌شوند با این تفاوت که کسب و کار های آنلاین، در بستر اینترنت فعالیت می‌کنند. درواقع در این نوع مشاغل، تعامل با مشتری کمتر صورت می‌گیرد. در کسب و کارهای دیجیتالی تمامی کارها به سادگی اشاره انگشت انجام می‌شود! علاوه بر آنچه که ذکر شد، در ادامه موارد دیگری از تفاوت کسب و کار اینترنتی با سنتی را نیز ذکر خواهیم کرد. هیچ کس باور نمی‌کرد که این مشاغل تا چنین حدی گستردگی پیدا کنند و جایگزین مشاغل سنتی و کلاسیک شوند. نیاز انسان‌ها است تاریخ را شکل می‌دهد.

کسب و کار اینترنتی و آنلاین

 

کسب و کار سنتی به چه کسب و کاری گفته میشود ؟

در مشاغل سنتی، صاحب کار و مشتری به صورت رودررو معامله را انجام می‌دهند. این روش یکی از متداول‌ترین انواع کسب و کار است که همه ما بارها اقدام به خرید از این دسته فروشگاه‌ها کرده‌ایم. قدم زدن در یک فروشگاه، انتخاب کالای موردنظر و پرداخت مبلغ آن از جمله اقداماتی است که مشتریان در هنگام خرید از کسب و کارهای سنتی آن را انجام می‌دهند.

 

تفاوت کسب و کار اینترنتی و سنتی

به طور کلی کسب و کارهایی که به مبادله کالا یا خدمات به صورت حضوری، می‌پردازند، تجارت گفته می‌شود. این سال‌ها را می‌توان سال‌های سرعت دانست. همه انسان‌ها به نوعی عجله دارند تا کار خود را انجام دهند و کسب درآمد کنند. این مساله در ابر شهرهای بزرگ جهان همانند تهران بیش از هر جای دیگر نمود پیدا می‌کند. به همین خاطر بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا به صورت غیر حضوری قادر باشند نیازهای خود را مرتفع سازند. این مساله ایده اساسی مشاغل مدرن و اینترنتی را شکل داد. در ادامه مهمترین تفاوتهای کسب و کار اینترنتی با سنتی را بررسی خواهیم کرد.

 

محدودیت زمان و مکان در کسب و کار ها:

مشتری‌های کسب و کارهای سنتی، افرادی هستند که در یک محدوده مشخص زندگی می‌کنند. درواقع این افراد محدود به یک محله یا یک شهر هستند و تا زمانی که در آن منطقه حضور داشته باشند، می‌توانند از آن کسب و کار استفاده کنند. درصورتی که برای استفاده از محصولات یا خدمات یک کسب و کار اینترنتی (آنلاین)، می‌توانید از هرجای دنیا که هستید، اقدام کنید. همچنین مراجعه به این نوع کسب و کارها نیازی به مشخص کردن ساعت کاری ندارد و در هر ساعتی از شبانه روز می‌توان خرید خود را انجام داد. در مشاغل و کسب و کارهای اینترنتی بدون اینکه کاربران تان منتظر و معطل چیزی شوند ، به راحتی و آسانی همگی در کنار هم و در یک زمان اقدامات مورد نظر خودشان را انجام بدهند.

کسب و کار اینترنتی به صورت ۲۴ ساعته و در تمامی روزهای هفته باز می باشند و شما از هر جا و مکانی که باشید به راحتی خرید خود را انجام میدهید ولی در کسب و کار سنتی شما زمان بسیار محدودی در فروشگاه و یا دفتر خود حضور دارید و بسیاری از افراد امکان ارتباط حضوری را با شما ندارند و بدین ترتیب بسیاری از مشتریان را از دست میدهید و درآمد بسیار پایین تری کسب می کنید.

 

اطلاع رسانی کسب و کار ها:

در کسب و کارهای سنتی برای این که بتوانید به مخاطبین خود اطلاع رسانی کنید، مشکلات زیادی بر سر راهتان وجود دارد که مستلزم هزینه‌های گزاف خواهند بود. درصورتی که در کسب و کارهای آنلاین، اطلاع رسانی و آگاهی دادن به مخاطبین به راحتی و در زمان کوتاهی انجام پذیر است. بدین ترتیب به راحتی می‌توانید به وسیله انواع شبکه‌های اجتماعی به اهداف خود برسید. اگر بنا به هر دلیلی بخواهید دفتر خود را به مکان جدیدی منتقل کنید چاره‌ای جز نصب اعلامیه جهت معرفی محل جدید دفتر و یا فروشگاه خود ندارید اما باز هم تعداد زیادی از مشتریان شما از دست می‌روند ولی در کسب‌‌و کارهای اینترنتی نه تنها نگران از دست‌رفتن مشتریان خود بابت تغییر مکان نیستید بلکه در عرض چند ثانیه می‌توانید همه را از خدمت جدید خود مطلع کنید.

 

تحویل کالا در کسب و کار ها:

از دیگر تفاوت‌های کسب و کار اینترنتی با سنتی می‎توان به تفاوت در تحویل کالا به مشتریان اشاره کرد. به طور کلی، در کسب و کارهای سنتی، تحویل کالا فوری است و مشتری پس از پرداخت تمام یا بخشی از هزینه (خرید اقساط) محصول را تحویل می‌گیرد.

ما در مجموعه مقالات کسب و کارهای اینترنتی رشدانا، به این موضوع اشاره کردیم که ترافیک های سنگین، خیابان های شلوغ، ماندن در صف‌های طولانی تسویه حساب، مشغله‌های بسیار زندگی شهری از جمله دلایلی هستند که باعث می‌شوند مشتریان، خرید اینترنتی را ترجیح دهند. هرچند از سوی دیگر، از مهم ترین دلایلی که هر روزه بر تعداد مشتریان فروشگاه‌های آنلاین می‌افزاید فرایند تحویل کالا است که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

در خریدهای اینترنتی، امکانات فراوانی برای کاربران درنظر گرفته شده است مثلا امکان انتخاب زمان ارسال کالا، تعیین نحوه ارسال، امکان پیگیری مرسوله از مبدأ تا رسیدن آن به دست مشتری و حتی امکان مطلع شدن از مرحله‌ای که سفارش کاربر در آن قرار دارد. بنابراین، همچون گذشته برای خرید یک کالای خاص که تنها در یک محدوده جغرافیایی یافت می‌شود؛ نیاز به پیمودن راهی طولانی و حتی پرداخت هزینه سفر برای خرید محصول، نیست.

از سوی دیگر، ارسال ۲۴ ساعته (یک روزه) ترفند دیگری است که فروشگاه‌های اینترنتی برای جذب بیشتر مشتری، بکار می‌برند و طبیعی است کاربری که در مشهد زندگی می‌کند هنگام سفارش یک محصول از شهر تبریز با دیدن چنین گزینه ای به سرعت نسبت به خرید کالا ترغیب شده و اقدام به سفارش آن می‌کند.

 

خواب سرمایه در کسب و کار ها:

زمانی که شما یک فروشگاه لباس دارید و محصولات فصل زمستان را ارائه می کنید زمانی که نتوانید تمام محصولات خود را به فروش برسانید باید مابقی محصولات را تا پاییز و زمستان آینده انبار کنید و سرمایه شما بی استفاده می شود ولی در کسب و کار دیجیتال به دلیل بازار بزرگی که دارد شما به راحتی میتوانید محصولات خود را به فروش برسانید و نیاز به یک انبار ندارید تا محصولات خود را دپو کنید ، هر زمان فروشی داشتید می توانید محصول را تهیه و برای مشتری ارسال کنید.

 

خروج از نسخه موبایل