۵ نوع سبک ارتباطی

انواع سبک ارتباطی
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Pinterest

فهرست مطالب

ارتباط خوب، پایه و اساس روابط سالم در محل کار و همچنین در زندگی شخصی شماست. ابزارهای ارتباطی مانند گوش دادن به شخص دیگر، درک سخنان او و ارائه پاسخی متفکرانه به ایجاد تفاهم کمک می‌کند.

با این حال، حتی با وجود ابزارهای ارتباطی مؤثر، هر کسی از سبک‌های ارتباطی متفاوتی استفاده می‌کند. تربیت، شخصیت، فرهنگ و سایر جنبه‌های فردی شما بر نحوه ارتباط شما با دیگران تأثیر می‌گذارد.

وقتی افرادی با سبک‌ها و انواع مختلف ارتباط با هم تعامل دارند، احتمال سوءتفاهم یا سوءتفاهم افزایش می‌یابد. با این حال، از آنجایی که ارتباط یک مهارت اکتسابی است، همیشه جایی برای پیشرفت وجود دارد.

با مجله قهرمان همراه باشید و برای تقویت مهارت‌های ارتباطی‌تان، ممکن است مفید باشد که ابتدا با سبک‌های ارتباطی آشنا شوید و انواع مختلف ارتباط را بیاموزید. از آنجا، می‌توانید بر انتقال بهتر ایده‌های خود تمرکز کنید و شریک گفتگوی مؤثرتری باشید تا روابط قوی‌تری بسازید.

سبک‌های ارتباطی چیستند؟

سبک ارتباطی به نحوه تعامل شما با دیگران و ابراز وجود با استفاده از اشکال مختلف ارتباط، از جمله ارتباط غیرکلامی و کلامی، گفته می‌شود. همه ما در یک یا چند مورد از چهار سبک ارتباطی اصلی زیر قرار می‌گیریم:

  • سبک ارتباطی تهاجمی: افراد پرخاشگر در برقراری ارتباط تمایل دارند به نظرات خود اعتماد داشته باشند و ممکن است دیدگاه‌های دیگران را نادیده بگیرند. آنها ممکن است خوب گوش ندهند، در حین مکالمه حرف دیگران را قطع کنند و بیشتر احتمال دارد از زبان تهاجمی استفاده کنند.
  • سبک ارتباطی منفعل: افراد منفعل به ندرت در مکالمات تسلط دارند. آنها عموماً اهل مقابله نیستند و ممکن است ارتباط کتبی، تصویری یا غیرکلامی را به ارتباط کلامی ترجیح دهند. آنها همچنین احتمالاً شنونده‌های خوبی هستند. معمولاً از ابراز مستقیم نظرات، نیازها یا احساسات خود اجتناب می‌کنند. آنها اغلب ممکن است نیازهای دیگران را بر نیازهای خود اولویت دهند و این منجر به تمایل به عدم صحبت کردن برای مقابله با مسائل می‌شود.
  • سبک ارتباطی قاطعانه: افرادی که به سبک ارتباطی قاطعانه صحبت می‌کنند، تمایل دارند مستقیم و واضح ارتباط برقرار کنند. اگر شما سبکی قاطعانه دارید، احتمالاً مایلید نظرات خود را به اشتراک بگذارید، از طرف خودتان صحبت کنید ، در مذاکره شرکت کنید و از حقوق خود و دیگران دفاع کنید.
  • سبک ارتباطی منفعل-پرخاشگر: افرادی که این سبک ارتباطی را دارند، در بیان منظور خود احساس ناراحتی می‌کنند. این سبک ترکیبی از ویژگی‌های ارتباطی منفعل و پرخاشگر است. ارتباط کلامی و غیرکلامی آنها ممکن است با هم هماهنگ نباشد، که می‌تواند منجر به سوءتفاهم شود. علاوه بر این، ممکن است منفعل به نظر برسند، اما خشم خود را به طور غیرمستقیم ابراز کنند. این می‌تواند باعث سردرگمی و رنجش شود.
  • ممکن است تجربیات یا موقعیت‌های زندگی متعددی وجود داشته باشد که در ایجاد یک نوع ارتباط بر دیگری تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، همانطور که تفاوت‌های فرهنگی و ویژگی‌های شخصیتی بر سبک‌های ارتباطی تأثیر می‌گذارند، برخی از شرایط سلامت روان نیز ممکن است چنین تأثیری داشته باشند. یک مقاله تحقیقاتی اخیر در Psychological Reports نشان می‌دهد که زنان مبتلا به اضطراب اجتماعی، پرخاشگری کلامی کمتری از خود نشان می‌دهند که با احساس آنها مبنی بر اینکه حمایت اجتماعی کمتری دارند، مرتبط است. برای این زنان و سایر زنان مبتلا به اضطراب اجتماعی ، وضعیت روانی آنها می‌تواند مستقیماً بر سبک ارتباطی آنها تأثیر بگذارد.

دوره های مرتبط

۵ نوع ارتباط

پنج نوع سبک ارتباطی اصلی وجود دارد. اگرچه ممکن است به طور طبیعی در استفاده از یکی نسبت به دیگری احساس راحتی بیشتری داشته باشید، اما تسلط بر بیش از یک سبک مفید است.

ارتباط کلامی

ارتباط کلامی استفاده از کلمات نوشتاری یا گفتاری برای انتقال پیام است. شما وقتی با صدای بلند با شخص دیگری صحبت می‌کنید، صرف نظر از اینکه مکالمه شما رو در رو باشد یا نه، به صورت کلامی ارتباط برقرار می‌کنید. همچنین هنگام نوشتن ایمیل، پیامک، نامه و سایر اشکال ارتباط نوشتاری از ارتباط کلامی استفاده می‌کنید. علاوه بر این، ارتباط کلامی شامل پیام‌های پاراکلامی است که نه بر آنچه می‌گوییم، بلکه بر نحوه بیان آن تمرکز دارند و می‌توانند از طریق موارد زیر منتقل شوند:

  • لحن صدا
  • ساختار جمله
  • پیچیدگی زبان
  • گویش یا زبانی که با آن صحبت می‌کنید
  • سرعت گفتار

افرادی که سبک ارتباطی قاطعانه دارند، معمولاً مهارت‌های ارتباطی کلامی قوی دارند. افراد پرخاشگر نیز ممکن است به شدت به ارتباط کلامی متکی باشند، اما لحن و انتخاب کلمات آنها نشان دهنده شدت سبک ارتباطی آنهاست.

نکته‌ی حرفه‌ای: اگر در تلاش برای بهبود مهارت‌های ارتباط کلامی خود هستید، سعی کنید قبل از صحبت کردن مکث کنید. به جای اینکه در حین صحبت طرف مقابل به این فکر کنید که چه بگویید، تمام توجه خود را به او معطوف کنید. پس از پایان صحبت‌های او، به این فکر کنید که چگونه می‌خواهید پاسخ دهید. مکث در تعاملات شما را برای ارائه پاسخ‌های متفکرانه آماده می‌کند و به طرف مقابل کمک می‌کند تا احساس کند که حرفش شنیده می‌شود.

ارتباط غیرکلامی

ارتباط غیرکلامی به نحوه‌ی برقراری ارتباط بدون استفاده از کلمات گفته می‌شود و شامل موارد زیر است:

  • وضعیت بدن
  • زبان بدن
  • تماس چشمی
  • حرکات دست
  • حالات چهره

برای اینکه ارتباط کلامی و غیرکلامی بیشترین تأثیر را داشته باشند، باید با هم هماهنگ باشند. برای مثال، فرض کنید یک دوست صمیمی از شما دور به نظر می‌رسد و شما از او می‌پرسید که آیا همه چیز خوب است. او پاسخ می‌دهد که حالش خوب است، اما از تماس چشمی خودداری می‌کند و هنگام پاسخ دادن رویش را برمی‌گرداند. این نشانه‌های غیرکلامی ممکن است نشان دهد که او تمام ماجرا را تعریف نمی‌کند.

نکته‌ی حرفه‌ای: ارتباط غیرکلامی برای همه به طور طبیعی اتفاق نمی‌افتد. در حین تلاش برای بهبود آن، روی یک حوزه تمرکز کنید. به عنوان مثال، ابتدا تلاش‌های خود را به تقویت تماس چشمی اختصاص دهید. وقتی در این زمینه مهارت پیدا کردید، می‌توانید توجه خود را به انواع دیگر زبان بدن معطوف کنید. با این حال، هنجارهای اجتماعی-فرهنگی و بهترین شیوه‌ها را در نظر داشته باشید. تماس چشمی مستقیم می‌تواند در یک فرهنگ به معنای احترام و در فرهنگ دیگر به معنای بی‌احترامی باشد.

ارتباط کتبی

ارتباط نوشتاری از طریق ایمیل‌های حرفه‌ای، گزارش‌ها، پست‌های رسانه‌های اجتماعی، پیام‌های متنی، پست‌های وبلاگ و هر نوع نوشتار دیگری رخ می‌دهد. از طریق کلمات نوشتاری، شما قصد دارید یک ایده، مفهوم یا احساس را منتقل کنید. هنگام تکیه بر مهارت‌های ارتباط نوشتاری، مهم است که موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

  • استفاده از لحن نوشتاری فعال را در اولویت قرار دهید. بهتر است تا حد امکان با لحن فعال بنویسید. اگرچه استفاده گاه به گاه از لحن غیرفعال می‌تواند استراتژیک باشد، اما اگر بیش از حد استفاده شود، می‌تواند از اهمیت پیام شما بکاهد.
  • واضح و مختصر باشید. کلمات زیاد می‌تواند فهم جمله را دشوار کند. شما خوانندگان خود را گیج می‌کنید یا آنها را کاملاً از دست می‌دهید. جملات واضح و مختصر احتمال بیشتری دارد که منظور شما را با موفقیت منتقل کنند.
  • مراقب اشتباهات املایی و دستوری باشید. ارتباط نوشتاری خوب به معنای نوشتن تمیز است. از اشتباهات کوچک که از قلم می‌افتند، اجتناب کنید. پس از اتمام نوشتن، برای بررسی دقیق کار خود وقت بگذارید. از ابزارهای ویرایش مانند بررسی‌کننده‌های دستور زبان و غلط‌یاب املایی استفاده کنید، کار خود را با صدای بلند بخوانید، یا در صورت لزوم از کسی که به او اعتماد دارید بخواهید کار شما را بررسی کند.
  • مخاطب خود را در نظر بگیرید. چه در حال نوشتن ایمیل، پست وبلاگ یا پیامک باشید، به این فکر کنید که برای چه کسی می‌نویسید. زمینه و علایق خوانندگان، نحوه تفسیر و درک نوشته شما را تعیین می‌کند.
  • یک بررسی منتشر شده در فصلنامه خواندن و نوشتن نشان می‌دهد که مطالعه مستقل، ارتباط نوشتاری را بهبود می‌بخشد . لذت بردن از کتاب‌ها، مجلات، مقالات آنلاین و سایر نوشته‌های طولانی مورد علاقه‌تان، تأثیر مثبتی بر نوشتار شما دارد.

ارتباط بصری

ارتباط بصری، بیان یک ایده یا احساس از طریق گرافیک و سایر ابزارهای بصری است. فیلم‌ها، تلویزیون و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی تصویرمحور، همگی نمونه‌هایی از مکان‌هایی هستند که در آن‌ها تصاویر، احساسات را منتقل می‌کنند. در یک محیط حرفه‌ای، ممکن است از ارتباط بصری برای موارد زیر استفاده کنید:

  • بیان آمار با استفاده از نمودار: هنگام ارائه، می‌توانید از نمودار برای نمایش آمارهای پیچیده و بیان تأثیر آنها استفاده کنید.
  • رشد یا کاهش را با نمودار نشان دهید: از نمودارها برای نمایش بصری رشد یا کاهش استفاده کنید.
  • هیجان پیرامون یک دورهمی شرکت را برجسته کنید: استفاده از عکس‌های همکاران در حال لذت بردن از رویدادها یا دورهمی‌های شرکت می‌تواند با ابراز هیجان و انتظار، به تبلیغ رویدادهای آینده کمک کند.
  • اگر شما یک یادگیرنده بصری هستید، ممکن است به طور طبیعی تمایل داشته باشید که ایده‌های خود را با استفاده از تصاویر بیان کنید. وقتی تصاویر در کنار ارتباطات نوشتاری یا کلامی استفاده شوند، می‌توانند نکات کلیدی را تقویت کرده و احساسات را بیان کنند.

گوش دادن

گوش دادن بخش مهمی از ارتباط است و یادگیری کمتر صحبت کردن و بیشتر گوش دادن می‌تواند به تشویق مکالمات خوب کمک کند. همچنین تمرین گوش دادن فعال با حفظ تماس چشمی و تکان دادن سر برای نشان دادن توجه کامل شما به گوینده، کلیدی است. هفت نوع اصلی مهارت گوش دادن عبارتند از:

  • گوش دادن اطلاعاتی: گوش دادن برای یادگیری و حفظ اطلاعات، حقایق، داده‌ها، جزئیات و داستان‌ها.
  • گوش دادن دقیق: توجه به تُن صدا، نشانه‌های کلامی و سایر تغییرات در صدا
  • گوش دادن جانبدارانه: همچنین به عنوان گوش دادن گزینشی شناخته می‌شود؛ گوش دادن فقط برای چیزی که می‌خواهید بشنوید.
  • گوش دادن دلسوزانه: تمرکز بر احساسات منتقل شده از طریق کلمات گفتاری و ارتباط غیرکلامی
  • گوش دادن جامع: درک زمینه یا معنای آنچه کسی می‌گوید با تمرکز بر کلمات و نه بر گوینده آنها
  • گوش دادن درمانی یا همدلانه :گوش دادن برای درک چیزی از دیدگاه شخص دیگر
  • گوش دادن انتقادی: گوش دادن برای درک و ارزیابی آنچه گفته می‌شود تا بتوانید اطلاعات پیچیده را تجزیه و تحلیل کنید.
  • با بهبود مهارت‌های شنیداری، ارتباط مؤثر در روابط را افزایش می‌دهید. توجه دقیق به نشانه‌های کلامی و غیرکلامی می‌تواند خطر سوءتفاهم و سوءتفاهم را کاهش دهد که می‌تواند تأثیر مثبتی بر سلامت روان شما داشته باشد.

نحوه اتصال به انواع مختلف ارتباطات

در طول روز، شما با افرادی که سبک‌ها و انواع ارتباطی متفاوتی دارند، تعامل دارید. برای اطمینان از برقراری ارتباط خوب، هر دو طرف باید یک راه میانه برای ارتباط برقرار کردن پیدا کنند. در اینجا چند استراتژی مؤثر برای بهبود مهارت‌های ارتباطی شما آورده شده است :

  • سبک ارتباطی خود را مشخص کنید. با دانستن سبک ارتباطی خود، می‌توانید راحت‌تر نقاط قوت و ضعف خود را تشخیص دهید. هنگام صحبت با دیگری، می‌توانید از این اطلاعات برای شناسایی نقاطی که باید تلاش‌های خود را برای اطمینان از برقراری ارتباط شفاف متمرکز کنید، استفاده کنید.
  • گوش دادن فعال را تمرین کنید. آزمایشی که در مجله Psychological Reports منتشر شد، نشان داد که حتی وقتی افراد سبک‌های ارتباطی متفاوتی دارند، گوش دادن فعال به اطمینان از ارتباط هر دو طرف کمک می‌کند . هرچه فعالانه‌تر گوش دهید، احتمال اینکه طرف مقابل را درک کنید، بیشتر است.
  • روی ارتباط غیرکلامی تمرکز کنید. اگر در حال صحبت هستید، نشانه‌های غیرکلامی می‌توانند بینشی در مورد احساسی که سعی در انتقال آن دارید، ارائه دهند. به عنوان شنونده، با فرد مقابل تماس چشمی برقرار کنید، بدن خود را به سمت او بچرخانید و برای نشان دادن توجه خود، سرتان را تکان دهید.
  • در مورد ارتباطات ، طرز فکر رشد را حفظ کنید . سبک ارتباطی شما هر چه که باشد، همیشه جایی برای رشد وجود دارد. می‌توانید مهارت‌های ارتباطی نوشتاری خود را به طور مداوم بهبود بخشید یا یاد بگیرید که واضح‌تر صحبت کنید.
  • سعی کنید سبک‌های ارتباطی دیگران را شناسایی کنید. در صورت امکان، سعی کنید سبک ارتباطی طرف مقابل خود را نیز تعیین کنید. انجام این کار می‌تواند هنگام تلاش برای یافتن یک روش میانه برای انواع ارتباطات شما مفید باشد.
  • در مورد سوءتفاهم‌ها یا تصورات غلط صبور باشید. وقتی افرادی با سبک‌های ارتباطی متفاوت با هم تعامل دارند، احتمال سوءتفاهم وجود دارد. در این صورت صبور باشید و به یاد داشته باشید که مواجهه گاه به گاه با سوءتفاهم‌ها اشکالی ندارد.

درک بهتر خودتان می‌تواند به شما کمک کند تا فضایی برای ابراز وجود دیگران ایجاد کنید. تلاش برای توسعه مهارت‌های ارتباطی قوی، راهی مؤثر برای ارتباط با افراد، صرف نظر از زمینه و شرایط، است.

علاوه بر این، بهبود ارتباطات در محیط کار می‌تواند به شما در مسیر شغلی‌تان کمک کند. بخشی از داشتن مهارت‌های خوب رهبری، درک اهمیت گوش دادن است. در کنار جنبه‌هایی مانند تمایل به شکست و پرورش فرهنگ اعتماد، گوش دادن فعال یکی از ویژگی‌های رهبری تحول‌آفرین است، سبکی از رهبری که می‌تواند روحیه را تقویت کرده و عملکرد را بهبود بخشد.

منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسعه فردی
کسب و کار
مراقبه - یوگا
مطالب پر بازدید
دوره های توسعه فردی
دوره های کسب و کار
دوره های روانشناسی
دوره های مدیتیشن
دوره های یوگا
مطالب پر بازدید

تخفیف 50%

✔  روی تمام دوره های آموزشی

✔  اشتراک ویژه(VIP)

اولین آموزش خود را دریافت کنید!

کد تخفیف:     B7DKETD3