در این راهنمای گام به گام، یاد خواهید گرفت که چگونه یک طرح کسب و کار بنویسید که به اندازه کافی دقیق باشد تا بانکداران و سرمایه گذاران بالقوه را تحت تاثیر قرار دهد و در عین حال ابزارهایی را برای شروع، راه اندازی و رشد یک کسب و کار موفق در اختیار شما قرار دهد.
نوشتن طرح کسب و کار لازم نیست پیچیده باشد. در ادامه با مجله قهرمان همراه باشید.
مبانی برنامه ریزی کسب و کار
اگر در حال خواندن این راهنما هستید، از قبل می دانید که چرا به یک طرح تجاری نیاز دارید .
می دانید که برنامه ریزی به شما کمک می کند:
- پول جمع کن
- استراتژیک رشد کنید
- کسب و کار خود را در مسیر درست نگه دارید
- همانطور که شروع به نوشتن برنامه خود می کنید، کوچکنمایی و به یاد داشته باشید که یک طرح تجاری چیست.
در هسته خود، طرح کسب و کار مروری بر محصولات و خدماتی است که می فروشید و مشتریانی که به آنها می فروشید. این استراتژی کسب و کار شما را توضیح می دهد: چگونه می خواهید کسب و کار خود را بسازید و رشد دهید، استراتژی بازاریابی شما چیست و رقبای شما چه کسانی هستند.
بیشتر طرح های تجاری شامل پیش بینی های مالی برای آینده نیز می شود. اینها اهداف فروش، بودجه برای هزینه ها و پیش بینی سود و جریان نقدی را تعیین می کنند.
یک طرح تجاری خوب خیلی بیشتر از یک سند است که یک بار بنویسید و فراموشش کنید. همچنین راهنمایی است که به شما کمک می کند اهداف خود را ترسیم کنید و به آنها دست یابید.
پس از تکمیل برنامه خود، می توانید از آن به عنوان یک ابزار مدیریتی برای پیگیری پیشرفت خود به سمت اهداف خود استفاده کنید. بهروزرسانی و تنظیم پیشبینیها و بودجههای خود یکی از مهمترین گامهایی است که میتوانید برای اجرای یک کسبوکار سالمتر و هوشمندانهتر بردارید.
چه چیزی را در طرح کسب و کار خود بگنجانید
انواع مختلفی از طرح ها وجود دارد ، اما ما در اینجا به رایج ترین نوع آن می پردازیم که شامل همه چیزهایی است که برای یک طرح آماده سرمایه گذار نیاز دارید. با این حال، اگر تازه شروع کردهاید و به دنبال چیز سادهتری هستید، توصیه میکنم با یک طرح تجاری یک صفحهای شروع کنید . ایجاد آن سریعتر و راحت تر است.
همچنین اگر تازه در حال کشف ایده خود هستید یا نیاز به یک برنامه استراتژیک ساده برای استفاده در کسب و کار خود دارید، این مکان عالی برای شروع است.
خلاصه اجرایی
خلاصه اجرایی یک نمای کلی از کسب و کار و برنامه های شما است. در برنامه شما اول است و در حالت ایده آل فقط یک تا دو صفحه است. اکثر مردم آن را آخرین بار می نویسند زیرا خلاصه ای از طرح تجاری کامل است.
در حالت ایده آل، خلاصه اجرایی می تواند به عنوان یک سند مستقل عمل کند که نکات برجسته طرح تفصیلی شما را پوشش می دهد.
در واقع، برای سرمایه گذاران معمول است که هنگام ارزیابی کسب و کار شما فقط خلاصه اجرایی را بخواهند. اگر آنچه را که در خلاصه اجرایی می بینند دوست داشته باشند، اغلب با درخواست یک طرح کامل، ارائه طرح یا پیش بینی های مالی عمیق تر، پیگیری می کنند .
خلاصه اجرایی شما باید شامل موارد زیر باشد:
- خلاصه ای از مشکلی که در حال حل آن هستید
- توضیحات محصول یا خدمات شما
- مروری بر بازار هدف شما
- توضیح مختصری از تیم شما
- خلاصه ای از وضعیت مالی شما
- نیازهای مالی شما (اگر در حال جمع آوری پول هستید)
توضیحات محصولات و خدمات
این جایی است که دقیقاً آنچه را که می فروشید و چگونه مشکلی را برای بازار هدف شما حل می کند، توضیح می دهید. بهترین راه برای سازماندهی این بخش از برنامه شما این است که با توصیف مشکلی که برای مشتریان شما وجود دارد شروع کنید. پس از آن، می توانید توضیح دهید که چگونه می خواهید آن مشکل را با محصول یا خدمات خود حل کنید.
این معمولاً بیانیه مشکل و راه حل نامیده می شود .
برای اینکه واقعاً ارزش محصولات و خدمات خود را به نمایش بگذارید، باید روایتی قانع کننده در مورد پیشنهادات خود ایجاد کنید. چگونه محصول یا خدمات شما زندگی یا شغل مشتریان شما را متحول می کند؟ یک روایت قوی خوانندگان شما را جذب خواهد کرد.
این نیز بخشی از طرح تجاری برای بحث در مورد مزیت های رقابتی است که ممکن است داشته باشید، مانند مالکیت معنوی خاص یا حق ثبت اختراع که از محصول شما محافظت می کند. اگر هر گونه فروش اولیه، قرارداد، یا شواهد دیگری مبنی بر احتمال فروش محصول یا خدمات شما دارید، آن اطلاعات را نیز درج کنید. این نشان می دهد که ایده شما کشش دارد ، که می تواند به خوانندگان کمک کند که احتمال موفقیت طرح شما زیاد است.
پیشنهادی: چگونه بازار هدف کسب و کار خود را تعریف کنید
تحلیل بازار
بازار هدف شما توصیفی از نوع افرادی است که قصد دارید به آنها بفروشید. حتی ممکن است بسته به کسب و کارتان چندین بازار هدف داشته باشید.
تجزیه و تحلیل بازار بخشی از برنامه شما است که در آن تمام اطلاعاتی را که در مورد بازار هدف خود می دانید جمع آوری می کنید. اساساً، این توصیف کاملی است از اینکه مشتریان شما چه کسانی هستند و چرا به چیزی که شما می فروشید نیاز دارند. همچنین اطلاعاتی در مورد رشد بازار و صنعت خود درج خواهید کرد .
سعی کنید زمانی که بازار خود را توصیف می کنید تا حد امکان خاص باشید.
اطلاعاتی مانند سن، سطح درآمد و موقعیت مکانی را درج کنید – اینها چیزی است که به آن “جمعیت شناسی” می گویند. اگر می توانید، علایق و عادات بازار خود را همانطور که به کسب و کار شما مرتبط است نیز توصیف کنید – اینها “روانشناسی” هستند.
اساساً، شما می خواهید هر دانشی را که در مورد مشتریان خود دارید که مربوط به نحوه مناسب بودن محصول یا خدمات شما برای آنهاست، درج کنید. با یک بازار هدف قوی، ایجاد یک برنامه فروش و بازاریابی که به مشتریان شما برسد، آسان تر خواهد بود. دلیلش این است که می دانید آنها چه کسانی هستند، دوست دارند چه کار کنند و بهترین راه ها برای رسیدن به آنها چیست.
در مرحله بعد، هر گونه اطلاعات اضافی در مورد بازار خود ارائه دهید.
اندازه بازار شما چقدر است ؟ آیا بازار در حال رشد است یا کوچکتر؟ در حالت ایده آل، شما باید نشان دهید که بازار شما در طول زمان در حال رشد است و همچنین توضیح دهید که چگونه کسب و کار شما برای استفاده از هرگونه تغییر مورد انتظار در صنعت شما قرار گرفته است.
تحلیل رقابتی
بخشی از تعریف فرصت تجاری شما، تعیین مزیت رقابتی شماست. برای انجام این کار به طور موثر، باید به اندازه مشتریان هدف خود درباره رقبای خود بدانید.
هر کسب و کاری دارای نوعی رقابت است. اگر فکر نمیکنید رقیبی دارید، بررسی کنید که چه جایگزینهایی برای محصول یا خدمات شما در بازار وجود دارد.
به عنوان مثال: در سال های اولیه ماشین ها رقابت اصلی آنها اسب ها بود. برای رسانه های اجتماعی، رقابت اولیه خواندن کتاب، تماشای تلویزیون و صحبت کردن با تلفن بود.
یک تجزیه و تحلیل رقابتی خوب به طور کامل چشم انداز رقابتی را نشان می دهد و سپس توضیح می دهد که چگونه تجارت شما متفاوت است. شاید محصولات شما بهتر ساخته شده باشند، یا ارزانتر باشند، یا خدمات مشتری شما برتر باشد. شاید مزیت رقابتی شما موقعیت مکانی شما باشد – طیف گسترده ای از عوامل می توانند در نهایت به شما مزیت بدهند.
طرح بازاریابی و فروش
طرح بازاریابی و فروش نحوه قرار دادن محصول یا خدمات خود را در بازار، کانال های بازاریابی و پیام هایی که استفاده می کنید و تاکتیک های فروش شما را پوشش می دهد.
بهترین مکان برای شروع یک برنامه بازاریابی، بیانیه موقعیت یابی است .
این توضیح می دهد که چگونه کسب و کار شما در بازار کلی قرار می گیرد و چگونه مزایای محصول یا خدمات خود را برای مشتریان توضیح می دهید. شما از اطلاعات حاصل از تجزیه و تحلیل رقابتی خود برای کمک به موقعیت خود استفاده خواهید کرد.
به عنوان مثال: ممکن است شرکت خود را به عنوان بهترین، گران ترین اما با کیفیت ترین گزینه در بازار قرار دهید. یا موقعیت شما ممکن است بر مالکیت محلی متمرکز شود و خریداران با خرید محصولات شما از اقتصاد محلی حمایت کنند.
هنگامی که موقعیت خود را درک کردید، این را با اطلاعات مربوط به بازار هدف خود برای ایجاد استراتژی بازاریابی خود همراه خواهید کرد .
به این ترتیب قصد دارید پیام خود را به مشتریان بالقوه منتقل کنید. بسته به اینکه مشتریان شما چه کسانی هستند و چگونه محصولاتی مانند شما را خریداری می کنند، ممکن است از استراتژی های مختلفی استفاده کنید، از تبلیغات رسانه های اجتماعی گرفته تا ایجاد پادکست. طرح بازاریابی شما به این موضوع می پردازد که چگونه مشتریان شما متوجه می شوند که شما چه کسی هستید و چرا باید محصولات و خدمات شما را در نظر بگیرند.
در حالی که برنامه بازاریابی شما در مورد دستیابی به مشتریان است، برنامه فروش شما فرآیند فروش واقعی را هنگامی که مشتری تصمیم گرفت به آنچه شما ارائه می دهید علاقه مند است، توصیف می کند.
اگر کسب و کار شما به فروشندگان و فرآیند فروش طولانی نیاز دارد، آن را در این بخش توضیح دهید. اگر مشتریان شما می توانند «خود خدمت کنند» و فقط به سرعت در وب سایت شما خرید می کنند، این فرآیند را شرح دهید.
یک برنامه فروش خوب از جایی شروع می شود که برنامه بازاریابی شما متوقف می شود. طرح بازاریابی مشتریان را به در می آورد و طرح فروش نحوه بستن معامله است.
این طرحهای خاص با هم تصویری از نحوه ارتباط شما با مخاطبان هدف خود و اینکه چگونه آنها را به مشتریان پولی تبدیل خواهید کرد، ترسیم میکنند.
پیشنهادی: 14 سوال برتر راه اندازی قبل از شروع یک کسب و کار
عملیات تجاری
بخش عملیات الزامات لازم را برای اجرای روان تجارت شما شرح می دهد. اینجا جایی است که شما در مورد نحوه عملکرد کسب و کار خود و نحوه عملکرد روزانه صحبت می کنید.
بسته به نحوه ساختار کسب و کار شما، برنامه عملیاتی شما ممکن است شامل عناصری از تجارت باشد مانند:
- فهرست
- مدیریت زنجیره تامین
- فرآیندهای تولید
- تجهیزات و تکنولوژی
- توزیع
برخی از مشاغل محصولات خود را توزیع می کنند و از طریق خرده فروشان بزرگ مانند Amazon.com، Walmart، Target و فروشگاه های زنجیره ای مواد غذایی به مشتریان خود می رسند.
این مشاغل باید نحوه عملکرد این بخش از کسب و کارشان را بررسی کنند. این طرح باید در مورد تدارکات و هزینه های ارسال محصولات به قفسه فروشگاه ها و هر گونه موانع احتمالی که ممکن است کسب و کار مجبور به غلبه بر آن باشد بحث کند.
اگر کسب و کار شما بسیار ساده تر از این است، اشکالی ندارد. این بخش از طرح کسب و کار شما بسته به نوع کسب و کاری که میسازید، میتواند بسیار کوتاه یا دقیقتر باشد.
برای کسبوکارهایی که خدماتی مانند فیزیوتراپی یا نرمافزار آنلاین میفروشند، میتوانید از این بخش برای توصیف فناوری مورد استفاده، آنچه در خدمات شما میآید و با چه کسانی برای ارائه خدمات خود شریک خواهید بود ، استفاده کنید.
نقاط عطف و معیارهای کلیدی
اگرچه برای تکمیل طرح کسب و کار شما نیازی نیست، اما ترسیم نقاط عطف کلیدی کسب و کار و معیارها می تواند برای اندازه گیری موفقیت شما بسیار مفید باشد.
نقاط عطف خوب به وضوح پارامترهای کار را مشخص می کند و انتظارات را برای اجرای آنها تعیین می کند. شما می خواهید شامل:
- شرح هر کار
- تاریخ سررسید پیشنهادی
- چه کسی مسئول هر کار است
اگر بودجه دارید، می توانید هزینه های پیش بینی شده را برای رسیدن به هر نقطه عطف در نظر بگیرید. در این بخش نیازی به برنامهریزی گسترده پروژه ندارید – فقط نقاط عطف کلیدی را که میخواهید به آنها برسید و زمانی که قصد دارید به آنها برسید را فهرست کنید. این نقشه راه کلی کسب و کار شما است.
نقاط عطف احتمالی ممکن است:
- تاریخ راه اندازی وب سایت
- تاریخ افتتاح فروشگاه یا دفتر
- اولین فروش قابل توجه
- شکستن تاریخ زوج
- مجوزها و تاییدیه های کسب و کار
همچنین باید در مورد اعداد کلیدی که برای تعیین موفقیت خود پیگیری خواهید کرد صحبت کنید. برخی از معیارهای رایج که ارزش پیگیری دارند عبارتند از:
- نرخ تبدیل
- هزینه های جذب مشتری
- سود به ازای هر مشتری
- خریدهای تکراری
این کاملاً خوب است که فقط با چند معیار شروع کنید و در طول زمان تعداد مورد نظر خود را افزایش دهید. همچنین ممکن است متوجه شوید که برخی از معیارها به سادگی به کسب و کار شما مرتبط نیستند و می توانند آنچه را که دنبال می کنید محدود کنند.
تیم سازمان و مدیریت
سرمایهگذاران فقط به دنبال ایدههای عالی نیستند، بلکه میخواهند تیمهای بزرگی را پیدا کنند. از این فصل برای توصیف تیم فعلی خود و افرادی که باید استخدام کنید استفاده کنید . همچنین اگر در حال اجرا هستید، باید یک نمای کلی سریع از موقعیت مکانی و تاریخچه خود ارائه دهید.
به طور خلاصه تجربیات مربوط به هر یک از اعضای اصلی تیم در شرکت را برجسته کنید. مهم است که این موضوع را مطرح کنید که چرا تیم شما تیم مناسبی برای تبدیل یک ایده به واقعیت است.
آیا آنها تجربه و پیشینه صنعت مناسبی دارند؟ آیا اعضای تیم قبلاً موفقیت های کارآفرینی داشته اند؟
اگر هنوز نیاز به استخدام اعضای کلیدی تیم دارید، اشکالی ندارد. فقط به این شکاف ها در این بخش توجه کنید.
نمای کلی شرکت شما باید شامل خلاصه ای از ساختار تجاری فعلی شرکت شما نیز باشد . رایج ترین ساختارهای تجاری عبارتند از:
- LLC
- C-corp
- S-corp
- مالک انحصاری
- شراکت
حتماً یک نمای کلی از نحوه مالکیت کسب و کار نیز ارائه دهید. آیا هر یک از شرکای تجاری دارای بخش مساوی از تجارت هستند؟ مالکیت چگونه تقسیم می شود؟
وام دهندگان و سرمایه گذاران بالقوه می خواهند ساختار کسب و کار را قبل از در نظر گرفتن وام یا سرمایه گذاری بدانند.
پیشنهادی: چشم انداز در کسب و کار چیست؟ | چه اهمیتی دارد؟
طرح مالی
آخرین، اما نه کم اهمیت ترین، فصل برنامه مالی شماست.
کارآفرینان اغلب این بخش را دلهره آورترین می دانند. اما، مسائل مالی کسب و کار برای اکثر استارت آپ ها کمتر از آن چیزی است که فکر می کنید، و مطمئناً مدرک کسب و کار برای ایجاد یک پیش بینی مالی قوی لازم نیست.
یک پیش بینی مالی معمول در یک طرح تجاری شامل موارد زیر است:
پیش بینی فروش : برآوردی از فروش مورد انتظار در یک دوره معین. شما پیش بینی خود را به جریان های درآمدی کلیدی که انتظار دارید تقسیم کنید.
بودجه هزینه : هزینه های برنامه ریزی شده شما مانند هزینه های پرسنل ، هزینه های بازاریابی و مالیات.
سود و زیان : فروش و هزینه های شما را جمع می کند و به شما کمک می کند تا سود برنامه ریزی شده را محاسبه کنید.
جریان نقدی : نشان می دهد که چگونه پول نقد به داخل و خارج از کسب و کار شما حرکت می کند. می تواند پیش بینی کند که در هر نقطه ای در آینده چقدر پول نقد در دست خواهید داشت.
ترازنامه : فهرستی از دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام شرکت شما. به طور خلاصه، یک نمای کلی از سلامت مالی کسب و کار شما ارائه می دهد.
یک طرح تجاری قوی شامل توصیفی از مفروضات در مورد آینده و خطرات بالقوه ای است که می تواند بر برنامه مالی تأثیر بگذارد. اگر در حال نوشتن یک طرح تجاری برای دنبال کردن وام یا سرمایهگذاری دیگری هستید، گنجاندن آنها بسیار مهم خواهد بود.
ضمیمه
این مکان برای داده های اضافی، نمودارها یا سایر اطلاعاتی است که از طرح شما پشتیبانی می کند.
گنجاندن یک ضمیمه می تواند اعتبار طرح شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و به خوانندگان نشان دهد که جزئیات ایده کسب و کار خود را کاملاً در نظر گرفته اید و از ایده های خود با داده های محکم پشتیبانی می کنید.
فقط به یاد داشته باشید که اطلاعات ضمیمه به معنای تکمیلی است. حتی اگر خواننده این بخش را نادیده بگیرد، طرح کسب و کار شما باید به تنهایی باقی بماند.
اختیاری: صفحه جلد طرح کسب و کار
افزودن یک صفحه جلد طرح کسب و کار می تواند طرح شما و در نتیجه کسب و کار شما را در چشم سرمایه گذاران، وام دهندگان و شرکای بالقوه حرفه ای تر جلوه دهد. این به عنوان مقدمه ای برای سند شما عمل می کند و اطلاعات تماس لازم را در اختیار ذینفعان قرار می دهد.
صفحه جلد شما باید ساده باشد و شامل موارد زیر باشد:
- آرم شرکت
- نام کسب و کار
- ارزش پیشنهادی (اختیاری)
- عنوان طرح کسب و کار
- تاریخ تکمیل و/یا بهروزرسانی
- آدرس و اطلاعات تماس
- بیانیه محرمانه
فقط به یاد داشته باشید، صفحه جلد اختیاری است. اگر تصمیم دارید آن را بگنجانید، آن را بسیار ساده نگه دارید و فقط زمان کوتاهی را صرف جمع آوری آن کنید.
چگونه از هوش مصنوعی برای کمک به نوشتن طرح کسب و کار خود استفاده کنید
ابزارهای مولد هوش مصنوعی مانند ChatGPT می توانند روند نوشتن طرح کسب و کار را تسریع کنند و به شما کمک کنند تا از طریق مفاهیمی مانند تقسیم بازار و رقابت فکر کنید. این ابزارها به ویژه برای گرفتن ایده هایی که ارائه می کنید و تبدیل آنها به متن صیقلی برای طرح کسب و کارتان مفید هستند.
بهترین راه برای استفاده از هوش مصنوعی برای طرح کسب و کارتان، استفاده از آن به عنوان یک همکار است ، نه جایگزینی برای تفکر خلاق و نبوغ انسان.
هوش مصنوعی می تواند ایده های زیادی داشته باشد و به عنوان یک شریک طوفان فکری عمل کند. این به شما بستگی دارد که این ایده ها را فیلتر کنید و بفهمید که کدام یک به اندازه کافی واقع بینانه هستند که با مشتریان شما طنین انداز شوند.
مزایا و معایب استفاده از هوش مصنوعی برای کمک به طرح کسب و کار شما وجود دارد . بنابراین، قبل از اینکه کار را به هوش مصنوعی برون سپاری کنید، مدتی را صرف درک این موضوع کنید که چگونه می تواند بسیار مفید باشد.
نکات و استراتژی های نوشتن
برای کمک به سادهسازی فرآیند نوشتن طرح کسبوکار، در اینجا چند نکته و سؤال کلیدی وجود دارد که باید به آنها پاسخ دهید تا مطمئن شوید که از برنامه خود بیشترین بهره را میبرید و از اشتباهات رایج جلوگیری میکنید .
مشخص کنید که چرا یک طرح تجاری می نویسید
دانستن اینکه چرا یک طرح تجاری می نویسید، رویکرد شما را به پروژه برنامه ریزی تعیین می کند.
به عنوان مثال: اگر در حال نوشتن یک طرح کسب و کار برای خود هستید، یا فقط برای استفاده در داخل کسب و کار خود ، می توانید بخش مربوط به تیم و ساختار سازمانی خود را نادیده بگیرید.
اگر در حال جمع آوری پول هستید، باید زمان بیشتری را صرف توضیح دهید که چرا به دنبال جمع آوری سرمایه هستید و دقیقاً چگونه از آنها استفاده می کنید.
صرف نظر از اینکه قصد دارید چگونه از طرح کسب و کار خود استفاده کنید ، قبل از شروع به این فکر کنید که چرا می نویسید و سعی می کنید چه چیزی را از این فرآیند بدست آورید.
موارد را مختصر نگه دارید
احتمالاً مهمترین نکته این است که طرح کسب و کار خود را کوتاه و ساده نگه دارید. هیچ جایزه ای برای برنامه های تجاری طولانی وجود ندارد . هرچه برنامه شما طولانی تر باشد، احتمال اینکه مردم آن را بخوانند کمتر می شود.
بنابراین، تمرکز خود را روی مواردی که خوانندگان شما باید بدانند، محدود کنید. از توضیحات گسترده و پرکلام صرف نظر کنید و به جای آن بر روی ایجاد طرحی تمرکز کنید که خواندن آن آسان باشد – در صورت امکان از گلوله ها و جملات کوتاه استفاده کنید.
از کسی بخواهید طرح کسب و کار شما را بررسی کند
نوشتن طرح کسب و کار در خلاء هرگز ایده خوبی نیست. گاهی اوقات بزرگنمایی و بررسی اینکه آیا برنامه شما برای شخص دیگری منطقی است یا خیر مفید است. شما همچنین می خواهید مطمئن شوید که خواندن و درک آن آسان است.
منتظر نمانید تا برنامه شما “انجام شود” تا نگاهی دوباره به خود داشته باشید. طرح خود را زود به اشتراک بگذارید و از خوانندگان دریابید که طرح شما چه سوالاتی را بی پاسخ می گذارد. این چرخه بررسی اولیه به شما کمک می کند تا کاستی ها را در برنامه خود شناسایی کرده و به سرعت آنها را برطرف کنید، نه اینکه درست قبل از ارائه طرح خود به یک وام دهنده یا سرمایه گذار در مورد آنها اطلاعاتی کسب کنید.
اگر به بررسی دقیق تری نیاز دارید، ممکن است بخواهید استخدام یک برنامه نویس حرفه ای را برای بررسی کامل آن بررسی کنید.
برای شروع از یک الگوی طرح کسب و کار رایگان و نمونه های طرح کسب و کار استفاده کنید
گاهی اوقات دانستن اینکه چه اطلاعاتی را باید در یک طرح تجاری پوشش دهید، کافی نیست. اگر برای شروع مشکل دارید یا به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، ممکن است ارزش استفاده از یک الگوی طرح کسب و کار را داشته باشد.
اگر برای شروع به دنبال یک الگوی طرح کسب و کار قابل دانلود رایگان هستید، الگوی مورد استفاده بیش از 1 میلیون کسب و کار را دانلود کنید.
یا، اگر فقط میخواهید ببینید یک طرح کسبوکار تکمیلشده چگونه به نظر میرسد، کتابخانه ما را با بیش از ۵۵۰ نمونه طرح کسبوکار رایگان بررسی کنید .
ما حتی یک لیست رو به رشد از راهنماهای برنامه ریزی کسب و کار صنعتی با نکاتی در مورد اینکه بسته به نوع کسب و کار خود روی چه مواردی تمرکز کنید، داریم .
چند اشتباه رایج و نحوه جلوگیری از آنها
صحبت نکردن با مشتریان: این یکی از رایج ترین اشتباهات است. به راحتی می توان تصور کرد که محصول یا خدمات شما چیزی است که مردم می خواهند. قبل از اینکه بیش از حد در کسب و کار خود سرمایه گذاری کنید و در فرآیند برنامه ریزی بیش از حد سرمایه گذاری کنید، مطمئن شوید که با مشتریان احتمالی خود صحبت کرده و درک خوبی از نیازهای آنها دارید.
فروش بیش از حد خوش بینانه و پیش بینی سود: طبیعتاً کارآفرینان نسبت به آینده خوش بین هستند. اما خوب است زمانی که در حال برنامه ریزی هستید، این خوش بینی را کمی کاهش دهید و مطمئن شوید که پیش بینی های شما بر اساس واقعیت است.
صرف زمان زیاد برای برنامه ریزی: بله، برنامه ریزی بسیار مهم است. اما شما همچنین باید بیرون بروید و با مشتریان صحبت کنید، نمونه های اولیه محصول خود را بسازید و بفهمید که آیا بازاری برای ایده شما وجود دارد یا خیر. اطمینان حاصل کنید که برنامه ریزی را با ساختمان متعادل کنید.
عدم تجدید نظر در برنامه: برنامه ریزی مفید است، اما هیچ چیز دقیقاً مطابق برنامه پیش نمی رود. همانطور که در مورد اینکه چه چیزی کار می کند و چه چیزی بیشتر می آموزید، برنامه، بودجه و پیش بینی درآمد خود را اصلاح کنید. انجام این کار تصویر واقعی تری از اینکه کسب و کار شما به کجا می رود و نیازهای مالی شما به جلو پیش می رود ارائه می دهد.
عدم استفاده از طرح برای مدیریت کسب و کار: یک طرح تجاری خوب یک ابزار مدیریتی است. فقط آن را ننویسید و در قفسه قرار ندهید تا گرد و غبار جمع شود – از آن برای پیگیری پیشرفت خود و کمک به رسیدن به اهداف خود استفاده کنید.
ارائه طرح کسب و کار شما
فرآیند برنامه ریزی شما را وادار می کند تا به تمام جنبه های کسب و کار خود فکر کنید و به سوالاتی که شاید فکرش را نکرده اید پاسخ دهید. این مزیت واقعی نوشتن یک طرح کسب و کار است – دانشی که در مورد کسب و کار خود به دست می آورید که ممکن است در غیر این صورت قادر به کشف آن نبوده باشید.
با تمام این دانش، شما به خوبی آماده هستید تا طرح کسب و کار خود را به یک ارائه برای ارائه ایده های خود تبدیل کنید.
ارائه گام به گام خلاصه ای از برنامه شماست، فقط به نکات برجسته و کلیدی اشاره می کند. این بهترین راه برای ارائه طرح تجاری خود به سرمایه گذاران و اعضای تیم است.
از طرح کسب و کار خود برای مدیریت کسب و کار خود استفاده کنید
یکی از بزرگترین مزایای برنامه ریزی این است که ابزاری برای مدیریت بهتر کسب و کار در اختیار شما قرار می دهد. با پیشبینی درآمد، بودجه هزینهها و جریان نقدی پیشبینیشده، شما اهداف خود را میدانید و به کجا میروید.
و با این حال، هیچ چیز دقیقاً همانطور که برنامه ریزی شده پیش نمی رود – این ماهیت تجارت است.
اینجاست که استفاده از طرح شما به عنوان یک ابزار مدیریت مطرح می شود. کلید استفاده از آن برای کسب و کارتان این است که به صورت دوره ای آن را مرور کنید و پیش بینی ها و پیش بینی های خود را با نتایج واقعی خود مقایسه کنید.
با تنظیم یک زمان منظم برای بررسی طرح شروع کنید – بررسی ماهانه نقطه شروع خوبی است. در طول این بررسی، به سوالاتی مانند:
- آیا به اهداف فروش خود دست یافتید؟
- آیا هزینه کردن بر اساس بودجه شما است؟
- آیا چیزی متفاوت از آنچه انتظار داشتید پیش رفته است؟
اکنون که می بینید به اهداف خود می رسید یا از مسیر خارج شده اید، می توانید تنظیمات را انجام دهید و اهداف جدیدی تعیین کنید.
شاید شما از اهداف فروش خود فراتر رفته اید و باید اهداف جدید و تهاجمی تری تعیین کنید. در این صورت، شاید باید هزینه های بیشتری را نیز بررسی کنید یا کارمندان بیشتری را استخدام کنید.
یا شاید هزینه ها سریعتر از آنچه پیش بینی می کردید در حال افزایش باشند. اگر اینطور است، باید ببینید کجا می توانید هزینه ها را کاهش دهید.