سازمانها برای تحقق اهداف و کسب موفقیت، نیازمند تصویری روشن از آینده خود هستند. تصویری که جهتگیریهای آتی سازمان را بهوضوح معین کند. یک سازمان نیز مانند یک فرد، آرزویی برای آینده دارد که به آن چشمانداز میگویند.
چشمانداز، یک افق درازمدت است که گاهی جهانی را که سازمان در آینده در آن فعالیت میکند، توصیف میکند.
در واقع چشمانداز، پاسخ به سؤال همه کسانی است که میخواهند بفهمند دورنمای سازمان چیست و مقصدش کجاست؟چشم انداز در کسب و کار یکی از مهمترین مسائلی است که هر فردی که تصمیم به راه اندازی یک بیزینس و یا حرفه جدید را دارد باید در این رابطه اطلاعات زیادی داشته باشد. به عبارت دیگر برای اینکه بتوانیم سازمان خود را ارتقا دهیم نیاز به یک چشم انداز داریم.
هرچه میزان شفافیت این چشم انداز بالاتر باشد، فعالیت سازمان شما زودتر نتیجه میدهد و اثر بخش خواهد بود. این مقاله میتواند کسب و کار شما را بصورت چشمگیری ارتقا دهد.
چرا چشم انداز از اهمیت بالایی برخوردار است؟
یکی از بهترین راه های ایجاد انگیزه در کارمندان، سرمایه گذاری در چشم انداز است که باید همانگونه که برای شما و سرمایه گذاران شما انگیزه ایجاد می کند، برای آن ها الهام بخش باشد. یک بیانیه چشم انداز عالی این روند را بسیار آسان می کند، به داوطلبان و کارمندان اجازه می دهد تا بلافاصله تشخیص دهند که اهداف شما و دید شما با آن ها هماهنگ است.
چالشهای یک کسب و کار با خود کسب و کار رشد میکنند. در این زمان است که شما باید ثابت قدم باشید و به اهدافی که در اظهار نامه چشم انداز برای خود نوشتید پایبند بمانید. کاری که چشم انداز انجام میدهد این است که به شما اهدافتان را یادآوری کند تا شما از مسیر اصلی موفقیت کسب و کار منحرف نشوید. از طرفی دیگر زمانی که شما قصد دارید تا کسب و کار خودتان را رشد دهید مسلما به تنهایی نمیتوانید از عهده آن بربیایید. بلکه نیاز به تیم سازی دارید.
هر چشمانداز مناسبی میتواند به کسبوکار در شناسایی فرهنگ سازمانی خود کمک کند. ساختن یک فرهنگ سازمانی قدرتمند برای موفقیت بلندمدت هر شرکتی ضرورت دارد؛ همچنین باید توجه داشت که سازمان وظیفه دارد در موقعیتهای بسیاری به نمونه چشم اندازخود اشاره کند تا تعهد خود را به فرهنگ سازمانی نشان دهد. این موضوع باعث جلب اعتماد سرمایه گذار میشود و او سرمایه خود را برای رسیدن شما به اهداف بلند مدت در اختیارتان قرار میدهد.
ویژگیهای چشمانداز سازمان
چشمانداز سازمان توصیف میکند که شرکت میخواهد در آیندهای دور به چه سازمانی تبدیل شود و افق آینده آن چیست. داشتن یک چشم انداز مطلوب کمک می کند تا زمینه دسترسی و دستیابی به موفقیت برای شما فراهم شود.چشمانداز یعنی آنچه که میخواهیم باشیم. ویژگیهای یک چشمانداز خوب به صورت زیر است:
- تصور مثبت و روشنی از اینده و رفع هر گونه شک و تردید نسبت به آینده
- جلب توجه همگان و ماندن در یادها
- قابل درک، ساده و روشن
- ایجاد ارتباط بین حال و آینده سازمان
- الهام بخش و چالشی، آرمانی و ترغیب کننده برای مشتریان
- قابل باور شدن
- ایجاد انرژی مثبت در گروه و سازمان و داشتن حس افتخار
- در راستای رسالت سازمانی
- نقطه تفاهم تمام ذینفعان
- توصیف کننده خدمات آینده سازمان
- محکم ولی انعطاف پذیر و آماده تغییر در زمان
- شفافیت جهت و مقصدی که در پیش دارید
- داشتن حس بلندپروازی و جاه طلبی صحیح و ایده آل
- ایجاد سازگاری با ارزش ها و فرهنگ و تاریخ گذشته سازمان
- بوجود آوردن استانداردهای عالی و ایده آل
- بوجود آوردن شرایط تبدیل نظرات تئوری به اهداف عملی
- ایجاد رضایت شغلی
- مشخص شدن مسیر حرکت به سوی آینده
تفاوت بین هدف و چشم انداز چیست
ممکن است بسیاری از افراد فکر کنند که هیچ تفاوتی بین هدف و چشم انداز وجود ندارد اما در حقیقت اینگونه نیست. برای آشنایی بیشترچند مورد از تفاوت های چشم انداز و هدف برای شما بیان می شود:
1-چشم انداز به موقعیت آینده یک سازمان اشاره می کند و هدف بخش هایی از آینده سازمان را تصور می کند.
2- چشم انداز قابل دسترسی است اما زمان طولانی برای رسیدن به آن وجود دارد. اما هدف به راحتی قابل دستیابی است
- چشم انداز بسیار گسترده است و هدف خاص و کوتاه مدت
- یک سازمان یا شرکت یک چشم انداز دارد ولی ممکن است اهداف زیادی را دنبال کند.
بیانیه چشمانداز سازمان چیست؟
برای نوشتن بیانیه چشم انداز، باید تصور ایدهآلی از ذینفعان (کسانی که در منفعت شرکت شما شریکاند {همانند مشتریان – کارکنان – سهامداران و….}) داشته باشید.
سازمانی که بیانیه چشمانداز داشته باشد نسبت به سازمانهایی که چشم انداز ندارند، عملکرد بهتر و موفقیتهای بیشتری خواهد داشت. آنچه که در یک بیانیه چشمانداز گنجانده میشود باید اهداف کسبوکار شما را در بلندمدت مشخص کند و باید دیدگاه شما در مورد دنیا و محل کسبوکار شما در آن منعکس شود.
همچنین باید به سوال اساسی پاسخ داد: به کجا میرویم؟
نکته مهم: هدف چشم انداز ساختن آینده است نه پیشبینی آن.
مثالهایی از بیانیه چشم انداز
لینکدین (LinkedIn) : خلق فرصت اقتصادی برای نیروی کار جهانی
متا (Meta) : نزدیک کردن دنیا به هم و ارائه فرصت به مردم برای خلق اجتماع
انجمن آلزایمر (Alzheimer’s Association) : جهانی بدون بیماری آلزایمر
مایکروسافت (Microsoft) (در زمان تاسیس): رایانه ای روی هر میز و در هر خانه
وزارت بهداشت استرالیا (Australia Department of Health) : بهداشت و سلامتی بهتر برای همه استرالیایی های امروز و نسل های آینده.
دیزنی (Disney) : تبدیل شدن به یکی از رهبران تولیدکننده و ارائه دهنده سرگرمی و اطلاعات در جهان
تفاوت بیانیه ماموریت و چشمانداز سازمانی
بیانیه چشم انداز (Vision Statement) سازمان مشخص میکند که برند با اجرای بیانیه ماموریت خود، به کجا خواهد رسید. چشمانداز جایگاه آرمانی یک کسب و کار را نشان میدهد.
چشمانداز سازمانی بر روی آینده و اهداف سازمان تمرکز می کند. این در حالی است که بیانیه ماموریت بیشتر بر روی حال حاضر و آنچه که سازمان انجام می دهد، متمرکز است. اگرچه بسیاری از کمپانی ها ممکن است جای این دو را با یکدیگر عوض کنند، داشتن هر دوی آن ها برای بقای مجموعه مهم است، چرا که داشتن هدف و معنا برای رشد یک مجموعه لازم هستند. به بیان دیگر، بیانیه ماموریت بدون حضور چشمانداز سازمانی کارایی ندارد و برعکس.
بیانیه ماموریت در واقع سازمان را هدایت میکند. تمام فعالیت های سازمان که در واقع هسته اصلی سازمان را تشکیل می دهند، نتایج را شامل می شوند و بقای سازمان را تامین می کنند در بیانیه ماموریت قرار می گیرند. بیانیه ماموریت همچنین فرهنگ سازمانی مجموعه شما را شکل می دهد.
چشمانداز سازمانی را می توان به عنوان نقشه راه یک سازمان در نظر گرفت. آینده یک کسب و کار در چشمانداز سازمانی آن ثبت میشود و در نتیجه وجود آن به تکتک فعالیتهای سازمان معنا و سمتوسو میبخشد.
مقالات مرتبط:
هوشمندانه کار کردن یا سخت کار کردن
کارمندی یا کار آزاد کدام را انتخاب کنیم
شتابدهنده چیست و چه کمکی به کسب و کار میکند