نماد سایت مجله قهرمان

روانشناسی رنگ و تاثیرات آن در زندگی

روانشناسی رنگ ها و تاثیرات آن

روانشناسی رنگ چیست؟

روانشناسی رنگ ها اهمیت زیادی در بازاریابی دارد چون موجب متقاعد کردن مخاطب، به خرید کالا می شود. هدف مارک ها و تبلیغات، انتخاب رنگ هایی ست که بر خرید مشتریان تأثیر می گذارد.

اکثر مردم از تأثیر رنگ ها بر افکار، احساسات و رفتارهای آنها در زندگی روزمره بی اطلاع هستند.

آیا رنگ لباس ما را مجبور به خرید می‌کند؟ آیا رنگ یک محصول باعث می‌شود که آن برند را بر دیگری ترجیح دهیم؟ باید بگوییم که بله؛ رنگ‌ها در تصمیمات روزمره ما تأثیر دارند.

 

رنگ های اولیه ، ثانویه و سوم چیست؟

چرخ رنگ توسط سه رنگ اصلی لنگر می اندازد که یک طرح رنگ سه گانه را تشکیل می دهد.

در مدل رنگی RYB سنتی ، این رنگ های اصلی قرمز ، زرد و آبی هستند.

می توانید رنگ های اصلی را با هم مخلوط کرده و رنگ های ثانویه ایجاد کنید مانند: سبز ، نارنجی و بنفش.

مخلوط کردن یک رنگ اصلی با یک رنگ ثانویه منجربه یک رنگ سوم می شود.

سرخابی(قرمز-بنفش)، کهربا (زرد-نارنجی) ، چارتروس (زرد-سبز) ، گل سرخ (آبی-سبز) و بنفش (آبی-بنفش)

اگر تابه‌حال نقاشی کرده باشید، متوجه شده‌اید که چگونه می‌توان رنگ‌های خاصی را با ترکیب دو یا چند رنگ ایجاد کرد. در‌حال‌حاضر دررابطه‌با تأثیر رنگ بر عملکرد روانی، کارهای نظری و تجربی کمی انجام شده است.

 

روانشناسی رنگ به عنوان درمان

در کنار این مسئله رنگ ها بر زندگی روزمره افراد تاثیر بسزایی دارند و در حوزه درمان نیز برای درمان بیماری ها و اختلالات روانی به کار می‌روند چراکه باعث ایجاد روحیه مثبت در بیماران می‌شود. با توجه به نقشی که رنگ ها در جنبه‌های مختلف زندگی افراد می‌گذارند:

 از کروموتراپی گاهی به عنوان نور درمانی یا رنگ شناسی یاد می شود.

 

 

خواص و تاثیر رنگ ها چیست؟

 

خاصیت رنگ سفید:

رنگ سفید حس بی گناهی، پاکی، تمیزی و آرامش دارد. رنگ سفید نشانه جوانی و نشاط است. معمولا در خانه های که دکوراسیون آنها منیمالیستی است از رنگ سفید استفاده می شود. سفید رنگ ساده ای است و در کمپانی هایی که تاکید آنها بر روی سادگیست از این رنگ استفاده می شود. مانند کمپانی اپل.


خاصیت رنگ نقره ای:

یکی از رنگ های محبوب برای وسایل نقلیه، نقله ایست. در روانشناسی رنگ ها این رنگ ما را به یاد مدرنیته، تکنولوژی و پیشرفت می اندازد. مثلا زمانی که به رنگ نقره ای فکر می کنید، ماشین های مدرن و تند و تیز، فضا و فضانوردی را به یاد می آوریم. رنگ نقره ای همچنین می تواند نماد ظرافت، حقیقت و زنانگی باشد.


خاصیت رنگ سیاه:

مشکی رنگ قدرتمندی است. مثلا کیانو ریوز در فیلم سینمایی ماتریکس که در نقش نئو ظاهر شده بود، فردی قدرتمند بود که یک پالتو بلند مشکی بر تن می کرد. رنگ مشکی در وسایل نقلیه لوکس بکار می رود و از نظر مردم، جذاب، قدرتمند و در مواردی نحس است.


خاصیت رنگ سبز:

سبز رنگ حیات، طبیعت و زندگی است. این رنگ به شما حس سرزندگی و نشاط می دهد. همه چیزهای خوب در دنیا سبز رنگ هستند. مثلا بهار، پول، درختان و…. در کسب و کارها و فروشگاه ها معمولا از رنگ سبز به عنوان دعوت به عمل و دعوت به انجام کاری استفاده می شود.سبز رنگ سردی برای برندهای آرام، بالغ و حرفه‌­ای است. در واقع این رنگ به عنوان کاهش‌دهنده‌ی فشار خون و ضربان قلب شناخته ‌شده است.


خاصیت رنگ بنفش:

بنفش، رنگ افسانه­‌ای، مرموز و احساسی است. رنگی است که در طبیعت فراوان نیست.

این معانی بر اساس تجارت شما می­توانند تغییر کنند.


خاصیت رنگ صورتی:

صورتی رنگ کنایه آمیزی است. نزدیک این رنگ نشوید: نسبت به رنگ آبی که برای پسرهاست، صورتی بیشتر به دختران تعلق دارد و در موارد خاصی آقایان مجاز به استفاده از آن هستند. این رنگ بیشتر پیوند با جنسیت دارد.

صورتی رنگ محبوبی برای شیرینی فروشی­‌هاست زیرا رنگ شیرین و گرمی مانند تمام شیرینی­‌هایی است که می‌فروشند. این رنگ مخصوص برندهای زنانه­ای مانند ارائه دهندگان حفاظت شخصی است که از صورتی پررنگ در تبلیغات خود استفاده می­‌کنند تا نشان دهند که زنان می‌­توانند قدرتمند باشند و از خود محافظت کنند.


خاصیت رنگ قرمز:

قرمز رنگی پر از گرما، احساسات تند و نیروزاست. این رنگ بسیار جلب توجه می کند. اگر شما دوست دارید لباس هایی به رنگ قرمز بپوشید احتمالا فردی برونگرا، پر اعتماد به نفس و پرانرژی هستید. در رستوران ها از رنگ قرمز استفاده زیادی می شود چراکه اشتها را تحریک می کند. بیشتر ما زمانی که عصبی می شویم رنگ ها را نزدیک به قرمز می بینیم.


خاصیت رنگ نارنجی:

نارنجی رنگی صمیمی و شاد است که چند صفت مشترک مانند گرمی و انرژی زیاد با قرمز دارد. سایر معانی که رنگ نارنجی تداعی می‌­کند عبارتند از:

نارنجی رنگی است که می­توانید برای ترامپولین کودک خود از آن استفاده کنید زیرا آن­ها را پر جنب و جوش و پرانرژی می­‌کند. این رنگ انتخاب فوق­العاده‌­ای برای برندهای زیبایی است نشان­گر مفید بودن محصولات برند برای همه­ افراد است.


خاصیت رنگ آبی:

 در روانشناسی رنگ ها رنگ آبی باعث ایجاد احساس آرامش، سکون و ثبات می شود. اگر شما لباس یا ماشین آبی رنگ را ترجیح می دهید به احتمال زیاد فردی آرام، خونسرد و قابل اعتماد هستید. آبی از محبوب ترین رنگ ها در جهان است.

در بیشتر شرکت ها و موسسات که صاحبان آنها می خواهند اعتماد مردم را جلب کنند، از رنگ آبی استفاده می شود. رنگ آبی محبوبی برای بانک­‌هاست زیرا حس قدرت و ثبات را منتقل کرده و برای انتظار مشتریان راجع به حفاظت از پولشان ارزش قائل است.


خاصیت رنگ زرد:

 افراد زرد پسند افرادی شاد و ریسک پذیر هستند. زرد رنگ خورشید و نور است. این رنگ امید و شادی می آفریند. معمولا از رنگ زرد برای محصولاتی که در زمینه سلامتی تولید می شود، استفاده می شود.مشتریانی که با زرد در ارتباط هستند احساس خوش­بینی و استطاعت مالی دارند. این رنگ مزیت روشن و چشمگیر بودن را دارد.

  • انرژی
  • شادی
  • خطر
  • جوانی
  • بازیگوشی
  • شادی
  • گرمی

توجه کنید که این معانی مانند سایر رنگ­ها نیست و حسی مشابه آن­ها را منتقل نمی­کند.خطراتی مانند آتش و جنگ که با زرد و در ترکیب با قرمز نشان داده شوند از همان ابتدا جنبه­ منفی دارند.

 


خاصیت رنگ قهوه ای:

قهوه­‌ای رنگی است که می­‌توانید به آن اعتماد کنید. قهوه‌­ای پشتیبان شماست و با گذشت سال­‌ها نیز همچنان برقرار است. UPS از این رنگ برای بسته بندی استفاده کرده است تا نشان دهد به شما قول می‌­دهد که بسته را به سلامت به مقصد برساند. قهوه­‌ای در تبلیغات و بازاریابی به این معناست:

  • قابل اعتماد بودن
  • قدیمی بودن
  • خاکی بودن
  • مردانه بودن
  • طبیعی
  • قابل اعتماد
  • گرم
خروج از نسخه موبایل