هرکسی میتواند یک کسبوکار راهاندازی کند، اما داشتن ویژگیهای یک کارآفرین موفق میتواند به شما کمک کند تا شانس بیشتری برای موفقیت داشته باشید. برخی از افراد با وجود چالشهایی که کارآفرینی میتواند به همراه داشته باشد، مانند رقابت شدید، توسعه یک استراتژی بازاریابی مؤثر، و به دست آوردن سرمایههای راهاندازی، به خوداشتغالی پیشرفت میکنند. برای دیگران، جزئیات و تدارکات راهاندازی سرمایهگذاری خود میتواند بسیار دشوار باشد.
خبر خوب این است که حتی اگر احساس می کنید برخی از ویژگی های مشترک یک کارآفرین موفق را ندارید، بسیاری از این ویژگی ها را می توان با گذشت زمان و تمرین توسعه داد. آگاهی از این ویژگیهای کارآفرینی میتواند به شما کمک کند تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید تا بتوانید عمداً تلاشهای خود را برای غلبه بر شک و تردید به خود هدایت کنید.
با بررسی ویژگی های شخصیتی مشترک کارآفرینان موفق و یادگیری بیشتر در مورد انواع کارآفرینان، می توانید انگیزه ای برای رشد مهارت های کارآفرینی خود پیدا کنید. با مجله قهرمان همراه باشید.
13 ویژگی یک کارآفرین موفق
شروع یک کسب و کار جدید مستلزم ریسک کردن است . شما می توانید سعی کنید همه چیز را به درستی انجام دهید، اما رویدادهای خارجی خارج از کنترل شما هنوز هم می توانند بر نتیجه دید شما تأثیر بگذارند. در حالی که هیچ فرمولی برای موفقیت کارآفرینی وجود ندارد، ویژگیهای خاصی میتوانند به شما کمک کنند در مواجهه با مشکلات انعطافپذیرتر شوید تا بتوانید بر اساس آن حرکت کنید.
در اینجا برخی از مهارت ها و ویژگی های کارآفرینی وجود دارد که می توانید برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق ایجاد کنید.
1- نظم و انضباط
یکی از ویژگی های برتر کارآفرینان نظم و انضباط شخصی است . وقتی نظم و انضباط داشته باشید، حتی زمانی که تمایلی به آن ندارید، همچنان کار را انجام می دهید.
اگر علاوه بر استارتآپ، یک شغل روزانه نیز دارید، این میتواند به این معنا باشد که ساعتهای طولانی کار کنید تا به کسبوکارتان توجه لازم را برای شکوفایی بدهید. گاهی اوقات نیاز دارید که با شروع کار جدید خود انگیزه پیدا کنید تا زود بیدار شوید یا تا دیروقت بیدار بمانید.
در حالی که نظم و انضباط شخصی مهم است، حفظ تعادل با پرکاری نکردن تا حد فرسودگی بسیار مهم است.
2- کنجکاوی
بهترین کارآفرینان اشتیاق به یادگیری دارند. آنها ذهنیت کارآفرینی دارند که آنها را وادار می کند تا دائماً سؤالات خوبی بپرسند و به دنبال فرصت های جدید برای رشد خود و استارتاپ خود باشند.
این افراد روی چیزهایی که فکر می کنند می دانند فکر نمی کنند. در عوض، زمانی که اطلاعات جدید ارائه می شود، دیدگاه خود را تغییر می دهند . این مستلزم کنجکاوی فکری است که شامل علاقه به کسب دانش است.
بر اساس تحقیقات کنجکاوی یکی از مهمترین ویژگی های شخصیتی است که منجر به نیات و رفتار کارآفرینانه می شود. همچنین مشخص شد که تأثیر بیشتری بر نتایج کارآفرینی نسبت به باز بودن برای تجربیات جدید دارد.
3- خلاقیت
تفکر خلاق جرقه ای است که بسیاری از صاحبان کسب و کار موفق را به حرکت در می آورد. خلاقیت فقط برای افراد خلاق نیست. این یک مهارت است که همه می توانند آن را پرورش دهند.
کارآفرینان اغلب نیاز به یافتن راههای خلاقانه برای حل مشکلات یا ارائه خدمات دارند، به خصوص زمانی که منابع محدودی دارند. آنها به جاهای مختلف نگاه می کنند تا الهام بگیرند و خلاقیت آنها به عشق آنها به کاری که انجام می دهند کمک می کند.
زمان و پشتکار خود را برای یافتن چیزی که باعث میشود خلاقیتهای شما جاری شود، سرمایهگذاری کنید. برای پرورش این مهارت کارآفرینی، بر عادات سالمی تکیه کنید که از خلاقیت حمایت می کنند. این می تواند به معنای لذت بردن از مزایای موسیقی، مدیتیشن یا ملاقات با افراد جدید باشد.
4- تمایل به امتحان چیزهای جدید
به عنوان یک کارآفرین، دائماً با وظایف جدیدی روبرو می شوید که مجموعه مهارت های شما را به چالش می کشد. تدبیر همراه با نوآوری و حل مسئله است. برای ایجاد روحیه کارآفرینی با تفکر خارج از چارچوب و بیرون کشیدن از شبکه گسترده، تجربیات و مهارت های حرفه ای خود در هنگام پیگیری فرصت های جدید آماده باشید.
همچنین مهم است که تمایل داشته باشید که راه حل خود را شکست دهید. شکست بخشی از کارآفرینی است و یادگیری از اشتباهات بهترین راه برای یافتن وضوح ذهنی و بهبود ایدههایتان است.
5- صداقت
در دنیای تجارت، شما فقط به اندازه حرفتان خوب هستید. صداقت و درستی از ویژگی های مهم یک کارآفرین است. این ویژگی های شخصیتی به شما کمک می کند تا از مزایایی مانند موارد زیر بهره مند شوید:
- شما به عنوان یک ارتباط دهنده قوی و صادق شهرت خواهید داشت.
- کارمندان شما برای رهبری شما ارزش قائل خواهند شد.
- مشتریان و مشتریان می دانند که شما همیشه به وعده های خود عمل می کنید.
- مردم تمایل دارند برای ایده بعدی به شما پول قرض دهند.
- جامعه شما در مواقع سخت از شما حمایت خواهد کرد.
- حمایت و شهرت بخش بزرگی از موفقیت کارآفرینی است، بنابراین داشتن یکپارچگی سودمند است.
6- آینده محور
کسب و کارهای موفق شانس کمی را به دست می آورند. بهعنوان صاحب کسبوکار، باید آیندهنگر باشید، به آیندهای دور نگاه کنید و برای سازگاری با رویدادهای غیرمنتظره برنامههای پشتیبان تهیه کنید.
شما باید یک هدف، ماموریت و چشم انداز برای شرکت خود و همچنین یک برنامه پنج ساله قابل دستیابی داشته باشید. برای تحقق بخشیدن به ایده خود، می توانید اهداف SMART را توسعه دهید، اهداف کوتاه مدت واقع بینانه و اهداف بلندمدت را برای پیشبرد سرمایه گذاری کسب و کار خود تعیین کنید.
اهداف SMART دارای ویژگی های زیر هستند:
- خاص: آنها بر یک نتیجه منحصر به فرد تمرکز می کنند
- قابل اندازه گیری: آنها معیارهای واضحی دارند که به شما کمک می کند بدانید چه زمانی به آنها دست یافته اید
- قابل دستیابی: با استفاده از منابع فعلی شما معقول و در دسترس هستند
- مرتبط: آنها با چشم انداز کلی شما برای کسب و کارتان مرتبط هستند
- محدود به زمان: آنها یک ضرب الاجل مشخص دارند که به شما کمک می کند انگیزه خود را حفظ کنید
- هر هدف باید بر اساس آخرین هدف باشد و دیدگاه شما را به واقعیت نزدیکتر کند. همچنین، به یاد داشته باشید که در طول سال ها ممکن است چیزهای زیادی تغییر کنند. شما مجاز به تنظیم طرح خود در صورت نیاز هستید.
7- علاقه مند به مراقبت از خود
رهبران بزرگ می دانند که فرسودگی ذهنی و کار بیش از حد دستور العملی برای فاجعه است. شما میتوانید مهارتهای بسیار خوبی داشته باشید، اما بدون سلامتی مناسب، نمیتوانید روی داراییهای خود اجرا کنید. بودجه بندی زمان برای خودمراقبتی ده برابر به شما بازپرداخت می کند.
همین فلسفه در مورد کارمندان شما نیز صدق می کند. آنها را تشویق کنید که در صورت نیاز استراحت کنند. آنها با نگرش ذهنی مثبت و اخلاق کاری قوی تر به شما پاداش می دهند.
8- قادر به ریسک کردن
ریسکپذیران اغلب بهعنوان رهبران کسبوکار خوب عمل میکنند، اما شما باید رویکرد خود را روشن کنید و در صورت خراب شدن اوضاع، یک برنامه پشتیبان آماده داشته باشید.
اگر به خوبی استراتژی داشته باشید و معیارهایی را برای ردیابی موفقیت ترسیم کنید، می توانید به سرعت تنظیمات را انجام دهید و راه حل های مناسب را بیابید. محصول یا خدمات خود را به گروهی از دوستان قابل اعتماد نشان دهید، تحقیقات بازار را بخوانید تا ببینید آیا تقاضای کافی وجود دارد یا خیر، و از آخرین اخبار صنعت بهروز باشید. این استراتژیها به شما کمک میکنند تا در حین بررسی فرصتهای جدید، ریسکهای حساب شده را انجام دهید.
9- سازگاری
جهان دائماً در حال تغییر است، و همچنین نحوه انجام تجارت ما نیز تغییر می کند. کارآفرینان از نظر موانع غیرمنتظره و فرصت های غافلگیرکننده کم ندارند، بنابراین باید سریع و کارآمد عمل کنند. این تغییرات می تواند در صنعت، اقتصاد، نیروی کار یا رقابت آنها ایجاد شود.
سازگاری با شرایط متغیر چیزی است که باعث موفقیت یک تجارت می شود. برای مثال، اگر نیروی کار هزار ساله را استخدام میکنید، باید نسبت به تغییر هنجارها مانند مدلهای کاری ترکیبی و ارائه تعادل بین کار و زندگی انعطافپذیر باشید. اگر سعی می کنید ساختارهای تجاری را که در گذشته کار می کردند را مجبور کنید، ممکن است جذب کارمندان عالی را از دست بدهید.
10- انعطاف پذیری
کارآفرینان موفق می دانند که شکست پایان یک حرفه نیست. در عوض، تمرینی برای موفقیت است. تداوم با وجود موانع به ایجاد اعتماد به نفس، انعطاف پذیری، خلاقیت و نوآوری کمک می کند.
وقتی شکست می خورید، درس هایی می آموزید که باید در چالش بعدی به کار ببندید و به خودتان یاد می دهید که از آنچه فکر می کردید زرنگ تر هستید . تمام آن تفکر رادیکال ممکن است به نتایج رادیکال منجر شود.
11- هوش هیجانی
هوش هیجانی توانایی درک احساسات خود و دیگران است. بدون هوش هیجانی، میتوانید خودکنترلی ضعیف، موانع ارتباطی و مشکل در حل تعارض را تجربه کنید. داشتن این ویژگی ها بر توانایی شما برای حفظ فرهنگ شرکت مثبت و ایجاد رابطه با مشتریان، مشتریان و تیم شما تأثیر می گذارد.
شما می توانید مهارت های هوش هیجانی خود را با تمرین گوش دادن فعال، درخواست کمک و بازخورد و توسعه مهارت های ارتباطی خود بهبود بخشید.
12- طرز فکر رشد
کارآفرینان یک طرز فکر رشد دارند، که این باور است که مهارت و هوش چیزهایی است که افراد می توانند توسعه دهند. آنها بر این باورند که در حالی که برخی از افراد ممکن است با ویژگی های خاصی به دنیا بیایند، پیشرفت شخصی مداوم چیزی است که منجر به موفقیت می شود.
شما می توانید با تغییر دیدگاه خود در مورد شکست، درک محدودیت های خود و تعیین اهداف برای بهبود خود، یک ذهنیت رشد ایجاد کنید.
13- ارتباط موثر
موفقیت در هر زمینه ای به ارتباطات خوب متکی است، اما برای کارآفرینان بسیار مهم است. کارآفرینان باید بتوانند به وضوح ایده های خود را بیان کنند، در مورد ارزش پیشنهادی خود متقاعد کننده باشند و روابط خوبی با سرمایه گذاران و مشتریان بالقوه ایجاد کنند.
چند مهارت کلیدی ارتباط تجاری که می توانید برای تبدیل شدن به یک کارآفرین بهتر ایجاد کنید شامل مهارت های مذاکره، مهارت های ارائه، و مهارت های گوش دادن است.
کارآفرین چیست؟
کارآفرین فردی پرشور و مبتکر است که کسب و کار جدیدی را برای تأثیرگذاری یا سود ایجاد می کند. جان بخشیدن به یک ایده نیازمند ذهنیت کارآفرینی و تمایل به ریسک های حساب شده است.
کارآفرینی به دنبال فرصت های جدید است. این در مورد جستجوی مناطقی برای سرمایه گذاری در خدمات یا محصول جدیدی است که ممکن است جهان به آن نیاز داشته باشد. همچنین در مورد ابتکار عمل برای غلبه بر شکست تا زمانی که موفق شوید.
به عنوان مثال، در دهه 1970، استیو جابز متوجه شد که رایانهها در میان علاقهمندان محبوب هستند، اما برای مصرفکنندگان عادی غیرقابل دسترس هستند. او بازاری دست نخورده با پتانسیل عظیم دید، بنابراین تصمیم گرفت محصولات کاربر پسند تولید کند. از کامپیوتر اپل 1 تا آیفون، او دقیقاً همین کار را کرد. استارت آپ او به یکی از سودآورترین کسب و کارها در جهان تبدیل شد.
برخی از ویژگی های اضافی یک کارآفرین موفق این است که آنها با ناراحتی راحت هستند و انگیزه دارند تا محدودیت های منطقه راحتی خود را پشت سر بگذارند . آنها جامعه را با ایده های جدید پر می کنند و ایده های قدیمی را تازه می کنند.
4 نوع کارآفرین
کارآفرینان به اشکال مختلفی ظاهر می شوند، خواه آن ها مشتاق باشند که رئیس خود باشند یا وضعیت موجود را مختل کنند. در اینجا برخی از انواع متداول خود استارتها وجود دارد که ممکن است با آنها برخورد کنید:
- مخترع: این نوع کارآفرین می خواهد چیز جدید بعدی را خلق کند. آنها از تفکر تصویر بزرگ استفاده میکنند ، محصولات یا ایدههای سرمایهگذاری تجاری را تصور میکنند که هنوز وجود ندارند، و تلاش میکنند تا دیدگاه خود را به واقعیت تبدیل کنند.
- صاحب کسب و کار کوچک: کارآفرینان مشاغل کوچک همه چیز را از مشاوره های کوچک گرفته تا رستوران های زنجیره ای محلی را اداره می کنند. آنها ارزش کار سخت و رهبری یک تیم با استعداد از کارمندان را درک می کنند.
- کارآفرین آنلاین: کارآفرینان آنلاین چه یک کار فرعی باشد یا یک شغل تمام وقت، اینترنت را برای آنها کار می کنند. آنها ممکن است محصولات را از طریق یک خرده فروش آنلاین بفروشند، یک وبلاگ محبوب داشته باشند، یا نرم افزاری را برای توزیع آنلاین توسعه دهند. اما مهم نیست که چه، آنها از طریق کسب و کار آنلاین خود با مشتریان ارتباط مستقیم دارند.
- صاحب مشاغل خانگی: صاحبان مشاغل خانگی از خانه های خود به عنوان پایگاه تجاری خود استفاده می کنند. به عنوان مثال، یک کسب و کار خانوادگی لوله کشی ممکن است از گاراژ خانه خود برای ذخیره تجهیزات استفاده کند، یا یک صابون ساز صنعتگر می تواند از زیرزمین خود برای مدیریت خط تولید خود استفاده کند. این افراد فضای زندگی خود را برای آنها کار می کنند.
ایجاد و رشد مهارت های کارآفرینی شما
توسعه ویژگی های یک کارآفرین موفق نیازمند زمان و تلاش سخت است. در حالی که بسیاری از این ویژگی ها را می توان از طریق آزمون و خطا ایجاد کرد، گام های پیشگیرانه ای وجود دارد که می توانید برای رشد مجموعه مهارت های کارآفرینی خود بردارید.
در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید برای تجسم روحیه کارآفرینی بردارید:
- به پادکست های تجاری گوش دهید: سعی کنید به پادکست های تجاری از سایر کارآفرینان در صنعت خود گوش دهید. این میتواند به شما بینشی درباره موانع رایجی که ممکن است با آنها برخورد کنید، بدهد و به شما نشان دهد که کدام حرکت تجاری بیشترین پاداش را دارد. همچنین به شما امکان می دهد از اشتباهات دیگران درس بگیرید.
- به رویدادهای شبکه بروید: شبکه می تواند شما را با افراد جدیدی که در موقعیت شما بوده اند آشنا کند. این می تواند به شما کمک کند تا یک مربی پیدا کنید که بتواند با بازخورد شما را تشویق کند، یا حتی می توانید با سرمایه گذاران یا شرکای بالقوه ملاقات کنید تا به شروع کسب و کارتان کمک کنند.
- کوچینگ کسب و کار را امتحان کنید: یک کوچ کسب و کار حرفه ای است که به شما کمک می کند تا با راهنمایی شما در دستیابی به اهداف حرفه ای خود، پتانسیل شرکت خود را به حداکثر برسانید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا مسیرهای رشد را ترسیم کنید، ماموریت و چشم انداز خود را مشخص کنید و به عنوان یک شریک مسئولیت پذیر و محرک عمل کنید تا شما را در مسیر نگه دارید.