روانشناسی رنگ چیست؟
روانشناسی رنگ ها اهمیت زیادی در بازاریابی دارد چون موجب متقاعد کردن مخاطب، به خرید کالا می شود. هدف مارک ها و تبلیغات، انتخاب رنگ هایی ست که بر خرید مشتریان تأثیر می گذارد.
اکثر مردم از تأثیر رنگ ها بر افکار، احساسات و رفتارهای آنها در زندگی روزمره بی اطلاع هستند.
آیا رنگ لباس ما را مجبور به خرید میکند؟ آیا رنگ یک محصول باعث میشود که آن برند را بر دیگری ترجیح دهیم؟ باید بگوییم که بله؛ رنگها در تصمیمات روزمره ما تأثیر دارند.
رنگ های اولیه ، ثانویه و سوم چیست؟
چرخ رنگ توسط سه رنگ اصلی لنگر می اندازد که یک طرح رنگ سه گانه را تشکیل می دهد.
در مدل رنگی RYB سنتی ، این رنگ های اصلی قرمز ، زرد و آبی هستند.
می توانید رنگ های اصلی را با هم مخلوط کرده و رنگ های ثانویه ایجاد کنید مانند: سبز ، نارنجی و بنفش.
مخلوط کردن یک رنگ اصلی با یک رنگ ثانویه منجربه یک رنگ سوم می شود.
سرخابی(قرمز-بنفش)، کهربا (زرد-نارنجی) ، چارتروس (زرد-سبز) ، گل سرخ (آبی-سبز) و بنفش (آبی-بنفش)
اگر تابهحال نقاشی کرده باشید، متوجه شدهاید که چگونه میتوان رنگهای خاصی را با ترکیب دو یا چند رنگ ایجاد کرد. درحالحاضر دررابطهبا تأثیر رنگ بر عملکرد روانی، کارهای نظری و تجربی کمی انجام شده است.
روانشناسی رنگ به عنوان درمان
در کنار این مسئله رنگ ها بر زندگی روزمره افراد تاثیر بسزایی دارند و در حوزه درمان نیز برای درمان بیماری ها و اختلالات روانی به کار میروند چراکه باعث ایجاد روحیه مثبت در بیماران میشود. با توجه به نقشی که رنگ ها در جنبههای مختلف زندگی افراد میگذارند:
از کروموتراپی گاهی به عنوان نور درمانی یا رنگ شناسی یاد می شود.
- رنگ قرمز تاثیر بر روی افزایش گردش خون و تحریک بدن میگذارد.
- تصور می شود که رنگ زرد باعث تحریک اعصاب و پاکسازی بدن می شود.
- از رنگ نارنجی (پرتقال) برای بهبود ریه ها (تنفس با کیفیت) و افزایش سطح انرژی استفاده می شود.
- اعتقاد بر این است که رنگ آبی بیماری ها را آرام و باعث کاهش درد می شود.
- تصور می شود سایه های نیل برای کاهش مشکلات پوستی استفاده شود.
خواص و تاثیر رنگ ها چیست؟
خاصیت رنگ سفید:
رنگ سفید حس بی گناهی، پاکی، تمیزی و آرامش دارد. رنگ سفید نشانه جوانی و نشاط است. معمولا در خانه های که دکوراسیون آنها منیمالیستی است از رنگ سفید استفاده می شود. سفید رنگ ساده ای است و در کمپانی هایی که تاکید آنها بر روی سادگیست از این رنگ استفاده می شود. مانند کمپانی اپل.
- پاکیزگی
- خلوص
- خالی بودن
- سادگی
- جوانی
- افتخار
- صلح
- بیحسی
- سردی
خاصیت رنگ نقره ای:
یکی از رنگ های محبوب برای وسایل نقلیه، نقله ایست. در روانشناسی رنگ ها این رنگ ما را به یاد مدرنیته، تکنولوژی و پیشرفت می اندازد. مثلا زمانی که به رنگ نقره ای فکر می کنید، ماشین های مدرن و تند و تیز، فضا و فضانوردی را به یاد می آوریم. رنگ نقره ای همچنین می تواند نماد ظرافت، حقیقت و زنانگی باشد.
- خنثی
- حرفهای بودن
- کارآمد بودن
- رسمی بودن
- شرکتهای بزرگ حقوقی
خاصیت رنگ سیاه:
مشکی رنگ قدرتمندی است. مثلا کیانو ریوز در فیلم سینمایی ماتریکس که در نقش نئو ظاهر شده بود، فردی قدرتمند بود که یک پالتو بلند مشکی بر تن می کرد. رنگ مشکی در وسایل نقلیه لوکس بکار می رود و از نظر مردم، جذاب، قدرتمند و در مواردی نحس است.
- لوکس بودن
- عرفان
- قدرت
- تشریفات
- ظرافت
- تاریکی
- رمز و راز
- تمایلات جنسی
- کنترل
- اسرارآمیز بودن
خاصیت رنگ سبز:
سبز رنگ حیات، طبیعت و زندگی است. این رنگ به شما حس سرزندگی و نشاط می دهد. همه چیزهای خوب در دنیا سبز رنگ هستند. مثلا بهار، پول، درختان و…. در کسب و کارها و فروشگاه ها معمولا از رنگ سبز به عنوان دعوت به عمل و دعوت به انجام کاری استفاده می شود.سبز رنگ سردی برای برندهای آرام، بالغ و حرفهای است. در واقع این رنگ به عنوان کاهشدهندهی فشار خون و ضربان قلب شناخته شده است.
- امور مالی
- محیط زیست
- سلامت
- خوش شانسی
- رشد
- ثروت
- توازن
- تعادل
- تسکین
- بازسازی
خاصیت رنگ بنفش:
بنفش، رنگ افسانهای، مرموز و احساسی است. رنگی است که در طبیعت فراوان نیست.
- خانوادهی سلطنتی
- لوکس بودن
- فتنهگری
- شعبده بازی
- رمز و راز
- افتخار نظامی
- ثروت
- خیال پردازی
- معنویت
این معانی بر اساس تجارت شما میتوانند تغییر کنند.
خاصیت رنگ صورتی:
صورتی رنگ کنایه آمیزی است. نزدیک این رنگ نشوید: نسبت به رنگ آبی که برای پسرهاست، صورتی بیشتر به دختران تعلق دارد و در موارد خاصی آقایان مجاز به استفاده از آن هستند. این رنگ بیشتر پیوند با جنسیت دارد.
- سرگرمی
- دخترانه بودن
- شادکامی
- شیرینی
- ظرافت
- عشق
- آرامش
صورتی رنگ محبوبی برای شیرینی فروشیهاست زیرا رنگ شیرین و گرمی مانند تمام شیرینیهایی است که میفروشند. این رنگ مخصوص برندهای زنانهای مانند ارائه دهندگان حفاظت شخصی است که از صورتی پررنگ در تبلیغات خود استفاده میکنند تا نشان دهند که زنان میتوانند قدرتمند باشند و از خود محافظت کنند.
خاصیت رنگ قرمز:
قرمز رنگی پر از گرما، احساسات تند و نیروزاست. این رنگ بسیار جلب توجه می کند. اگر شما دوست دارید لباس هایی به رنگ قرمز بپوشید احتمالا فردی برونگرا، پر اعتماد به نفس و پرانرژی هستید. در رستوران ها از رنگ قرمز استفاده زیادی می شود چراکه اشتها را تحریک می کند. بیشتر ما زمانی که عصبی می شویم رنگ ها را نزدیک به قرمز می بینیم.
- شور و اشتیاق
- انرژی زیاد
- عشق
- گرمی
- آتش
- جنگ
- خشم
- خطر
- اعتماد به نفس
خاصیت رنگ نارنجی:
نارنجی رنگی صمیمی و شاد است که چند صفت مشترک مانند گرمی و انرژی زیاد با قرمز دارد. سایر معانی که رنگ نارنجی تداعی میکند عبارتند از:
- جوانی
- توان مالی
- سرزندگی
- صمیمیت
- شوخ طبعی
- تغییرات فصلی (خصوصاً تابستان به پاییز)
نارنجی رنگی است که میتوانید برای ترامپولین کودک خود از آن استفاده کنید زیرا آنها را پر جنب و جوش و پرانرژی میکند. این رنگ انتخاب فوقالعادهای برای برندهای زیبایی است نشانگر مفید بودن محصولات برند برای همه افراد است.
خاصیت رنگ آبی:
در روانشناسی رنگ ها رنگ آبی باعث ایجاد احساس آرامش، سکون و ثبات می شود. اگر شما لباس یا ماشین آبی رنگ را ترجیح می دهید به احتمال زیاد فردی آرام، خونسرد و قابل اعتماد هستید. آبی از محبوب ترین رنگ ها در جهان است.
- آرامش
- آسایش
- طراوت
- پایداری
- مسئولیت پذیری
- صلح
- استراحت
- ناراحتی
در بیشتر شرکت ها و موسسات که صاحبان آنها می خواهند اعتماد مردم را جلب کنند، از رنگ آبی استفاده می شود. رنگ آبی محبوبی برای بانکهاست زیرا حس قدرت و ثبات را منتقل کرده و برای انتظار مشتریان راجع به حفاظت از پولشان ارزش قائل است.
خاصیت رنگ زرد:
افراد زرد پسند افرادی شاد و ریسک پذیر هستند. زرد رنگ خورشید و نور است. این رنگ امید و شادی می آفریند. معمولا از رنگ زرد برای محصولاتی که در زمینه سلامتی تولید می شود، استفاده می شود.مشتریانی که با زرد در ارتباط هستند احساس خوشبینی و استطاعت مالی دارند. این رنگ مزیت روشن و چشمگیر بودن را دارد.
- انرژی
- شادی
- خطر
- جوانی
- بازیگوشی
- شادی
- گرمی
توجه کنید که این معانی مانند سایر رنگها نیست و حسی مشابه آنها را منتقل نمیکند.خطراتی مانند آتش و جنگ که با زرد و در ترکیب با قرمز نشان داده شوند از همان ابتدا جنبه منفی دارند.
خاصیت رنگ قهوه ای:
قهوهای رنگی است که میتوانید به آن اعتماد کنید. قهوهای پشتیبان شماست و با گذشت سالها نیز همچنان برقرار است. UPS از این رنگ برای بسته بندی استفاده کرده است تا نشان دهد به شما قول میدهد که بسته را به سلامت به مقصد برساند. قهوهای در تبلیغات و بازاریابی به این معناست:
- قابل اعتماد بودن
- قدیمی بودن
- خاکی بودن
- مردانه بودن
- طبیعی
- قابل اعتماد
- گرم