جستجو
Close this search box.

شتابدهنده چیست و چه کمکی به کسب و کارها می کند؟

شتابدهنده استارت آپ
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Pinterest

فهرست مطالب

شتابدهنده چیست و چگونه کار می‌کند؟ آیا مسیری هوش‌مندانه برای استارتاپ شما به حساب می‌آید؟ شتابدهنده ها چی تاثیری در راه اندازی یک کسب و کار میگذارند؟ حالا یک شتابدهنده در واقعیت چگونه کار می‌کند؟

عده‌ای نیز به راه‌اندازی کسب و کار یا استارتاپ شخصی خود تمایل دارند. دنیای امروز دنیای ایده‌ها است. بسیاری از کسب‌وکارهای موفقِ امروز حاصل ایده‌پردازیِ جوانی بلندپرواز بوده‌اند؛ مثلاً گوگل از یک گاراژ شروع کرد؛ اما حمایت شتابدهنده‌ باعث شد این شرکت با سرعت بیش‌تری به‌سمت جایگاه امروزی خود حرکت کند. شتابدهنده‌‌ها با جذب سرمایه برای ایده‌پردازان جوان، فرصت‌های فوق‌العاده‌ای را برای هر دو طرف (کارآفرین و سرمایه‌گذار) فراهم می‌کنند.

دنیای دیجیتالی امروز، فضای مناسبی برای کارآفرینان در کسب و کار است. اما افراد خلاق و مبتکر برای دست به کار شدن و رشد دادن استارتاپ‌های نوآورانه‌ی خود نیاز به مجموعه‌ای از حمایت‌ها دارند. معمولا افراد پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه در پی یافتن کار در شرکت‌های مختلف بوده و شغل مورد نظر خود را در آگهی‌های استخدام و یا وبسایت‌های کاریابی جستجو می‌کنند.

 

شتابدهنده‌ چیست؟

شتابدهنده‌ سازمانی است که با فراهم‌کردن خدمات حمایتی و کمک‌های مالی به استارتاپ‌ها کمک می‌کند؛ شتابدهنده‌ معمولاً استارتاپ‌های شایسته (ایدۀ قوی و کارکنان مستعد) را وارد برنامۀ خود می‌کنند و طی زمانی کم‌تر از 6 ماه آن‌ها را تحت حمایت می‌گیرند. این با توجه به نیازهای کسب‌وکار ممکن است در زمینه‌های مختلفی به آن‌ها ارائه شود؛ مثلاً ممکن است صاحب ایده برای مدیریت سازمان تحت آموزش قرار گیرد. گاهی هم تنها مشکلِ استارتاپْ نداشتنِ منابعِ مالیِ کافی است. این مشکل با حمایت مالی شتابدهنده‌ رفع خواهد شد.

در حقیقت اصلی‌ترین رسالت شتاب‌دهنده، تقویت یک استارت آپ (شرکت نوپا) و تبدیل کردن آن به شرکتی است که بعد از خروج از حمایت شتاب دهنده بتواند به تنهایی در بازار رقابت نموده و رشد کند.در ایران هم از چند سال پیش با رشد نقش شرکت های دانش بنیان در ساختار کسب و کار کشور، و همچنین توجه بسیاری از نهادها و تصمیم گیران به کسب و کارهای نوپا، تقریبا تمامی سازمان‌های خصوصی و دولتی فعالیتی را در زمینه کسب و کارهای نوپا و دانش بنیان آغاز کرده اند.

هیچ کسی نمی تواند به صورت قطعی برنده یا بازنده بودن استارتاپ ها را در مراحل اولیه پیش بینی کند و این چالش اصلی سرمایه گذاران است!

 

نحوه کار شتابدهنده‌ها چگونه است؟

علت محبوبیت شتابدهنده‌‌ها در سال‌های اخیر این است که بازی دوسَربُردی برای سرمایه‌گذارها و استارتاپ‌ها به حساب می‌آیند. از یک طرف، کسب‌وکارهای نوپا لازم نیست برای به‌دست‌آوردن منابع مالی، انسانی یا… سردرگم باشند و از طرف دیگر، سرمایه‌گذاران می‌توانند به فرصت‌های موجود در شتابدهنده‌‌ها خیلی ساده‌تر اعتماد کنند؛ چراکه در شتابدهنده، کارشناسان خبره صلاحیت استارتاپ‌ها را تأیید می‌کنند و در کنار جذب سرمایه برای آن، خدمات حمایتی دیگری مثل آموزش را هم در اختیارشان قرار می‌دهند.

بازه زمانی که شرکت‌های شتاب دهنده به ارائه خدمات به استارتاپ ها می‌پردازند، محدود بوده و معمولاً حدود ۳ الی ۴ ماه است.
از این رو در این بازه زمانی محدود سعی می‌کنند که با فراهم کردن حداکثر امکانات و تامین نیازهای استارتاپ ها، آنها را در مسیر رسیدن به اهداف تعیین شده کمک نمایند. به طور معمول یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌هایی که در این بازه زمانی نصیب استارتاپ ها خواهد شد، برقراری ارتباط با شبکه‌ای از منتورها، کارآفرینان، متخصصان بازاریابی، مدیران شرکت‌های مشهور و به خصوص سرمايه‌گذاران می‌باشد.

تاثیر شتابدهند در راه اندازی کسب و کار

 

 مقالات مرتبط: چگونگی راه اندازی کسب و کار     اصول شراکت در کسب و کار

 

 كاركردهای اصلی شتابدهنده چیست؟

  • تامين سرمايه در ازاي سهام (5 تا 20درصد)
  • تامین زیرساخت های لازم در حوزه لیزر
  • آموزش هاي تخصصي
  • ايجاد دسترسي به مربيان كسب و كار و كارآفرينان با تجربه براي انتقال دانش و تجربه
  • ارتباطات راهبردي با شركت ها، سازمانها و شبكه هاي مشتريان
  • پرورش: ايجاد فضاي تجربه كردن هاي مديريت شده در مدت زمان محدود
  • ترويج پشتكار و نترسيدن از شكست
  • جلب توجه رسانه ها، تبليغات و بازارايي غير مستقيم براي استارتاپهاي تحت پوشش
  • منتورينگ حرفه اي و موثر

 

فرایند برنامه‌ی شتابدهنده استارتاپ چیست؟

۱. درخواست دهید و پذیرفته شوید

ورود به شناخته‌شده‌ترین شتابدهنده‌ها کاری بسیار دشوار است. معمولاً پس از درخواست فقط يك تا سه درصد از استارتاپ‌ها پذیرفته می‌شوند. در طول این فرایند فرصت این را خواهید داشت که با کارگزار تعامل بیش‌تری داشته‌باشید و درباره‌ی شتاب‌دهنده‌ها و جزئیات‌شان اطلاعات بیش‌تری کسب کنید. شما هیچ تعهدی نسبت به پذیرش و پیوستن به برنامه‌ی شرکت شتابدهنده ندارید، مگر آن‌که سندی را که خلاف این می‌گوید، امضا کنید. برخی از بنیان‌گذاران استارتاپ حتی پس از پذیرفته شدن نیز کنار کشیده‌اند.

۲. به تأمین مالی بپردازید

یکی از دلایل اصلی که کارآفرینان و گروه‌های بنیان‌گذار (Founding Teams) مسیر شتاب دهنده را انتخاب می‌کنند، پول است. شتابدهنده معمولاً در ازای داشتن سهام در شرکت، یک سرمایه‌ی اولیه را به کارآفرین می‌دهد. با این‌وجود برخی دیگر از میزان وجهی که تأمین کرده صرف‌نظر می‌کنند و تأمین وجه بیش‌ازحد را مانعی برای موفقیت می‌دانند.

به‌خاطر داشته‌باشید که اگرچه این صرف‌نظر ظاهراً منجر به کنار گذاشتن تنها بخشی کوچک از شرکت می‌شود، می‌تواند بعدها شامل اندازه‌ا‌ی قابل‌توجه شود و بر آن‌چه برای دوره‌های جذب سرمایه‌ی (Fundraising Rounds) بعدی باقی مانده‌است، تأثیر بگذارد.

۳. متمرکز شوید

یکی از مزایای بزرگ این سیستم، تمرکزی اجباری است که کارآفرینان باید داشته‌باشند. طبق نظر مجله‌ی کسب‌وکار هاروارد (Harvard Business Review) کارآفرینان شروع به فرایندی معمولاً سه تا شش ماهه می‌کنند که معمولاً به‌صورت حضوری در محیط کار همراه با سایر فضاهای کاریِ فراهم‌ شده است. این دوره‌ای فشرده است که اعضا در آن مجبور به تمرکز و پیشرفت هستند.

۴. یاد بگیرید

یادگیری قسمتی بزرگ از این کار به‌حساب می‌آید. در انتظار سمینار، کارگاه و فرصت‌هایی برای کارورزی و منتورشیپ باشید. درحالی‌که این‌ها طیفی وسیع از موضوعات مربوط به سرمایه‌گذاری جسورانه را شامل می‌شوند، باارزش‌ترین‌های‌شان اغلب به جنبه‌های قانونی و تمرینِ بازار گرمی کردن می‌پردازند.

۵. شبکه‌سازی کنید

کارآفرینان در طول مدتِ شتاب‌بخشی، فرصت‌های بسیاری برای شبکه سازی با همتایان خود، ارائه‌دهندگان پشتیبانی صنعتی و سرمایه‌گذاران بالقوه دارند. این ارتباطات می‌توانند بسیار ارزش‌مند باشند؛ به‌ویژه برای اقداماتی در جهت تأمین مالی آینده.

۶. دِمو ارائه دهید

برنامه‌های شتابدهنده به مراسمی مانند فارغ‌التحصیلی ختم می‌شوند که معمولاً روز دمو (Demo Day) نامیده می‌شود و استارتاپ‌های حاضر در گروه به ارائه‌ و تبلیغ می‌پردازد.

شتاب دهنده استارت آپ

روش درآمد زایی شتابدهنده‌ ها چگونه است؟

تا اینجای مقاله به دلایل و اهداف شتاب دهنده از سرمایه‌گذاری کردن پرداخته‌ایم اما در این بخش می‌خواهیم به روش‌های درآمدزایی آن‌ها نیز اشاره کنیم تا شما بیش از پیش با نکات مهم پیرامون این موضوع آشنا شوید:

 

  • رشد سهام: درصدی از سهام استارتاپ‌ها متعلق‌ به شتاب‌ دهنده است پس با رشد سهام آن‌ها، شتاب‌ دهنده‌ها نیز سود می‌کنند.

 

  • دریافت شهریه: هر ماه در ازای تسهیلاتی که دراختیار استارتاپ‌ها قرار می‌دهند مبلغی دریافت می‌کنند.

 

  • سرمایه‌گذاری گروه‌های مختلف مالی: این نوع از درآمدزایی به‌صورت مستقل است و دولت از آن‌ها حمایت می‌کند یا از‌ طریق جذب اسپانسر درآمدزایی می‌کنند.

 

  • اجاره: در ازای فضای‌ کاری که در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌دهند می‌توانند بعد از مدتی به‌صورت‌ ماهانه اجاره دریافت می‌کنند.

 

  • مطرح و مشهور شدن: اگر استارتاپ‌ها مرحله‌ی رشد را به خوبی طی کنند و وارد بازار کار شوند، به‌ نفع شتاب‌دهنده شده و مطرح شدن نام شتاب‌دهنده را به‌دنبال دارد. مشهور شدن شتاب دهنده برای مراودات مالی بعدی با سایر شرکت‌ها می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

 

  • تامین نیاز مالی توسط یک شرکت خاص: گاهی پیش می‌آید که بخشی از نیارهای مالی شتاب‌ دهنده توسط یک شرکت‌خاص تأمین می‌شود و این موضوع در برخی مواقع منجر به درآمدزایی هم می‌شود.

 

کلام آخر:

اگر قصد دارید یک کسب و کار موفق راه اندازی کنید بهتراست از شتابدهنده ها استفاده کنید تا در صد موفقیت شما بیشتر شود.

 

جدیدترین دوره ها​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسعه فردی
دوره های توسعه فردی
کسب و کار
دوره های کسب و کار
روانشناسی
دوره های روانشناسی
مراقبه - یوگا
دوره های مدیتیشن
دوره های یوگا
زندگی نامه
لینکدونی
مطالب پر بازدید