جستجو
Close this search box.

چرا به یک طرح تجاری کسب و کار نیاز دارید | 14 دلیل

چرا به طرح تجاری در کسب وکار نیاز داریم
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Pinterest

فهرست مطالب

شکی نیست که راه اندازی و راه اندازی یک کسب و کار کار سختی است. اما این نیز فوق العاده با ارزش است. و یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید برای افزایش شانس موفقیت خود انجام دهید، داشتن یک طرح تجاری است. با مجله قهرمان همراه باشید.

 

چرا به یک طرح تجاری نیاز دارید

طرح کسب و کار یک سند اساسی است که برای هر شرکتی، صرف نظر از اندازه و سن، ضروری است. از جذب سرمایه گذاران بالقوه گرفته تا حفظ کسب و کارتان در مسیر، یک طرح تجاری به شما کمک می کند به نقاط عطف مهم دست پیدا کنید و در مسیر درست رشد کنید.

طرح کسب و کار فقط سندی نیست که یک بار هنگام شروع کسب و کارتان جمع آوری کنید. این یک راهنمای زنده و مفید برای کسب و کارهای موجود است – راهنمای آن که صاحبان کسب و کار باید مرتباً از آن بازدید و به روز کنند.

متأسفانه، نوشتن یک طرح تجاری اغلب برای کارآفرینان بالقوه یک کار دلهره آور است. بنابراین، آیا واقعاً به یک طرح تجاری نیاز دارید؟ آیا واقعا ارزش سرمایه گذاری زمان و منابع را دارد؟ آیا نمی توانید آن را بال بزنید و از کل فرآیند برنامه ریزی صرف نظر کنید؟

 

1. ثابت شده است که برنامه ریزی تجاری به شما کمک می کند تا 30 درصد سریعتر رشد کنید

نوشتن یک طرح کسب و کار به معنای تولید سندی نیست که آینده شرکت شما را به درستی پیش بینی کند. فرآیند نوشتن برنامه شما چیزی است که مهم است . نوشتن برنامه‌تان و مرور منظم آن، دریچه بهتری به شما می‌دهد که برای رسیدن به اهداف و موفقیت باید چه کاری انجام دهید.

شما مجبور نیستید فقط حرف ما را قبول کنید. مطالعات ثابت کرده است که شرکت هایی که به طور منظم نتایج خود را برنامه ریزی و بررسی می کنند 30 درصد سریعتر رشد می کنند. فراتر از رشد سریع تر، تحقیقات همچنین نشان می دهد که شرکت هایی که برنامه ریزی می کنند در واقع عملکرد بهتری دارند. آنها کمتر به یکی از آن آمارهای شکست اسفناک تبدیل می شوند یا بحران های جریان نقدی را تجربه می کنند که آنها را تهدید به تعطیلی می کند.

 

2. برنامه ریزی بخشی ضروری از فرآیند جمع آوری کمک های مالی است

یکی از دلایل اصلی برای داشتن یک طرح کسب و کار این است که جمع آوری پول برای کسب و کارتان آسان تر شود. بدون یک طرح کسب و کار، دشوار است بدانید که چه مقدار پول باید جمع آوری کنید، پس از جمع آوری آن پول را چگونه خرج خواهید کرد و بودجه شما چقدر باید باشد.

سرمایه‌گذاران می‌خواهند بدانند که شما یک برنامه محکم دارید – اینکه کسب‌وکار شما در مسیر درستی قرار دارد و پتانسیل بلندمدتی در سرمایه‌گذاری شما وجود دارد.

طرح کسب و کار نشان می دهد که کسب و کار شما جدی است و مراحل مشخصی برای موفقیت در آن وجود دارد. همچنین نشان می دهد که شما شایستگی لازم را برای تحقق بخشیدن به آن چشم انداز دارید.

سرمایه‌گذاران، شرکا و اعتباردهندگان می‌خواهند پیش‌بینی‌های مالی دقیقی را برای کسب‌وکار شما ببینند که نشان می‌دهد چگونه برای رشد برنامه‌ریزی می‌کنید و چگونه برای خرج کردن پول آنها برنامه‌ریزی می‌کنید.


پیشنهادی:  نحوه نوشتن طرح کسب و کار: راهنمای گام به گام + مثال


 

3. داشتن یک طرح تجاری ریسک شما را به حداقل می رساند

وقتی تازه شروع به کار می کنید، چیزهای زیادی وجود دارد که نمی دانید – در مورد مشتریان، رقابت شما، و حتی در مورد عملیات.

به عنوان یک صاحب کسب و کار، زمانی که کسب و کار خود را شروع کردید، برای برخی از این عدم اطمینان ثبت نام کردید، اما کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کاهش ریسک خود انجام دهید . ایجاد و بازنگری منظم طرح کسب و کار خود راهی عالی برای کشف نقاط ضعف خود – ایرادات، شکاف ها و فرضیاتی که ساخته اید – و توسعه برنامه های احتمالی است.

طرح کسب و کار شما همچنین به شما در تعریف بودجه و اهداف درآمد کمک می کند. و اگر اهداف خود را برآورده نمی کنید، می توانید به سرعت برنامه های هزینه را تنظیم کنید و بودجه های واقعی تری ایجاد کنید تا تجارت خود را سالم نگه دارید.

 

4. یک نقشه راه برای دستیابی به نقاط عطف مهم تهیه می کند

طرح کسب و کار مانند یک نقشه راه برای کسب و کار شماست. این به شما کمک می کند تا نقاط عطف کسب و کار را تعیین کنید، دنبال کنید و به آن برسید.

برای اینکه برنامه شما به این شکل عمل کند، برنامه تجاری شما باید ابتدا اهداف کوتاه مدت و بلند مدت شرکت شما را مشخص کند. سپس می توانید مراحل خاص لازم برای رسیدن به آن اهداف را پر کنید. این تضمین می کند که پیشرفت خود را اندازه گیری کنید (یا عدم وجود آن) و تنظیمات لازم را در طول مسیر انجام دهید تا در مسیر باقی بمانید و از انحرافات پرهزینه اجتناب کنید.

در واقع، یکی از مهم‌ترین دلایل شکست کسب‌وکارهای جدید، برنامه‌ریزی بد کسب‌وکار است. این را با انعطاف ناپذیری ترکیب کنید و دستور العملی برای فاجعه خواهید داشت.

و برنامه ریزی فقط برای استارت آپ ها نیست. کسب و کارهای تثبیت شده از بازنگری مجدد طرح کسب و کار خود سود زیادی می برند. آنها را در مسیر نگه می دارد، حتی زمانی که بازار جهانی به سرعت در حال تغییر است، همانطور که در سال های اخیر شاهد آن بوده ایم.

 

5. یک طرح به شما کمک می کند بفهمید که آیا ایده شما می تواند تبدیل به یک تجارت شود یا خیر

برای اینکه ایده خود را به واقعیت تبدیل کنید، باید امکان سنجی ایده کسب و کار خود را به دقت ارزیابی کنید.

شما باید تأیید کنید:

  • اگر بازاری برای محصول یا خدمات شما وجود دارد
  • مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند
  • چگونه نسبت به رقابت فعلی برتری خواهید داشت
  • اگر کسب و کار شما می تواند سودآور عمل کند

یک طرح کسب و کار شما را مجبور می کند یک گام به عقب بردارید و به تجارت خود به طور عینی نگاه کنید، که تصمیم گیری های سخت را در این مسیر بسیار آسان تر می کند. علاوه بر این، طرح کسب و کار به شما کمک می‌کند تا ریسک‌ها و فرصت‌ها را در مراحل اولیه شناسایی کنید، و زمان لازم را در اختیار شما قرار می‌دهد تا استراتژی‌هایی برای رسیدگی مناسب به آنها ارائه دهید.

در نهایت، یک طرح کسب و کار به شما کمک می‌کند تا در مورد نحوه عملکرد مالی کسب‌وکارتان و اینکه آیا می‌تواند در طول زمان پایدار شود، کار کنید.

 

6. با اعتماد به نفس تصمیمات بزرگی برای خرج خواهید گرفت

همانطور که کسب و کار شما رشد می کند، باید بفهمید که چه زمانی کارمندان جدید استخدام کنید، چه زمانی به یک مکان جدید گسترش دهید، یا اینکه آیا می توانید یک خرید عمده را بپردازید.

اینها همیشه تصمیمات اصلی هزینه هستند و اگر به طور منظم پیش بینی هایی را که در طرح تجاری خود ترسیم کرده اید مرور می کنید، اطلاعات بهتری برای استفاده برای تصمیم گیری در اختیار خواهید داشت.

 

7. احتمال اینکه زودتر چالش های مهم جریان نقدی را متوجه شوید بیشتر است

طرف دیگر این تصمیمات مهم مربوط به هزینه، درک و نظارت بر جریان نقدی کسب و کار شما است. صورت جریان نقدی شما یکی از سه صورت مالی کلیدی است که برای طرح کسب و کار خود تهیه می کنید. (دو مورد دیگر ترازنامه و صورت درآمد شما (P&L) هستند.

بررسی منظم صورت جریان نقدی خود به عنوان بخشی از بررسی منظم طرح تجاری به شما کمک می کند تا چالش های احتمالی جریان نقدی را زودتر ببینید تا بتوانید برای جلوگیری از بحران نقدینگی که در آن نمی توانید صورت حساب های خود را پرداخت کنید، اقدام کنید.

 

8. برند خود را در مقابل رقبا قرار دهید

رقبا یکی از عواملی هستند که باید در راه اندازی کسب و کار به آن توجه کنید. خوشبختانه، تحقیقات رقابتی بخشی جدایی ناپذیر از نوشتن یک طرح تجاری است. این شما را تشویق می کند که سوالاتی مانند:

  • رقبای شما چه کاری را خوب انجام می دهد؟ چه کار بدی انجام می دهند؟
  • چه کاری می توانید انجام دهید تا خود را متمایز کنید؟
  • چه چیزی می توانید از آنها یاد بگیرید؟
  • چگونه می توانید کسب و کار خود را متمایز کنید؟
  • در چه زمینه‌های تجاری کلیدی می‌توانید رقابت کنید؟
  • چگونه می توانید بازار هدف خود را شناسایی کنید؟

یافتن پاسخ این سؤالات به شما کمک می کند موقعیت استراتژیک بازار را مستحکم کنید و راه هایی را برای متمایز کردن خود شناسایی کنید. همچنین به سرمایه گذاران بالقوه ثابت می کند که شما تکالیف خود را انجام داده اید و درک می کنید که چگونه باید رقابت کنید.


پیشنهادی: چگونه ایده کسب و کار خود را تایید کنیم


 

9. نیازهای مالی و مدل های درآمدی را تعیین می کند

بخش مهمی از شروع یک کسب و کار این است که بدانید هزینه های شما چقدر خواهد بود و چگونه برای پوشش این هزینه ها درآمد ایجاد می کنید. ایجاد یک طرح کسب و کار به شما کمک می کند تا این کار را انجام دهید و در عین حال نیازهای مالی مداوم را نیز در نظر داشته باشید.

بدون یک مدل کسب و کار، دشوار است که بدانید ایده کسب و کار شما درآمدزایی خواهد کرد یا خیر. با جزییات نحوه برنامه ریزی برای کسب درآمد، می توانید به طور موثر دوام و مقیاس پذیری کسب و کار خود را ارزیابی کنید.

درک زودهنگام این موضوع می تواند به شما کمک کند از خطرات غیرضروری اجتناب کنید و با این اطمینان شروع کنید که کسب و کار شما برای موفقیت راه اندازی شده است.

 

10. به شما کمک می کند تا از طریق استراتژی بازاریابی خود فکر کنید

طرح کسب و کار راهی عالی برای مستندسازی برنامه بازاریابی شماست. این اطمینان حاصل می کند که تمام فعالیت های بازاریابی شما با اهداف کلی شما هماهنگ است. به هر حال، یک کسب و کار نمی تواند بدون مشتریان رشد کند و شما به یک استراتژی برای به دست آوردن آن مشتریان نیاز دارید.

طرح کسب و کار شما باید شامل اطلاعاتی در مورد بازار هدف، استراتژی بازاریابی و بودجه بازاریابی شما باشد. جزئیاتی مانند نحوه برنامه ریزی شما برای جذب و حفظ مشتریان، به دست آوردن سرنخ های جدید، نحوه کار قیف بازاریابی دیجیتال و غیره را شرح دهید.

داشتن یک برنامه بازاریابی مستند به شما کمک می کند تا عملیات تجاری را خودکار کنید، در مسیر خود بمانید و اطمینان حاصل کنید که بیشترین استفاده را از دلارهای بازاریابی خود می کنید.

 

11. دیدگاه شما را روشن می کند و اطمینان می دهد که همه در یک صفحه هستند

برای ایجاد یک کسب و کار موفق، به یک چشم انداز روشن و یک برنامه برای چگونگی دستیابی به آن نیاز دارید. همه اینها با بیانیه ماموریت شما، که هدف کسب و کار شما را مشخص می کند، و برنامه پرسنلی شما، که نقش ها و مسئولیت های کارکنان فعلی و آینده را مشخص می کند، توضیح داده شده است. آنها با هم چشم انداز بلندمدتی را که در ذهن دارید و اینکه چه کسی برای رسیدن به آن نیاز به مشارکت دارد را ایجاد می کند.

علاوه بر این، طرح کسب و کار شما ابزاری عالی برای هماهنگ کردن تیم شما است. از طریق بررسی برنامه‌های مداوم، می‌توانید به راحتی همه افراد شرکت خود را در یک صفحه قرار دهید و نیروی کار خود را به سمت کارهایی هدایت کنید که واقعاً سوزن را حرکت می‌دهند.


پیشنهادی:  7 گام برای شروع موفقیت آمیز یک تجارت بدون پول


 

12. برای آینده کسب و کار خود را اثبات کنید

یک طرح تجاری به شما کمک می کند تا وضعیت فعلی خود را ارزیابی کنید و پیش بینی های واقع بینانه ای برای آینده داشته باشید.

این یک گام اساسی در رشد کسب و کار شما است و اغلب نادیده گرفته می شود. هنگامی که یک طرح تجاری دارید، شناسایی فرصت ها و تصمیم گیری آگاهانه بر اساس داده ها آسان تر است.

بنابراین، از شما می‌خواهد که اهداف، استراتژی‌ها و تاکتیک‌هایی را ترسیم کنید تا به سازمان کمک کنید تا روی چیزهای مهم متمرکز بماند.

با بازبینی منظم طرح کسب و کار خود، به ویژه زمانی که بازار جهانی تغییر می کند، برای مقابله با چالش هایی که بر سر راهتان قرار می گیرد، مجهزتر خواهید بود و سریع تر حرکت می کنید.

همچنین در موقعیت بهتری برای استفاده از فرصت ها به محض ایجاد آنها خواهید بود.

 

13. پیشرفت شما را دنبال می کند و موفقیت را می سنجد

هدفی که اغلب نادیده گرفته می شود از طرح کسب و کار به عنوان ابزاری برای تعریف معیارهای موفقیت است. بخش مهمی از نوشتن برنامه شما شامل جمع آوری یک برنامه مالی قابل دوام است. این شامل صورت‌های مالی مانند سود و زیان، جریان نقدی، ترازنامه و پیش‌بینی فروش می‌شود.

با گنجاندن این معیارهای مالی در طرح کسب و کار خود، ناگهان یک راه آسان برای ارتباط استراتژی خود با عملکرد واقعی دارید. شما می توانید پیشرفت را پیگیری کنید، نتایج را اندازه گیری کنید و نحوه پیشرفت شرکت را پیگیری کنید. بدون برنامه، تقریباً غیرممکن است که بسنجید آیا در مسیر هستید یا خیر.

علاوه بر این، با ارزیابی موفقیت‌ها و شکست‌های خود، یاد می‌گیرید که چه چیزی مؤثر است و چه چیزی مؤثر نیست و می‌توانید تغییرات لازم را در برنامه خود ایجاد کنید. به طور خلاصه، داشتن یک طرح تجاری به شما چارچوبی برای سنجش موفقیت شما می دهد. همچنین به ایجاد یک پایگاه داده دانش “درس های آموخته شده” برای جلوگیری از اشتباهات پرهزینه در آینده کمک می کند.

 

14. طرح کسب و کار شما یک دارایی است اگر بخواهید بفروشید

در ادامه راه، ممکن است تصمیم بگیرید که می خواهید کسب و کار خود را بفروشید یا موقعیت خود را برای کسب کسب کنید. داشتن یک طرح کسب و کار مستحکم به شما کمک می کند تا ارزش گذاری بالاتری داشته باشید. اگر درک مدل کسب‌وکار شما، بازار هدف و پتانسیل کلی شما برای رشد و مقیاس‌پذیری آسان باشد، احتمالاً کسب‌وکار شما برای خریدار ارزش بیشتری خواهد داشت.

 

نوشتن طرح کسب و کار شما

با صرف زمان برای ایجاد یک طرح کسب و کار، اطمینان حاصل می کنید که کسب و کار شما در مسیر درستی قرار دارد و یک نقشه راه برای رسیدن به آن دارید. امیدواریم این پست به شما نشان داده باشد که یک طرح تجاری چقدر می تواند مهم و ارزشمند باشد. اگرچه ممکن است هنوز دلهره آور به نظر برسد، اما مزایای آن بسیار بیشتر از زمان سرمایه گذاری و منحنی یادگیری برای نوشتن آن است.

 

جدیدترین دوره ها​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسعه فردی
دوره های توسعه فردی
کسب و کار
دوره های کسب و کار
روانشناسی
دوره های روانشناسی
مراقبه - یوگا
دوره های مدیتیشن
دوره های یوگا
زندگی نامه
لینکدونی
مطالب پر بازدید